• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poetsnoob met een Porsche

lvdo

Detailing rookie
20 dec 2016
9
15
Hoi!

Sinds een maand is er een nieuwe liefde in mijn leven: een Porsche 911 uit 2000. Eén van de laatste analoge 911jes gemaakt: handgeschakeld, achterwielaandrijving, geen traction/stability/etc-control. Rijdt fantastisch en klinkt ook fantastisch door de sportuitlaat!

Het oog wil natuurlijk ook wat. Dus heb ik flink zitten lezen op het forum over hoe ik de looks weer in top conditie krijg. De auto heeft zwarte pianolak met zwart leer interieur en is door de vorige eigenaren altijd netjes onderhouden. Ondanks dat heeft de auto in 16 jaar natuurlijk een hoop meegemaakt. De linkerkant is overgespoten na lichte schade. De voorklep heeft wat steenslag dat met een lakstift hersteld is. Verder kan je in het juiste licht onder een hoek kleine krasjes zien en lichte swirls aan de voorkant waar waarschijnlijk wat harder gepoetst is. Al met al een prima startpunt volgens mij.

En bij dat startpunt ben ik blijven hangen omdat ik niet wijs word uit welke spullen ik nou nodig heb. En wat zin heeft gezien mijn totale gebrek aan poetservaring. Mooie producten hebben natuurlijk geen zin als ze niet goed gebruikt worden. Zelf een machine op mijn lak zetten zie ik niet zitten en met de hand polijsten lijkt me ook spannend.

Met die beperkingen ben ik tot de volgende producten gekomen om basis van de beginner how-to.
Graag jullie feedback!

Wassen
  • 2 emmers met gridguards
  • Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 1000ml
  • Gyeon - Q²M Smoothie Wash Mitt
  • Gyeon - Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm
Kleien
  • Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS
  • Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
Ontvetten (Is dit nodig als ik niet polijst?)
  • Gyeon - Q²M Prep - 500ml
Wax
  • Surf City Garage - Black Edge Carnauba Wax - 473ml
    Deze heb ik gekozen omdat het makkelijk te verwerken zou zijn en speciaal voor zwarte lak is.
  • Monello - Disco Rosso Foam Applicator
  • Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm doeken
Detailer/waterless wash
  • Surf City Garage - Black Edge Detailer - 710ml
    Deze wil ik gebruiken tussen wasbeurten door en is uit dezelfde lijn als de wax.
Velgen
  • Extra emmer met gridguard
  • Monello - Non-Ferro Velgenbundel
Glas
  • Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray Sample - 100ml
  • Monello - Disco Duo applicator pads
  • Monello - Vetro Bianco doek
Kunststof Exterieur
  • Auto Finesse - Revive Trim Dressing - 250ml
  • Carclean.com - Dressing Applicator - Rond - 10cm
Interieur
  • Poorboys World - Natural Look Dressing - 473ml
    Is dit ook een goede optie voor leer? En volgens de beschrijving kan ik dit ook op banden gebruiken, waarom wordt daar toch vaak een dedicated product voor aangeraden?
  • Carclean.com - Dressing Applicator - Rond - 10cm
De motorruimte laat ik even voor wat het is.

Ben ik wat vergeten? Zijn er producten die makkelijker zijn/beter resultaat geven voor iemand met weinig ervaring?

Zijn er polish/compound/etc producten waar ik als beginner weinig fout mee kan doen en dan uiteraard geen perfect resultaat krijg, maar wel beter dan alleen wassen, kleine en waxen?
 
In de basis zie ik een hoop juiste keuzes staan.
Ik heb wel wat alternatieven om over na te denken:
-Surf city black edge wax vervangen voor Collinite 476 (845 als je een vloeibare wax zou willen).
-Surf city black detailer vervangen voor Scholl Sw30 detailer/spraysealent.

PB Natural look is in principe prima spul maar imo meer bedoeld voor het interieur als exterieur. Als de deurposten wat regendruppels pakken dan kan kan NL Look wel wat vlekken (niet blijvend).
Mothers Leathertech set is een goede optie voor leer
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel wat alternatieven om over na te denken:
-Surf city black edge wax vervangen voor Collinite 476 (845 als je een vloeibare wax zou willen).
-Surf city black detailer vervangen voor Scholl Sw30 detailer/spraysealent.
Hoe verschillen deze alternatieven? Makkelijker te verwerken? Beter resultaat?
Mothers Leathertech set is een goede optie voor leer
Die had ik al langs zien komen inderdaad, doe ik die erbij.

Thanks!
 
Welkom! Altijd lastig om de eerste stappen te zetten en de eerste producten te kopen. Je eerste lijst is al prima zie ik en @Ric325i heeft al wat goede tips gegeven. Als je het prettig vind om eerst wat producten te testen kan je misschien bij iemand terecht die al wat heeft staan. Ik woon zelf in Houten en je bent welkom om hier eens wat te proberen.
 
Wassen
  • 2 emmers met gridguards
  • Dodo Juice - Born to be Mild shampoo - 1000ml
  • Gyeon - Q²M Smoothie Wash Mitt
  • Gyeon - Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm
Lijkt mij prima! Ik gebruik letterlijk dezelfde combi van producten.

Kleien
  • Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS
  • Poorboys World - Spray and Wipe - 946ml
Lijkt mij prima! Ik gebruik letterlijk dezelfde combi van producten.

Ontvetten (Is dit nodig als ik niet polijst?)
  • Gyeon - Q²M Prep - 500ml
Een wat sterker alternatief is Nanolex - EX. Beide zijn prima. Een ontvetter zoals dezen kan je naast het polijsten ook gebruiken om iets brandschoon te maken voordat je een dressing o.i.d. aanbrengt. Maar, écht nodig is voor polijstwerk aangeraden, de rest is het extra luxe.

Wax
  • Surf City Garage - Black Edge Carnauba Wax - 473ml
    Deze heb ik gekozen omdat het makkelijk te verwerken zou zijn en speciaal voor zwarte lak is.
  • Monello - Disco Rosso Foam Applicator
  • Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm doeken
Ik ken de wax persoonlijk niet. Ik gebruik zelf de populaire Collinite waxen en deze doen wat ze moeten doen en dat voor een hele goede prijs. Zoals @Ric325i al aangeeft; De 845 is een vloeibare wax met een goede standtijd van 2-3 maanden. (Machinaal aan te brengen, hufterproof) Zijn duurzamere broer is de 476s en bekend om zijn iets langere standtijd. (Vaste wax, populaire keus voor de wintermaanden) en tussen deze broertjes in zit de elegante zus; 915. Deze wax heeft zowel een goede standtijd als mooie looks op donkere kleuren doordat er simpelweg meer olien in zitten om de lak wat te voeden. (Is dan ook ietsjes duurder als de eerste 2)
De applicator en doeken zijn wederom ook de combi die ik zelf gebruik.


Detailer/waterless wash
  • Surf City Garage - Black Edge Detailer - 710ml
    Deze wil ik gebruiken tussen wasbeurten door en is uit dezelfde lijn als de wax.
Ook deze detailer ken ik persoonlijk niet. In principe heb je al een detailerspray in huis, bij de klei-stap. Maar, voor na een waxbeurt én om de wax wat te helpen, word er vaak gebruikt gemaakt van een detailerspray met toevoegingen. Een veel voorkomende is bijv. de DodoJuice - Red Mist. Dit soort detailers kan je zelfs op een ongewaxte auto aanbrengen en dan heb je een warmere look en zelfs kortstondig wat bescherming.

Velgen
  • Extra emmer met gridguard
  • Monello - Non-Ferro Velgenbundel
Lijkt mij prima! Ik gebruik letterlijk dezelfde combi van producten. Eventueel met wat bouwmarkt kwasten, altijd handig. :D

Glas
  • Dodo Juice - Clearly Menthol Glass Cleaner Spray Sample - 100ml
  • Monello - Disco Duo applicator pads
  • Monello - Vetro Bianco doek
Lijkt mij prima! Ik gebruik letterlijk dezelfde combi van producten. :p

Kunststof Exterieur
  • Auto Finesse - Revive Trim Dressing - 250ml
  • Carclean.com - Dressing Applicator - Rond - 10cm
Dit word ook mijn toekomstige dressing voor het exterieur. Revive staat goed bekend. (Heeft jouw 911 überhaupt ongelakt kunststof? :p )

Interieur
  • Poorboys World - Natural Look Dressing - 473ml
    Is dit ook een goede optie voor leer? En volgens de beschrijving kan ik dit ook op banden gebruiken, waarom wordt daar toch vaak een dedicated product voor aangeraden?
  • Carclean.com - Dressing Applicator - Rond - 10cm
Lijkt mij prima! Ik gebruik letterlijk dezelfde combi van producten.:p Heerlijk spul, die geur... hmmm...
Voor leer? Nee. :D Een set die mij nog nooit teleur heeft gesteld; Mothers - Leatherteck Kit. Bevat een reiniger, een voeding, doeken en een paardenhaar borstel die ik letterlijk VEEL gebruik voor andere doeleinden.
Reinigen en daarna voeden = goed onderhoud.


De motorruimte laat ik even voor wat het is.
Tja, ik snap je punt. Ik heb tot op heden 2 Porsche's in onderhoud en bij beide lag het blok eruit en kon ik overal goed bij. Wanneer het blok er weer in ligt is er maar weinig wat je ziet, haha! Maar... Als het goed is ligt de luchtfilter meteen in het zicht, deze zou ik wel met een dressing behandelen voor de looks.
Een populaire keuze is AutoGlym - Vinyl & Rubber care, Scholl - Purple, etc.


Wat ik je ook nog zou aanraden; Een APC. (All Purpose Cleaner) Hiermee kan je vele verschillende dingen/materialen mee schoonmaken om vervolgens een schoon oppervlak te krijgen alvorens een dressing o.i.d. aan te brengen. ... Iets wat schoon is, reageert beter op product...

Een literfles Poorboys World - APC+D (+Degreaser) kan je lang mee doen. Je kan immers verschillende verhoudingen gebruiken bij het aanlengen. (1:1 voor vieze motorruimtes, 1:5 voor vuile sponningen/dorpels/kieren/naden/etc, 1:10 voor bekleding. Enzovoorts. Waarschijnlijk nog wel dunner)




Greetz
 
Welkom! Altijd lastig om de eerste stappen te zetten en de eerste producten te kopen. Je eerste lijst is al prima zie ik en @Ric325i heeft al wat goede tips gegeven. Als je het prettig vind om eerst wat producten te testen kan je misschien bij iemand terecht die al wat heeft staan. Ik woon zelf in Houten en je bent welkom om hier eens wat te proberen.
Dank je wel! En bedankt voor het aanbod!
Ik woon in regio Rotterdam dus Houten is een beetje uit de route, maar ik houd m in het achterhoofd.
 
Lijkt mij prima! Ik gebruik letterlijk dezelfde combi van producten.
Lijkt mij prima! Ik gebruik letterlijk dezelfde combi van producten.
Lijkt mij prima! Ik gebruik letterlijk dezelfde combi van producten. Eventueel met wat bouwmarkt kwasten, altijd handig. :D
Lijkt mij prima! Ik gebruik letterlijk dezelfde combi van producten. :p
Ik heb jouw How To als basis genomen, vandaar :)

Ik ken de wax persoonlijk niet. Ik gebruik zelf de populaire Collinite waxen en deze doen wat ze moeten doen en dat voor een hele goede prijs. Zoals @Ric325i al aangeeft; De 845 is een vloeibare wax met een goede standtijd van 2-3 maanden. (Machinaal aan te brengen, hufterproof) Zijn duurzamere broer is de 476s en bekend om zijn iets langere standtijd. (Vaste wax, populaire keus voor de wintermaanden) en tussen deze broertjes in zit de elegante zus; 915. Deze wax heeft zowel een goede standtijd als mooie looks op donkere kleuren doordat er simpelweg meer olien in zitten om de lak wat te voeden. (Is dan ook ietsjes duurder als de eerste 2)
Ik kwam op die Surf City Garage wax omdat die heel makkelijk in gebruik zouden zijn, in de VS erg populair is en beste-product-dat-je-gebuikt-hebt-anders-kopen-we-het-terug garantie geeft. Over 915 lees ik dat mensen soms moeite hebben om er een mooi resultaat mee te bereiken. Maar als je 845 aanraadt en hufterproof noemt is dat een match. :)

DodoJuice - Red Mist.
Check!

(Heeft jouw 911 überhaupt ongelakt kunststof? :p )
Meer dan je zou verwachten: er zit een kunststof rand onder de voorruit. Die kan wel wat liefde gebruiken. Onder de spoiler zit een soort accordeon die wat kraakt als de spoiler omhoog komt. Die kan ik misschien ook wel wat soepeler krijgen. En natuurlijk de raamrubbers.

Mothers - Leatherteck Kit
Check!


Als het goed is ligt de luchtfilter meteen in het zicht, deze zou ik wel met een dressing behandelen voor de looks. Een populaire keuze is AutoGlym - Vinyl & Rubber care, Scholl - Purple, etc.
Ik ben bang dat ik dan niet stop bij het luchtfilter, dus de motorkap blijft dicht tot de rest in orde is. :)

Wat ik je ook nog zou aanraden; Een APC. (All Purpose Cleaner)
Ik kan even niets verzinnen wat ik schoon zou willen maken waar ik niet al een dedicated cleaner voor in de lijst heb, maar deze kan er ook nog wel bij.

Bedankt voor alle tips!
 
Welkom mede Porsche rijder:)
de lakken van Porsche zijn over het algemeen niet te hard, dus je gaat wel resultaat halen.
enkel opletten met kleien, dat veroorzaakt marring, dus zachte klei kiezen.
Verder heb je volgens mij alles om er een nog knappere bolide van te maken.
 
Welkom mede Porsche rijder:)
de lakken van Porsche zijn over het algemeen niet te hard, dus je gaat wel resultaat halen.
enkel opletten met kleien, dat veroorzaakt marring, dus zachte klei kiezen.
Verder heb je volgens mij alles om er een nog knappere bolide van te maken.
Thanks! Wat voor klei kan ik beter nemen?