• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi A1 Sportback MY2016

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.005
193
45
Nu mijn hobby auto weg is hebben we een boodschappen auto terug gekocht.
Dit is een Audi A1 Sportback 1.0 TFSI Sport in de Pro Line S-Line uitvoering geworden.

Ik wilde heel graag een S-line uitgevoerd model hebben in verband met de lederen sportstoelen in het Daytona grijs en voorzien van deze xenon koplampen.
Na even zoeken vonden we deze auto die het uiteindelijk is geworden.
Deze auto is in 2016 begonnen al lease auto en is eind 2018 het boodschappen auto'tje van de vrouw des huizes geweest.
Dat is er ook wel iets vanaf te zien want hij heeft de afgelopen jaren weinig tot geen TLC gehad.

IMG_1820.JPG


IMG_E1839.JPG


IMG_6252.JPG



Bij thuiskomt de auto eerst eens goed gewassen :

IMG_6342.JPG


IMG_6343.JPG



Na het wassen hebben we eerst alles ontdaan van alle vettige middeltjes die overal op en aan zaten.


Om een beeld te krijgen van de lak (en omdat ik de hele batterij aan letters op de klep ook kwijt wilde) heb ik die eerst aangepakt.
Om makkelijker te kunnen werken heb ik hievoor beide achterlichten en de kentekenplaat houder verwijderd.

Omdat de lak superstroef voelde na het wassen begonnen met clayen met de Dodo Juice Supernatural medium grade clay en Dodo Juice Born Slippy clay lube.
Dit bleek de juiste combi te zijn en gaf ook geen marring.
Na het clayen en afdrogen de auto eerst met de Pro900 rotary en Gyeon polish met een dunne Nanolex polish pad een hit gegeven om de afdrukken van de type aanduidingen weg te halen.
Als tweede stap de Rupes LHR15 met een blauwe Gyeon pad en de Gyeon Polish toegepast en deze afgewerkt met een witte Gyeon pad en de Gyeon Primer.
De achterlichten heb ik ook met dezelfde stappen behandeld waarna het al enorm opknapte en de lak weer lekker glad aanvoelde.

IMG_1885.JPG


IMG_1898.JPG


IMG_1900.JPG


Hierna ook de achterbumper in deze stappen gepolijst, alles ontvet en de lak (en achterlichten) voorzien van 2 lagen Gyeon Mohs.
De licht grijze lippen en honingraat, de antenne voet en de achterruitwisser ook gelijk ontvet en voorzien van Gyeon Trim.

IMG_1915.JPG



Op het dak kwam ik na het clayen een aardige hoeveelheid krassen tegen. Het lijkt erop alsof er met grote regelmaat spullen op het dak zijn gezet en eraf zijn getrokken.
Hiervoor heb ik eerst de lakdikte gemeten en besloten om dit iets anders aan te vliegen, namelijk met een denim pad. Deze pad gebruik je normaliter om orange peel te verwijderen en heeft een schurende werking van circa 2000 grit.
Het dak heb ik hiermee twee hits gegeven op de Pro900 in combinatie met good old M205 van Mequiars. Hierna het dak met de witte Nanolex pad en Gyeon primer op de Pro nog een rondje gegeven en nagelopen met de blauwe en witte Gyeon pad en Gyeon Polish en primer op de Rupes LHR15 waarna onderstaande eruit kwam.

BXGR5102.JPG


Onder een bepaalde hoek en lichtinval zijn er nog heel licht 3 krasjes zichtbaar en een afdruk van vogelpoep.
Ik wil niet nog grover polijsten en heb besloten daar maar mee te leven. Wellicht dat de Nanolex Cerabide hier nog iets in kan gaan betekenen.
 
Inmiddels ook voorzichtig aan de binnenzijde begonnen en dan met name de kofferbak.
Hier had de hond des huizes in geleefd.

IMG_1873.JPG


IMG_1876.JPG


Eerst begonnen met alle losse zooi met de stofzuiger weg te zuigen en met een oplossing van Gyeon APC 1:5 alles af te nemen.
IMG_1878.JPG


IMG_1880.JPG


Bij de scharnieren zat nogal wat mos dus ook die met APC 1:5 en een kwastje te lijf gegaan :
IMG_1869.JPG


IMG_1879.JPG


IMG_1881.JPG

IMG_1877.JPG


De drager van de kofferbak vloer ook gedemonteerd en deze voorzien van een laagje Gyeon Trim :
IMG_1875.JPG


Vanmorgen ook de mat zwarte velgen aangepakt en deze met de Pro900 gepolijst met een 1 & 2,8" backingplate in combinatie met een extension bar.
Na het polijsten deze voorzien van Gyeon Rim :

IMG_1910.JPG


RXBY4772.JPG
 
Mooi werk geleverd.

Hoe heb je het aangepakt om de velgen te polijsten en te coaten terwijl de wielen "in gebruik" waren? Laten rusten op een krik? Ik had eerder dit jaar hetzelfde probleem, vandaar de vraag :D
 
Inderdaad per wiel aangepakt en de auto even op de krik gezet.

De wielen hebben allemaal na het afnemen van de coating een uurtje in de zon gelegen terwijl ik de wielkuip en remklauw schoon heb gemaakt voordat het wiel er weer op ging.

De komende dagen staat de auto nog droog in de garage dus dat gaat wel goed.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en Ciamician
Leuke auto Arjan!
Lekker gewerkt. Op de foto's ziet het er weer piekfijn uit. :cool:
Leuk topic om te gaan volgen dit denk ik. :)
 
Ah een A1, iets met down memory lane. Heb ooit een witte driedeurs S-line gehad, fijn bakkie. Deze A1 ziet er door jouw inspanningen weer top uit, mooi gedaan! En succes met het in deze staat houden van de hoogglans zwarte velgen.
 
Vanmorgen gestart met de motorkap.
Deze geclayed met Dodo Juice Born Slippy & Dodo Juice Gentle Grey.
IMG_1920.jpeg



Na het afnemen eerst lakdiktes gemeten
IMG_1921.jpeg


IMG_1922.jpeg


IMG_1924.jpeg


Genoeg marge aanwezig dus gestart met de denim pad op de Pro900 om nog meer glans te creëren door de orangepeel te verminderen.

Eerst de pad geprimerd met Mequiqrs M205.
IMG_1926.jpeg

IMG_1927.jpeg


Links heeft 1 hit (pass) gehad, rechts nog niets
IMG_1933.jpeg


Het onbehandelde deel
IMG_1930.jpeg


Het behandelde deel
IMG_1928.jpeg


Deze nabehandeld met de Pro900 en met de Gyeon pads, Polish & primer op de Rupes LHR
IMG_1936.jpeg


IMG_1935.jpeg


IMG_1937.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_1938.jpeg
    IMG_1938.jpeg
    223,4 KB · Weergaven: 23
Inmiddels is de Audi in de Cerabide gezet en wat is dat een heerlijke coating.
Het geeft zo veel minder stress en gedoe als de oude Si3D en Mohs. Zelfs na een uurtje veeg je het residu er nog zo af.

De krasvullende opties zie ik niet terug. In het licht waren er een aantal krasjes zichtbaar, na het aanbrengen van de Cerabide zijn die nog net zo goed zichtbaar.


Vorige week kwamen de zwarte naafkapjes uit China binnen die vrouwlief er graag op wilde hebben. Het ziet er leuk uit maar de kwaliteit is om te huilen. Binnenkort maar eens kijken of ik die niet in een betere kwaliteit kan scoren.
IMG_2016.jpeg


IMG_2015.jpeg


Na 2 weken de auto voor het eerst gewassen.
Begonnen met foamen (Gyeon foam) en daarna afgespoten :
IMG_2026.jpeg


IMG_2025.jpeg


IMG_2028.jpeg

Qua beading viel het al niets tegen.

Daarna de auto gewassen met Nanolex Pure Shampoo en gedroogd met de Maestro.
IMG_2029.jpeg


Qua beading en glans zie ik weinig verschil met Mohs EVO en Nanolex Cerabide.
De kofferklep staat in de Mohs Evo, het zijscherm in de Cerabide:
IMG_2027.jpeg


Vorige week ook de motorruimte aangepakt met een kwastje en Gyeon Preserve :
4710170A-3FFD-4168-B965-268B6AEA35D7.jpeg


En omdat de buurman een avondje over had ook alvast de eerste muur in de garage wit gesausd en voorzien van rubber matjes om portier schade te voorkomen.
8907D84C-B32E-40AA-B3FE-FE8F8332B85B.jpeg


8E405255-341F-4B19-978B-A94388C45948.jpeg
 
Mooie beading van zowel Mohs als Cerabide. Auto staat er prachtig bij.
Verder in de garage ook lekker bezig geweest, netjes met een laser de rubber matten opgehangen. Begrijp alleen nog niet wat de buurman er mee te maken had. Heb je die achter het behang geplakt? :p :p
 
  • Grappig
Reactions: Josie en RoyR
@Timon : ik ben best handig maar als ik een blik verf uit de stelling pak dan zit er al meer verf op mij als wat ik wilde gaan schilderen.

Dat is het gedeelte waar de buurman om de hoek komt kijken, die is daar net ff wat handiger in
 
Bij het wassen zag ik op de zwarte velgen zilveren plekjes omdat daar de zwarte verf los heeft gelaten. Schijnbaar hebben ze niet goed genoeg ontvet of geprimerd voordat ze de zwarte verf erop hebben gezet.

Afgelopen week in de buurt een setje velgen gescoord waar ik de auto voor nood even op kon zetten zodat ik de zwarte velgen kan laten coaten.

IMG_2096.jpeg


Velgen eerst maar eens schoongemaakt. Zelfs na 4x aanbrengen bleef de iron paars uitslaan op de velgen maar na 4 uur stoeien vind ik t mooi genoeg.

Naafkapjes ook uit elkaar gehaald zodat ik er makkelijker bij kon.
IMG_2094.jpeg


Al het chroom een rondje Nanolex metal
Polish op een MF gegeven waarna het er al een stuk beter uitziet.

IMG_2098.jpeg

IMG_2099.jpeg


Ook even gekeken hoe het eruit ziet en ik vind het eigenlijk mooier als die zwarte velgen.
Ik wil komende weken eens kijken wat het gaat kosten om deze weer helemaal strak te krijgen (oplassen, coaten, CNR afdraaien & blanke lak) en daar de zomer set van te maken.

IMG_2101.jpeg

IMG_2103.jpeg