• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oxidatie RVS velgen behandelen

mkur1201

Detailing trainee
14 jun 2017
12
25
Hallo allen,

Bijgaand een afbeelding van de velg onder mijn Volkswagen Up!
Deze vertoont op alle 4 de velgen, wat ik denk oxidatie.
Er is al veel over dit onderwerp geschreven maar wil zeker weten dat dit het probleem is en kom er niet uit wat nu het beste is om dit te verhelpen + te zorgen dat dit niet meer terugkomt.

Overigens zit er geen garantie meer op want velgen heb ik toentertijd via Marktplaats gekocht en zitten alle 4 seizoenen onder de auto (geen winterbanden omdat ik heel weinig rijdt).

Ik hoor graag van jullie.
 

Bijlagen

  • 20170614_080444.jpg
    20170614_080444.jpg
    260,4 KB · Weergaven: 3.482
Ja, lijkt er wel op, zonde hoor. Het wordt alleen maar erger, je kan er nu eigenlijk niets meer aan doen.
Het kunnen steentjes tijdens het rijden zijn geweest, maar kan ook komen door wasstraat bezoeken met die velgenborstels die tegen je wiel aan worden geperst en ff flink schrobben.
Zo komen er beschadigingen/gaatjes in de blanke lak van de velg.
Zo ontstaat deze oxidatie.
 
Ik was er al bang voor ....
De vraag nu is hoe dit te herstellen, spuiten is geen optie want vind het 2-kleurige zo mooi!?
 
Dit is ook te herstellen in de originele staat. Maar dan begin je weer van vooraf aan. Met dus de kans dat dit weer terug komt op de gepolijste delen. Of, herstellen maar zonder de blanke lak op de gepolijste delen. Maar dan moet je het regelmatig bijhouden.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Ik heb de tijd dus wil het zelf doen.
Zou het zelf de zwarte delen kunnen afplakken en het gepolijste spuiten (is er ook een kleur die lijkt op polijst i.p.v. zilver?) maar wordt dat mooi?
 
Cnc laten afdraaien en in de blanke lak is het mooiste, want dan houd je de originaliteit. Je kan ook de gepolijste delen schuren en polijsten, maar is geen leuke klus. Beetje als wat @tembaco zegt. Dit zijn eigenlijk geen velgen als je er zelf mee bezig gaat ;)
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Even dicteren onderweg dus let niet op mijn spelling stop Het lijkt mij dat de lichtmetalen blanke delen van deze aluminium velgen geschuurd zijn en niet gepolijst stop Daarom zou je met heel fijn schuurpapier op een vlak blok deze delen kunnen schuren en daarna de zwarte delen afplakken en het blanke gedeelte spuiten met een blanke twee componenten lak uit een spuitbus stop de schuurrichting is wel heel erg belangrijk
 
Wat doet je denken dat de aangetaste delen niet gepolijst maar geschuurd zijn?

Met wat voor schuurpapier (korrel) moet ik ze eerst schuren alvorens te spuiten?
Nadat ik ze gespoten heb met de 2 componenten lak, heb ik geen last meer van oxidatie?
 
Ik denk dat ze geschuurd zijn of afgedraaid door een draaibank, omdat na polijsten de glans veel hoger zou zijn.
Zitten er niet een soort van kleine krasjes in die allemaal dezelfde richting volgen?

Ik zou met een vlak blok als basis proberen het niet gelakte gedeelte te schuren. Met een vlak blok (met schuurpapier natuurlijk) om te zorgen dat je alleen het blanke deel schuurt.

Haaks op de spaak schuren, dus niet over de lengte. Hoe leg je dat uit.... Wanneer een spaak van boven naar beneden staat niet van boven naar beneden schuren, maar van links naar rechts. Ik denk dat je op die manier het mooiste schuurbeeld krijgt.

Ik zou proberen met iets van waterproof zeshonderd. Je wilt de laklaag eraf en de krassen eruit. Daarna kun je ook fijner schuren als je dat wilt.

Daarna zorgvuldig alles schoonmaken en het zwarte gedeelte secuur afplakken. Doordat je met een vlak schuurpapier geschuurd hebt, heb je dat deel niet geraakt bij schuren.

Daarna de blanke delen in twee laagjes twee componenten lak. Je hebt het in mat, zijdeglans en glans.

Daarna denk ik dat deze velgen prachtig zullen blijven, omdat jij ze beter zult verzorgen dan de vorige eigenaar.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Hallo allemaal,

Door andere bezigheden heb ik het projectje even in de koelkast gezet maar ben het van plan weer op te pakken.
Zoals geadviseerd word moeten de aangetaste delen eerst met (heel) fijn schuurpapier geschuurt worden, ik neem aan totdat de oxidatie helemaal weg is. Dat gedeelte is duidelijk alleen wat dan?
Spuiten is een mogelijkheid alleen wordt dit wel een heel precies werkje (per vel 6 "vlakken" welke afgeplakt moeten worden en gespoten).
Ik ben nog niet helemaal uit de 2-componenenten lak, wel zie ik spuitbussen met chrome look lak.

Ben benieuwd wat de alternatieven zijn behalve spuiten?
 
Niet willen overspuiten in kleurlak?

Dan kan je, zoals al door anderen aangegeven, de boel opschuren/polijsten en dit onbeschermd laten. Dit zal je dan regelmatig bij moeten houden.

Ook kan je na bovenstaande de boel in een blanke lak zetten. Dan zit je voorlopig weer goed, maar omdat het simpelweg slecht hecht kan je na een tijd weer hetzelfde probleem hebben.

Ook kan je het hele schuren en dergelijke vergeten en de velg in PlastiDip zetten, maar dan hebben we het over de gehele velg in dezelfde kleur. (Geen contrast mogelijk zoals de huidige velg.


Het afplakken waar je waarschijnlijk tegenop ziet is misschien wel even een klusje, maar met mooie smalle tape kan je waarschijnlijk wel strak rondom plakken, toch? :) En het midden van het "gat" zou je helemaal af kunnen plakken, naar binnen.



Greeetz
 
Waarom zou je het sowieso willen afplakken?
Ik zou de gehele velg gewoon voorzien van enkele lagen extra blanke lak, dan heb je een mooie overloop van het geschuurde en geen breeklijntjes.
Wel vind het veel en kostbaar om deze velgen op deze manier te behandelen gezien de nieuwprijs. Exact zo strak als nieuw wordt het toch niet in mijn ogen.

Spraymax heeft hele goede 2k lak in een spuitbus, dit zou mijn voorkeur hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Zuyd en m@rio
Hallo allemaal,

We hebben onverwachts een jongere Up! gekocht en meteen een nieuwe (actie)set 16" Triangle met banden want ondanks de oxidatie klachten vind ik dit de mooiste velgen voor de Up!
De vraag nu is hoe ik deze nieuwe set het beste kan beschermen tegen oxidatie?