• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten motorkap

Xizer

Detailing chief
22 mei 2008
1.596
85
Ik ben gisteravond eens aan de gang gegaan met de motorkap van mijn VW Golf 3. Mijn werkwijze:

Rotary icm yellow LC pad en SSR3
Excenter met white LC pad en SSR2.5
Nabewerkt met excenter white LC pad en SSR1

Ik heb nog geen foto's omdat ik het (tegenvallende) resultaat gisteravond niet meer vastgelegd kreeg op foto, maar ik vind het vies tegenvallen! Allemaal zeer ondiepe krasjes en swirls waarvan ik had verwacht dat ze makkelijk eruit gepolijst konden worden en ik krijg het niet voor elkaar!

Heeft er iemand nog tips?

PS: Zodra de zon vandaag eens tevoorschijn gaat komen zal ik het proberen vast te leggen op foto, anders wordt het gewoon even wachten tot volgende week zaterdag! :D
 
Je hebt VAG lak, deze is hard, soms is het dan beter om dan niet grover te gaan maar minder grof... Dit was bij de Audi S4 ook het geval. Een zwarte finishing pad i.c.m. final polish van Menzerna gaf een strak resultaat (diepere krassen waren nog wel aanwezig.).
Op 5 juli kunnen we eventueel kijken wat voor jou de beste combo is voor deze lak.
 
stimpy68 zei:
Je hebt VAG lak, deze is hard, soms is het dan beter om dan niet grover te gaan maar minder grof... Dit was bij de Audi S4 ook het geval. Een zwarte finishing pad i.c.m. final polish van Menzerna gaf een strak resultaat (diepere krassen waren nog wel aanwezig.).
Op 5 juli kunnen we eventueel kijken wat voor jou de beste combo is voor deze lak.

Dat zou helemaal toppie zijn! De finishing pads heb ik ook liggen dus dat zal het probleem niet zijn! Ik zal wat spulletjes meenemen zaterdag zoals de machines.
We krijgen toch wel allemaal 'naambordjes' zodat we weten wie wie is of niet?! :-D
 
Je verteld er alleen niet bij waarmee je geprobeerd hebt om de sandingmarks te verwijderen...(machine, compound, pad), en welke grofte had het papier? Scratch-X kan machinaal gebruikt worden, maar zal weinig uithalen ben ik bang. Sanding marks krijg je eigenlijk alleen goed machinaal weg met een geschikte compound en pad.
 
stimpy68 zei:
Als het goed is zijn we te herkennen aan de Crew t-shirts :-"

Ik heb trouwens niet het gevoel dat dit krassen / swirls zijn die ontstaan zijn door het machinaal bewerken, maar bestaande krassen die er ook al zaten voordat ik ben begonnen. Als dit zo is valt het toch niet op te lossen met een zwarte pad icm de menzerna??


Reinder zei:
Hier heb ik ook nog wel een vraagje op. Mijn duits BMW lak is ook knoerdhard.

Ik heb dus gewetsand op mijn steenslag pitje die ik aangetipt heb. Ik durf niet ver genoeg te gaan (sommige zijn dus nog niet vlak genoeg) omdat ik bang ben dat ik door de blanke lak heen ga. Het gekke alleen is, dat ik echt veel moeite heb om de sandingmarks kwijt te raken. Dit terwijl ik heeeeeel licht gewetsand heb en het bij mijn 3-serie wel gelukt is.

Waar kan ik het beste wetsanding marks mee wegkrijgen? Het zijn er nogal veel, dus ik vroeg mij af of ik ScratchX ook machinaal kan gebruiken (bijvoorbeled met een zwarte pad op lage stand), zodat ik niet al die plekken met de hand hoef tedoen..... Daar heb ik de kracht niet voor :)

Ik heb mijn wetsandplekken weggekregen met de woolpad i.c.m de M84, gevolgd door cuttingpad en M83 en nabewerkt met polishingpad icm M80.
 
Typisch. Ik krijg zelfs met de excenter krasjes weg met de SSR3 (oranje pad). Is wel even werk, maar ik krijg meer weg dan verwacht met een excenter...
 
Dit is een kwestie van te grof, veeeeeel te grof!

SSR3 is een compound voor voelbare diepe krassen!

SSR2.5 is voor zware swirls.

Ik denk dat je kap vol zit met buffermarks door het gebruik van te zware combi's. Maar we zullen het zien op de detailingdag. Tenminste als het niet regent... En het ziet ernaar uit dat het wel gaat regenen en hard ook. :sob:
 
Tim zei:
Dit is een kwestie van te grof, veeeeeel te grof!

SSR3 is een compound voor voelbare diepe krassen!

SSR2.5 is voor zware swirls.

Ik denk dat je kap vol zit met buffermarks door het gebruik van te zware combi's. Maar we zullen het zien op de detailingdag. Tenminste als het niet regent... En het ziet ernaar uit dat het wel gaat regenen en hard ook. :sob:

Hey Tim,

De buffermarks heb ik er ondertussen al uitgepoetst. Het zijn alleen die verdomde kleine krasjes die je alleen onder een lamp of zonlicht ziet! Gezien de harde lak heb ik gekozen voor de zwaardere middelen. Is dit een verkeerde gedachte geweest??

PS: Gaat 6 juli gewoon door als het regent ?!
 
Xizer zei:
Hey Tim,

De buffermarks heb ik er ondertussen al uitgepoetst. Het zijn alleen die verdomde kleine krasjes die je alleen onder een lamp of zonlicht ziet! Gezien de harde lak heb ik gekozen voor de zwaardere middelen. Is dit een verkeerde gedachte geweest??

PS: Gaat 6 juli gewoon door als het regent ?!

5 juli is het he, niet 6 juli (dat is de BMW meeting). En ja het gaat wel door, maar je hebt kans dat we minder kunnen doen. Als het regent zie je niets en kan je ook niet aan de slag. :sob:

En ja, nogmaals, het is een verkeerde gedachten geweest. Zowel Adrie als Dennis (Stimpy en Dibbuz) hebben veel ervaring en wat ze zeggen klopt, die super fijne krasjes die je ziet zijn buffermarks door je grove combi's die moet je finishen met bijvoorbeeld SSR1 op een zwarte pad bijvoorbeeld.

Juist harde lakken laten sneller buffermarks zien. Dus beter 3x SSR1 met veel geduld (Sven :ja ) dan met grof geschut, want daarmee zal het je nooit lukken.

Suc6
 
Kan het er alleen maar mee eens zijn vooral bij harde lakken!
 
Tim zei:
5 juli is het he, niet 6 juli (dat is de BMW meeting). En ja het gaat wel door, maar je hebt kans dat we minder kunnen doen. Als het regent zie je niets en kan je ook niet aan de slag. :sob:

En ja, nogmaals, het is een verkeerde gedachten geweest. Zowel Adrie als Dennis (Stimpy en Dibbuz) hebben veel ervaring en wat ze zeggen klopt, die super fijne krasjes die je ziet zijn buffermarks door je grove combi's die moet je finishen met bijvoorbeeld SSR1 op een zwarte pad bijvoorbeeld.

Juist harde lakken laten sneller buffermarks zien. Dus beter 3x SSR1 met veel geduld (Sven :ja ) dan met grof geschut, want daarmee zal het je nooit lukken.

Suc6

Excuses... 5 juli!

Het zijn kleine krasjes, maar volgens mij niet zo klein dat ze weg te krijgen zijn met een finishing pad. Rechtsvoor op de motorkap zitten bijvoorbeeld nog sporen van wetsanden, krasjes die na gebruik van SSR3, 2.5 en 1 niet veranderd zijn!
Ik vind het moeilijk te verwoorden, als het weer een beetje meezit zal ik jullie laten zien wat ik bedoel! ;)

Bedankt voor de reakties in ieder geval!
 
Je zal je nog verbazen wat je met een finishingpad kunt weg krijgen. Het is niet alleen de pad die het werkt doet, ook het product wat je gebruikt heeft grote invloed. Gisteren op mijn auto na het wetsanden even als test gekeken wat Menzerna Finish Polish doet met een finishing pad, wat bleek?: De (2500 grit) wetsand krassen verdwenen voor 90%! Dit dus puur en alleen het middel, dus niet de pad. Waarschijnlijk met een andere pad gingen ze voor de 100% weg, maar het was even een testje, de lak van mijn Vectra is ook aardig hard. Ik heb zelfs met deze combo een vogelschijtplek voor 90% kunnen verminderen, we hebben we ook de audi S4 met een rotary hologram vrij kunnen doen.

Dus nogmaals: grover is niet altijd beter, dit is een vaak gemaakt fout op harde lakken.