• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Probleem polijsten Lupo, advies gevraagd

Qrefixx

Detailing trainee
22 mrt 2011
5
47
Hallo mede detailers,

Ik heb het volgend probleem: ik krijg de swirls niet uit de lak van een lupo. Ik ben begonnen bij het dak en ben niet verder gekomen dan dat na 2,5 uur.

Ik ben als volgt te werk gegaan:
Wassen: Poorboys superslick&suds
Kleien: Poorboys quick detailer + meguiars claybar
Polijsten: Monello Mezzo op een oranje 5,5 inch pad

Polijsten is gedaan met mijn DAP900

Na 5 hits op 1 deel van het dak zag het er "redelijk" uit. Nog wel swirls & defecten te zien. Maarja dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling

Hierna heb ik de rest van het dak met veeeeeel moeite met 3M (groene dop) op een oranje 5,5 inch pad gedaan. Zijn ook nog 3 of 4 hits overheen gegaan en dat resultaat is ook nog niet naar mijn wens.

Ik heb netjes het ruitenpatroon gemaakt (standje 2: 1 ruitenpatroon gemaakt, daarna standje 5: 1 ruitenpatroon gemaakt)

Daarna heb ik de resten afgenomen met een microvezeldoek van poorboy's (mega-mega towel).

Nu had ik ergens gelezen dat 3M fast cut (groene dop) te vergelijken is met inizio van monello. En nu hoef ik die lupo niet met spoed af te krijgen want die is van mn vriendin, maar ik ga vrijdag een peugeot aanpakken en nu ben ik bang weer tegen hetzelfde probleem aan te lopen.

Mijn vraag is wat ik nu het beste kan proberen?
-Kan inizio echt vergeleken kan worden met 3M fast cut? Als het niet zoveel verschil gaat maken is het natuurlijk zonde om inizio te gaan kopen.
-Maakt een gele pad veel verschil?
-Moet hier toch een rotary aan te pas komen? (lijkt mij niet, aangezien de vele positieve verhalen over DA polijsten)
-Mankeert er misschien wat aan mijn voorbereiding?

Bedankt voor jullie advies alvast.

Ben
 
Hmmm,

Het is over het algemeen bekend dat VAG lakken knetterhard zijn. Ik weet niet hoe snel jij over je lak heen glijd met je DAP? Maar ik denk dat je toch wel een behoorlijk verschil moet kunnen zien.

Helaas ben ik zelf niet zo bekend met de 3M producten. Maar denk dat je met inizio op oranje toch een hoop bereikt. Heb zelf een VW polo, en daar had ik met een DAP500 ook een uitstekend resultaat met oranje icm inizio.
 
Niet verwachten dat je de eerste keer alles kan verwijderen;)

Maar een gele pad en Inzio is een zwaardere combi.En daar ga je ook meer mee weg halen.

Maar heb je ook nog nabewerkt met een lichter combi??Want een zware combi kan microkrasjes veroorzaken;)

Maar maak je niet krassen met verwijderen van de polijstresten??? ( stond me iets van bij dat Ivo een boterzachte lak had ( correct me wanneer het fout heb ) , en met de doeken krassen maakte ).
 
Klopt Iwan... ik zou ook eerst eens wat minder heftige combo's proberen...
Wil niet zeggen dat jij hetzelfde probleem hebt als ik, maar zou kunnen natuurlijk...
Succes...! :cool
 
Stond me nog iets van bij Ivo , dus vandaar.

Dus inderdaad een wat lichtere combi proberen.En opletten dat je doeken niet snel vol zitten;)
 
Aha. Dus monello finale gaat ook nog wel een degelijk verschil maken. het polijsten met de dap doe ik langzaam genoeg, dat weet ik zeker. Het lijkt er wel op dat de swirls echt overblijven (niet weggehaald worden zegmaar) ipv dat ik ze zelf maak met het verwijderen van de resten.

Maar ik ga finale op wit eens proberen denk ik, en eerder op stand 5 overschakelen na het verdelen van het product.
 
Sneller product verdelen en idd eerder opschakelen in toeren.
verder sowieso afbouwen mer mezzo op wit en.finale.op zwart bv...
Succes!
 
RST-Smurf zei:
Maar maak je niet krassen met verwijderen van de polijstresten??? ( stond me iets van bij dat Ivo een boterzachte lak had ( correct me wanneer het fout heb ) , en met de doeken krassen maakte ).


Hoe haal je de resten er dan af? Steeds een schone doek of is er een andere techniek voor. Die resten moeten er toch af..
 
Als ik het zo lees is je polijstmiddel al deels afgebroken voordat je daadwerkelijk met polijsten begint...
Het verdelen van je polijstmiddel op stand 2 in een ruitpatroon is onnodig. Je brengt normaal gesproken met middel aan op de pad, verdeelt het op het oppervlak (50 bij 50 cm) met een stilstaande machine of even langzaam op stand 1 van links naar rechts, mag snel, het is alleen maar om te verdelen meer niet. Daarna stand 4-5 kiezen en dan echt beginnen met polijsten.

Hoe groot is het oppervlak wat je per keer polijst?
 
Het oppervlak is wel iets groter dan 50x50. Volgende keer nog iets kleiner houden dan. Ik heb inmiddels een avensis gedaan waarvan de lak ook vrij hard is (van horen zeggen), en dat ging al een heel stuk beter met de bovenstaande adviezen!
Volgende keer nog sneller verdelen op een nog lagere stand, nog sneller beginnen op stand 5 :).

Binnenkort weer de lupo proberen als ik weer tijd/prioriteit heb (school enz..)

Heb inmiddels ook de Dual xenon lamp aangeschaft, dat moet een hoop tijd gaan schelen met in en uit de zon rijden enzo! Haha :)

Ik post het wel even als hij klaar is. Kan wel wel even duren dat wel..

Bedankt voor alle adviezen!