• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Problemen met ruiten reinigen, 1e stap een andere doek?

Marc O

Detailing guru
13 jul 2020
243
135
Ik gebruik een doek en de ruitenreiniger van Chemical Guys.
Het product breng ik op de doek aan en dus niet rechtstreeks op de ruiten.
Tijdens en na het ruiten reinigen stuit ik op 2 problemen:

Tijdens:
De vochtige zijde van de doek glijdt moeiteloos over de ruit, als ik echter met de droge zijde van de doek de ruiten wil nawijzen dan lijkt het wel of er ingebouwde remmen in de doeken zitten, zo stroef gaat dat.
- Wellicht is de Meguiars Ultimate Wash en Wax hier schuldig aan?
- Of wellicht overstappen op een andere doek, b.v. een wafeldoek? maar zo ja welke is hier het beste voor geschikt?

Na:
Er blijven witte puntjes/korrels achter (welke ik weliswaar met een aantal lichte strijken over de ruit alsnog weg krijg).
- Auto heeft bij oplevering een poetsbeurt gehad, wellicht nog wax van deze behandeling?
- Wellicht is de Meguiars Ultimate Wash en Wax hier schuldig aan?

Hieronder de doeken welke ik heb geprobeerd:
E44FBCE3-D810-490A-B12E-5D9388C86EB3_4_5005_c.jpeg
 
Die licht blauwe is speciaal voor glas maar die hebben we onlangs de vuilbak ingekieperd want die stuiterde over het glas. Wat die andere betreft, om pluizen etc tegen te gaan doeken eerst eens wassen. Ben benieuwd of die vetro bianco wel glad over de ruit vliegt. Wafeldoek geeft trouwens bij mij hetzelfde probleem. Ligt volgens mij niet aan de wash en wax btw. Ik ben ondertussen overgestapt naar het gebruik van een katoenen (badstof) handdoekje voor de laatste stap.
 
Laatst bewerkt:
Een wafeldoek glijdt niet beter, maar reinigt wel beter: bij ieder ribbeltje neemt ie vuil mee, zodat ie beter reinigt/droogt op glas. Ik heb een aantal Vetro Bianco's, maar geef de voorkeur aan een andere wafeldoek die ik heb (ooit goedkoop bij supermarkt ofzo gekocht), die zijn wat groter, en iets losser weefsel, wat ik in dit geval prettiger vind werken.
 
En zorg dat je niet teveel druk zet en de doek goed schoon is. Ik heb in het begin aardig wat krasjes in mijn ruit getrokken door vuil wat waarschijnlijk in de microvezeldoek zat.
 
Ik zou idd een andere doek kiezen.
Pak de Vetro Bianco maar eens. Aanbrengen met een pad zoals Monello disco bijv.

Aanbrengen met pads had ik nog niet van gehoord!
Ik gebruikte de ene zijde van de doek als natte opbreng zijde, en de andere zijde van de doek als droge opwrijf zijde.

Je gegeven opties zijn de kosten niet dus ga ik zeker proberen maar, gezien de reactie van anderen geeft een wafeldoek dus geen garantie tot succes voor het niet meer "stuiteren". op de ruit...
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973 en Timm
Ik gebruik 2 doeken 1 om op de glasreiniger te verwerken en 1 om na te wrijven.
”stuiteren” kan een beetje te maken hebben met weersomstandigheden of de bestanddelen van het product. Als het product/middel wat sneller verdampt kan de doek wat gaan stuiteren vaak als je snel na wrijft met de 2e doek is stuiteren te voorkomen.
Monello glasreiniger verdampt niet supersnel en Gyeon glasreiniger vind ik ook mooi spul.
lijkt mij trouwens sterk dat het korrelige residu de schuld is van de CG glasreiniger wellicht is het een goed idee om de ruit eens te polijsten met Sonax dan is ie pas echt schoon en probeer dan nog maar eens je glasreiniger.
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Inderdaad eens een glass polish toepassen (of een keertje kleien) want als je de ruiten een keer goed gaat schoonmaken dan loop je er tegen aan dat het een groot vangnet is geweest :)
 
Met mijn Vertro Bianco en Dope Fiber doek ervaar ik hetzelfde na de reiniging met Gyeon Glass. De droge kant is bijna niet voorruit te trekken en laat op de binnenzijde voorruit altijd minuscule pluisjes achter.

Ben benieuwd of een glas polijst de oplossing is.
 
Ik heb gister de ruiten van de BMW van mijn zoon schoongemaakt.
Eerst gewassen, kleien ( en dan zie je pas wat een vuil er nog vanaf komt ), voorruit in de clearveu en de rest gedaan met Gyeon glass.
Alle ramen ( behalve de voorruit ) gedaan met de Vetro bianco, hij gaat soms wat stroef, maar ik vind het een prettige doek.
 
Ik gebruik inderdaad ook de Monello Disco Duo pads om de glasreiniger op aan te brengen (mijn favoriet Invisible Glass Cleaner). Daarmee maak ik het raam schoon en dan neem ik het raam af met inderdaad een wafeldoek. Eerst had ik hiervoor de Monello Vetro Bianco, maar ik gebruik hiervoor ook weleens de Meguiar's Water Magnet Drying Towel (ook een wafeldoek). Ligt er net aan welke bovenop de stapel ligt :p
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Ik vind spray en wipe echt geen ruiten reiniger. Een aantal keer gebruikt om te testen op de ruiten. Er bleef alleen maar een vette waas achter...

Serieus? Nooit last van gehad. In tegendeel: ik kan altijd precies zien waar ik net dat ene hoekje niet heb geraakt (grmbgrmb: uiteraard zie ik dat als ik met de auto op pad ga en dus ander licht door de ruiten komt. Maar goed, ieder zijn voorkeuren
 
Vette waas van Spray&Wipe? Dat heb ik ook nog nooit gehad. :) Ik gebruik het voor van alles.

Ik gebruik zelf graag:

* Disco Duo / Peluche.
* Clearly Menthol.
* Vetro Bianco / papier.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Naar aanleiding van @Marcel1973 , zojuist een bestelling geplaatst met o.a. de Vetro Bianco wafeldoek en de Disco Duo applicator pads.

Overige ideeën worden ook gewaardeerd maar voor een beginner, zoals ik, met nog een aardige wensenlijst is bovenstaande naar mijn idee een mooie eerste stap om te onderzoeken.
 
Naar aanleiding van @Marcel1973 , zojuist een bestelling geplaatst met o.a. de Vetro Bianco wafeldoek en de Disco Duo applicator pads.

Overige ideeën worden ook gewaardeerd maar voor een beginner, zoals ik, met nog een aardige wensenlijst is bovenstaande naar mijn idee een mooie eerste stap om te onderzoeken.
Let maar op je lijstje wordt steeds groter en groter:joy::joy:;)