• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Porsche Boxster 986 (1997)

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.160
158
29
Groningen
Dag allen! Bij deze start ik ook maar even een nieuw draadje voor de Porsche Boxster 986 van mijn vader. Het is de basis 2.5L met 204pk uit 1997 met een hele hoop opties fabriek af, waaronder de 18 inch Turbo velgen, sportchassis en in lakkleur mee gespoten interieur. Er is al een hele hoop gebeurd aan de auto en de komende maanden/jaren hebben we ook nog wel wat op de planning staan. Daarom hieronder alles maar verzamelen! Hieronder een introductie van de auto, door de makers zelf:

"Op het moment dat hij in september 1996 werd geïntroduceerd, zette de Porsche Boxster nieuwe prestatie- en veiligheidsstandaards in het marktsegment van open sportauto’s. De roadster combineert de dynamische prestaties van een sportauto met ongelimiteerd dagelijks gebruik. Een nieuw kinetisch systeem voor de cabrioletkap zorgde ervoor dat de cabrioletkap in slechts 12 seconden kon worden geopend en gesloten. De Boxster had een voorsprong op de concurrentie met zijn middenmotorconcept gebaseerd op de typische Porsche 6-cilinder boxermotor."

"De Porsche Boxster was sinds de 550 Spyder de eerste auto die door Porsche specifiek als cabriolet werd ontwikkeld. De naam is een samenvoeging van de 6-cilinder boxer motor en het 2-persoons, open dak roadster principe. Het ontwerp van de Nederlandse ontwerper Harm Lagaay was geïnspireerd op de 356 Cabriolet en de 550 Spyder. De motor was dezelfde als uit de 911 (M96) maar werd in de Boxster in een middenmotor opstelling geplaatst in tegenstelling tot de 911, waar de motor achter de achteras ligt. Dit resulteerde in een laag zwaartepunt, een bijna perfecte gewichtsverdeling en een bijzonder neutraal weggedrag."


Behalve het (in mijn ogen) tijdloze ontwerp, is dat laatste echt wel een punt waarin de auto uitblinkt voor een auto van die tijd! En dat maakt het ook bijzonder leuk om in te rijden; je krijgt al gauw de neiging om wat vaker binnendoor weggetjes op te zoeken met zoveel mogelijk bochten. Een 911 van dezelfde generatie mag dan misschien wat meer power hebben, in de bochten heeft 'ie het nakijken! De komende maanden/jaren zal ik hier de werkzaamheden posten. Bij deze!

 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week heb ik de tijd genomen om een test te doen op de achterwielen van de Boxster. Ik heb er heel wat flesjes en potjes tegenaan gegooid in het afgelopen jaar (uiteraard met de bekende goedjes erin), maar dat mocht helaas niet baten. Schoon werden ze wel, maar de binnenkanten van beide achterwielen bleven altijd achter in een enorm slechte staat; diepe krassen, ingebrande remstof, geoxideerde en loslatende lak, verroeste plakloodjes, plakloodresten, asfalt- en teerplekken, enz., enz. Hieronder een impressie:

ADE3113F-E706-4D7F-8B01-4FECEBCF3704.jpeg
81A40DA8-243A-4DA5-8D10-C3A3484B9C6B.jpeg

E7A7774E-8A37-45F6-A6C0-43A992B6B166.jpeg
A626BF97-6C01-4342-99E3-533F1E9C84C8.jpeg

8244826C-4346-4E48-A6A8-8CE23ED7E58F.jpeg
D151F1AF-B2A0-466F-96E1-2CCC9FD6338A.jpeg

Altijd bleef ik geërgerd achter: een lekker glimmende auto met zulke lelijke velgen. Dat moest veranderen! Geïnspireerd door deze post leek het mij wel leuk om zelf ook eens een paar velgen te herstellen. Na het inwinnen van wat advies bij @tamer en @AndyVR (dank heren) en met de goedkeuring van mijn vader, de tijd genomen om de velgen aan te pakken. Als experiment dus alleen de binnenkant van de velgen gespoten en met een goed resultaat nog eens overwegen om alle velgen volledig aan te pakken.

Benodigdheden
- Schoonmaakspul (shampoo, APC, teer- en ijzerverwijderaar)
- Filler/Primer (1 spuitbus)
- Autolak met kleurcode (naar keuze, 1 spuitbus)
- 2K Blanke lak (1 spuitbus)
- Watervast schuurpapier (ik heb K180, K240, K320, K400, K600, K800, K1000 en K1200 gebruikt)
- Tape (verschillende diktes)
- Afdekpapier
- Pluisvrije afneemdoekjes
- Ontvetter
- Kleefdoekjes
- Flosdraad (weghalen plaklood)

89DE4B94-9CD1-451E-A5CF-FBA960DF0C35.jpeg
5789B428-1D36-457A-B7F5-CA340F4FC034.jpeg

Stappen
1. Velgen zo goed mogelijk reinigen. Gebruikte stappen hier: Poorboy's World APC+D 1:4, ValetPro Citrus Tar & Glue Remover, Monello Non Ferro. Hardnekkige asfalt- en teerplekken heb ik verwijderd met een kunststof mesjes. Opnieuw wassen en drogen.

2. Oppervlak ontvetten. Vervolgens droog schuren met achtereenvolgens K180, K240, K320, K400, K600. Let goed op dat het schuurbeeld steeds egaal is en de 'krassen' van de vorige gradatie helemaal weg zijn. Na het schuren opnieuw wassen en drogen.

3. Tijd voor het leuke werk... Afplakken... Omdat ik alleen de binnenkant wilde doen... Doe ik nooit weer kan ik je zeggen! Hoe zeggen ze dat ook alweer? 'Een goede voorbereiding is een halve dag werk', toch? Goed afplakken is wel belangrijk merkte ik achteraf; ik had helaas wat spuitnevel op de voorkant. Achja, een rondje polijsten en het is weer weg... Oh, een goede plek om te spuiten is ook handig; een tuinhuisje afplakken aan de binnenkant is zeer zeker een goede optie kan ik melden!

36F7D15F-7C49-4B4A-BAF9-D1A33441DDED.jpeg
5D14B218-0C2B-445F-A752-D60CB13703EC.jpeg

67E43BE0-626C-4C79-8742-90F8FA623C8A.jpeg
92D50DBF-9165-4712-83A6-EF768E78B3E0.jpeg
78C387F0-5B9F-4BCE-AA0B-1FD991EFB4A2.jpeg
DA57B9A8-97F6-4618-9418-9D35341A4F65.jpeg

4. Na een laatste keer afnemen met ontvetter en daarna een kleefdoekje, dan eindelijk spuiten! Nee, gewoon met verf uit een spuitbusje hoor. In dit geval met de filler/primer. In totaal 3 lagen aangebracht waarvan de eerste een lichte nevellaag was voor de hechting, ongeveer 15 minuten tussen de lagen gewacht. Nu zat er volgens mij wel een voldoende dikke laag op. Na het spuiten meteen de tape verwijderd en anderhalve dag in de woonkamer laten drogen.

E0B60994-046A-420A-B00B-9782AE491309.jpeg
0E0EDA50-BE4E-475B-A33D-3F69865E90AF.jpeg
CDF88530-F341-408E-97C4-2E08D739C735.jpeg
1D0DAC08-664B-4BDA-891F-E0630E11A76A.jpeg

5. Na het drogen de velgen buiten neergezet, ontvet en nu nat schuren met achtereenvolgens K800, K1000 en K1200. Een zo glad mogelijk oppervlak proberen te behalen, want elk putje zie je extreem uitvergroot terug op het eind. Achter de spaken alleen K800 gebruikt. Weer opnieuw wassen en drogen. Daarna weer ontvetten en afplakken (volgende keer huur ik iemand in om de velgen af te plakken...).

6. Dan een laatste keer ontvetten en dan de kleurlak spuiten (L9A1, Sterlingsilber Metallic). Eerst 2 nevellagen spuiten om de metallic deeltjes goed te verdelen over het oppervlak. Daarna 2 iets dikkere lagen om de kleurlaag op te bouwen, ongeveer 15 minuten gewacht tussen de lagen. Dit 45 minuten laten drogen en vervolgens de 2K blanke lak gespoten in 4 lagen. Steeds zo dun mogelijk, want kans op lopers. Gelukkig ging dit goed en had ik die niet! Na de laatst gespoten laag ongeveer 2 uur gewacht alvorens de tape te verwijderen en vervolgens in de woonkamer laten drogen/uitharden.

29372142-25E3-48FA-8F11-66C336728745.jpeg
5A5B7746-2762-430F-A9DC-F0BCE4C13560.jpeg
C6728D5F-C691-4162-8F33-B28841993FBB.jpeg
DBE140F5-5E54-439E-BEFB-8C2CB99BB874.jpeg

Nou, hehe... Goed verhaal, lekker kort, doen we niks mee. Uiteindelijk zijn we echt super tevreden met het eindresultaat en is het natuurlijk 1000% beter dan hoe het eerst was. Eindelijk weer de velgen die onder een Porsche horen! Een aantal randjes zijn door het afplakken met de tape niet helemaal strak geworden. Al doende leert men en dus zullen we volgende keer iets anders verzinnen. Waarschijnlijk dan beter de hele velg in één keer doen (buiten- en binnenkant). Ik vond het in ieder geval een leuk project en wie weet steekt iemand er iets van op!

Lawrence
 
Laatst bewerkt:
@Brad Dat waren extra stukjes tape om de voorzijde van de velgen (die ik dus niet gespoten heb) te beschermen tegen spuitnevel. Met als doel om de spray tegen te houden. Die stukjes tape overlapten dus :) Met het spuiten van de kleur en blanke lak heb ik de gehele voorkant met (goedkoop) tape afgeplakt, omdat ik met de primer dus wel wat spuitnevel had helaas.
 
Leuke klus (het afplakken is dan wel tijdrovend maar o zo belangrijk), met een schitterend mooi strak resultaat!
Hopelijk gebruikt de bandenboer zijn de- en montage apparaat de volgende keer zoals het moet, dan beschadigd hij de velgen ook niet.
(zie foto 4: die zwarte puntjeszijn volgens mij indrukkingen van de klauwtjes van het apparaat)
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Klopt @Kees-sw, die puntjes zitten rondom overal aan de binnenkant. Zal wel iets van een grijper zijn ofzo. Ik zal er volgende keer iets beter op letten, al zitten deze banden er eigenlijk nog niet zo heel lang onder :p
 
Mooi geworden hoor!
Ik heb nog een wintersetje liggen waarbij ik twijfel of ik dat aan laat pakken of niet. ben er nog niet over uit.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD

Vergelijkbare onderwerpen