• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail - Porsche 911 GT3 (Inwinnen advies)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.935
193
34
Leersum (Utrecht)
Heya Glimkezen & Glanspoppen,

In de nabije toekomst heb ik de kans gekregen om een mooie auto te detailen uit het hogere segment; Porsche Carrera 911 GT3.

De eigenaar is een jonge ondernemer die met zijn blauwe beest de nodige plezierritjes maakt en zo-nu-en-dan het circuit aan flarden scheurt. :cool: Er word dus niet veel mee gereden.

De wagen word in zijn garage technisch goed onderhouden en na de geplande race op 2de kerstdag is de planning om het blok/bak/etc. te verwijderen voor onderhoud en kan ik de auto gaan detailen. (Vrijwel alleen het carrosserie wat dan over is)

IMG-20151224-WA0001_zpswrijxs2z.jpg


IMG-20151224-WA0002_zpsdstymdar.jpg


IMG-20151224-WA0003_zpstqze43yw.jpg


IMG-20151224-WA0005_zpsidosrgck.jpg


IMG-20151224-WA0000_zpsxbgiizzw.jpg


De bedoeling is om vrijwel alles te reinigen en te beschermen. Denk hierbij aan;

Lakwerk -->
  1. Foamen - Monello Artico Magico 1:4
  2. Wassen - (..?..) Huidige Lavare is op.
  3. Kleien - Monello Dolce Verde + PB's Spray&Wipe
  4. Polijsten - Testspot maken, vermoedelijk lichte swirls op een verder prima lak.
  5. Afspoelen + drogen (Polijstresidu etc.)
  6. Nalopen - Gyeon Prep
  7. Coating - (..?..) Doel is een goede bescherming tegen defecten + was gemak.
(DDJ Ferrous Dueller ook op lakwerk gebruiken)

Velgen & Banden -->
  1. Wielen demonteren
  2. Velgen - DDJ Ferrous Dueller (IJzerverwijderaar)
  3. Polijsten - Staat checken. Cone aanschaffen
  4. Coating - Gyeon Rim
  5. Banden - Tuf Shine Tire Cleaner
  6. Coating - Gyeon Tire
Interieur -->
  1. Lederen stoelen - Mothers LeatherTech Care Kit
  2. Lederen dashboard - (..?..)
  3. Stijlen/hemelbekleding/matten/etc - APC+D
(Volgens eigenaar is zijn de lederen stoelen onbehandeld. Een bekend euvel bij lederen (kuip)stoelen is het rauw worden/pigment verliezen/etc. op de wangen door het instappen en dergelijke)

Motorruimte -->
  1. Ontvetten - APC+D
  2. Dressing - AutoGlym Vinyl & Rubber Care.
Ramen -->
  1. Glass Cleaners - DDJ
  2. (Eventueel RainX)


De eigenaar heeft de auto ooit eens gepolijst met een Rotary en heeft hier blijkbaar wel de nodige uurtjes mee gemaakt. Echter weet ik dat de kennis van detailen zich beperkt tot het simpel polijsten van auto's voor de verkoop. Ook nadat de wagen is gepolijst is er geen enkele vorm van bescherming aangebracht.

Zonde van deze Porsche die nog behoorlijk strak in de lak staat wat betreft échte defecten. Ik verwacht dus dat de lak wat verweerd is en de nodige swirls.


Zoals op de foto's te zien, kan ik de detail doen in de garage van de eigenaar. Ik weet eigenlijk niet zeker of er zich verwarming in deze ruimte bevindt. Ik heb het vermoeden van NIET. Is het aanbrengen van een coating dan wel mogelijk, als de temperatuur misschien wat aan de lage kant is?

Welke type coating kunnen jullie mij aanraden?

Ik verwacht een Duitse lak, maar heb ook meerdere keren gezien op internet dat een Porsche-lak juist redelijk zacht kan zijn. Iemand ervaring hiermee?

Zijn er nog andere tips die jullie mij kunnen geven wat betreft deze detail?

(Nieuwe stappen die ik nog niet gedaan heb: Coating aanbrengen, Leder behandelen)
(Enigste 'coating' ervaring is Gyeon Trim)

Ik hoop van jullie te horen en leren. :heart_eyes:



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Als je de auto binnen kan doen lijkt me dat onverwarmd geen probleem... Zo koud is het niet, en uit de wind zal al een hoop schelen!

Coating kan je zo gek maken als je wil natuurlijk... Zal dat ook met de eigenaar overleggen!

Ja de lak word harder van bepaalde coatings.. Maar verwacht er ook niet de wereld van.

Je kan de nanolex proberen... Daar zal ik voor gaan als ik in jouw schoenen stond denk ik.

Coating is verder niet zo spannend... Niet te kang wachten met uitwrijven en check, check dubbel check dat je niet iets mist.. Want als het uithard kan je opnieuw polijsten.. Is mij helaas ook wel eens gebeurd!
 
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de lak van een 911 knetterhard is.
Ik heb me erg verkeken op de bumpers, die waren nóg harder...:dizzy:

Roterend + wol + grove compound en dan afbouwen.

Een coating aanbrengen is een appeltje eitje. Gewoon gezond verstand gebruiken, paneel voor paneel werken en neem de tijd.
 
Misschien beter om dit met iemand te doen die meer ervaring heeft zodat je. Zelf er ook veel kan leren en toch het gewenste resultaat haalt.Leuke klus om te doen trouwens
 
Hmmm... Ik heb geen Rotary + toebehoren. Echter was op het oog de lak nog in prima staat en had ik het idee dat ik het met mijn DAP ook wel kon redden.
Qua polijsten zou ik mezelf ook moeten kunnen redden wat betreft skillz, zeg maar.

Qua coating heb ik mijzelf voorgenomen om dit met beleid te doen en vooral niet te haasten. Zowel als het aanbrengen van de coating als de voorbereiding. Dit geldt ook enigszins voor het behandelen van het leder.

Ik hoopte dat ik met gezond verstand en een goede basis van detailing een eind zou kunnen komen.


Ik zal t.z.t. wat meer info plaatsen als ik de auto eens héééél goed bekeken heb. Mocht ik dan toch nog ehoorlijk wat defecten zien, is het misschien toch tijd om een Rotary aan te schaffen + toebehoren.


Thanx voor de info, peeps!
 
Poeff... Ik raak behoorlijk gedemotiveerd als ik zo'n mooie detailruimte zie en alle materialen tot je beschikking.

Ik denk dat het bikkelen word met de DAP - Spiderpad - Scholl en het afsluit met een goede wax. Ik zou eigenlijk de boel 100% willen maken (Strak genoeg) en dan pas een duurdere bescherming, maar ik mis simpelweg de mogelijkheden om dit goed te kunnen doen zonder 10x een slag in de rondte te rennen en dan nóg niet die 100% halen.

Zou graag nog een rotary willen, een lading pads en compounds. Verschillende plates op verschillende machines, etc.

Maja, dan word het een veel simpeler Leek-Projectje.

Thanx voor alle tijd en moeite, peeps!


Greetz
 
Hmmm.....

Ik waardeer jullie tijd, moeite en inzet enorm, maar ik zal er ook bij vermelden dat ik deze klus alleen wilde doen om de volgende redenen;

- Ik beschik niet over een goede detailruimte en omdat ik een coating wilde aanbrengen en er nét wat meer risico is om vuiltjes/stof/etc. in de coating te krijgen, wilde ik dat áls er dan ook maar iets verkeerd zou gaan, alleen ikzelf de lul zou zijn.

- Ik tot op heden met de eigenaar besproken heb dat ik de detail sowieso mag doen en ik het nog niet over prijzen heb gehad.
(Het is een mooie auto, mooie uitgebreide klus, dus ik was van plan om alleen de onkosten van het materiaal/product te rekenen. Ik maak immers gebruik van zijn garage en voor mij is het een grote kans om meer te leren, dus dat is mijn winst)


Bovenstaande is wat ik bij mijn eerste klusjes heb gedaan met de DAP900. Inmiddels heb ik een aantal verschillende auto's kunnen doen en kan ik mijzelf aardig redden met een DAP. Echter de hardere lakken vereisen een Rotary, maar hier moet ik nog wel even voor sparen.

(Bijv. de hardere lak op de Seat Leon van @SanderBakker die zelfs met een Rotary-Spiderpad-S3 nogal wat hits nodig had, mijn eigen BMW, 2 Seat Arosa, VW Lupo, Volvo, etc)

Ik zal de eigenaar binnenkort in gaan lichten dat ik mijn beloftes niet helemaal waar kan maken en ik voor de wetenschap wél een testspot wil maken met mijn DAP. Verder zal ik hem dus vertellen dat ik simpelweg niet de juiste machines in huis heb en misschien ook de nodige kennis daarbij.

Ik zou mijzelf kapot schamen als mijn onkosten rond de €200-250,- zouden liggen voor de producten en materialen, terwijl hij hem voor €350,- bij een bedrijf kan brengen die het in één keer helemaal goed doen. Beetje dit idee, zeg maar. (Bedragen fictief)


Greetz
 
Zow! Grappig dit...

Op dit moment zijn er zo´n 5 forumleden die mij zouden willen assisteren bij het detailen van de Porsche.

Ik denk dat als ik de eigenaar vertel dat er 5 deskundige mierenneukers gewillig zijn om zijn auto te poetsen, dat hij zich dood lacht en mij per direct de sleutels van zijn auto én garage geeft haha!

Word wel een dure detail als het halve CC-leger zich over 1 detail buigt. :yum:laughing::heart_eyes:
 
  • Leuk
Reactions: SanderBakker
100% resultaat kun je vergeten, je mag blij zijn als je 80~90% haalt. Zelfs de meest ervaren detailers krijgen geen 100% resultaat, maar komen er wel akelig dicht in de buurt.

Vergeet niet dat de auto naderhand gewoon weer over het circuit jakkert en dus de eigenaar nou niet echt zuinig is op zijn bolide...

De auto met z'n tweeën doen is wel een aanrader, zeker als er een wat ervaren iemand komt helpen die de juiste spullen heeft.

Uit je verhaal maak ik op dat er met de auto niet heel veel mee wordt gereden.

Waarom maak je er niet een project van?
Iedere keer beetje bij beetje de auto doen in plaats van de auto in 1 of 2 dagen afraffelen, want als ik zo je "to-do" lijstje bekijk, dan redt je echt niet.

Je hebt de lat (voor jezelf) erg hoog gelegd en daarbij heb je bepaalde hoge verwachtingen gecreëerd bij de eigenaar.

Succes en hou ons op de hoogte :cool:
 
Laatst bewerkt:
Als het blok er toch uit is zou ik het ook over meerdere dagen plannen en er de tijd voor nemen .Heb je de eigenaar al gevraagd of de auto wel eens schade heeft gehad in zijn carrière op het circuit? De overgespoten delen kunnen dan wel anders zijn qua hardheid.
 
@nicknameless - De eigenaar wil een week helemaal vrij maken om zijn auto flink onder handen te nemen. Dit omdat het nodig is en hij hem na een race-dag weer netjes wil hebben. De auto is in een dusdanige staat dat ik wel kan zeggen dat hij er zuinig op is. Het zijn van die dagen waar je met je prive-auto op het circuit mag, geen échte races ofso.

@Ric325i - Ik heb inderdaad gevraagd of de auto wel eens overgespoten is. De huidige eigenaar heeft de auto een tijd geleden laten taxeren en die kon met een lakdiktemeter 1 plek vinden waar het beduidend dikker was. Dit was op 1 van de heupen en het vermoeden was dat hier ooit een kleine schade had gezeten die is overgespoten. (Vorige eigenaar)


Het is inderdaad ook een idee om er een langdurig projectje van te maken. Nou was ik sowieso niet van plan om dit zo snel mogelijk te doen. Maar ook al zou ik paneel voor paneel gaan doen, dan red ik het nog steeds niet met mijn DAP, hoor ik zo.


Maja... Ik waardeer jullie tijd en moeite enorm. Ik hoop binnenkort meer van deze eigenaar te horen.


Inmiddels heb ik gisteren nóg een vraag gehad naar een full detail. Deze keer een donkergrijze Skoda... uuhh... Skoda Stationwagon-dingus. :laughing:
Ik heb hierop een testspot gemaakt en vervolgens een wat groter stukkie. Dit kostte alsnog 2 goede hits met Foam Geel + Veloce en afschalen.

Deze eigenaar vroeg of ik ook stoelbekleding kon reinigen. Mijn antwoord was dat ik lichte vervuiling wel kon aanpakken. Hierna vertelde de eigenaar dat de stoelen ooit geïmpregneerd waren, deze later toch een beetje vies werden en hij bij de lokale autoshop een schoonmaak-kit had gehaald hiervoor. Resultaat was dat de stoelen nu totaal niet meer behandeld zijn en binnen No-Time helemaal ranzig/zwart/bruin waren.

Ik ga deze vervuiling er niet uitkrijgen met wat APC, zeg maar. Dus zal er een extractor gehuurd moeten worden ergens om alles aan te pakken. Gelukkig is de eigenaar familie en kunnen we het samen zo aanpakken.

Verder een mooie kleur om te doen, trouwens.'


Greetz
 
Beste Quantoxx,

Hoe de lak er echt uit ziet kun je in mijn ogen altijd pas beoordelen na het kleien. Wie weet heeft de eigenaar er wel een verschrikkelijk camouflagemiddel overheen uitgestort. (Oh ja, sorry. Vergeten te vertellen).

Mijn ervaringen met bijvoorbeeld Porsches. Met een DAP kun je zeker wel een Porsche detailen. Neem gewoon je tijd. Maar dat moet je altijd doen. De lak bepaald de snelheid, niet de klok.

Verder moet je zorgen voor goede polijstmiddelen en verschillende soorten polijstpads. (Ook in diameter). En vooral zeer regelmatig je pads reinigen.

Lastige zijn in mijn ogen altijd de zeer dunne trims en het gestoffeerde rubber rond het open dak. Zeer goed afplakken.

Wat mij betreft de belangrijkste.
Aan een Porsche is vrijwel ieder plaatdeel rond. Dat betekent dat je zeer zorgvuldig moet werken, want je werkt dus altijd maar op een klein stukje met je pad.

Succes,
Aficior

Enkele voorbeelden.
KLIK 1
KLIK 2
KLIK 3
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en RedCat
Hmmm.....

Ik waardeer jullie tijd, moeite en inzet enorm, maar ik zal er ook bij vermelden dat ik deze klus alleen wilde doen om de volgende redenen;

- Ik beschik niet over een goede detailruimte en omdat ik een coating wilde aanbrengen en er nét wat meer risico is om vuiltjes/stof/etc. in de coating te krijgen, wilde ik dat áls er dan ook maar iets verkeerd zou gaan, alleen ikzelf de lul zou zijn.

- Ik tot op heden met de eigenaar besproken heb dat ik de detail sowieso mag doen en ik het nog niet over prijzen heb gehad.
(Het is een mooie auto, mooie uitgebreide klus, dus ik was van plan om alleen de onkosten van het materiaal/product te rekenen. Ik maak immers gebruik van zijn garage en voor mij is het een grote kans om meer te leren, dus dat is mijn winst)


Bovenstaande is wat ik bij mijn eerste klusjes heb gedaan met de DAP900. Inmiddels heb ik een aantal verschillende auto's kunnen doen en kan ik mijzelf aardig redden met een DAP. Echter de hardere lakken vereisen een Rotary, maar hier moet ik nog wel even voor sparen.

(Bijv. de hardere lak op de Seat Leon van @SanderBakker die zelfs met een Rotary-Spiderpad-S3 nogal wat hits nodig had, mijn eigen BMW, 2 Seat Arosa, VW Lupo, Volvo, etc)

Ik zal de eigenaar binnenkort in gaan lichten dat ik mijn beloftes niet helemaal waar kan maken en ik voor de wetenschap wél een testspot wil maken met mijn DAP. Verder zal ik hem dus vertellen dat ik simpelweg niet de juiste machines in huis heb en misschien ook de nodige kennis daarbij.

Ik zou mijzelf kapot schamen als mijn onkosten rond de €200-250,- zouden liggen voor de producten en materialen, terwijl hij hem voor €350,- bij een bedrijf kan brengen die het in één keer helemaal goed doen. Beetje dit idee, zeg maar. (Bedragen fictief)


Greetz
Gewoon wel doen, alleen zeer voorzichtig en gecontroleerd werken. Reken op twee dagen om het zorgvuldig te doen. Hoeft niet met rotary. Goed polijstmiddel, schone pads en de tijd nemen. Gevaarlijke randjes afplakken voor zekerheid.