• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polish / Buffing cloth

Vikash

Detailing chief
16 mei 2017
70
75
Wie van jullie kan me het technische verschil uitleggen tussen een polishing & buffing cloth?

Ik wil namelijk wel de juiste producten gebruiken voor optimale resulaat.
Ik ben op zoek naar een gunstig geprijsde doek/pad voor een cleaner, polish, wax, finisher.

Graag jullie input
 
Laatst bewerkt:
Is het de bedoeling dat je met 1 doek alles doet?
Je hebt namelijk sowieso meerdere doeken nodig voor iedere stap.

Monello Peluche Verde, Monello Peluche Bianco, Microfiber Madness Crazy Pile zijn erg goede multifunctionele doeken...
 
Is het de bedoeling dat je met 1 doek alles doet?
Je hebt namelijk sowieso meerdere doeken nodig voor iedere stap.

Monello Peluche Verde, Monello Peluche Bianco, Microfiber Madness Crazy Pile zijn erg goede multifunctionele doeken...
Hoi, nee. Ik wil voor elke product een doek gebruiken. Anders wordt de werking van de product tegengewerkt waarschijnlijk.
 
Cleaner en polish inwerken doe ik niet met doeken, maar met pads.
Afnemen kun je zoals @Quantoxx en @Istnogferarie zeggen met verschillende doeken doen.
Peluche verde is heel populair, maar er zijn meerdere goede doeken met verschillende eigenschappen.
Ik zou er dus verschillende bestellen, dan kun je zelf proberen wat voor jou werkt.
Laatst lukte het afnemen van een wax bij mij lastig met monello Senza bordi, ik pakte een peluche verde en het was appeltje eitje.
Ook eens gehad dat ik polijstresidu erg lastig kon afnemen met peluche verde, met een meguiars doek was het geen probleem. Enz.
Bevalt een doek totaal niet in elk opzicht, dan degradeer je hem tot hoerendoekje, dus vieze klusjes (met credits aan @Quantoxx voor de naam vd doek)
 
  • Leuk
Reactions: Vikash
Ik vroeg dit namelijk omdat bij een vroegere job van mij (in de edelmetalen) wij echte polish/buffingdoeken gebruikten. Met 1 veeg had je echt resultaat.
De doeken waren van een soort synthetische suede/katoen. Het gele doek was met korte vezels. En de rode doek met iets meer langere katoen/flanelachtige vezels.
Maar een pure metaaloppervlakte kan meer wrijving hebben als een gelakte oppervlakte.
 
De verschillen in vezels, althans de lengte, heeft bij detailing ook te maken met wrijving. Zo gebruik je bij bijv. de Peluche Verde's de korte vezel om dingen af te nemen en de lange vezel om dingen op te wrijven.

Daarbij kan het bij een combi van een bepaald product en type lak soms ook goed zijn om 'tegen de theorie in' te gaan en werkt het ineens beter.


In het geval van edelmetalen moet ik denken aan die wielen met stoflappen om dingen op te poetsen. Dan zal de combi van bepaalde stof + materiaal + snelheid inderdaad voor een bepaald effect zorgen. Masr bij detailing gaat het met name om het afnemen van product.



Greeetz
 
Cleaner en polish inwerken doe ik niet met doeken, maar met pads.
Afnemen kun je zoals @Quantoxx en @Istnogferarie zeggen met verschillende doeken doen.
Peluche verde is heel populair, maar er zijn meerdere goede doeken met verschillende eigenschappen.
Ik zou er dus verschillende bestellen, dan kun je zelf proberen wat voor jou werkt.
Laatst lukte het afnemen van een wax bij mij lastig met monello Senza bordi, ik pakte een peluche verde en het was appeltje eitje.
Ook eens gehad dat ik polijstresidu erg lastig kon afnemen met peluche verde, met een meguiars doek was het geen probleem. Enz.
Bevalt een doek totaal niet in elk opzicht, dan degradeer je hem tot hoerendoekje, dus vieze klusjes (met credits aan @Quantoxx voor de naam vd doek)
Ik heb inderdaad wel pads liggen voor de polish en cleaner enz.
Maar ik vroeg het me toch af.
Want tussen de doeken op de website van cc zag ik dat dodo of een ander merk hier onderscheid in maakten.

Maar na cc gebeld te hebben kreeg ik al gauw duidelijkheid dat er geen bijzondere toegevoegde eigenschappen aan zijn.

Ook kreeg ik de Monello peluche verde geadviseerd. Heb toen maar meteen de trio-verpakking besteld.
Bevalt ie niet, bestel ik volgende keer een ander doek. De mijne waren toch al aan vervanging toe.
 
De verschillen in vezels, althans de lengte, heeft bij detailing ook te maken met wrijving. Zo gebruik je bij bijv. de Peluche Verde's de korte vezel om dingen af te nemen en de lange vezel om dingen op te wrijven.

Daarbij kan het bij een combi van een bepaald product en type lak soms ook goed zijn om 'tegen de theorie in' te gaan en werkt het ineens beter.


In het geval van edelmetalen moet ik denken aan die wielen met stoflappen om dingen op te poetsen. Dan zal de combi van bepaalde stof + materiaal + snelheid inderdaad voor een bepaald effect zorgen. Masr bij detailing gaat het met name om het afnemen van product.



Greeetz
Even een vraagje aan je.
Ik heb nog een nieuw setje pads liggen van meguiars, applicator pad & even coat pad.
Welke van de pads zou je adviseren voor cleaner, polish, wax, sealer?
 
Ik heb al 2 jaar de Peluche Verde's in gebruik en dit blijven prima doeken. De iets grotere én witte Bianco's zijn de grote broer van de Peluche's.

Ooh, ik heb weinig ervaring met de foampads van Meguiars. De foampad hebben een stiknaad, dacht ik? Dat vond ik vervekend én riskant. De Even pads zijn van MF en die gebruik ik tot op heden alleen om glas te reinigen en iets als RainX aan te brengen.
Ik gebruik zelf graag de Disco Rosso (foam) of vergelijkbaars voor wax. (Zijn ook geschikt voor cleaner/glaze/etc) En de Disco Duo's (MF).


Greeeetz
 
@m@rio lijken mij inderdaad ook mooie doeken, heb m meteen op de verlanglijst gezet.

@Vikash
De mircovezel pad zou ik gebruiken voor cleaner/polish. Deze geven wat meer wrijving op je lak.
De gele foam pads zijn fijn om wax of sealant aan te brengen.

Ik was altijd fan van deze pads en heb er een stuk of 10 goede van liggen. Maar zoals @Quantoxx schrijft, hebben ze tegenwoordig een scherpe rand. Die heb ik met een nagelschaartje afgeknipt, maar kwaliteit van deze pads is toch anders dan vroeger.
Ik ben bang dat ze tegenwoordig gewoon goedkope Chinese rommel verkopen met een meguiars logo, terwijl dit vroeger echt goede kwaliteit pads waren...
 
  • Leuk
Reactions: Vikash
@m@rio lijken mij inderdaad ook mooie doeken, heb m meteen op de verlanglijst gezet.

@Vikash
De mircovezel pad zou ik gebruiken voor cleaner/polish. Deze geven wat meer wrijving op je lak.
De gele foam pads zijn fijn om wax of sealant aan te brengen.

Ik was altijd fan van deze pads en heb er een stuk of 10 goede van liggen. Maar zoals @Quantoxx schrijft, hebben ze tegenwoordig een scherpe rand. Die heb ik met een nagelschaartje afgeknipt, maar kwaliteit van deze pads is toch anders dan vroeger.
Ik ben bang dat ze tegenwoordig gewoon goedkope Chinese rommel verkopen met een meguiars logo, terwijl dit vroeger echt goede kwaliteit pads waren...
Tnx voor je inzicht. Had het nog niet zo bekeken.
De pads die ik heb zijn nog in retailverpakking en zijn in een afgeloten container bewaard... sinds 2012
Ik hoopte dat ze ooit waardevoller zouden worden. Maar het is crisis. Dus zal ze moeten gebruiken
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Altos
De zwarte absorbeert meer, met name bij gebruik van vloeistof, raakt de pad sneller verzadigd.
De Rosso gebruik ik alleen voor harde wax, dus niet voor vloeistoffen, dus dat is lastig te beoordelen.

Opvallend, in mijn beleving is het verschil tussen de disco nero en de disco rosso alleen de kleur. De zwarte (en rode) handpad van Monello zijn inderdaad wat steviger en dikker, maar volgens mij zijn deze pads alle vier voor dezelfde groep producten (glaze, wax, sealant). Hierbij maak ik wel verschil in de kleur: ik gebruik altijd zoveel mogelijk pads die in kleur contrasteren met het product waar ik ze voor gebruik. Dan zie je beter hoe veel product er nog in de pad zit, en heb je minder de neiging om veel te veel product te gebruiken.