• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pakkie: Volvo S60

Pakkie

Detailing addict
30 jul 2013
285
65
50
Nadat ik deze Fiat 500 had gedetailed, liet dezelfde eigenaar zijn S60 achter voor een lakbehandeling. De Volvo is niet echt frequent schoongemaakt en als dat wel gebeurde dan was de wasstraat veelal the place to be. Helaas staat hij op winterbanden met wieldoppen in plaats van mooie lichtmetalen velgen wat de auto niet echt tot zijn recht doet komen.

Bij aankomst:

Vrij smerig met her en der vogelpoep op de lak en doffe grijze strips:
G%20%285%29.JPG


Vingerafdrukken in het stof op de achterklep:
G%20%283%29.JPG


Ook de rechterzijde was flink smerig:
G%20%2811%29.JPG


Uiteraard eerst begonnen met een flinke wasbeurt met onderstaande producten waar ik in totaal 2,5u mee bezig ben geweest:
- Foamen met Monnello Snow foam
- Monello Lavare shampoo
- APC 1:10 voor de naden en kieren
- PB bug squash
- Iron-X
- Vpro citrus tar & glue remover
- Mother's FX wheelcleaner
- Tuf shine Tire cleaner
- Monello Washmit, spons en droogdoek

Een witte S60 ipv een blauwe:
G%20%2832%29.JPG


Daarom gebruik je dus twee emmers:
G%20%2833%29.JPG


Iron-X op de velgen:
G%20%2834%29.JPG


Toch aardig wat ijzer op de motorkap:
G%20%2836%29.JPG


Tijd om hem naar binnen te rijden en de boel eens nader te bekijken.

In zijn behandelruimte:
G%20%2837%29.JPG


Krassen op het rechter voorscherm:
G%20%2819%29.JPG


De vrijwel altijd aanwezige krassen in de handgreep van de deur:
G%20%2817%29.JPG


Ronde krassen op de achterklep:
G%20%2823%29.JPG


Krassen op de portieren:
G%20%2829%29.JPG


Een S60 bestaat voor een aantal delen uit kunststof: dak, motorkap en achterklep zijn van dit materiaal. De lakdiktemetingen beperkten zich dus tot de zijpanelen. Beide voorste zijpanelen en het linker achterpaneel vertoonden extra diktes (ca. 180 ipv 130 op de overige panelen). Ik was nogal huivering om met de rotary op de motorkap aan de slag te gaan aangezien kunststof de warmte opneemt met alle risico's van het door de lak heengaan van dien. De medium testspot met de DAP, oranje pad en Mezzo leverde niet voldoende resultaat op dus overgestapt naar de DAP met het paarse wolletje en de Veloce. Na drie hits op de motorkap zag ik echter nog steeds krassen in de lengterichting.

Geen tevreden Pakkie dus toch maar voorzichtig aan begonnen met de rotary. Uitendelijk bleek onderstaande behandeling het beste te werken:
- PRO900: rode Meguiar's woolpad met Monello Veloce
- DAP900: oranje pad met Monello Mezzo
- DAP900: zwarte pad met Monello Finale
- Afgenomen met Gyeon Q2 M Prep
- Glaze: PB Black Hole
- Wax: Collinite 845
- Tenslotte nog eens met PB Spray & Wipe alles nagelopen om een streeploos resultaat te krijen
- De krassen onder de handgrepen heb ik aangepakt met de gele en zwarte cone van Monello

Naast het lakwerk uiteraard ook nog op de details gelet:
- De binnen- en buitenzijde van de ramen heb ik gereinigd met de Autoglym Fastglass in combinatie met de Monello Vetro Bianco
- De zwarte plastic delen aan de buitenzijde heb ik gevoed met AutoFinesse Revive Trim
- Banden gevoed met Wolfgang Black Diamond tire gel

Da's wel even een verschil met hoe hij werd gebracht:
G%20%286%29.JPG


Zo hoort hij er bij te staan:
G%20%2812%29.JPG


Geen vingerafdrukken meer op een stoffige achterklep
G%20%284%29.JPG


Een swirlfvriije motorkap:
G%20%2826%29.JPG


En weg zijn de krassen op de zijkant:
G%20%2830%29.JPG


De rechter helft behandeld met Revive Trim:
G%20%2831%29.JPG


Spiegelend dak:
G%20%2839%29.JPG


Tenslotte nog een aantal before an after-foto's:

k%20%289%29.JPG
k%20%2810%29.JPG


k%20%2811%29.JPG
k%20%2812%29.JPG


k%20%2817%29.JPG
k%20%2818%29.JPG


k%20%2819%29.JPG
k%20%2820%29.JPG


k%20%2823%29.JPG
k%20%2824%29.JPG


k%20%2825%29.JPG
k%20%2826%29.JPG


k%20%2827%29.JPG
k%20%2828%29.JPG


k%20%2829%29.JPG
k%20%2830%29.JPG


k%20%2831%29.JPG
k%20%2832%29.JPG


k%20%2833%29.JPG
k%20%2834%29.JPG


k%20%2835%29.JPG
k%20%2836%29.JPG


k%20%2837%29.JPG
k%20%2838%29.JPG
 
Weer een hele mooie detail. Originele volvo lak kan soms best hard zijn.

Ik wil even zeggen dat de motorkap en achterklep niet van kunststof zijn, maar van aluminium. Dat duurt langer om warm te worden maar als het eenmaal warm is koelt het heel langzaam af. Enige voorzichtigheid is dus geboden maar zo te lezen ben je dat geweest.

Heb je die krassen op de achterklep trouwens geschuurd?
 
Ik heb de krassen op de achterklep alleen met de rotary & DAP behandeld. Als je goed kijkt kun je ze nog wel heel lichtjes zien staande onder een dikke TL-lamp, maar zowel ondergetekende als de eigenaar vond het resultaat prima, dus heb verder geen wetsand-activiteiten uitgevoerd op de aluminium achterklep.

Aangezien de stap tussen oranje + Mezzo en zwart met Finale best groot is, heb ik ook nog een deel met wit + Mezzo en een deel met wit + Finale als tussenstap gedaan, maar ik zag zelfs bij goed daglicht en een Brinkmann-lamp het verschil niet. Ik heb op de overige panelen de tussenstap met wit dus maar achterwege gelaten.
 
Wat een prachtige detaillocatie heb je daar! Mooi werk geleverd. Veel van deze Volvo's hebben verweerde kunstoffen, valt bij deze nog mee geloof ik.
 
Netjes hoor! Maar motorkap e.a. delen zijn idd van aluminium, geen kunststof... Maar echt goed gedaan, ding ziet er weer keurig uit!
 
Dank voor de correctie mbt het materiaal van de motorkap e.d. en voor de complimenten! Ik dacht toch echt dat het kunststof was dus toch maar eens wat materiaalkennis opdoen :). Hoe dan ook was voorzichtigheid geboden en dat ben ik dus ook geweest.

Before & after-foto's zijn binnen vrij eenvoudig goed te maken doordat de auto continue op dezelfde plek blijft staan waardoor lampen en omgeving identiek zijn. Een digitale spiegelreflex met een goede lichtsterke lens staat nog wel op de wensenlijst aangezien het met een simpele Canon Ixus-camera blijft behelpen qua scherpstellen e.d.. Ook hiervoor geldt dat ik dan direct iets goeds wil kopen (bv. Canon EOS 60D + Canon EFS 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM), maar dan ga je al een aardig stukje over de 1k€ heen.
 
Prachtige detail! Ik lees jouw verslagen altijd met plezier en ik moet zeggen, ik ben stiekem best wel jaloers op je ruimte zeg. Prachtig!
 
Het is voor mij ook even zoeken geweest naar een goede ruimte. Ik heb voorheen in diverse andere ruimtes gezeten, maar dat was het allemaal net niet: te klein, te vochtig, te stoffig, te koud, niet beveiligd, te veel zooi van anderen etc. Vele boxen zijn 3 of 3,50m breed en dat werkt niet fijn omdat je niet meer om de auto heen kunt als de deuren open staan (voor zover dat uberhaupt lukt). Deze ruimte is 5 meter breed en 12 meter lang en ondanks de stellingen heb ik ruimte genoeg om de auto heen. Normaal gesproken staat mijn 205-racer op de auto-ambulance en de MX-5 ernaast. Vanaf eind maart staat die MX-5 gewoon thuis dus dan heb ik helemaal alle ruimte. Wellicht komt er nog ooit een verplaatsbare poetsbrug in, maar dat heeft geen haast. Ik vind de huidige flexibiliteit ook wel handig. Aan aankleding van de wanden wordt gewerkt.

ruimte.JPG
 
Heel tof!

Bij mij in de buurt is zoiets helaas geen optie, want A veeeeel te duur of B eigenlijk allemaal klein/oud/vochtig... Ik kan nu wel ergens terrecht, maar dat is toch een uur rijden. Voor auto's van andere geen probleem. Maar met m'n eigen auto's vind ik dat zonde van mn tijd :-"