Moederlief ging 2 weken op vakantie en vondt het wel een goed idee om haar auto in mijn garage te stallen voor een detailbeurtje, nou dat moet dan maar, hoeveel werk kan een zilveren renault clio zijn....VEEL WERK.
Tjah de auto is inmiddels 9 jaar oud en in die 9 jaar nog nooit gepoetst. Toen ik mijn rijbewijs had gehaald 7 jaar geleden reedt ik regelmatig in de clio en als het echt nodig was ging hij weleens door de krasstraat8o en dan zag ie er weer goed uit...
Nu was hij echt een tijd niet meer gewassen en het was hoog nodig. Het dak alleen al was echt een RAMP! het dak voelde gewoon aan als schuurpapier.
Goed na het wassen even kleien dan maar, 3 uur later was ik pas klaar met het kleien. Het dak en de motorkap waren echt een helse klus, de rest viel overigens best mee. Even wat lakdikte metingen gedaan even overal zo tussen de 120 en 135 micron, auto is volledig schade vrij en dus nergens overspoten.
Testspotje gedaan en wat me niet lukte was een echt diepe glans te creeren, de lak bleef dof aanzien. In eerste instantie met de DAP aan de slag gegaan waarmee 95% van alle krassen wel weg gingen maar de glans was niet geweldig. Toen met de rotary geprobeerd maar de glans kwam er ook niet van terug, wel zat ik inmiddels op 109 micron op sommige punten, daarom ben ik maar met de rotary gestopt en verder gegaan met de DAP met oranje pad met M105.
Goed aan de slag dus met de M105, ik begon op de motorkap maar het leek net alsof de M105 gelijk in de lak trok als je het erop zette, erg moeilijk te verwerken dus, 'sticky paint' is de term hiervoor geloof ik? Gelukkig had ik net de padwasher binnen en door na elk paneel de pad in de padwasher te stoppen was het enigzins werkbaar.wi Na de M105 nabewerkt met de M80 op een tte pad.
Vervolgens de lak behandelt met:
- Blackhole
- EXP
- Collinite 476
- 2 x Natty's blue(in de hoop nog iets meer glans te krijgen)
Tjah ook de rest van het exterieur was een ramp, sommige zwarte kunststof delen waren echt helemaal wit uitgeslagen, in eerste instantie geprobeerdt met PB trim restorer maar nog bleef het wit uitslaan, op sommige stukken pas na 3!! behandelingen met black wow wilde het echt zwart blijven.
Ook de rubbers waren zoooo vies, met APC ingespoten en afgenomen, de emmer waarmee ik het doekje uitspoelde was pik maar dan ook echt pikzwart.
Op de foto's is ook te zien hoe slecht de velgen er aan toe waren, uiteraard is alle vervuiling er wel af gegaan maar de stoeprand schade is niks tegen te beginnen helaas.
Gelukkig viel het interieur wel mee, moederlief had doekjes gekocht voor vlekken uit autobekleding te halen..hmmm gevolg=meer vlekken. Maar de extractor heeft zich weer bewezen en de bekleding ziet er weer als niet uit. Overigens ook erg leuk om te zien wat er allemaal in zo'n clio past:
- 4 paraplu's
- 5 ijskrabbers
- 2 trekkers
- 3 lege flessen ruitenontdooier
- 2 flessen ruitenontdooier vol
- 2 flejes slotontdooier (in de auto jaja erg handig)
En elke keer maar zeggen dat je het kwijt bent
Goed na een uurtje of 16-18 zwoegen is er toch enigzins glans gecreerd zoals hieronder te zien is maar om nou te zeggen dat je eer uit je werk haalt voor een zilveren auto, nuehh niet echt
Goed tijd voor de overige foto's
Voor foto's van het exterieur:
Voor foto's van het interieur:
Krassen/Swirls zijn goed zichtbaar
Na slechts een stukje van 50x50cm op het dak ziet de klei er zo uit:
Na polijsten zijn zo goed als alle krassen wel weg
De 'na' foto's
Extractor inhoud:
En de bekleding weer schoon:
Tjah de auto is inmiddels 9 jaar oud en in die 9 jaar nog nooit gepoetst. Toen ik mijn rijbewijs had gehaald 7 jaar geleden reedt ik regelmatig in de clio en als het echt nodig was ging hij weleens door de krasstraat8o en dan zag ie er weer goed uit...
Nu was hij echt een tijd niet meer gewassen en het was hoog nodig. Het dak alleen al was echt een RAMP! het dak voelde gewoon aan als schuurpapier.
Goed na het wassen even kleien dan maar, 3 uur later was ik pas klaar met het kleien. Het dak en de motorkap waren echt een helse klus, de rest viel overigens best mee. Even wat lakdikte metingen gedaan even overal zo tussen de 120 en 135 micron, auto is volledig schade vrij en dus nergens overspoten.
Testspotje gedaan en wat me niet lukte was een echt diepe glans te creeren, de lak bleef dof aanzien. In eerste instantie met de DAP aan de slag gegaan waarmee 95% van alle krassen wel weg gingen maar de glans was niet geweldig. Toen met de rotary geprobeerd maar de glans kwam er ook niet van terug, wel zat ik inmiddels op 109 micron op sommige punten, daarom ben ik maar met de rotary gestopt en verder gegaan met de DAP met oranje pad met M105.
Goed aan de slag dus met de M105, ik begon op de motorkap maar het leek net alsof de M105 gelijk in de lak trok als je het erop zette, erg moeilijk te verwerken dus, 'sticky paint' is de term hiervoor geloof ik? Gelukkig had ik net de padwasher binnen en door na elk paneel de pad in de padwasher te stoppen was het enigzins werkbaar.wi Na de M105 nabewerkt met de M80 op een tte pad.
Vervolgens de lak behandelt met:
- Blackhole
- EXP
- Collinite 476
- 2 x Natty's blue(in de hoop nog iets meer glans te krijgen)
Tjah ook de rest van het exterieur was een ramp, sommige zwarte kunststof delen waren echt helemaal wit uitgeslagen, in eerste instantie geprobeerdt met PB trim restorer maar nog bleef het wit uitslaan, op sommige stukken pas na 3!! behandelingen met black wow wilde het echt zwart blijven.
Ook de rubbers waren zoooo vies, met APC ingespoten en afgenomen, de emmer waarmee ik het doekje uitspoelde was pik maar dan ook echt pikzwart.
Op de foto's is ook te zien hoe slecht de velgen er aan toe waren, uiteraard is alle vervuiling er wel af gegaan maar de stoeprand schade is niks tegen te beginnen helaas.
Gelukkig viel het interieur wel mee, moederlief had doekjes gekocht voor vlekken uit autobekleding te halen..hmmm gevolg=meer vlekken. Maar de extractor heeft zich weer bewezen en de bekleding ziet er weer als niet uit. Overigens ook erg leuk om te zien wat er allemaal in zo'n clio past:
- 4 paraplu's
- 5 ijskrabbers
- 2 trekkers
- 3 lege flessen ruitenontdooier
- 2 flessen ruitenontdooier vol
- 2 flejes slotontdooier (in de auto jaja erg handig)
En elke keer maar zeggen dat je het kwijt bent
Goed na een uurtje of 16-18 zwoegen is er toch enigzins glans gecreerd zoals hieronder te zien is maar om nou te zeggen dat je eer uit je werk haalt voor een zilveren auto, nuehh niet echt
Goed tijd voor de overige foto's
Voor foto's van het exterieur:
Voor foto's van het interieur:
Krassen/Swirls zijn goed zichtbaar
Na slechts een stukje van 50x50cm op het dak ziet de klei er zo uit:
Na polijsten zijn zo goed als alle krassen wel weg
De 'na' foto's
Extractor inhoud:
En de bekleding weer schoon: