Hey Peeps,
Ik ben zojuist bij de Porsche wezen kijken en ik was redelijk verbaasd over de goede staat van de lak. Op het oog geen zware defecten, op een 2-3 opvallendere krasjes na. Uiteraard ligt de auto wel in een soort waas van hele fijne krasjes/swirls, maar zelfs dit is niet overduidelijk aanwezig op het oog.
Ik heb een testspot gedaan, beginnend met Foam Oranje + Mezzo. Dit haalde wel wát uit, maar om zo nou de hele auto te moeten doen, nee.
Ik schaalde op naar Foam Geel + Veloce. Hier kwam ik al een stuk verder mee, maar ik had het idee dat er nog erg veel fijne krasjes overbleven en de lak nog wat transparanter moest kunnen.
Inmiddels had ik dus al een goede hit gedaan met Mezzo + Veloce, maar was benieuwd hoe de combinatie Foam Geel + Schooll S3 zou werken.
Dit werkte opnieuw een stukkie beter, maar nogmaals, om zo de hele auto te moeten doen... Opnieuw bleef ik fijne krasjes/swirls nog zien waarvan ik zeker wist dat ze weg konden.
Als laatste probeerde ik Spiderpad + S3 en hier haalde ik bij de eerste hit het meeste resultaat bij. Na een 2de hit hield ik een mooi strak paneel over met op een enkele plaats nog een krasje.
Ik vond de lak vergelijkbaar met mijn eigen BMW lak en bijv. de lakken van een tweetal Seat Arosa die ik recent gedaan heb. Althans, ik kreeg hetzelfde gevoel:
Hard, met de DAP een hééél eind kunnen komen, maar die laatste paar krasjes krijg ik maar niet minder.
Vóór het polijsten;
Scholl Spiderpad + S3
Na polijsten en ontvetten; Verschil is redelijk duidelijk. Lak is buiten de vele swirls/krasjes/verwering om in prima staat.
Na 2 goede hits; Enkele dunne krasjes die niet veel voor lijken te stellen, toch krijg ik ze niet minder na de 2de hit.
(In de witte streep van de TL-balk, net onder de polijstresidu. Kreeg 'm na enkele minuten pas op de foto)
@SanderBakker - Dit zijn dezelfde dunne klote-krasjes die wij in de motorkap van jouw Seat Leon na meerdere hits met de Rotary ook niet minder kregen.
Samen met de eigenaar hebben we besloten om er een mooi projectje van te maken. Zo kan ik op mijn gemak, in zijn garage, de auto behandelen met mijn DAP + Spiderpad + S3. Achteraf kunnen we samen de auto eens goed bekijken en als de eigenaar nog iets opmerkt (Hij was al behoorlijk tevreden), dan dit lokaal aanpakken óf een oplossing zoeken.
Als bescherming gebruik ik simpelweg een wax zoals de 476S. De auto staat altijd gestald in de garage en er word vrij weinig mee gereden. In de zomermaanden zou ik dan een wax kunnen aanbrengen om wat meer warmte te creëren.
De lederen stoelen (en dashboard) zagen er ook niet slecht uit, maar zouden best wat liefde en bescherming kunnen gebruiken. Ik heb dit echter nog nooit gedaan, maar heb een tijd geleden vernomen dat de LeatherTech Care Kit van Mothers een mooi setje is?
Voor de kofferruimte wilde ik Gyeon Trim gebruiken. Dit omdat er bij (deze) Porsche hier een kunststof bak in ligt waar het water van de vooruit in word afgevoerd. Misschien dat een product als AutoGlym Vinyl & Rubber Care ook voldoet, maar ik dacht dat een coating het kunststof beter beschermt tegen dit water.
De motorruimte wilde ik behandelen met AutoGlym Vinyl & Rubber Care. Werkt tot op heden ook goed in mijn motorruimte.
Banden behandelen met Gyeon Tire.
Velgen behandelen met een wax of sealant.
Greetz