• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

polijstmachine RUPES

Olivier

Detailing addict
21 mei 2011
99
52
Hallo!

Ik heb nu al heel wat ervaring met het polijsten met mijn DAP900 (excentrisch) maar overweeg de stap naar het roterend polijsten omwille van de tijdswinst op harde lakken.

Thuis hebben wij hier nog een schuurmachine liggen van het merk 'Rupes'.
Is zo'n toestel aan te raden om eens te proberen?

Andere bijkomstigheden?

Bedankt!
Olivier

Als je machine (schuurmachine) wilt nemen die je hebt liggen zeg ik NIET DOEN!
Mocht je een polijstmachine (rotery) aan willen schaffen, het merk Rupes zegt me helemaal niets.

Je zou bijv. voor een pro900 kunnen gaan.
Dat is een leuke (beginners)rotery.
Als ik me niet vergis heeft Iwan (RSSmurf) er nog eentje te koop (zie verkoop forum).

Waarom dan precies geen schuurmachine gebruiken? Een roterende machine werkt toch hetzelfde als een schuurmachine?

Een schuurmachine heeft een veel hoger toerental dan een polijstmachine.
Te hoge toeren is serieuze lakschade.

[mod]https://forum.Carclean.com/threads/gebruik-van-de-quote-functie.2156/[/mod]

Snelheid kan je toch altijd zelf regelen?

Er zijn 6 verschillende standen op, en ik merk inderdaad dat die heel snel gaat draaien eens op de hoogste stand, wellicht te snel.

Je kan bv. max. tot stand 3 of 4 gaan?

De uitslag van een excentrische schuurmachine is anders dan bij een polijstmachine
En dat geldt ook voor de te gebruiken toerentallen
Kijk eens bij de leverancier, dan zie je dat Rupes ze zelfs met meerdere uistlagwaarden verkoopt
En een afzonderlijke polijstmachine, elektrisch of op lucht.
Daarnaast is een gebruikte schuurmachine vaak niet handig door de aanwezige vervuiling

Verder zal het niet aan het merk Rupes liggen, topkwaliteit

@vadebo, Waar baseer je op dat deze schuurmachine niet geschikt is voor polijsten?

Olivier zou je wat meer informatie willen posten? rupes maakt wel degelijk polijst machines, maar niet elke schuurmachine is een goede polijst machine.

redcat was me voor..

Olivier zei:
Een roterende machine werkt toch hetzelfde als een schuurmachine?

:no

Heb nog geen roterende schuurmachine gezien, de meeste zijn excentrisch (Dual Action zoals de DAP), al dan niet met een geforceerde rotatie. Dat is echt wat anders dan een echt roterende machine (dus zonder excentrische beweging)

volgens mij is de RAS van festool roterend?? Maar zou TS niet gewoon type moeten doorgeven voor we dingen roepen? dan kan er tenminste een goed advies worden gegeven. En ja een roterende exenter is geen polijst machine a la de PRO 900.

Roterende schuurmachines bestaan alleen in de vorm van een haakse slijper. En schuurmachine voor lakoppervlakken is ALTIJD excentrisch roterend. Rupes is een goed merk, bij mij op het werk worden ze ook gebruikt voor het schuren van autolakken en plamuur etc.

Vadebo zei:
het merk Rupes zegt me helemaal niets.
Rupes is zeg maar, een soort van Festool rip- off. Kwalitatief erg goed spul, erg geliefd onder de schilders :-"

Vadebo zei:
Een schuurmachine heeft een veel hoger toerental dan een polijstmachine.
Te hoge toeren is serieuze lakschade.
Ik denk dat je je vergist in het aantal schuurbewegingen per minuut. Dat is wat anders dan toerental per minuut :-"

@ ATS:

Festool heeft de RAS 115.4. Dat is inderdaad een roterende schuurmachine. Maar daar wil je niet mee polijsten:
Toerental 1350-3800 min-1

@ Olivier,

welk type Rupes machine heb je thuis liggen?

Ik zeg ook niet dat je daar mee moet gaan polijsten, was alleen maar een voorbeeld van een roterende schuurmachine en hij zit er uit als een dap, niet als de standaard polijst machine.
Maar ben blij dat je even reageert ;) Olivier heeft hier meer aan dan met ze alle roepen dat het niet kan..

Dit is de machine waarover het gaat: [mod]a.u.b. geen commerciele links[/mod]

Volgens wat ik lees kan ze gebruikt worden voor polijstwerken?

Is dus toch een roterende machine welke behoorlijk toeren kan maken.
Als er geen ervaring is met het werken met een roterende machine, dan zou ik deze links laten liggen.
Voor je het weet ga je te hoogi in toeren en onstaat er zoals eerder gemeld, serieuze lakschade.

Anyway, had het toch meteen bij het rechte eind.:-"

@Patrick,

Heb me even verdiept inhet merk en ziet er goed uit.
Toch ga ik liever voor Festool......

Binnenkort is het toch de bedoeling om een Shinex aan te schafen, zeker nu ik bijna dagelijks bezig ben.
Zal je verder wel even PM-en, wil nog meer Festool en info over machines.

Greetz Rob aka Vadebo.

[mod]https://forum.Carclean.com/threads/gebruik-van-de-quote-functie.2156/[/mod]

Je moet toch ooit eens de stap zetten een roterende machine in de hand te nemen?

Je gaat veel sneller te werk, dat weet ik. Ik zou het dan ook enkel gebruiken op een zeer harde lak, en beginnen met een lage snelheid.
Dan kan er toch niet zo erg veel mislopen, niet?

Ik zou bij een autosloperij een testpaneel halen, een kofferklep oid.
Kan je goed op oefenen en loop je niet het risico schade te maken.

Op zich kan je met de machine te werk gaan.
En indien deze gebruikt is om te schuren, eerst even goed schoon en stofvrij maken.

Suc6 met de stap naar de rotery.

Wat is je persoonlijke advies omtrent deze overstap?

Snelheid laag houden? Opletten op randen?

Snelheid idd laag houden en niet te langzaam bewegen (zeker 2x zo snel dan met de DAP).
Verder goed de warmteontwikkeling in de gaten houden (zeer zeker op kunststof) en voorzichtig bij de randen.
Ook het aantal passes kort houden, 1x horizontaal en 1x vertikaal werken.
Verder de machine het werk laten doen, hoe meer druk, des te moeilijker het is om de machine in bedwang te houden.
Ook de pad keuze in de gaten houden. Zou je met de DAP voor oranje gaan, dan nu met wit aan de gang gaan.

Oké, bedankt voor het advies!