• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Renault Mégane CC 1.5dCI (zwart)

Merivawim

Detailing chief
1 nov 2009
1.629
85
53
Dag vrienden,
een tijdje geleden, dus tijd voor een jobke. Een collega vroeg me om haar auto op te frissen om te verkopen. Zo'n 3-deurs is niet echt handig als je een kindje moet meenemen.
Om tijd te winnen had ze de wagen door de carwash gereden.
Algemene toestand:
heel wat gebruikssporen. waskrassen, schaafwonde, ingebrande vogelshit en vettige vingers (ingebrande zonnecrème)

tijd voor foto's voor :

DSC_0574.JPG

DSC_0576.JPG
krassen à volonté.
DSC_0578.JPG

geschaafd
DSC_0580.JPG
de vette vingers...kwamen steeds terug volgens de eigenaresse.
DSC_0584.JPG
stoffig interieur.

Plan van aanpak :
1) kleien.
Na de motorkap zag m'n stukje klei er al helemaal niet zo fris meer uit...Het was dus nodig.
DSC_0588.JPG


2) Ik heb eerst de ergste plekken gepolijst met Meguiars M105 op microfiber cutting pad dmv. DAP900.
3) Daarna de rest van de auto gedaan met M205 op microgiber finishing pad...ook met de DAP natuurlijk.
Dit gaf een mooi resultaat; de meeste krassen waren verdwenen en de schaafplek zag er al heel wat minder erg uit. Volledig weg kreeg ik ze niet...ze zat door de lak.

DSC_0604.JPG


4) Na het polijsten even de motorruimte aangepakt...eignaresse vond deze aanvankelijk nog "netjes"...ik vond dit echter niet!
Ik heb deze even nat gesproeid en ingespoten met autoglym enginecleaner. Na inborstelen en even laten inwerken, heb ik ze afgespoeld. Daarna megs. enginedressing aangebracht.

voor :
DSC_0590.JPG


en na :

DSC_0607.JPG


5) de velgen heb ik gereinigd met poorboys velgencleaner en daarna ingespoten met Non-ferro.
Non-ferro aan het werk:

DSC_0591.JPG


6) Na dit heb ik de auto voorzien van een laagje glaze ( Black Hole van poorboys op zwarte pad met de DAP)
7) Eindigen met een laagje wax (collinite 845 op rode pad met de DAP)
8) het interieur werd gestofzuigd, gereinigd met APC 1/10 (ook alle sponningen tussen de technische ruimte van de ingewikkelde dakconstructie) Plastics werden voorzien van een laagje natural look van poorboys. Het leder (van de halflederen zetels) werd behandeld met conditioner van Gliptone.

DSC_0646.JPG


9) velgen voorzien van een laagje wheelsealant van poorboys. banden insmeren met dressing van Meguiars.

Tijd voor nog wat foto's na :

DSC_0639.JPG
DSC_0635.JPG
DSC_0637.JPG


DSC_0648.JPG
DSC_0649.JPG


Tijdens de werken heb ik geregeld de auto in de garage moeten zetten wagens een regenbui...niet leuk maar het kon niet anders.

M'n collega was in elk geval tevreden. Nu maar duimen dat hij snel verkocht geraakt...Dit weekend komt er nog iemand kijken.

Bedankt voor het lezen en tot volgende keer (hopelijk iets sneller)


Grtjs, Wim
 
Bedankt, zwart geeft altijd mooie reflecties...toch vind ik het voor dagelijks gebruik geen ideale kleur :)
 
Prachtig werk Wim!

ik werk ook graag (als het nodig is) met de mf cutting pads... Maar ik vind het echt niet fijn om te finishen op mf... Doe dat liever op foam.. Maar dat is persoonlijknatuurlijk ;)
 
Ja, werken met MF-pads is wat oefenen...die M205 werkt er prima mee... Monello finale vecht er blijkbaar mee. Waarom? geen idee. Ik blaas wel (tussen twee passen in) even de vezels recht met de compressor.
 
Mooie klus! Zag er ook werkelijk niet meer uit!
Misschien de wielkasten mooi behandelen met bijvoorbeeld trim Revive had het eindbeeld (met name laatste foto) nog mooier gemaakt.
Op de laatste foto zijn de banden ook nog niet gedaan?

Wel een verschrikkelijk mooie glans hoor, top!
 
Bedankt Jos, ik had er wel wat bandendressing ingesmeerd. Blijkbaar was dit niet genoeg voor m'n flash die afging :schaam Ik zal hier volgende keer meer aandacht aan schenken want het zijn de details die het hem doen.
Banden waren wel gedaan; dit geeft een vertekend beeld op de foto. Links bovenaan op de band stond tekst met een fijngeribbelde structuur die blijkbaar oplicht door m'n flash. (fotografie is niet m'n beste ding)
 
Weer een nette auto afgeleverd, Wim ! Zo zie je maar dat 'hij is proper, want hij is net door de carwash geweest' een wereld van verschil is met een wagen die de nodige TLC van een detailer gekregen heeft. Ik gebruik eerder de HDR-stand van mijn toestel (compactcamera of iPhone) dan de flits. Het is een truukje, die door echte fotografen met een opgetrokken neus wordt bekeken, maar het laat je toe om foto's goed uit te lichten, zonder een flitser/flash te gebruiken. Je moet er wel zorg voor dragen dat je toestel absoluut stil gehouden wordt tijdens de opname. Het toestel neemt verschillende foto's, telkens met een andere belichting, en 'plakt' die dan over elkaar heen, waardoor elk stukje van de foto de belichting krijgt waarop het recht heeft.
 
@ ex-mooseman :Bedankt voor de tip. Ik moet eens kijken of m'n instap-DSLR (Nikon D3200) deze instelling heeft.
 
Jammer van de dieselmotor, in een cabrio hoort geen dieselgeratel vind ik, maar ja, dat is persoonlijk natuurlijk.