Nadat deze Fiat 500 en de Volvo S60 klaar waren kon ik eindelijk weer verder met mijn eigen 205 GTi. Door mijn loods word ik gelukkig niet gehinderd door slecht weer of gebrek aan licht in de avonden dus in de afgelopen week heb ik rustig de puntjes op de I gezet. De 205 GTi met 16V-blok (160 pk) is inmiddels vijf jaar in mijn bezit en is de 10 jaar daarvoor in bezit geweest van een vriend van me. In al die jaren heeft de auto geen grondige detailbeurt gehad en aangezien hij inmiddels 22 jaar oud is en 300.000 km achter de kiezen heeft waarvan vele op het circuit, was hij wel toe aan een grondige behandeling. Het is dan weliswaar mijn circuit-auto waar ik mee op de Nürburgring in Dld rij, maar ook die hoort er in mijn ogen netjes bij te staan. De vele steenslag die erop komt door het circuit-rijden neem ik maar voor lief.
Er zit m.u.v. twee kuipstoelen, een rolkooi en 5 punts gordels geen interieur in dus ik heb me alleen gericht op het exterieur. Meer foto's van de binnekant van de auto kun je hier vinden. Mijn liefde voor de 205 GTi is best groot getuige het feit dat ik sinds 1996 altijd een 205 GTi in bezit heb gehad. Het blijven geweldige wagentjes die zeker in deze setup heel veel plezier bieden voor weinig geld.
Voor aanvang:
Flink smerig en grijze kunststof delen:
De velgen kunnen ook wel een beurtje gebruiken:
Begonnen met een flinke wasbeurt met onderstaande producten:
- Monello Lavare shampoo
- APC 1:10 voor de naden en kieren
- PB bug squash
- Iron-X
- Valet Pro citrus tar & glue remover
- Mother's FX wheelcleaner
- Tuf shine Tire cleaner
- Monello Washmit, spons en droogdoek
Uiteraard wassen met twee emmers; links de spoelemmer en rechts de emmer met shampoo
Na een halve auto zag de inhoud van de spoelemmer er iets anders uit:
Iron-X op de velg:
Veel ijzer op de motorkap maar da's niet zo vreemd met een circuitauto en de remstof die daardoor opgevangen wordt:
Er zaten toch best wel heel veel krassen op de auto zoals bijvoorbeeld op de achterklep:
Ook swirls genoeg:
De veel voorkomende krassen in de handgrepen:
Ook de motorkap zit onder de krassen:
Kunststof delen afgeplakt:
Na wat testspots bleek uiteindelijk onderstaande behandeling het beste te werken:
- DAP900: twee hits met paars wolletje en Monello Veloce (ik had toen nog geen rotary)
- DAP900: oranje pad met Monello Mezzo
- DAP900: zwarte pad met Monello Finale
- Afgenomen met Gyeon Q2 M Prep
- Glaze: PB Black Hole
- Sealant: PB EX-P
- Wax: Collinite 845
- Tenslotte nog eens met PB Spray & Wipe alles nagelopen om een streeploos resultaat te krijen
- De krassen onder de handgrepen heb ik aangepakt met de gele en zwarte cone van Monello
Naast het lakwerk uiteraard ook nog wat andere zaken gedaan:
- De binnen- en buitenzijde van de ramen gereinigd met DJ Menthol glass cleaner in combinatie met de Monello Vetro Bianco
- De zwarte plastic delen aan de buitenzijdegevoed met AutoFinesse Revive Trim
- Banden gevoed met Wolfgang Black Diamond tire gel
- De uitlaat aangepakt met PB Professional Polish
Die ziet er wel even wat beter uit:
Zo hoort een donkergroene 205 GTi erbij te staan:
22 jaar en 300.000 km oud; je zou het niet zeggen
Wat een verschil met voor de behandeling:
Geen grijs maar zwart kunststof:
Spiegelend dak:
Mooie Speedline velg met matzwarte semi-slicks er omheen:
En weg zijn de krassen op de achterklep:
Zo mooi kan de kleur sorrento vert zijn:
Ook de handgrepen zijn weer krasvrij:
Tenslotte nog een aantal before & after foto's:
Er zit m.u.v. twee kuipstoelen, een rolkooi en 5 punts gordels geen interieur in dus ik heb me alleen gericht op het exterieur. Meer foto's van de binnekant van de auto kun je hier vinden. Mijn liefde voor de 205 GTi is best groot getuige het feit dat ik sinds 1996 altijd een 205 GTi in bezit heb gehad. Het blijven geweldige wagentjes die zeker in deze setup heel veel plezier bieden voor weinig geld.
Voor aanvang:
Flink smerig en grijze kunststof delen:
De velgen kunnen ook wel een beurtje gebruiken:
Begonnen met een flinke wasbeurt met onderstaande producten:
- Monello Lavare shampoo
- APC 1:10 voor de naden en kieren
- PB bug squash
- Iron-X
- Valet Pro citrus tar & glue remover
- Mother's FX wheelcleaner
- Tuf shine Tire cleaner
- Monello Washmit, spons en droogdoek
Uiteraard wassen met twee emmers; links de spoelemmer en rechts de emmer met shampoo
Na een halve auto zag de inhoud van de spoelemmer er iets anders uit:
Iron-X op de velg:
Veel ijzer op de motorkap maar da's niet zo vreemd met een circuitauto en de remstof die daardoor opgevangen wordt:
Er zaten toch best wel heel veel krassen op de auto zoals bijvoorbeeld op de achterklep:
Ook swirls genoeg:
De veel voorkomende krassen in de handgrepen:
Ook de motorkap zit onder de krassen:
Kunststof delen afgeplakt:
Na wat testspots bleek uiteindelijk onderstaande behandeling het beste te werken:
- DAP900: twee hits met paars wolletje en Monello Veloce (ik had toen nog geen rotary)
- DAP900: oranje pad met Monello Mezzo
- DAP900: zwarte pad met Monello Finale
- Afgenomen met Gyeon Q2 M Prep
- Glaze: PB Black Hole
- Sealant: PB EX-P
- Wax: Collinite 845
- Tenslotte nog eens met PB Spray & Wipe alles nagelopen om een streeploos resultaat te krijen
- De krassen onder de handgrepen heb ik aangepakt met de gele en zwarte cone van Monello
Naast het lakwerk uiteraard ook nog wat andere zaken gedaan:
- De binnen- en buitenzijde van de ramen gereinigd met DJ Menthol glass cleaner in combinatie met de Monello Vetro Bianco
- De zwarte plastic delen aan de buitenzijdegevoed met AutoFinesse Revive Trim
- Banden gevoed met Wolfgang Black Diamond tire gel
- De uitlaat aangepakt met PB Professional Polish
Die ziet er wel even wat beter uit:
Zo hoort een donkergroene 205 GTi erbij te staan:
22 jaar en 300.000 km oud; je zou het niet zeggen
Wat een verschil met voor de behandeling:
Geen grijs maar zwart kunststof:
Spiegelend dak:
Mooie Speedline velg met matzwarte semi-slicks er omheen:
En weg zijn de krassen op de achterklep:
Zo mooi kan de kleur sorrento vert zijn:
Ook de handgrepen zijn weer krasvrij:
Tenslotte nog een aantal before & after foto's: