• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pads schoonmaken..tips?

FocusM

Detailing trainee
25 apr 2022
44
45
Hallo allemaal,

Al wel veel gezocht..maar geen sluitend antwoord gevonden.

Hoe krijg ik deze 2 monello pads nou het beste schoon? Of is dit endex en gewoon wat nieuws kopen? Vooral de oranje pad lijkt naar mijn mening wat versleten. Pads zijn nog geen maand oud, op 3 auto's gebruikt.

Raffini light cutting pad
20220514_103812.jpg

Raffini Polish padDs
 

Bijlagen

  • 20220514_103826.jpg
    20220514_103826.jpg
    248 KB · Weergaven: 84
@FocusM ik ben wel benieuwd hoe vaak je de pads tussendoor schoonmaakt.
De pads zien er helemaal volgelopen uit. Ik maak de pads altijd schoon met een beetje dreft of een beetje dasty.
Dan met een borsteltje schoonmaken en dan gewoon laten drogen. Ze liggen bij mij nu in de zon te drogen, gisteren gebruikt.
Deze pads heb ik al op zeker 10 auto’s gebruikt.
D1626694-22BA-4B0F-8FA7-079DE1E89DA0.jpeg
 
@Stefan O

Eeuh niet maar dat moet dus blijkbaar wel.
Tis voor mij allemaal vrij nieuw. Maak je ze tijdens het polijsten schoon dan? Of na elke auto?
 
Meestal na elke hit. Dus: polijstmiddel aanbrengen, verwerken, afnemen, pad afborstelen en weer opnieuw. Dat is dus enkele tientallen keren per auto. Als je dat niet doet dan werkt de pad niet meer of doe je meer kwaad dan goed.
 
Sowieso na elk paneel de pad even schoon, zeker bij het compounden, maken onder de kraan met een drup afwasmiddel, goed inmasseren, uitknijpen en droog draaien op de D/A in een emmer. Langzaam beginnen en daarna het toerental opvoeren.

Ik heb van elke gradatie pads meerdere soorten zodat ik door kan gaan en niet steeds tussendoor ze hoef schoon te maken (kost bij elkaar best wat tijd, tijd die ik liever aan de auto besteed...).
De pads die ik niet meer gebruik, gooi ik in een emmer met een scheutje Poorboy's World Tornado pad Cleaner en laat ze een uurtje of wat weken.
Daarna slinger ik ze door de padwasher zodat ze schoon zijn voor de volgende klus.

20220514_124104.jpg
 
Pads in een emmertje met beetje warm water en klein beetje PB Typhoon voor half uurtje laten weken werkt ook fantastisch.
Met name voor handpads en vettige waxen zoals Collinite een oplossing, anders blijft de vettigheid eruit komen met Dreft..
 
  • Leuk
Reactions: IceT
Sowieso na elk paneel de pad even schoon, zeker bij het compounden, maken onder de kraan met een drup afwasmiddel, goed inmasseren, uitknijpen en droog draaien op de D/A in een emmer. Langzaam beginnen en daarna het toerental opvoeren.

Ik heb van elke gradatie pads meerdere soorten zodat ik door kan gaan en niet steeds tussendoor ze hoef schoon te maken (kost bij elkaar best wat tijd, tijd die ik liever aan de auto besteed...).
De pads die ik niet meer gebruik, gooi ik in een emmer met een scheutje Poorboy's World Tornado pad Cleaner en laat ze een uurtje of wat weken.
Daarna slinger ik ze door de padwasher zodat ze schoon zijn voor de volgende klus.

Bekijk bijlage 154468
Dus jij gaat na ieder paneel naar binnen, de pad afwassen, drogen en dan weer verder?
 
Bijna. Je kan ook de reiniging ter plekke doen dmv emmer/padwasher. Of meerdere pads gebruiken en ze achteraf reinigen.
 
@FocusM,
Mijn padwasher staat onder handbereik maar die gebruik tijdens een detail af en toe. Zoals gezegd heb ik genoeg pads om door te gaan zonder deze tussendoor te wassen, de padwasher gebruik ik naderhand als ik helemaal klaar ben om de pads re reinigen.
 
Zelf ben ik het bezit van een kleine compressor waarmee ik na elk paneel of onderdeel van de auto de pad tussentijds uitblaas. ook gebruik ik de krabber van Rupes tussentijds. Hierdoor loopt het pad niet vol en behaal ik maximaal rendement uit het pad!
 

Bijlagen

  • 20210124_162817.jpg
    20210124_162817.jpg
    211,3 KB · Weergaven: 110
  • 20210124_162807.jpg
    20210124_162807.jpg
    288,8 KB · Weergaven: 110
  • 20210124_162740.jpg
    20210124_162740.jpg
    312,6 KB · Weergaven: 99
  • 20210124_162726.jpg
    20210124_162726.jpg
    249,1 KB · Weergaven: 96
  • 20220427_181407.jpg
    20220427_181407.jpg
    475,8 KB · Weergaven: 95
  • 20220427_181353.jpg
    20220427_181353.jpg
    327,1 KB · Weergaven: 113
Met een vieze pad krijg jook geen correctie.

Ook ik heb voldoende pads.

Een pad maak je schoon na 1 of na max 2 panelen. (of je pakt een nieuwe/schone)
Dit kan bijv. onder een lauw warme kraan, daarna kan je met je polijstmachine je pad droog draaien.
Aan het einde van de dag maak ik mijn pads na het afspoelen onder de kraan, nog eens extra schoon met een paar pufjes Poor Boys Tornado pad cleaner, (Met zo'n fles doe je echt heel lang.)en daarna nogmaals afspoelen en te drogen leggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk zeggen dat de ene detail de andere niet is. Soms is de pad al vies en volgelopen na 1 paneel de andere keer is het minimaal 2 Panelen. Ik denk dat je voor jezelf ook moet zeggen dat 2 panelen de Max is en dan verwisselen. Ik ben fan van de pads van Scholl en Lake Country. Gaan bij mij al behoorlijk lang mee. Zuinig op zijn want ze zijn behoorlijk aan de prijs.
 
Ik persoonlijk kijk niet naar hoeveel panelen ik heb gepolijst. Je merkt vanzelf de correctie kracht achteruit gaan. Ik doe denk ik gemiddeld 3 hits met een compounding/polishing pad (en na elke hit met een borstel schoonmaken). Met een finishing pad kan ik meestal nog iets langer dan dat door. Wanneer de pad vies is onder de kraan schoonmaken met een pad cleaner, droogdraaien op de dap en laten drogen.

Heb van elke pad 3 stuks, dan kom ik met droogtijd van een pad keurig uit als de pad in de zon ligt te drogen. Komt het toevallig een keer niet uit en is de pad niet droog genoeg, dan ga ik een bumper oid polijsten met een kleinere pad. Beetje rekening mee houden in je planning, dan sta je nooit zonder schone pad.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Oke, thanks voor alle info. Weer wat geleerd.

Net de pads meet warm water en dreft schoongemaakt, dat ging makkelijker dan verwacht. Goed uitgespoeld en vervolgens op de rotary drooggedraaid.

In het vervolg dus tijden het poetsen af en toe schoonborstelen, eventueel extra pads halen en achteraf gewoon wassen.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik heb ook de Poorboy's Typhoon Pad Cleaner. Maar mijn broer had mijn oranje monello pad gebruikt om zijn B-stijl in pianolak te polijsten. De pad was helemaal zwart....Zelfs met de PB typhoon niet helemaal proper te krijgen. Maar tot mijn verbazing kwam er nog veel uit de pad met Bilt-Hamber Surfex-HD verdund aan 20%. Nu is de pad weer mooi.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker