• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Plastic koplampen polijsten

Joost

Detailing addict
14 mei 2008
380
62
Koplampen polijsten

Na verloop van tijd worden plastic koplampen ernstig dof. Er komen krassen in het plastic en dit veroorzaakt een waas op het kunstof. Het ziet er niet alleen lelijk uit maar beinvloed ook nog eens je licht opbrengst.

Het is niet nodig om bij elke detailbeurt je koplampen te polijsten maar 1 a 2 keer per jaar zal voldoende zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Het regelmatig behandelen met bijvoorbeeld de Ultimate Quick Detailer van Meguiar's houden je koplampen ook nog eens langer schoon en water afstotend. Vuil kan zich niet aan de koplamp hechten en zal alleen oppervlakkig blijven. Na een regenbui is het oppervlakkige vuil er alweer af.

Tip: Klei van te voren de koplampen voor een maximaal resultaat.



Wat heb je nodig?

Een excentrische of rotary poetsmachine
3 inch backingplate

Gebruik in iedergeval altijd een pad dat groter is dan de backingplate

4 inch pads

Het is aan te raden om met kleinere pads te werken dan normaal. Het is gewoonweg makkelijker werken omdat het oppervlak dat je gaat doen ook klein is.

Polish

Afhankelijk van de conditie van je koplampen kan het zijn dat je 2 verschillende grofheden nodig hebt.
Je hebt zeker een finishingpolish nodig, bijvoorbeeld de Menzerna FPII of Poorboy’s SSR1.
Misschien een medium cut, bijvoorbeeld de Menzerna Intensive Polish of Poorboy’s SSR2.5
Of een heavy cut polish, bijvoorbeeld de Menzerna Power Gloss of Poorboy’s SSR3


Plasticsealant

Bijvoorbeeld de Wolfgang plastik sealant.

Applicatorpad

Om je wax/sealant aan te brengen.

Microfiberdoek

Onmisbaar om de residu van je polish of wax te verwijderen.

Hoe ga je te werk?

1 Zorg ervoor dat je koplampen schoon zijn. Je kan ze wassen en kleien voor een optimaal resultaat.

2 Gebruik een druppel polish ongeveer ter grootte van 20 euro cent. Druppel dit op de pad.

3 Verspreid de polish over je koplamp met de machine uit.

4 Zet de machine op de 2 na hoogste stand (afhankelijk van je machine).

5 Plaats de machine vlak op het oppervlak en zet de machine aan.

6 Maak langzame bewegingen over het oppervlak. Ongeveer 2 cm per seconde.
Maak eerst horizontale bewegingen.

7 Herhaal stap 6 maar dan met verticale bewegingen.

8 Herhaal stap 6 weer totdat het product vaselineachtig aanziet.

9 Neem het residu af met een microfiber doek.

10 Voorgaande stappen herhalen maar dan met een finishingpad om een optimale glans te krijgen.

11 Als laatste naar keuze een sealant aanbrengen met een applicatorpad.

12 Residu kan weer afgenomen worden met een microfiber doek.


Succes met het herstellen van jouw doffe koplampen!

Tip: op de achterlampen kan het ook toegepast worden. :D


Joost
 
Mag ik aannemen dat dit procédé ook werkt voor glazen koplampen, misschien alleen een ander product onder de pad?

Nette tutorial trouwens, helder en beknopt, prima voor leek èn gevorderde!
 
Voor kunststof kan je ook de Wolfgang Plastik Cleaner Step 1 en Glaze Step 2 gebruiken.

Voor glas kom je terecht bij de diamondite producten en een hardere pad om het product te gebruiken. Kijk bij Diamondite naar de Glasswork Restorer en de Resurfacing Creme!

Deze gaan we binnenkort hier testen. Resultaten komen bij de Reviews te staan.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Tim zei:
Voor kunststof kan je ook de Wolfgang Plastik Cleaner Step 1 en Glaze Step 2 gebruiken.

Werkt dat net zo (goed) als de Diamondite Clear Plastic System Kit? Die lijkt me namelijk ook wel interessant...

En is dit met de excenter te doen of heb je een rotary nodig?

Heb nl één koplamp geprobeerd met Clearvue, en dat is niet best bevallen. De kunststof lens werd wat dof en onregelmatig... Daarna met Meg's PlastX wel een beetje beter gekregen, maar niet echt geweldig.

Kan ik dit hiermee of met die Diamondite herstellen? Werkt dat beter dan PlastX op kunststof lenzen?
 
Met de excenter is het ook te doen, kunststof is niet zo hard!

De Wolfgang komt uit dezelfde fabriek, maar heeft een iets fijnere samenstelling. Je kan hier prima mee vooruit!

Je probleem is zowel met Diamondite (kunststof versie) als Wolfgang Plastik serie te herstellen!

Plast-X werkt met weekmakers en is minder krachtig dan Diamondite of Wolfgang.
 
zou je hiermee ook kitsporen weg kunnen krijgen?
bij de auto van m'n ouders hebben van die boos kijkers opgeplakt gezeten en die zijn er voor de verkoop schijnbaar afgehaalt
ziet er niet echt mooi uit, zijn plastic koplampen
 
Paultjuh zei:
zou je hiermee ook kitsporen weg kunnen krijgen?
bij de auto van m'n ouders hebben van die boos kijkers opgeplakt gezeten en die zijn er voor de verkoop schijnbaar afgehaalt
ziet er niet echt mooi uit, zijn plastic koplampen

Normaal werkt iets als Bardahl Bodysol hier goed. Je zou alleen even expliciet moeten navragen of het ook geschikt is voor helder kunststof. Op lak, metaal en stof etc. kun je het wel gebruiken, dus je zou verwachten van wel.


Bardahl Bodysol

Een niet agressief oplosmiddel voor het snel en effectief verwijderen van vet, teer, siliconen en lijmresten van gelakte en blanke materialen. Ook geschikt voor het reinigen van stoffen materialen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sven S8 zei:
Paultjuh zei:
zou je hiermee ook kitsporen weg kunnen krijgen?
bij de auto van m'n ouders hebben van die boos kijkers opgeplakt gezeten en die zijn er voor de verkoop schijnbaar afgehaalt
ziet er niet echt mooi uit, zijn plastic koplampen

Normaal werkt iets als Bardahl Bodysol hier goed. Je zou alleen even expliciet moeten navragen of het ook geschikt is voor helder kunststof. Op lak, metaal en stof etc. kun je het wel gebruiken, dus je zou verwachten van wel.



Bardahl Bodysol

Een niet agressief oplosmiddel voor het snel en effectief verwijderen van vet, teer, siliconen en lijmresten van gelakte en blanke materialen. Ook geschikt voor het reinigen van stoffen materialen.

ik heb meer het gevoel dat het er helemaal ingevreten is, verkeerde kit ofzo gebruikt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Paultjuh zei:
ik heb meer het gevoel dat het er helemaal ingevreten is, verkeerde kit ofzo gebruikt

Hmm, als er niks meer op zit (even goed voelen of er geen lijm- of kitresten meer zitten) zou je het kunnen proberen met polijsten. Maar zorg dan wel dat het éérst goed schoon is.
 
Heel interessant Patrick! :cool:

Had dat wetsand procedé wel gezien voor glazen koplampen, maar nog niet voor kunststof. Wel lef hebben om met 350 grit je koplampen te bewerken trouwens, maar het resultaat mag er zijn.

Denk wel dat je beter de Wolfgang (of Diamondite) set kunt gebruiken ipv Plast X, omdat daar een Glaze en Sealant bij hoort.
 
Is er toevallig iemand in Limburg die middelen, materialen en ervaring heeft en mijn kunststof koplampen onderhanden zou willen nemen ??

Het gaat om mijn Alfa 166.

:cool:
 
als je kunstof koplampen gaat wetsanden kun je dan met de dap dit weer helemaal helder krijgen?? of ga je dan een rotary nodig hebben.
 
Alfamaf zei:
Is er toevallig iemand in Limburg die middelen, materialen en ervaring heeft en mijn kunststof koplampen onderhanden zou willen nemen ??

Het gaat om mijn Alfa 166.

:cool:

Ben je zeker dat het kunststoffen koplampen zijn bij je Alfa 166 ?
Mijn 166 is van bwj.2001 en die heeft glazen koplampen !