• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Plan van aanpak

Randy24

Detailing rookie
13 apr 2024
5
15
Mijn tweede, eigenlijk eerste echte, post op het forum!

Een nieuwe auto en nieuw in de car detailing wereld. Voorheen bestond het onderhoud uit de wasstraat maar met mijn nieuwe auto wil ik het anders gaan aanpakken.

Ik heb getwijfeld om mijn nieuwe auto te laten voorzien van een glascoating. Na veel te hebben gelezen en bekeken stap ik van dat plan af.

Ik zou graag jullie mening willen weten of ik met het volgende plan een beetje goed bezig ben om mijn autolak zo lang mogelijk mooi te houden. Dit heb ik in gedachte;

-auto in de pre wash zetten met Bilt Hamber touchless snow foam. Ik twijfel nog om een HD aan te schaffen en anders zal ik dit middel aanbrengen middels een IK handfoamer.

-auto afspuiten met de tuinslang.

-auto goed wassen met een goede shampoo en wash mitt zoals de incredimitt wash mitt.

-auto vervolgens weer afspuiten met de tuinslang.

-de natte auto daarna insprayen met Nanolex Sisplash sealant spray en vervolgens weer afspoelen met de tuinslang. Ik weet niet hoe vaak deze stap nodig is aangezien ik lees dat de Sisplash best lang blijft zitten.

-als laatst de auto drogen met een droogdoek.

Hopelijk dat dit een goede manier is om mijn nieuwe auto te wassen en zo lang mogelijk te blijven genieten van een mooie zwarte laklaag. Ik hoog graag of er nog dingen zijn die ik kan verbeteren of wellicht anders kan doen.

Thanks!!
 
He Randy, dit is zeker een goed begin!

Lees jezelf in wat betreft wassen met 2 emmers en/of meerdere washmitts.
Denk ook aan velgenborstels voor de wielen en een velgenreiniger.

Een handfoamer om je hele auto te foamen is wat mij betreft geen doen, je pompt je een ongeluk en het gaat te traag, zeker op een warme dag, dan is de prewash droog, terwijl je halverwege bent.

Als je net begint met detailen, weet ik niet of je al moet beginnen met een prewash. Ik doe het wel, omdat ik het heb staan, maar weet nog steeds niet of ik het de extra tijd wel waard vind.

Ik ben zelf van de Gyeon Wax of Gyeon Cancoat en dan merk ik toch dat een wax m'n voorkeur heeft, heb meer gevoel met de verwerking, de Cancoat is wat 'onzichtbaar'.
Voor het aanbrengen van een lak beschermings product kun je de auto ontvetten met Nanolex Ex of Gyeon Prep, dan is de lakken schoner en blijft het product beter zitten.

Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar laat je niet gek maken en hou het simpel.
Veel plezier en succes!
 
  • Leuk
Reactions: Randy24
Ik denk dat het op de juiste manier wassen van de auto een beetje de basis is, op het moment dat je het structureel leuk gaat vinden om je auto te onderhouden/mooi te houden dan komt de rest vanzelf wel.
 
Met een ik foamer wil prima, vooral als je de pro hebt met perslucht aansluiting en er een accu compressor van de action op zet.
Als je de hobby leuk (bljft) vinden kan je altijd nog een keer een HD kopen naar mijn mening.

Het is een hele verbetering ten opzichte van de wasstraat.
Beginnen bij de basis en later uitbreiden :)