• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Prewash/foam test

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.378
193
Utrecht
Dag allen,

Zoals sommigen wellicht gelezen hebben rijd ik momenteel in een uniwitte Opel Karl. Dit leek mij een mooi testobject om een aantal verschillende foams/prewashes te testen en op de gevoelige plaat vast te leggen voor jullie.

Onderstaand een overzichtje van de foams en prewashes die ik momenteel heb. Mochten jullie een bepaald product getest willen zien, dan kan je dat hieronder aangeven. Wil je een specifiek verdunning of gebruikswijze (foamslans/sprayer) willen zien dan kan dat ook.

ValetPro - Citrus Pre Wash
Autoglym Multiwash TFR
Valet Pro Snow Foam combo
Valet Pro Advanced Neutral Snow foam
AutoFinesse Avalance
Monello Artico Magico

Ook heb ik nog een klein restje Nanolex Insect Remover

Ik hoor het graag!

Jan
 
Ik heb enkel de Avalanche en deze doet zijn werk. Ik kan natuurlijk niet vergelijken met andere producten, daar ik deze zelf nog niet getest heb.
 
Ik ben benieuwd, ik volg ff.
Hier geen voorkeuren, ben benieuwd hoe de Monello zich tov de rest verhoudt in de normaal en pure mengverhoudingen.
 
Vandaag nog een sample ontvangen van @Jdb. Ditmaal Autoglanz Piste. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het schijnt heel zuinig te werken. Ik ben benieuwd!

Vooralsnog is dit wat ik wil gaan testen:

Autoglym TFR 1:30 (pompsprayer)
Nanolex Prewash 1:10 (sprayfles)
Autofinesse Avalanche 1:10 (foamlans)
Monello Artico Magico 1:10 (foamlans)
Autoglanz Piste 1:25 (foamlans)
 
  • Leuk
Reactions: Jdb
@Dibbuz Ga ik toevoegen als ik nog een plekje kan vinden op de auto. Dat zou dan wel de duurste prewash worden van het stel ;)
Gebruiken jullie het ook wel eens op die manier?
 
Zeker op witte auto's werkt het echt geweldig. Daar is vliegroest natuurlijk het beste om op te zien.
Dankzij de extra ingrediënten in Non Ferro werkt het erg goed als pre-wash. Helaas wel wat prijzig inderdaad maar met een goede verstuiver zoals de Venus verstuivers van Kwazar valt het mee. De verneveling is zeer egaal en zuinig.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Zeker op witte auto's werkt het echt geweldig. Daar is vliegroest natuurlijk het beste om op te zien.
Dankzij de extra ingrediënten in Non Ferro werkt het erg goed als pre-wash. Helaas wel wat prijzig inderdaad maar met een goede verstuiver zoals de Venus verstuivers van Kwazar valt het mee. De verneveling is zeer egaal en zuinig.
Was zeker goed te zien :)
40ac84c1ec63a29d72fefc0cd9d83902.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
@Jansen Ik heb nog een restje valet pro citrus pre wash, kan je daar iets mee?
Voor de rest staan mijn go to pre washes al in je lijstje haha.
 
@Ferdy ik heb nog vp citrus pre wash, maar ik denk dat ik die erbuiten laat. Staan ook al redelijk wat video's van op youtube, dus ik laat die uit de test denk ik.
 
Ben erg benieuwd, hebt al een mooie verzameling zo, incl. mijn favo's.

Misschien leuk om ook nog @Rob Vruiten z'n input te vragen, qua testopzet?
En nee, dit is niet lullig bedoeld, maar misschien kunnen we daar testen naar een iets hoger plan tillen. Want ik heb een donkerbruine vermoeden dat hij meer "test-ervaring" heeft.
 
@Marcel1973 , ik heb (helaas) niet meer test-ervaring dan menig een van jullie.
Mijn ervaring beperkt zich grotendeels echt tot hobby niveau "schoonmaken":)

Overigens gebruik ik voor mijn auto een Cyclon Bionet ontvetter icm (ik durf het bijna niet uit te spreken hier) insect weg van de action om vliegroest te elimineren. Meestal volstaat dit, anders met commandant 4 of 5 behandelen. Alles met warm water afnemen, daarna met turtle wax it wet drogen en afhankelijk van de tijd tussen het waxen de plek opnieuw in de wax zetten. Zeker na gebruik commandant.
 
insect weg van de action om vliegroest te elimineren

Ik denk dat je dat product gebruikt om vliegen(lijken) te verwijderen. 'Vliegroest' zijn de rondvliegende deeltjes ijzer van bijvoorbeeld remmen en spoorlijnen die aan je lak hechten. Dat kan je verwijderen met een ijzerverwijderaar zoals Monello Non-Ferro o.i.d.

Zonder hier een topic over stappenplannen van te maken, denk ik dat je her en der wel wat nieuwe producten zou kunnen testen die een verbetering zouden zijn op het huidiger arsenaal. Mocht je in de buurt van Houten wonen dan ben je uiteraard ook welkom om deze test bij te wonen. Dan kan je in elk geval al een goede keuze voor een prewash/foam maken ;)
 
Ik heb mijn best gedaan om de auto zo vies mogelijk te maken. De auto is gloednieuw (ik kreeg hem met 61 km op de teller) en heeft nu ongeveer 1500 km gereden. De laatste weken/dagen heeft het veel geregend en ik ben redelijk vaak in het bos te vinden, dus de auto is goed vies. Hieronder zal ik even een lijstje maken met de hoe/wat/waar, zodat jullie een goed beeld hebben van het proces.

Wat is het testobject:

Een uniwitte Opel Karl

Welke wax/sealant/coating zit er op de auto:

Ik moet jullie wellicht teleurstellen, maar er zit voor zover ik weet geen enkele, noemenswaardige, LSP op de auto. Ik rij er pas een paar weken in, en volgende week krijg ik alweer een andere auto, dus ik heb geen tijd (en zin) gehad om de auto te wassen/kleien/polijsten/waxen/coaten. Dus deze test zal wél duidelijkheid geven over de reinigingskracht van de producten, maar níet over het al dan niet LSP-veilig zijn hiervan.

Gebruikte apparaten/accesoires:

- Kränzle 1152 TST
- Monello Foamlans
- Kwazar sprayers
- Pompsprayer van het tuincentrum

Geteste producten:

- AutoFinesse Avalanche
- Monello Artico Magico
- Autoglym multiwash TFR
- Nanolex Prewash
- Autoglanz Piste

Misschien voeg ik nog wat producten toe, of gebruik ik verschillende verhoudingen van dezelfde producten.

Mocht je dit weekend zin en tijd hebben om mij te helpen en in eigen ogen te zien welk product het best reinigt dan ben je van harte welkom! Zonder tegenbericht ga ik zondagochtend om 10 uur aan de slag. Ik woon in Houten, stuur even een pb voor de exacte locatie.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Hey Jan!

Supertof van je om dit zo allemaal te testen, kerel. :heart:

Maar... Ik vind het écht heel jammer dat er geen wax/sealant aanwezig is. Dat de producten kunnen reinigen (goed/slecht/ertussen) is de helft van de test. Als Product A van allemaal het beste reinigt, maar ook je LSP sloopt, dan is hij voor Jan-die-zijn-wax-wil-strippen helemaal geweldig. Maar voor Piet-die-zijn-auto-wil-voorwassen-en-zijn-mooie-waxlaag-wil-behouden is dit een No-Go. :p

Als Product B maar de helft reinigt van Product A, maar lief is voor je wax, dan wil dat niet zeggen dat hij 50% slechter is. :D

You get the picture. :p