• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oude blanke lak.

Trab

Detailing trainee
23 jul 2009
16
47
Hoi iedereen.

Heb sinds kort een andere auto,en ben totaal nieuw op het gebied van autopoetsen/detailen.
Ben er wel lichtelijk aan begonnen maar zie nog niet echt welke producten ik het beste kan gebruiken.

Nu zag ik op mn "nieuwe"auto dat hij ergens op een portier wat bijgespoten is in het verleden.
De blanke lak heeft daar best wel een sinasappel huidje en de glans is dus gewoon bagger daar.
Nu heb ik zitten lezen en dacht dus de ssr3 en ssr1 van poorboys te bestellen om het weer glad te poetsen.
Heb ik dan de juiste producten?

By the way,ik poets met de hand.heb geen polijst machine.

Greetzzz

Voor zo ver mijn kennis toereikend is dacht ik niet dat je de sinaasappelhuid met polijst middeltjes kon verwijderen.

Maar alleen met wetsanding te doen is, en de sanding marks moeten toch echt met een machine worden verwijderd.

Met polijsten kan je sinaasappelhuid wel verminderen, maar dan moet je dit wel 100x herhalen voordat je echt wat verschil ziet (100X is natuurlijk een beetje overdreven....)

Wetsanden met een machine met grid 2000-3000 helpt wel iets, MITS de laag ONDER de blanke laag ook spiegelglad is.
Als de 'kleurlaag' sinaasappelhuid is, heeft het wetsanden van de blanke laklaag natuurlijk weinig zin... :-d

Dat klopt niet helemaal Tinus, wat onder de blanke lak zit qua strakheid is onrelevant mits de blanke lak dik genoeg gespoten is om die `hoogteverschillen` die de structuur vormen eruit te schuren zonder er doorheen te gaan. De laag die de blank vormt kan gebruikt worden om hoogteverschillen of structuurverschillen op te vangen.

Trab, de kans dat je er doorheen schuurt bij het wetsanden als je geen ervaring hebt is groter als de kans dat het goed gaat dus weet waar je aan begint.

Oke,,word al een stuk duidelijker.

Maar,ik heb geen zin om een polijst machientje aan te schaffen.
Dat is het me gewoon niet waard.
Wel wil ik best wat arbeid er in stoppen door veel met het handje gaan te polijsten.
Is dan die ssr van poor boys daar geschikt voor of moet ik iets agressievers hebben.

Is schuren met fijn waterproof schuurpapier geen optie?
En zo ja,hoe fijn moet het dan zijn.
Heb net even gezocht in de schuur en heb waterproof korrel 600 nog wat liggen,dat lijkt me nog wat grof.
Ben bang dat ik het zwaar vern##k en dat het behoorlijk krast.

wat ik lees kun je er beter helemaal niet aan beginnen als je al niet weet wat voor korrel je moet gebruiken sorry dat ik het zeg
lekker laten zitten zo en een keer bij iemand langs gaan met ervaring er in

heb destijd mijn eigen auto helemaal gewetsand maar wel onder begeleiding anders had ie zo de cabine weer in gekunt

grusse aus apeldoorn

Is dit niet de plek om informatie te vragen dan?
Heb al aangegeven dat ik geen verstand van auto's poetsen /detailen heb.
Dacht juist hier de nodige informatie te vinden voor ik er evt aan begin.
Ben niet het type dat zn handen snel ergens vanaf trekt of roept dat kan ik niet.
Ben dan ook zeer content dat er veel mede forummers wel proberen met bruikbare adviezen te komen.

Je wilt bruikbare adviezen wat alleen kan als je ook wilt investeren in materiaal.

Sinaasappel effect is alleen weg te krijgen door te wetsanden (wetsanden is het schuren van de lak met waterproof schuurpapier). Als je wilt gaan wetsanden heb je minimaal een lakdiktemeter nodig en een polijstmachine, dan ook nog liefst 1 roterende machine en een dual action machine. En dan nog de nodige producten en toebehoren.

Trab zei:
Oke,,word al een stuk duidelijker.

Maar,ik heb geen zin om een polijst machientje aan te schaffen.
Dat is het me gewoon niet waard.
Wel wil ik best wat arbeid er in stoppen door veel met het handje gaan te polijsten.
Is dan die ssr van poor boys daar geschikt voor of moet ik iets agressievers hebben.

Is schuren met fijn waterproof schuurpapier geen optie?
En zo ja,hoe fijn moet het dan zijn.
Heb net even gezocht in de schuur en heb waterproof korrel 600 nog wat liggen,dat lijkt me nog wat grof.
Ben bang dat ik het zwaar vern##k en dat het behoorlijk krast.

ik zou zeggen probeer het even......whoehahaha..... ;)

doe geen dingen als je geen kennis van zaken hebt, de lak kan binnen 1 seconde onherstelbaar beschadigd zijn.
volg eerst eens wat workshops

Wat Harold al zegt, als je niet weet waar je mee bezig bent, niet doen. Schuurkorrel 600 is een absolute NO-GO op autolakken! :no Schuurpapier van de bouwmarkt is totaal anders dan schuurpapier voor autolakken. de grofste begint bij 1500 tot 3000.
Wetsanden is meer voor de ervaren detailer, pas aan beginnen als je meer ervaring hebt op gedaan en workshops e.d. gevolgd hebt.

AJs autobody zei:
Dat klopt niet helemaal Tinus, wat onder de blanke lak zit qua strakheid is onrelevant mits de blanke lak dik genoeg gespoten is om die `hoogteverschillen` die de structuur vormen eruit te schuren zonder er doorheen te gaan. De laag die de blank vormt kan gebruikt worden om hoogteverschillen of structuurverschillen op te vangen.

Waarom worden echte showauto's per laklaag dan tussendoor gewetsand? Dit heb jij toch ook onlangs gedaan met die blauwe amerikaan? Had je dan ook niet makkelijker een dikke blanke laklaag kunnen aanbrengen?

Het 'probleem' met veel auto's (zoals de mijne) is dat de blanke laklaag helemaal niet zo dik is, dus gaat dit niet op.

Het tussenschuren op showautos bij meerdere lagen lak wordt gedaan om de uiteindelijke structuur van de blanke lak te verminderen, zodat bij het polijsten minder werk is. Als het gedaan wordt op autos waar stripings of designs op gespoten zijn is dat om de hoogte verschillen op die randen uit te vlakken, zodat er wederom minder werk is later bij het polijsten.

De kleurlaag die je spuit is echt te verwaarlozen qua dikte, een paar Mu praten we over, waar de blanke lak zo tussen de 100-150 kan zitten. Dus hoe ruw of nevelig de kleur er ook opzit dat wordt compleet verzopen door de blank.