• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten van deel van de wagen reeds in coating

Diezelke

Detailing chief
2 feb 2018
98
78
Ik heb een kleine 2 jaar geleden delen van mijn wagen in de coating gezet.

Nu zou ik opnieuw bepaalde delen van de wagen machinaal willen polijsten en vervolgens in de coating zetten.

Volg ik dan de gebruikelijke stappen, te weten:
[EDIT]
1. wassen (met een goede scheut APC er in).
2. kleien (indien nodig)
3. wassen
4. afplakken
5. machinaal polijsten
6. prep gebruiken om residu weg te halen tijdens polijsten [EDIT]
7. EDIT Om te checken dat de coating eraf is met een natte washandschoen spons of wat je normaal gebruik erover gaan na het polijsten als het water gelijk opentrekt en van je paneel afgaat zit er nog coating op.
8. wassen
9. coaten.

VRAAG: Begrijp ik goed dat ik eventueel wat langer zal moeten polijsten om de reeds aanwezige coating te verwijderen ? Of hoe pak ik dan aan (zijn er andere stappen die dienen gevolgd te worden).

PS: excuus als dit niet op de juiste plaats staat.
PPS: het zal de eerste keer zijn dat ik machinaal polijst.

Ik heb de volgende spullen aangekocht:

536002 Colad Nitril Handschoenen Extra - Maat L - Doos 60 stuks
Colad Aqua Dynamic Maskeertape 3-pack - 19-25-38mm
Dodo Juice Mother Plucking Double Heavy Detaling Clay - 2 x 50 gram 1 € 11,99 € 11,99 MON-DV1pc
Monello Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram
Gyeon Q²M Bathe+ Inhoud:1000ml 1 € 37,99 € 37,99 GYBUG10
Gyeon Q²M Bug and Grime Inhoud:1000ml 1 € 18,99 € 18,99 BPOL42

DAP EVO PLUS Monello HDO Evolution Pack
Polijstmachine:
DAP EVO PLUS 15mm D/A (Dual Action) Polijstmachine - 1000 Watt
Polijstmiddel grof: Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Polijstmiddel medium: Raffini Mezzo Polish - 250ml
Polijstmiddel fijn: Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
Polijstpad hard: HDO Blue Cutting Orbital Pad - 5,5" X3 (2 extra bijbesteld)
Polijstpad medium:
HDO Orange Polishing Orbital Pad - 5,5" X3 (2 extra bijbesteld)
Polijstpad zacht:
HDO Black Finishing Orbital Pad - 5,5"
Microvezeldoeken: Peluche Verde Trio - 45x45cm
Padreiniger: Tornado Pad Cleaner - 473ml
Afplaktape: Nastro Masking Tape 30mm

Aanvullend:
Blue Coarse Wool Polishing Pad - 130/145mm
BigFoot Claw Pad Tool


Alvast bedankt voor jullie tips !

Diezelke
 
Laatst bewerkt:
Prep zou ik idd na het polijsten gebruiken. Hoe is de staat van de lak op die plekken? Lijkt me dat als je polijst en correctie maakt daarbij dat dan de coating die er op zit weg zal zijn. Heb er zelf geen ervaring mee om een auto die gecoat is te polijsten, maar het lijkt me overbodig om langer te polijsten?
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke
@tamer Je wil de oude coating in zijn geheel weghebben, om te voorkomen dat je plekken met een dikke en een dunne laag coating krijgt. De coating veroorzaakt namelijk een klein verschil in kleur, net zoals een blanke lak een verschil in kleur veroorzaakt.
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke
@Cordoba dank je wel. Dus je moet wel langer door polijsten ondanks dat je al een strak paneel hebt na het polijsten? Hoe test je dan dat overal exact de coating weg is? Ik heb niet veel ervaring met coatings, dus ik leer ook nog steeds na al die jaren hier rondhangen :p
 
Coatings zijn flinterdun en zoals je al dacht, @tamer, is na het corrigeren van een paneel middels polijsten de coating echt wel weg. ;)

@Diezelke - Vergeet niet een testspot te maken alvorens het polijsten.
Gyeon - Prep gebruik je tijdens het polijsten om polijst-residu te verwijderen en je werk te controleren. Wanneer je alles gepolijst hebt, kan je nogmaals de auto nalopen met schone doeken en Prep als laatste ontvettende stap vóór het coaten.
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke en tamer
Heb het zelfde een aantal jaar geleden gedaan. Toen informatie ingewonnen bij carclean zelf. Om te checken dat de coating eraf is met een natte washandschoen spons of wat je normaal gebruik erover gaan na het polijsten als het water gelijk opentrekt en van je paneel afgaat zit er nog coating op.

Bij mij stond de auto toen nog maar net in de coating en had er een paar strepen in die niet gewenst waren.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Coatings zijn flinterdun en zoals je al dacht, @tamer, is na het corrigeren van een paneel middels polijsten de coating echt wel weg. ;)

@Diezelke - Vergeet niet een testspot te maken alvorens het polijsten.
Gyeon - Prep gebruik je tijdens het polijsten om polijst-residu te verwijderen en je werk te controleren. Wanneer je alles gepolijst hebt, kan je nogmaals de auto nalopen met schone doeken en Prep als laatste ontvettende stap vóór het coaten.
Bedankt @Quantoxx
 
Heb het zelfde een aantal jaar geleden gedaan. Toen informatie ingewonnen bij carclean zelf. Om te checken dat de coating eraf is met een natte washandschoen spons of wat je normaal gebruik erover gaan na het polijsten als het water gelijk opentrekt en van je paneel afgaat zit er nog coating op.

Bij mij stond de auto toen nog maar net in de coating en had er een paar strepen in die niet gewenst waren.
Top. bedankt @Roy86 . Ik heb het hierboven verwerkt.
 
Ik wil ergens in het voorjaar mijn auto weer aanpakken en opnieuw in de coating zetten, ik wil de auto gaan polijsten met een medium polish om evt lichte defecten te verwijderen (en dus tegelijk de coating) en dan 2x een finish geven.
Dat gezegd hebbende ben ik nu met mijn zomervelgen bezig en ik denk de coating al verwijderd te hebben met een finishing polish.
 
@Quantoxx Als een paneel bij de vorige coaten al strak gepolijst is, en als de coating zijn werk goed gedaan heeft, hoef je weinig of niets te corrigeren, alleen de oude coatingrestanten weg te polijsten.

Jaren terug bij in Vlaanderen een demo van een professional gezien, die ook aangaf dat bij plaatwerkschade of opnieuw coating aanbrengen eerst de oude coating verwijderd moet worden om een strak geheel te krijgen. Dat is ook één van de redenen dat ik zo twijfel over coatings.
 
@Cordoba - Dat snap ik, maar dat was de vraag dan ook niet. ;) Of een paneel nou strak is of niet, ik zou sowieso polijsten om de coating(restanten) te verwijderen.

Lijkt me logisch dat als je een paneel opnieuw gaat coaten, je eerst de restanten verwijderd. Of begrijp ik je verkeerd? :D
 
@Quantoxx Ik bedoelde dat je dan niet te maken hebt met het strak maken (lakdefecten wegpolijsten) van het paneel, maar in principe alleen de coating weg polijsten, uit jouw tekst begrijp ik wat anders, maar misschien heb ik je verkeerd begrepen.
Coatings zijn flinterdun en zoals je al dacht, @tamer, is na het corrigeren van een paneel middels polijsten de coating echt wel weg. ;)
 
Aaah, op die manier. Naja, ik snap je punt over ''niet hoeven corrigeren als de coating zijn werk heeft gedaan''. ;) Maar meestal is een coating al dusdanig versleten dat er wel wat correctie nodig zal zijn. Dus ja, hoogglans er terug in polijsten + coating verwijderen = 2 vliegen in één klap, zeg maar. :p
 
Mijn advies:

1. wassen (met een goede scheut APC er in).
Waarom APC... lekker achterwegen laten please
2. kleien (indien nodig)
Na 2 jaar?.. gewoon lekker doen
3. wassen
4. afplakken
5. machinaal polijsten
6. prep gebruiken om residu weg te halen tijdens polijsten [EDIT]
Kan... al is prep niet de beste ontvetter tijdens het polijsten.. nanolex Ex vind ik velen malen beter ook IPA werkt hier beter imo

7. EDIT Om te checken dat de coating eraf is met een natte washandschoen spons of wat je normaal gebruik erover gaan na het polijsten als het water gelijk opentrekt en van je paneel afgaat zit er nog coating op.
Als die niet weg is dan... moet je echt iets aan je polijst techniek gaan doen. En dan heb je ook niet gecorrigeerd.
8. wassen
8.1 drogen - grondig
8.2 hier gaan we ontvetten met prep

9. coaten.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
@Quantoxx alleen de oude coatingrestanten weg te polijsten.

Jaren terug bij in Vlaanderen een demo van een professional gezien, die ook aangaf dat bij plaatwerkschade of opnieuw coating aanbrengen eerst de oude coating verwijderd moet worden om een strak geheel te krijgen. Dat is ook één van de redenen dat ik zo twijfel over coatings.
En hoe zit het dan met coating zoals Q2 Matte over een matte lak?
Die kan niet gepolijst worden, die moet er dan maar af 'slijten'?
Of helpt wassen met ??? afwas middel? Dasty??
 
Dat durf ik niet te zeggen @ArjanB Wat je wel moet beseffen, is dat bij een hoogglans blanke lak, de optische dikte van de blanke lak mede bepaald hoe je de kleur waarneemt (hoe licht, of hoe donker). De optische dikte is een combinatie van de fysieke dikte (zeg maar wat je meet met lakdiktemeter (voor zover ie onderscheid kan maken tussen de verschillende laklagen) en hoe dicht (simpel gezegd hoe 'zwaar') die blanke lak is. Bij een glanzende lak met blanke lak heb je een enkele goed gedefinieerde breking van het licht. Bij een matte lak heb je een ruw oppervlak waardoor reflectie in alle richtingen verstrooid wordt, in plaats van in één enkele richting. Mogelijk dat je bij een matte lak óf gewoon opnieuw een matte coating aan kan brengen zonder wegpolijsten van de oude coating, óf je moet wachten tot de coating volledig is verdwenen . Bij gewoon een nieuwe coating er overheen, loop je het risico dat restanten van de oude coating toch snel loslaten en daardoor ook de levensduur van de nieuwe matte coating verkorten. Oude coatinglaag volledig wegpolijsten en opnieuw een matte blanke lak spuiten lijkt me ook geen reële optie.
 
Cordoba, en is een matte blanke lak op een matte auto net zo dik als een glanzende blanke lak op een niet matte auto