• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Porsche 997 Carrera 4 - Summer Detail

bzguy

Detailing guru
13 sep 2010
312
120
Ik ben een kleine week bij mijn oudste broer in Luxemburg op vakantie, en het minste dat ik dan kan doen voor kost & inwoon is toch eens zijn dagelijkse wagen een detail-beurtje geven ;)

Het betreft een Porsche 997 Carrera 4 van eind 2007, met momenteel (slechts) 45k km op de teller.

Wagen is uitgevoerd in uni-zwart, niet het makkelijkste kleur om te detailen maar wel een erg dankbare kleur :)

De Porsche is een nette binnenslaper, en mijn broertje houdt 'm steeds erg netjes dmv 2-emmer-methode, nodige do's & don't's etc ...

De situatie :

- wagen is proper doch staat er wat grijzig & dofjes bij
- lichte en zwaardree krassen
- lichte swirls
- steenslag
- rubbers kunnen een laagje trim restorer gebruiken
- velgen vuil
- banden 'bruin'
- een hele hoop kleine rotzooi op de voorbumper, de zgn 'roadkill'
- gedroogde druppels over de ganse wagen (zure regen)

Foto's voor de detailbeurt :

99a82720.webp

15837433.webp

4a5e9800.webp

f8607f9a.webp

e294c06b.webp

3964727b.webp

Gisteren in de late namiddag de wagen gewassen met Dreft zodat we met een vetvrij exemplaar aan de slag kunnen :)

Om de overvloedige insecten te verwijderen hebben we Bug Squash gebruikt, een super product !

Velgen behoorlijk goor (logisch, veel remstof), maar toch wel makkelijk proper gekregen met APC 1:5 & Iron-X en een dikke zachte ronde verfborstel.

Toch wat schade zichtbaar : op de motorkap een veegkras, wat obscure krasjes allerhande, een wat doffe aanblik maar toch nog behoorlijk wat glans.

IMG_3917.webp

IMG_3916.webp

IMG_3914.webp

IMG_3909.webp

Deze morgen hebben we samen de wagen :

- gekleid, als klei-vloeistofhebben we Spray & Wipe gebruikt

Er kwam extreem wienig vervuiling af met het kleien, mijn broer heeft blijkbaar zeer goed geluisterd naar de goede raad, wagen is erg net onderhouden !
- residu weggeveegd met microfibre doeken
- auto ingeneveld met APC 1:5
- afgespoeld
- afgedroogd met Delirium droogdoeken

Dreigende onweerswolken en een stevige wind dwong ons de Porsche binnen te zetten en daar verder te doen.

Alle risicovolle onderdelen netjes afgetaped met blauwe 3M tape, en vervolgens beginnen polijsten.

Qua polijsten kwam ik uit op Monello Mezzo in combinatie met een oranje pad (DAP 900).

Had eerst een lichtere combo geprobeerd, maar die was bijlange niet doeltreffend genoeg, zelfs de bovenvernoemde combinatie is eigenlijk nog vrij mild ! Harde lak, dezelfde als op mijn bijna 25-jaar oudere 911 ;)

Motorkap & voorbumper 2 hits gegeven, rest volstond met 1 hit om de krassen sterk te verminderen.

Afgebouwd met Monello Finale & groene pad (DAP 900)

Vervolgens polijstresten afgenomen met een microfibre doek.

Dan de velgen voorzien van een laagje Migliore Wheel Sealant, laten curen en afgenomen, banden in een laagje Meguiar's Endurance Tire Gel ; bijlange niet mijn favoriet (vind ik moeilijk aanbrengen), maar beter had ik niet bij :(

Velgen ok, bandjes mooi zwart, dus glaze is de volgende stap : samen een dun laagje Poorboy's World Black Hole aangebracht, wat laten 'hazen' en uitgebuft met Dodo Fantastic Fur

Qua wax gaat mijn absolute voorkeur nog steeds uit naar Collinite 915 : mooie glans, uitstekende standtijd, vrij makkelijk te verwerken. Weerom met ons tweetjes een dun laagje wax aangebracht, kwartiertje laten 'curen' en uitgebuft met Dodo Fantastic Fur

De ramen nog wat gereinigd met NXT Glass Cleaner, rubbers en plastic exterieurdelen voorzien van een laagje Poorboy's Trim Restorer.

Ik had graag nog een extra dagje gehad om de wagen nog beter te kunnen detailen (interieur, motorcompartiment, velgen afnemen, etc etc), maar dat kon echt niet, dus zijn we zeer tevreden met het volgende resultaat :

De Porsche blinkt nu zoals het hoort, velgen erg netjes, banden mooi zwart, wagen heeft nu een intense en diepe zwarte kleur, nagenoeg krasvrij !

IMG_3925.webp

IMG_3932.webp

IMG_3931.webp

IMG_3933.webp

IMG_3936.webp

IMG_3934.webp

IMG_3927.webp

IMG_3923.webp

IMG_3938.webp

Mooi projectje!
Lichte combi om te beginnen nemen, meerdere malen gehoord dat posche lakken (vooral in Uni) redelijk zacht zijn...
Geduld met finishen, dan moet het goed komen..

Edit, na mijn post gezien dat de wagen al gedaan was :)_[]
Toch apart, relatief harde ZWARTE uni lak... Had ik die maar op mijn Lupootje gehad...

Net resultaat geboekt!

BzGuy : You're a lucky man! Je hebt altijd leuke auto's om te rijden en te detailen. Wat ik voorbij heb zien komen is een Jaguar, een Noble M12, een klassieke 911, nu een moderne 911 ... (ben vast nog iets exotisch vergeten) ;)

De auto is behoorlijk opgeknapt. :-)^

Overigens zijn de droogvlekken absoluut niet van de zure regen. Het meest waarschijnlijke is kalkvlekken van hard water (of ergens kalkdeeltjes er opgewaaid en na regenbui zichtbaar geworden). Zure regen is.... zuur, en dergelijke vlekken zijn eigenlijk altijd kalk/zout en als dat in de regendruppels zat, was de regen dus juist basisch in plaats van zuur.

Netjes hoor, zo hoort het!
Ander keertje komt de rest wel hehe

Mooie wagens, blijf sinds jong af aan een Porschefan van een boel modellen!

Mooie detail, jammer dat je het niet helemaal hebt kunnen doen zoals je zelf al aangaf. Wel super netjes en mooi staat de Porsche er bij! :) Wat een mooie auto. ,^^

Bedankt allemaal, de wagen is er idd behoorlijk van opgeknapt, ziet er glanzender en vooral 'zwarter' uit : donkerder met een diepere glans.

De rest zal later ook wel aangepakt worden, velgen worden wellicht toch vernieuwd, dus datkomtwel ok, ende rest ook wel:)

Druppelvlekken zijn idd van kalk in het water, zoals Cordoba aangeeft.