Hoi,
Een kennis van mij heeft een oude volvo (geen hele oude zal een jaar of twintig zijn) zal het type nog even navragen) die hij een keer gepoetst wil hebben. Hij knapt dat ding al jaren motorisch op en de lak,.... wel daar heeft hij behalve herstel van roest niet veel aan gedaan.
Nu zijn we beiden realisitsch ten aanzien van het te behalen resultaat met alle deuken en vogel etsplekken tot op de grondlak......
De lak is een donkeblauwe single stage lak die weinig glans heeft. Ik vind hem heel schraal aalvoelen en en zit wat oxidatie op. Ik denk ook dat hij heel dun is alhoewel ik het niet gemeten heb. Gewoon zo'n gevoel.
Nu heeft hij al staan poetsen. Hij vertelde dat hij met commandant 4 en een doek had staan peosten en dat het hem verbaaste dat er geen enkele glans tevoorschijn kwam... rofl
Wel mij verbaast dat niets. Ik heb hem verteld dat ik er over zou nadenken wat we nog kunnen redden aan de originele uitstraling. Dit is mijn gedahcte waarover ik graag jullie mening hoor:
- de lak lijkt mij heel dun en schraal (voelt ook stroef aan). Deze moet denk ik meer gevoed worden en ontdaan van vuil dan dat hij met een aggresief polijst middel te lijf wordt gegaan. Dus ik dacht eraan om hem goed te wassen met de twee emmer methode en de kieren en naden en dergelijke met een kwast met APC. Daarna kleien met bildhamber regular en last tough. Hierna wil ik de lak in eerste instantie niet met een polijst te lijf gaan maar eerder met een reinigende/voedende. Ik zat te denken aan Black Hole op een witte pad. Waarom een witte, wel toch om het reinigende/ slijpende effect te versterken maar toch zo min mogelijk lak weg te halen. Dus de lak te sparen.
Ik zal dit wel testen met een testspot om te kijken of het enig effect heeft. Zo ja dan prima. Zo nee dan toch eerst final finish op wit, naar final finisch op roze , naar power finish op roze .....steeds zwaarder . Maar het liefst doe ik dit niet. Het isniet mijn doel alle krassen weg te halen dat is onbegonnen werk, maar wel om de lak weer glans te geven.
Na deze hele belangrijke stap wil ik de lak in de was zetten en wel collinite 915 gewoon omdat die lekker duurzaam is.
Er zullen nog ander zaken gedaan worden zoals ramen en zo en kunstof bumpers en dergelijke.
Dit zal nooit een showroom oldtimer worden, laat dat duidelijk zijn maar gewoon een aude auto nog wat smoel te geven zodat hij nog even mee kan en hij er niet armoedig uit ziet.
Ik hoor graag van jullie of er nog tips zijn. (oh ik heb ook nog SRP wellicht kan ik daar ook nog wat mee. Maar ik dacht eerder aan de black hole omdat op de verpakking staat dat het de lak voedt en de lak ook een donkere lak is)
Groeten GdV
PS snel getypt dus let niet op spelfouten, sorry
Overigens kan je je afvragen of de auto dit nog wel waard is. Wel we kunnsn stellen dat de eigenaar er een emotionele band mee heeft. Dat is belangrijker dan het behalen van een vlekkeloos resultaat.
Een kennis van mij heeft een oude volvo (geen hele oude zal een jaar of twintig zijn) zal het type nog even navragen) die hij een keer gepoetst wil hebben. Hij knapt dat ding al jaren motorisch op en de lak,.... wel daar heeft hij behalve herstel van roest niet veel aan gedaan.
Nu zijn we beiden realisitsch ten aanzien van het te behalen resultaat met alle deuken en vogel etsplekken tot op de grondlak......
De lak is een donkeblauwe single stage lak die weinig glans heeft. Ik vind hem heel schraal aalvoelen en en zit wat oxidatie op. Ik denk ook dat hij heel dun is alhoewel ik het niet gemeten heb. Gewoon zo'n gevoel.
Nu heeft hij al staan poetsen. Hij vertelde dat hij met commandant 4 en een doek had staan peosten en dat het hem verbaaste dat er geen enkele glans tevoorschijn kwam... rofl
Wel mij verbaast dat niets. Ik heb hem verteld dat ik er over zou nadenken wat we nog kunnen redden aan de originele uitstraling. Dit is mijn gedahcte waarover ik graag jullie mening hoor:
- de lak lijkt mij heel dun en schraal (voelt ook stroef aan). Deze moet denk ik meer gevoed worden en ontdaan van vuil dan dat hij met een aggresief polijst middel te lijf wordt gegaan. Dus ik dacht eraan om hem goed te wassen met de twee emmer methode en de kieren en naden en dergelijke met een kwast met APC. Daarna kleien met bildhamber regular en last tough. Hierna wil ik de lak in eerste instantie niet met een polijst te lijf gaan maar eerder met een reinigende/voedende. Ik zat te denken aan Black Hole op een witte pad. Waarom een witte, wel toch om het reinigende/ slijpende effect te versterken maar toch zo min mogelijk lak weg te halen. Dus de lak te sparen.
Ik zal dit wel testen met een testspot om te kijken of het enig effect heeft. Zo ja dan prima. Zo nee dan toch eerst final finish op wit, naar final finisch op roze , naar power finish op roze .....steeds zwaarder . Maar het liefst doe ik dit niet. Het isniet mijn doel alle krassen weg te halen dat is onbegonnen werk, maar wel om de lak weer glans te geven.
Na deze hele belangrijke stap wil ik de lak in de was zetten en wel collinite 915 gewoon omdat die lekker duurzaam is.
Er zullen nog ander zaken gedaan worden zoals ramen en zo en kunstof bumpers en dergelijke.
Dit zal nooit een showroom oldtimer worden, laat dat duidelijk zijn maar gewoon een aude auto nog wat smoel te geven zodat hij nog even mee kan en hij er niet armoedig uit ziet.
Ik hoor graag van jullie of er nog tips zijn. (oh ik heb ook nog SRP wellicht kan ik daar ook nog wat mee. Maar ik dacht eerder aan de black hole omdat op de verpakking staat dat het de lak voedt en de lak ook een donkere lak is)
Groeten GdV
PS snel getypt dus let niet op spelfouten, sorry
Overigens kan je je afvragen of de auto dit nog wel waard is. Wel we kunnsn stellen dat de eigenaar er een emotionele band mee heeft. Dat is belangrijker dan het behalen van een vlekkeloos resultaat.