• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pianolak

Thijs77

Detailing rookie
16 feb 2010
30
0
een product om lichte krasjes uit pianolak te halen , interieur omlijsting in namelijk in pianolak
en ik had al eens al eens een post gedaan over pianolak maar die producten kan ik hier niet meer verkrijgen op carclean zie ik

groeten Thijs
 
Kun je iets duidelijker zijn Thijs? Ik begrijp dus dat je een product zoekt om krasjes uit pianolak te halen?
Is het echt pianolak, of kunststof trims die een hoogglans afwerking hebben?
Je kunt de oude producten niet meer op CC krijgen, over welke producten heb je het dan?
 
Monello Mezzo
Finale

ik weet niet echt precies uit welk materiaal het is maar het is pianolak dat je hebt in de omlijsting in de bmw's of audi's ...
kan ik hier anders een foto posten?
 
Volgens mij is dat kunstof met een hoogglans afwerking. Dit zijn vrij delicate oppervlakte die je niet met grof polijst moet bewerken. Finale op zwart / (licht)groen moet voldoende zijn bij swirls en lichte krasjes is mijn ervaring.
 
https://www.Carclean.com/product/Monello/Raffini_Finale_Finishing_Polish_500ml_Cut_2_5_Gloss_5_5_MRF0105_101576
 
bedankt voor je raad :) , moet ik dan alleen dat product gebruiken of moet ik het nog afwerken met ix?
 
Ik een grijs verleden kan ik me iets herinneren dat Patrick ooit is iets pianolakachtigs heeft gedaan en dat hier heeft gepost. Daar was volgens mij nog wel resultaat op te halen. Ik heb getracht te zoeken maar kan het niet ff 1,2,3 vinden.

Nicknameless kom d'r is in a.u.b. ;)
 
google zei:
Piano's (de dure dan), en antieke meubelen worden inderdaad gepolitoerd. Politoeren werkt heel anders dan gewone laksystemen, en is bovendien nogal kwetsbaar.
Daarintegen zijn beschadigingen wel weer eenvoudig te repareren, en is de glans veel dieper dan welke lak dan ook.
Het wordt gemaakt van schellac, een organisch materiaal wat gemaakt wordt van de afscheiding van een bepaalde luis. Dit wordt in alcohol opgelost en in vele dunne lagen opgebracht (met veel bedoel ik >30 lagen).
Bij antiek gebruikt met helderen of amberkleurige schellac, bij pianos's dus zwarte schellac.
Vergis je niet, het is echt enorm veel werk, en ik zou het niet aanraden voor iets wat "gewoon" mooi moet glimmen. Bij antiek en piano's hoort het zo, en het zou afbreuk doen aan het stuk als het met normale lak zou zijn afgewerkt.
In Nederland heeft men het niet zo op hoogglans-politoeren en zal je dus niet erg veel informatie hierover vinden. Probeer de engelse zoekterm "French Polish" en je zal meer resultaten krijgen.

Men komt nog wel eens met het verhaal dat men pianolak spuit. Leuk verhaal, maar als ik het zo lees eigenlijk onmogelijk.
Je moet immers een heleboel lagen aanbrengen en na elke laag deze politieren ( oftewel polijsten ( dat kunnen we hier dan weer wel ))
Kijk eerst eens na of het echte pianolak is of een goedkope nepversie die qua kleur en glans dichtbij komt.

Hier een gepolitoerde Chinese kast staan met verschillende overlappende kleurschakeringen, helaas met wat defecten .... forget is om zelf te fixen, je ziet meteen waar de schoen wrikt ( al die lagen dus ! )
Begin met plaatsen van goede foto zodat we wat meer zicht op het geheel krijgen s.v.p.

In jouw geval zou je dus wel met bv Monello Finale en zwarte pad kunnen proberen, je zal dan het miniscule laagje er af halen en dan net zover doorgaan tot je het defect er uit hebt ( tenzij véél te diep, dan de sigaar )