• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Inwinnen advies handmatig detailen

Remke

Detailing addict
10 jan 2016
187
70
Beste allemaal. Momenteel zit ik met mijn handen in het haar...

Ik lees zoveel verschillende dingen dat ik het echt niet meer weet..

Waar moet ik beginnen?

Als eerste was ik mijn auto altijd met 2 emmers zonder grinder.
Ik was met mequiar gold class car shampo en conditioner. Vervolgens zet ik hem altijd in de wax met mequiar nummer 16.

Nu is de vraag zijn de producten geschikt voor een unilak?

Ik wil de auto ook gaal kleien en alle overige stappen volgens weet alleen niet waarmee.
Welke klei moet ik gebruiken welke voeding? Waar moet ik de rubbers mee behandelen?

Kan iemand mij een lijstje verzorgeb met stappenplan en producten die ik kan gebruiken?

Het gaat zoals al vermeld om een rode unilak.
Geeft dit nog verschil met gewone metalic lak?

Bedankt voor jullie tijd en moeite jullie zouden me onwijs helpen!

Groeten Remke
 
Als je 2 emmers gebruikt is al een hele stap. Het beste is wel om in beide emmers een Gritguard te doen.

De producten die je gebruikt zijn ook voor unilak. Er word alleen onderscheid gemaakt voor matte lakken en glans lakken.

Verders is het belangrijk dat je producten moet gebruiken die jij fijn vind werken. En owja... Het stappennplan. lees deze even door op je gemak.

https://forum.Carclean.com/forums/stappenplannen-en-combinatiekits.32/
 
Voorbeeld-pakketten voor de Beginnende Detailer;


* Budget-pakket - (Handmatig) *


Wassen & Drogen -->
  • Emmers (2x) (Grit Guard) 19 liter – semi-transparant – geschikt voor Grit Guard)

  • Grit Guard (1x) (Grit Guard)

  • Shampoo (1x) (Mothers) California Gold Car Wash 1892ml

  • Washandschoen (1x) (Monello) Thick Mitt

  • Droogdoek (1x) (Gyeon) Silk Dryer 70x90cm
Stevige emmers met een grote inhoud, Grit Guard in de spoelemmer om vuil op de bodem te houden, dikke washandschoen om veel water en vuil op te nemen, droogdoek met gesloten vezel om het risico op defecten te verlagen.



Klei & Glijmiddel -->

  • Losse klei (1x) (Monello) Dolce Verde 150g + 100g extra gratis

  • Glijmiddel (1x) (Poorboys World) Spray&Wipe 946ml
Middel-grove klei om vervuiling te verwijderen. Het gekozen glijmiddel is een veelzijdige detailerspray die 1:1 verdund kan worden (dus 2x 946ml product) en gebruikt wordt als glijmiddel / drooghulp / detailerspray / glasreiniger / etc.



Cleanen -->

  • (1x) (Poorboys World) Professional Polish 473ml

  • (*1x) (Monello) Easy Detailing Finishing + Cutting Pad
Uitstekende Cleaner en een handpad met 2 zijdes. *Een zachte Finishing zijde en een zijde met een lichte cutting.



Polijsten -->

  • (1x) (Monello) Raffini Mezzo 250ml

  • (1x) (Monello) Raffini Veloce 250ml

  • (*x) (Monello) Easy Detailing Finishing + Cutting Pad
Eén van de twee compounds kan worden gekozen. Mezzo word gebruikt wanneer de hardheid van de lak gemiddeld is en Veloce voor hardere lakken. *Eén handpad met 2 zijdes.



Glaze -->

  • (1x) (Poorboys World) Black Hole ..of.. White Diamond

  • (1x) (Monello) Easy Detailing Finishing + Cutting Pad
Eén van de twee glaze's kan gekozen worden. Beide kunnen op alle lakkleuren gebruikt worden, maar geven de voor keur aan donker of licht. *Eén handpad met 2 zijdes.



Wax -->

  • (1x) (Collinite) Liquid Insulator Wax No. 845 – 473ml

  • (?x) (Monello) Easy Detailing Finishing + Cutting Pad
Uitstekende wax met goede prijs/kwaliteit-verhouding. Makkelijk verwerkbaar en zuinig in verbruik. *Eén handpad met 2 zijdes.



Ontvetten -->

  • (1x) (Gyeon) Prep 500ml
Gyeon Prep word toegepast om een behandeld paneel te ontvetten. Dit kan ná het gebruik van een cleaner en tijdens/ná het polijsten om je werk te controleren én te ontvetten voordat er een bescherming word aangebracht. Een schone ondergrond zal zorgen voor een betere hechting van deze bescherming.



Velgenreinigers + ijzerverwijderaar -->

  • (1x) (Monello) Non-Ferro 250ml

  • (1x) (Carclean.com) Four Finger Whool Wheel Mitt

  • (1x) (Carclean.com) EZ Detail Go
Uitstekende ijzerverwijderaar met als bonus een goede reinigende functie. Aansluitend een mitt om de spaken te boenen en een borstel om het velgbed te bereiken.




Banden -->

  • (1x) (Gyeon) Tire

  • (1x) (Carclean.com) Dressing Applicator – Rond 10cm
Uitstekende dressing die zéér makkelijk aan te brengen is. Te verwerken tot satijnglans of diep zwart. Aanbrengen met een applicator.




Doeken -->

  • (2x) (Monello) Peluche Verde 45x45 Trio
All-round doeken van hoge kwaliteit. Geschikt voor vele klussen.



Trims -->

  • (1x) Auto Finesse) Revive 250ml

  • (1x) (Monello) Disco Duo Aplicator Pads (2)
Veelgebruikt product om kunststof te voeden en beschermen. Aanbrengen met één van de twee applicator pads.
 
  • Leuk
Reactions: Chivfreek
Work in Progress! Machinaal en duurdere pakketten werk ik nog aan.

Budget pakket bevat geen dingen als bijv. APC(+D) en glasreinigers omdat dit extra uitgaves zullen zijn die niet perse nodig zijn, met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes kunne worden gedaan die dus al in bezit zijn. Zonder deze middelen zal resultaat mogelijk zijn, maar in mindere mate of kwaliteit.


Greetz
 
Tja, ik heb ooit is vaak achter elkaar dezelfde vragen gehad. Toenmalig maar eens een lijstje geschreven For Future Use, zeg maar.

Ik zal nog een keer de machinale pakketten maken en daar ook weer gradaties in.
 
Beste allemaal bedankt voor jullie hulp.
Ik heb het volgende lijstjes samen gesteld:

Wassen:
- Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard (2x)
- Grit Guard - Grit Guard – Blauw (2x)
- Dodo juice Born to be Mild
- Gyeon - Q²M Smoothie Wash Mitt Boven
- Monello - Thick Mitt Onder
- Gyeon - Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm

Is de Meguiar's gold class car wash shampoo and conditioner ook geschikt als wasmiddel ipv de dodo juice? omdat in de Meguiar's een conditioner aanwezig is?
Kleien
- Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
- Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS
- (Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay. ) Als alternatief
Afplakken
- 3M - 3434 afplaktape - 19mm breed
- 3M - 3434 afplaktape - 38mm breed
Polijsten / reinigen
- Poorboys World - Professional Polish - 473ml (reinigen)
- Monello - Raffini Mezzo Polish - 250ml (polijsten)
- Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad – White
Voeden
- Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad – Black
- Poorboys World - Black Hole - 473ml
Wax
- Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml
- Collinite - Super DoubleCoat Wax No. 476S - 255g
- Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad – Black

Is de Meguiar's nummer 16 ook geschikt na de pb black hole voeding?

Doeken
- Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm

Bedankt alvast.

Poeh begint trouwens wel aardig duur lijstje te worden haha
 
Laatst bewerkt:
Heb het aangepast Soepergrover.
meguiars gold class car wash shampoo and conditioner heb ik momenteel.
maar ben niet zeker of deze wel geschikt is vanwege de conditioner enzo.
 
- (Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay. ) Als alternatief

Deze set is overbodig als je al de klei , de Spray&Wipe en de losse doeken bestelt.

Ik mis ook nog een aantal dingen;

- Kunststofdressing (Trims en/of interieur)
- Bandendressing
- Velgenreiniger / ijzerverwijderaar
- Ontvetter (Gyeon Prep)
- Applicators

Ook zie ik 2x wax en misschien wat weinig doeken.



Greetz
 
Deze set is overbodig als je al de klei , de Spray&Wipe en de losse doeken bestelt.

Ik mis ook nog een aantal dingen;

- Kunststofdressing (Trims en/of interieur)
- Bandendressing
- Velgenreiniger / ijzerverwijderaar
- Ontvetter (Gyeon Prep)
- Applicators

Ook zie ik 2x wax en misschien wat weinig doeken.



Greetz

Zoals hierboven te lezen is inderdaad is die kleiset een alternatief.

verder moet ik inderdaad nog een kunststofdressing uitzoeken.
wat bedoel je met applicators? --> Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad – Black <-- deze??
ik heb thuis al de:
Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm
en wilde die peluche verde trio 2 keer bestellen (6 doeken) dan heb ik er 9 in totaal..

en betreffende de wax. ik las in dat stappenplan één wax voor de zomer en één wax voor de winter..

Bedankt voor het meedenken :):cool:
 
Als ik het zo lees wordt dit een vliegende start in de detailing.

Antwoord op je vragen:
Goede applicators zijn er in verschillende vormen of maten, zelf heb ik bijvoorbeeld een stapeltje disco duo's van Monello en zie die ook hier al aanbevolen zijn.

De Megs 16 wax bevat cleaners en zal het effect van black hole teniet doen. Maar een glaze is optioneel. Dit zal overgebleven krasjes maskeren en dus wat glans toevoegen, maar het nadeel is dat het de standtijd van je wax verminderd. Zeker in de winter is het weglaten hiervan te overwegen.

Wat ik mis in je lijstje:
In je lijstje mis ik een cutting handpad om te polijsten, zelf goede ervaringen met de easy detailing duo die al aanbevolen werd.

Wat je weg zou kunnen laten:
De glaze zoals eerder aangegeven.
Ik zie dat je al een senza acqua in huis hebt, een Gyeon silk dryer is dan niet nodig.
Ook is een cleaner niet nodig aangezien je al een polijstmiddel gaat gebruiken, daar zitten namelijk ook al cleaners in. Met andere woorden, de prof. polish gaat niks toevoegen als stap voor Mezzo.

En verder:
De perfetto in de clay set is een knaller van een detail spray. Persoonlijk vind ik het zonde deze te gebruiken voor het kleien. Als goedkoper alternatief voor perfetto en zelfs voor spray&wipe kun je ook citrus bling overwegen.

De ontvet stap staat niet helemaal op de goede plek, de toelichting legt het wel uit. Ontvetten na het polijsten om polijst residue weg te halen. Niet na je glaze en/of wax, dit zal het effect van ervan sterk verminderen of zelfs teniet doen.

Een wax voor de zomer en een voor de winter is pure luxe
Collinite is zeker voor de prijs een uitstekende wax, maar geen must, aangezien je al een wax in huis hebt. Maar zoals gezegd dus niet geschikt na een glaze.

Doeken kun je niet teveel hebben, neem bij twijfel een pakketje extra.

Bij handmatig polijsten is afplakken misschien niet nodig. Ligt een beetje aan je motoriek. Mocht je niet afplakken en toch uitschieten is het vaak meer werk dan wanneer je afgeplakt had. Persoonlijk plak ik bij machinaal polijsten wel af en bij handmatig niet.
 
+1 voor JohnnyCage!

Het lijstje is dan ook geen stappenplan, maar een opsomming van producten. Deze zijn een aanvulling op de Stappenplannen van Dibbuz. Daarin lees je dat je kan cleanen óf polijsten.

Bij handmatig polijsten of cleanen raad ik echter wel een glaze aan. Bij machinaal ligt de mate van resultaat een stuk hoger en zal in de meeste gevallen een glaze niet al te veel toevoegen, echter bij handmatig zal je een hoop defecten niet verwijderen en zal een glaze zeker helpen.(Tenzij je per paneel lekker lang je ding doet tot je PopEye-armen hebt)
Een glaze kan inderdaad de standtijd van je wax verminderen, ondanks dit niet is aangetoond, maar met een goede wax zal je genoeg standtijd hebben. Je zal voordat de wax teveel afneemt in werking toch wel weer een nieuwe waxlaag aangebracht hebben.


Greetz
 
@Soepergrover
I stand corrected. Geen cleaners in de 16, Mogelijk in de war met meguiars 1216 denk ik

@Quantoxx
True. Staat ook wel in je lijstje aangegeven, was puur ter benadrukking.

Het gebruik van een glaze blijft erg persoonlijk, wat mij betreft geen absolute must. Maar zal bij handmatig polijsten inderdaad potentieel (meer) resultaat kunnen geven. Er is meer dan genoeg discussie te vinden over de zin en onzin van een glaze op het forum, ik wil slechts aangeven waar TS z'n boodschappen lijstje eventueel wat voordeliger door kan krijgen. Waarschijnlijk toch tevergeefs als het virus eenmaal toeslaat.

@Remke
Een paar kwastjes (bijvoorbeeld die van valet pro) kunnen je een hoop gepriegel besparen voor slechts enkele euro's. Daar gaat de bespaar gedachte alweer het raam uit..
 
@JohnnyCage - Jep, daar heb je gelijk in. Het gebruik van een glaze is discutabel. Ook het punt wat betreft voordelig zijn is een goede. Ik was al positief verrast door het feit dat ik een Budget-pakket als voorbeeld gaf en @Remke vervolgens goed uitpakt en voor meer kwaliteit gaat.

Dat van die kwastjes vind ik ook een goeie nu het pakket veel uitgebreider is. Ikzelf heb bij toeval kwastjes gevonden bij de bouwmarkt waarbij de haren in een soort rubberen mantel zitten. Kan ik niet per ongeluk iets beschadigen. Althans, niet volgas.

Trouwens, nu het pakket uitgebreider is, kan ik ook nog een APC adviseren voor vieze naden, motorruimte ontvetten, kunststoffen en dergelijke ontvetten vóór een dressing, etc.

Ik vind de Poorboys APC(+D) prima spul.


Greetz
 
Voor kunstof raad ik je zeker Autofinesse Revive aan, ik gebruik het zelf met een meguiars applicatie padje.
 
sow aardig leeswerk alweer hier haha.
Bedankt allemaal!!

haha en dat budget poeh dat is altijd zo iets he haha.... kwaliteit kost geld zeggen ze wel vaker..
Die Gyeon silk dryer las ik dat beter geschikt was... dan kan k die andere voor mijn vriendins auto gebruiken ;)
ik ga voorlopig nog niet polijsten... denk dat ik daar nog te wijnig krasjes voor heb.. en dat dit later pas hoeft te gebeuren.. (heb zowiezo het idee dat lak maar zeer dun is..) dus de prof polish ga ik eerst gebruiken.. en miss later de mezzo

@JohnnyCage jij zegt dus dat ik de perfetto van monello beter voor iets anders kan gebruiken als kleien.. ? citrus bling zegt me nu nog even niets.. zal ik eens opzoeken.

Wat betreft de nummer 16 kan ik dus wel na een glaze gebruiken als k dat nu goed begrijp?

Zal even voor mezelf een nieuw lijstje op papier zetten met de ideeen/ voorstellen die hier zijn geopperd. ( in negatieve zin voor mij beurs haha)

nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken:)

ben ik nog iets vergeten?
ow de kwastjes en APC daar moet ik nog even achteraan.
100587 3M - 3434 afplaktape - 19mm breed € 3,69 € 3,69
100712 Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml € 15,99 € 15,99
100723 Poorboys World - Professional Polish - 473ml € 20,99 € 20,99
100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml € 18,99 € 18,99
100952 3M - 3434 afplaktape - 38mm breed € 7,29 € 7,29
101164 Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black € 3,99 € 15,96
101176 Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White € 3,99 € 7,98
101770 Valet Pro - Citrus Bling - 500ml € 14,49 € 14,49
102088 Monello - Peluche Verde Trio - 45x45cm € 12,99 € 25,98
102118 Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay. € 29,49 € 29,49
103065 Monello - Thick Mitt € 10,49 € 10,49
103273 Gyeon - Q²M Smoothie Wash Mitt € 19,99 € 19,99
103275 Gyeon - Q²M Silk Dryer XL - 70x90cm € 19,99 € 19,99
 
Laatst bewerkt: