• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polish? Glaze? Polijstmiddel?

Ik zou sowieso even kijken of je dat wel wilt gaan gebruiken. Ik ken het merk niet 123 en niet elk polijstmiddel is geschikt voor elke (moderne) lak.

Welke auto wil je ermee behandelen?
 
Sven S8;21865 zei:
Dat heb je goed begrepen! :cool:

Ik heb ook al gelezen dat tussen stap 1 en 2 de lak eigenlijk nog moet ontdaan worden van olie en vetresten.In polish produkten zit meestal
olie verwerkt.Voor de goede hechting van glaze/sealants/wax moeten die resten best verwijderd worden met bv Menzerna top inspectiën.
Klopt dit?
 
Op Wax-It website:

"Om zeker te zijn van een goede correctie en het afnemen van alle polijstresten raden wij het gebruik van Menzerna Top Inspection aan. Dit is een ontvettend product op alcoholbasis die alle resten makkelijk oplost. Eénmaal vernevelen op het te behandelen oppervlak is in de meeste gevallen voldoende."



Meeste product afnemen met de dunne zijde van de Thick&Plush microvezeldoek.
Doek draaien en met de dikke zijde alle restjes afnemen.
Indien nodig gebruik maken van Menzerna Top Inspection om zeker alles te verwijderen.
 
Even over je vraagstelling:
Probeer volgende keer met zoiets duidelijker te zijn. Je noemt stap 1 en 2 maar dan kan werkelijk van alles zijn. Stap 1 wassen en stap 2 kleien of het Meguiar's stap 1 en 2 of toch polijsten in meerdere stappen?
Ik kan er werkelijk van alles van maken, probeer specifieker te zijn, dit is te algemeen nu.
Daarnaast bij "heb ik ergens gehoord/gelezen/gezien" direct vermelden waar,wie,wanneer want ook dit is te algemeen.

Wat betreft de vraag zelf, het klopt naar mijn mening deels. Het is zeker niet altijd nodig om te ontvetten voor een glaze of wax. Alleen als de fabrikant het vereist en de stap daadwerkelijk noemt in de handleiding is het eigenlijk een 'must'.
Alles daarbuiten is een keuze. Ik heb bij Poorboy's World bijvoorbeeld nagevraagd of de cleaners in Black Hole de oliën van een polijstmiddel kunnen verwijderen en dat is het geval dus bij die hoef je het niet te doen voor betere hechting van de glaze.

Als je gaat ontvetten om het resultaat te beoordelen dan kan je dat het beste doen na de compound of na een medium stap m.u.v. zeer gevoelige lakken.
Voorbeeld: bij een Audi met harde lak ontvet je pas na Monello Veloce, Mezzo en Finale en je ziet nog wat (diepere) swirls na het ontvetten. De kans dat je dat met Finale gaat redden is erg klein je zal toch naar Mezzo moeten grijpen.
Beter is het dan om na Mezzo alvast te inspecteren, zie je dan geen swirls meer dan zie je ze na Finale ook niet tenzij er vuiligheid in je doeken zit natuurlijk. Tussendoor inspecteren is veel effectiever, uiteraard mag je naderhand nogmaals ontvetten als je dat wilt.

Afnemen doe ik juist meestal andersom, eerst de langere kant en dan kort. Of er echt een goed of fout hier in is, ik denk het niet. Meer persoonlijke voorkeur.
Volgens mij is Monello Spruzzo (dat is Top Inspection) op waterbasis en niet op alcoholbasis. Dan kan je beter Gyeon Q2M Prep nemen of Nanolex Paint Cleaner.
 
Voor ik iets wist over het fatsoenlijk behandelen van het exterieur van een wagen heb ik me 'Meguiars ultimate polish' aangekocht in een lokale winkel. Voor ik ermee begon heb ik toch wat zitten googlen en toen ik hier terecht kwam, werd het via die sticky 'volledig exterieur stappenplan handmatig' allemaal veel duidelijker en had ik een idee van de verschillende stappen. Ik heb dadelijk de Dolce Verde klei set van Monello gekocht en hiermee te werk gegaan. Auto eerst fatsoenlijk gewassen en dan helemaal gaan kleien. De volgende stap is de auto gaan polijsten. Ik dacht dat ik hiervoor de Meguiars ultimate polish voor kon gebruiken, maar dat is dus een Glaze? Nu moet ik dus op zoek naar een andere polish gaan, maar ik kan de reeds aangekocht Meguiars ultimate polish wel gebruiken om te glazen in de volgende stap? Of ben ik nu helemaal mis?

Alvast bedankt.
 
Hey Timo93,

De Meguiars - Ultimate Polish is inderdaad een glaze, zoals ik lees in de product beschrijving, en kan inderdaad gewoon gebruikt worden als glaze ná het polijsten en vóór het beschermen.
 
Ik heb ook een vraag over dit onderwerp. Ik gebruik Meguiars NXT 2.0 liquid wax en gebruik de volgende polijstmiddelen:

-Monello Veloce (compound)
-Monello Mezzo ("medium" polish)
-Monello Finale ("light" polish)
-Meguiars Ultimate Polish (glaze dus)

Ik heb wel eens gehoord dat deze wax een "hybride" is en daarom vraag ik me af of dit systeem i.c.m. met deze wax wel uberhaupt zin heeft. Mede door het feit dat ik met mijn beginners ogen geen verschil kan zien tussen de laatste 3 polishes i.c.m. deze wax,(dus Mezzo toppen met NXT glanst hetzelfde als Ultimate toppen met NXT) de compound top ik uiteraard altijd af met finale of Ultimate.

Ik ga sowieso tog collinite of aanverwant product aanschaffen voor de duurzaamheid, maar de vraag luid als volgt:

Heeft de Ultimate of Finale wel effect i.c.m. Meguiars NXT 2.0 wax? Want zo ja dan ga ik Mezzo misschien voortaan wel aftoppen. En vraag 2: ga ik door met Ultimate als pre wax oplossing of zeggen jullie neem gewoon een goede glaze?

Alvast dank
 
Polijstmiddelen doe je niet aftoppen. Maar na polijsten afnemen en ook verwijderen. Althans dat zou je moeten doen. Neem aan dat je het niet laat opdrogen en er iets anders opsmeert? Polijsten = lak corrigeren Glaze = de lak voeden/voorberijden op de wax/sealant. Waxen/sealant of coating = de lak beschermen. Dus na de genoemde polijst middelen ga je de lak beschermen met de NXT. Dus ja dit heeft zin. Polijst jij met de hand?
 
Uiteraard worden resten verwijderd, met aftoppen bedoelde ik meer het aanbrengen van een glaze. En polijsten doe ik machinaal met dap900. Van de eigenschappen van een polijst/glaze was ik uiteraard ook al op de hoogte en natuurlijk heeft het zin. Maar laat ik het zo stellen:

Ik denk dat een glaze (veel) meer effect heeft bij een pure wax zoals die van collinite dan bij de NXT 2.0. Dus ik denk dat het aanbrengen van een glaze gewoon niet heel erg veel effect heeft i.c.m. deze wax. Mede omdat ik geen verschil kan zien wanneer ik de wax gelijk gebruik na het kleien of polijsten, of wanneer ik de wax gebruik na een glaze.

Dank voor uw snelle reactie tembaco

- edit

Of de Ultimate polish is gewoon niet zo'n goede glaze dat vroeg ik mijn eigen ook af.
 
Ik snap niet heel veel van wat er allemaal gezegd word, maar...

Als ik de NTX 2.0 opzoek, is dit inderdaad een wax op basis van polymeren en er is wat glaze in verwerkt. Persoonlijk ben ik niet zo van producten die in 1x meerdere dingen doen, de All-in-One producten.

Een Hybride Wax is een wax bestaande uit natuurlijke carnauba en een basis van polymeren.

Als ik jouw vraag goed begrijp, heb jij het idee dat een glaze veel meer zijn ding kan doen wanneer je er een wax zónder extra poespas overheen legt, dan wanneer je een wax gebruikt met cleaners/glaze/etc erin?

Mede omdat ik geen verschil kan zien wanneer ik de wax gelijk gebruik na het kleien of polijsten, of wanneer ik de wax gebruik na een glaze.
Wanneer je een goede voorbereiding hebt door o.a. goed te polijsten, zal een glaze in de meeste gevallen vrij weinig toevoegen. Of je nu een wax zonder of met glaze gebruikt, zal je dus vrijwel geen verschil zien.
Ik kan mij voorstellen dat als je een goede glaze gebruikt en hierover een goede wax, dat dit voor een betere hechting zorgt tussen de lak en de lagen dan wanneer je een glaze met poespas erin gebruikt en daarover een wax met poespas erin. Hier weet ik echter niet het fijne van.


Greetz
 
Misschien maakte ik het wat te ingewikkeld, maar dit is precies het antwoord wat ik zocht en mijn vermoeden is voor mij hiermee bevestigd; NXT 2.0 is een echte all in one en de Ultimate Polish voegt daar dus eigenlijk helemaal niks aan toe in het systeem.
Dank u quantoxx
 
Vaak komen de termen Polish en Glaze voorbij. De meesten weten inmiddels wel wat wat is, maar diverse merken gebruiken de termen soms anders, een vreemde eend in de bijt is bijvoorbeeld Meguiar's.

Meguiar's: een polish is een voedend product, zoals de M7, dat is een pure polish uit de pro lijn en diverse andere producten van Meguiar's bevatten een polish. Voedend dus.

Andere merken: Vaak is een polish bij andere merken een schurend product, een polijstmiddel dus en een glaze een voedend bestanddeel.

Mensen die vaak met Meguiar's producten gewerkt hebben (zoals ik :roll ) raken in het begin verward door de verschillende termen van andere merken. Aangezien het Carclean forum natuurlijk voor een breed scala aan merken is, kan er snel verwarring optreden hierover en kunnen er verkeerde adviezen gegeven worden.

Even resumerend:

Meguair's - Polish = voedend bestanddeel

Andere merken - Glaze = voedend bestanddeel, Polish = schurend bestanddeel.
Hoi.
Ik heb geen polijstmachine maar ik heb mijn Peugeot gekleid en toen in sonax xtreme liquid wax gezet,mooi resultaat maar denk dat er meer uit te halen.
na het kleien met detailer spray wil ik volgende keer een voedende polish gebruiken die dus ook lichte swirls opvult,daarna een sealant erover.
Wat is jou advies?
Mvg Chris
 
He zou kunnen denken aan DJ Lime Prime. Zit een hele lichte korrel in (meer een cleaner ipv polish) en lekker veel olie (glaze).
Krijg je een beetje wetlook van en je auto gaat heel glad aanvoelen. Deze aanbrengen met https://beta.carclean.com/nl/produc...g_Polishing_Hand_Pad_White_101176?o=srhandpad en het resultaat zal vele malen mooier zijn. Het zal nooit een echte polijstbeurt zijn wat je zonder machine moeilijk zal halen maar dit is wel een hele verbetering
 
He zou kunnen denken aan DJ Lime Prime. Zit een hele lichte korrel in (meer een cleaner ipv polish) en lekker veel olie (glaze).
Krijg je een beetje wetlook van en je auto gaat heel glad aanvoelen. Deze aanbrengen met https://beta.carclean.com/nl/produc...g_Polishing_Hand_Pad_White_101176?o=srhandpad en het resultaat zal vele malen mooier zijn. Het zal nooit een echte polijstbeurt zijn wat je zonder machine moeilijk zal halen maar dit is wel een hele verbetering
m
Ok,dan ga ik dat proberen of in ieder geval een glaze erbij.
Is het trouwens verstandig als ik na het kleien de auto nog eens was?
Want die detail spray is best veel,de auto lijkt niet glad door de klei maar door de detail spray,is zo n gladde lak wel goed voor de glaze en wax om te "hechten "?
Dank je
 
Als je klei-d met DJ Born Slippy dan moet je je auto wel wassen, als je met Spray & Wipe klei-d dan is afnemen met een doekje na elk paneel genoeg. In Lime Prime zit een cleaner die de lak goed reinigt voordat er wax op komt.