• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polishen en/of kleien

goromo

Detailing rookie
7 apr 2014
9
0
51
Beste Kenners,

Als je voornemens bent om de gehele auto te polishen met een of andere swirl remover, is het dan nog wel nodig om de gehele auto te kleien,
Ik kan me zo voorstellen dat je tijdens het polishen ook alle oppervlakte vervuiling verwijderd.
 
Ja kleien word wel aangeraden, want de klei haalt ook het vuil uit de porien van de lak. En de polish alleen oppervlakkig
 
Altijd kleien. Je wilt die vervuiling niet in je pad krijgen om nog maar te zwijgen van grovere vervuiling in de vorm van bv. teer plekjes die mee draaien met je polijstpad.
 
Kleien voor het polijstwerk is het must!
Want anders het vervuiling zit tussen je pad en je lak en zo maak je nog meer swirls enz
1 auto wassen
2 IronX, of Non-Ferro ...
3 Tar verwijderar
4 Kleien

Ik heb heel in het begin gedaan op die manier: wassen-kleien-black hole-wax ...
In het totaal was dat ongeveer 5-6u verloren werk. Want die methode trekt op niks...
Zie foto
P1020079.jpg
 
astrakoen;n393811 zei:
want de klei haalt ook het vuil uit de porien van de lak. En de polish alleen oppervlakkig

Is volgens mijn bescheiden mening wel andersom :

Kleien : vuil OP je lak

Polijsten : vuil IN je lak ............net daarom is het niet nodig om met een paint-cleaner te werken na het polijsten omdat je dit gedaan hebt ..........tijdens het polijsten zelf .

( er zijn al meerder topics hierover op het forum te vinden :rules )
 
Zeker weten kleien. Dan polijsten of een paintcleaner. Vervolgens kun je los gaan met een glaze en wax/sealant.
 
Alhoewel ik de logica niet helemaal begrijp, in de poriën wel maar de oppervlakte niet, neem ik jullie advies aan om altijd te kleien bij een complete detailing. Bedankt
 
Kleien kan je vergelijken met de lak te "scheren" ,alles wat OP de lak zit haal je er mee af.

Met een paintcleaner haal je alle vervuiling IN de lak er uit.

Voorbeeld van een hele vuile auto die ik gekleid heb( stuk van 10x10cm)

l92o.jpg


die vervuiling wil je niet in je polijstpad!
 
Het lijkt alsof de lak dicht is, maar eigenlijk zijn bijna alle materialen in meer of mindere mate poreus. Of er voor te zorgen dat deze "poriën" niet vol gaan zitten met vuil word er een waterafstotende laag op aangebracht. Op een autolak in de vorm van wax, sealant of coating. Zoals je begrijpt kan er dus vuil in de "poriën" die je kunt verwijderen met een paintcleaner.