• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten Seat Leon 2 (Bj. 2005)

Dsrt

Detailing rookie
4 mei 2010
22
0
Hallo,

sinds deze week heb ik de eer om een Seat Leon 2 te mogen poetsen. Heb inmiddels het hele interieur schoon gemaakt. Overal waar je keek lag zand. Ben alleen al met het interieur zeker 10 uur bezig geweest en het is nog niet helemaal perfect.
Nu heb ik vandaag de auto grondig gewassen en gekleid. De klei werd amper vies. Komt dit door de lak zelf of is mijn klei niet krachtig genoeg? Ik gebruik de standaard witte klei van Meguiars. De lak voelt overigens wel zacht aan.
Morgen is het de bedoeling om de auto volledig machinaal met de DAP 500 te gaan polijsten. Voor het polijsten heb ik ook wat nieuwe poetsspullen aangeschaft. Zie hier het lijstje wat ik gekocht heb:

- Monello Kompressor Cutting Pad GEEL
- Monello Kompressor Light Cutting Pad ORANJE
- Monello Kompressor Ligt Polishing Pad GROEN
- Monello Kompressor Finessing Pad ZWART
- Monello Raffini Inizio Compound
- Monello Raffini Mezzo Polish
- Monello Raffini Finale Finishing

Na het wassen en kleien heb ik de lak eens goed bekeken. En de staat van de lak is echt beroerd! De wagen is eigenlijk nooit fatsoenlijk bijgehouden, alleen maar af en toe een keer door de wasstraat.
De lak zit dus vol met flinke waskrassen, andere krasjes en heel veel ingevreten ongedierte op de motorkap en bumper.
Nu is de vraag welke combinatie ik het beste kan gaan gebruiken. Het is de bedoeling om de auto eigenlijk 2 keer te gaan polijsten.
Ik heb even wat foto's gemaakt van de staat de lak.

Foto's zeggen genoeg....
IMG_8827.webp

IMG_8829.webp

IMG_8830.webp

IMG_8841.webp

IMG_8846.webp

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik ben ook van plan een testspot te maken. Maar ik denk misschien zijn hier mensen op het forum die al eerder een Seat Leon hebben gepolijst en misschien een goede combinatie weten...

elke lak is anders.. ook al zijn ze naast mekaar gespoten.
dit is niet van te voren te zeggen..

mk-us zijn auto schatte we ook zachter in als dat hij later bleek.

hou er iig rekening mee dat hij heel hard kan zijn

Veel succes en plezier.

Maar zo te zien hebben ze al een keer gepolijst. Tenminste dat lijken sterk op hologrammen op de eerste foto.

Ok. Krijg je de ingevreten vliegjes en dergelijke er wel met uit met polijsten of zul je dit blijven zien?

@GWboes:Ja dat zag ik ook. Ze hebben volgens mij een keer plaatselijk op de motorkap gepolijst. De rest van de auto bevat geen hologrammen..

mits de vliegenlijkjes er nog niet TE lang inzitten, moet je ze meestal wel weg kunnen krijgen met polijsten.
Vogelpoepvlekken is een ander verhaal, als je deze nog echt goed ziet na het wassen/kleien, is het meestal verloren zaak.
Als je de vlekjes kunt "voelen" is het meestal ook niet weg te krijgen (is mijn ervaring in elk geval)

@IVO's: Het is een diesel die 180.000 km heeft gelopen en alleen door de wasstraat is schoon gehouden. De vliegenlijkjes zijn er dus heel erg ingevreten.
Maar we gaan er morgen vol goede moed tegen aan! Foto's volgen nog wel.

je komt er inderdaad maar op één manier achter, proberen :cool
Succes, en wel ff pics van de results posten hè :ja

krijg je de vliegjes er ook niet af-ge-clay'ed?
ik zou het gewoon met (aggresieve) klei proberen hoor..
als zo een lijkje onder je pad komt, die met een 3000 omwentelingen per minuut rond draait, wil ik niet weten wat er met de lak gebeurd..

probeer anders eens iets als bug squash o teer verwijderaar.
ik heb in het verleden ERG goede resultaten gehad met valma hars verwijderaar

Ga dit topic eens goed volgen: heb n.l. dezelfde auto...
(ziet er alleen een ietsje pietsje minder slecht uit:-" ... wat een swirls zeg!! 8-())
Zonde dat ie niet wat beter bijgehouden wordt...

meuh

@Kootje: Ja inderdaad heel erg jammer. De eigenaar heeft het niet zo op het poetsen. Hij wordt er zelfs chagrijnig van zegt ie. ;-)
Het zal morgen nog een hele klus worden om het mooi te krijgen. Ben vooral bang voor de motorkap omdat er toch aardig wat steenslag opzit en heel veel dode vliegjes op de motorkap.
Foto's komen nog wel in het show-off gedeelte denk ik.
De lange schaafplek op de spiegel is inmiddels keurig weg gepolijst. Zie je niks meer van.

De auto is inmiddels gepolijst. Het was echt een verschrikkelijke klus waar ik me enorm op verkeken heb. Ben in totaal ruim 25 uur bezig geweest om alles mooi te krijgen (interieur, motorruimte, exterieur).
Om te kijken welke combinatie ik moest gebruiken om de auto kras en swirl vrij te krijgen heb ik een testpot gemaakt. Met de oranje Monello pad i.c.m. met de Monello Mezzo kreeg ik de auto net niet helemaal kras en swirl vrij. Dan maar grof geschut. De oranje Monello pad i.c.m. Monello Inizio. Hiermee kreeg ik wel alle krasjes en swirls eruit. Na deze combinatie nog een keer gepolijst met de groene pad van Monello i.c.m Monello Finale Finishing.
Ik heb voor een vrije zware combinatie gekozen omdat de lak erg dof was en er flinke waskrassen inzaten.
De ingevreten vliegenlijkjes op de motorkap gingen er helaas met het polijsten niet af.
Foto's van de poetsbeurt post ik denk ik van het weekend!

Ben je op exact het zelfde uitgekomen als ik.
Was zéér verbaasd dat het zo grof moest, maar tja beter grof en tevreden dan fijntjes en achteraf spijt !

Ben benieuwd naar de foto's
Zonde van zo'n mooie Leon.
Gelukkig zijn niet alle eigenaren zo.:lol