• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poorboy´s exp beading

GTS DTI

Detailing rookie
14 mrt 2010
30
0
ik heb gisteren de Zafira van mijn vader op de volgende manier behandeld, eerst gekleid, vervolgens monello inizio - mezzo - en finish, en daarop mothers glaze and sealant en tenslotte poorboy´s EXP. Dit allemaal met een rotary en verschillende pads.
Twee weken terug heb ik mijn eigen Vectra GTS ook op deze manier behandeld.
Nu valt het met beide voertuigen op dat beading snel minder wordt. de Zafira heeft vannacht en vandaag in de regen gestaan en de druppels zijn al lang niet meer zo strak rond.
Op de vectra onstaan zelfs al plasjes ipv ronde druppels.
is de Poorboys EXP niet zo duurzaam, heb ik het verkeerd toegepast (ik heb het in laten trekken zoals op de verpakking omschreven) of heb ik een verkeerd product gebruikt?

een sealant moet nog afgewerkt worden met een wax..!
ofjah, moet....
de werking van de sealant wordt aanzienlijk versterkt wanneer deze nog wordt afgewerkt met een (bij voorkeur)carnauba wax.
bijvoorbeeld de Natty's van Poorboy's, om maar even bij hetzelfde merk te blijven.

Denk dat het niet alleen aan je sealent ligt. Ligt ook aan de hoeveelheid water die uit de lucht komt vallen en de vorm van sommige panelen. Ik heb mijn auto afgelopen week nog in een vers laagje wax gezet en door de flinke buien van vanacht en vanochtend liggen er ook diverse plasjes met water op het dak. Maar met een fijnere regebui zoals gisteren bleven het alleen perfecte druppeltjes.

Meer vervuiling op de wagen heeft ook een effect op de beading. Afwerken met een carnauba wax zou een wat langere standtijd moeten kunnen geven, maar dit is niet verplicht nodig.

Bovendien wordt een sealant veelal niet gebruikt om beading te creeeren, maar om bescherming te bieden en die beschermlaag zal bij een sealant eerder sheeting geven.

Hé Tim, daarmee beantwoord je meteeen iets wat ik me al een tijdje afvroeg: geeft EX-P beading?

Maar....hoe controleer je dan of er na een aantal maanden nog iets over is van je laag EX-P (je kunt het immers niet aan de beading zien)?

Ex-P bead zeker, gewoon niet zo mooi rond als een wax. Als het oppervlak ruw begint aan te voelen kan je best opnieuw een laagje zetten.

OK, dat is duidelijk. Ik ben waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door de volgende tekst:
https://www.Carclean.com/producten/Exterieur/Wax_Sealant_Glaze_Detailer/Sealants

"Een sealant is een synthetische wax en kenmerkt zich door een uitzonderlijk gebruiksgemak en duurzaamheid. Een sealant beschermt tot drie keer langer dan een traditionele wax."

ik moet nu dus nog een goede wax kopen. ik heb nu, na de drie polijststappen van monello de mothers sealent and glaze gebruikt, en tenslotte de EXP.

De voertuigen zijn mooi swirlvrij nu, ik zal ze dus op korte termijn nog even moeten waxen zodat dit ook zo blijft.

ik denk zelf aan de colonite 845, gezien de resultaten in de ´Post je Beading´ topic.

welke stappen moet ik met mijn producten nu nog nemen voordat ik de wax aanbreng?
moet ik de genoemde mothers en de poorboys EXP nog aanbrengen voordat ik de wax aanbreng?
Zijn de mothers en de poorboys overlappende producten of vullen ze elkaar nog aan? wat is in deze de beste volgorde?

Pas op, een wax zorgt er niet voor dat je geen krassen/swirls op je auto krijgt, deze is alleen ter bescherming van weersinvloeden.

Mits je natuurlijk weken wacht, hoef je de stappen niet nog eens te doen, gewoon heel goed wassen en dan de wax erop.

Het is de bedoeling dit de komende 2 weken te doen.
dit is nu mijn stappenplan
monello inizio
monello mezzo
monello finish
mothers sealer and glaze
poorboys exp
een nog aan te schaffen wax.

kan de poorboys stap weggelaten worden? ik heb nu het idee dat ik deze ´dubbelop´ heb. volgens de verpakking ´sealt´de mothers ook of zie ik dit verkeerd?

Je kan de EXP weglaten, maar ik vraag me af op de sealing eigenschap van de Mothers wel zo goed is (het is ook een glaze, dus in mijn ogen meer een soort all in one produkt, Mothers gebruikers kunnen dit beter beoordelen).

Hoe vaak ben je van plan de auto te waxen? 1x week, 1x maand, 1x 6 maanden?

Je kan gerust wanneer je maandelijks je auto waxed de PB EXP weglaten, ga je het minder vaak doen, dan zou ik hem ertussen doen.

Duidelijk, ik heb geen tijd om de auto maandelijks in de was te zetten.
ik zal op korte termijn beide voertuigen nogmaals behandelen met de mothers, dan poorboys EXP en vervolgens een wax.

EX-P zonder wax erover geeft ook een goede bescherming. De meeste sealants (zoals EX-P) houden langer de de meeste waxen. Het is alleen zo dat als je over de EX-P nog een wax aanbrengt, de EX-P laag weer een tijdje beschermt wordt door de waxlaag (pas als de waxlaag begint af te breken begint de EX-P laag pas te lijden).

Het is wel zo dat veel "mensen van hier" een wax over een sealant aanbrengen, omdat de glans van een carnaubawax hen beter bevalt.

Is het mogelijk om EXP en bijvoorbeeld Natty's Blue op dezelfde dag aan te brengen (kort achter elkaar)?

Dus eerst de EXP en een half uurtje laten drogen + afnemen en daarna gelijk de Natty's volgens hetzelfde principe? :weetniet

Oké! Ik was altijd in de veronderstelling dat er echt minstens een dag tussen zou moeten zitten ;)
Maar ik wil weer eens mooie pareltjes na een buitje :schaam (Niet dat ik wil dat het gaat regenen natuurlijk haha!)

Sterker nog, het is een combinatie die juist veelal wordt gegeven aan hen die van de groene schildpad overstappen naar het echte / betere werk !
Zodoende is de overstap ( zeker financieel ) niet al te groot het zij beide topproducten.
Men kan wel een Fuzion of een Swissvax aansmeren, maar beter is om gewoon 'normaal' te beginnen, alles over je heen te laten komen qua ervaring en dan eventueel tzt over te stappen op de creme de la creme

Even goed de beschrijving lezen m.b.t. de EXP, daarna gewoon de Natty aanbrengen, swiptest, afnemen en blij persoon met big smile :)

Uurtje aanhouden tussen het afnemen van de EX-P en het aanbrengen van de Natty's zou toch
voldoende moeten zijn, Dennis. 24 Uur wachten kan wel, maar hoeft volgens mij niet.

Juist, dat is het "probleem" hem juist als ik een full-detail wil geven ;)
Dan is het al bijna avond voor ik de Natty's op kan brengen ;-p