• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Renault Twingo 1.2 16V Authentique

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Rondom m´n werk weten ze dat ik af en toe een auto doe en zo werd ik benaderd door een buurman van een omliggend bedrijf of ik de auto van zijn oma wilde doen. Zij heeft recent een ongeluk gehad (aangereden op de fiets) en is op dit moment herstellende. M'n buurman wilde haar verrassen door haar auto onder handen te laten nemen zodat ze straks weer lekker kan rond tuffen in deze rooie rakker :)

De auto bij aanvang:
er werd me al gezegd dat de auto een tijdje onder een boom had gestaan en niets was gelogen :eek:
De auto lag onder een dikke laag stof, her en der wat spinrag, de vogels uit de boom hadden de auto gebruikt als toilet... wat een kwakken...

foto 01.jpg



foto 02.jpg


Foamen, wassen, de-ironizen:
Zoals ik al zo vaak gezegd heb, begin ik eerst met de auto helemaal in te foamen zodat alle vervuiling los kan weken. Het foam lekker z'n werk laten doen en ondertussen een bak koffie achterover gekanteld en aan een sigaret staan lurken.
- Waxaddict Foam
- Monello Lancia 2.0 foamlance
- Kränzle 1152 TST hogedruk reiniger
- shampoo ValetPro
- diverse washmitts

foto 03.jpg


De banden en wieldoppen konden ook wel wat aandacht gebruiken. Helaas geen na foto....
- Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200
- ADBL Tyre and Rubber Cleaner
- oude washmitt
- kwast

foto 04.jpg


Nadat de auto gewassen was, de auto grondig afgespoten en alles was benodigdheden opgeruimd waren, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.


Kleien:
ondanks een goede voorwas voelde de lak aan als schuurpapier.
Kleien was geen overbodige luxe, overal kwam nog veel vervuiling af.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe

foto 05.jpg


Staat van de lak:
alles was aanwezig die het hartje van een detailer sneller doet slaan :D
Swirls, schuurspons krassen, swirls, diepe(re) krassen, deukjes, plekjes waar de lak ontbrak, ingebrande vogelpoep, kortom alle ingrediënten waren aanwezig om het feestje compleet te maken.

foto 06.jpg



foto 07.jpg


Lakdikte:
geen gekke uitschieters, redelijk normaal overal, variërend van 100+ tot 150+ micron.

foto 08.jpg


Polijsten:
over het algemeen staan Franse lakken er om bekend niet heel hard maar ook niet heel zacht te zijn, gewoon normale lak die prima te corrigeren is zonder er met gestrekte benen in te gaan.
Ik had recent flesjes Labocosmetica #audace en #leale gekocht maar ik kon er voor nu geen vriendjes mee worden terwijl er een hoop mensen lyrisch over zijn. Ik heb een poging gedaan maar heb ze gauw weer terug in de kist gezet, dit ging het niet worden.
Omdat ik nogal een gewoontedier ben (of vastgeroest zit in oude patronen..) heb ik weer gekozen voor m'n vertrouwde pasta's waar ik mee lezen en schrijven kan.

Op de motorkap zaten een paar flink ingebeten vogelpoep plekken. Deze kreeg ik er niet uit met normaal polijsten dus werd er zwaarder geschut ingezet. 3 stappen schuren korrel 1000, 2000, 3000,roterend polijsten gevolgd door afschalen naar fijne pasta en pad maar ook dat hielp niet. Op Facebook had ik iemand in de weer gezien met een föhn en die kreeg de plekken er wel uit. Helaas kreeg ik het niet voor elkaar en heb het maar gelaten voor wat het is. Soms moet je je er gewoon bij neerleggen en accepteren :expressionless:

- Diverse Gyeon polijstpasta's en pads
- Rupes Bigfoot I & III
- Rupes Bigfoot Mini
- Monello LDA 1000
- Festool rotary

foto 09.jpg


Metallic lak wil nog wel eens het een en ander verhullen door de verstrooiing van de metallic deeltjes, maar op unilak zie je echt werkelijk alles : unamused:
Helaas was het niet strakker te krijgen aangezien de lak best verweerd is.



Diverse voor en na foto's
foto 010.jpg



foto 011.jpg


Het viel me op dat echt overal witte puntjes op de auto zaten. Bij navraag bleek dat de schilders iets te enthousiast met de verf zijn geweest. Eerst voorzichtig met een kunststof schrapertje geprobeerd de verf weg te halen maar dat werkte niet. Fles terpentine hielp ook niet dus maar wat sterkers gepakt in de vorm van een fles thinner.
Een beetje op een doek en hiermee over de verfspetters gehaald en hiermee ging het weg.
Meteen erachteraan met wat Poorboy's World Spray&Wipe zodat de thinner geen schade aan de lak zou toebrengen.

foto 012.jpg



foto 013.jpg


Op de andere kant van de motorkap zaten wat flinke krassen van een schuurspons. Ook deze kreeg ik niet weg ondanks 2 stappen schuren, roterend polijsten met woolpad en afgeschaald naar fijne pasta en pad op de excenter.

foto 014.jpg


Overige:
nadat het polijsten klaar was, werd het tijd om andere dingen aan te pakken.

Onder de motorkap de paravaan gestofzuigd omdat ik niet wilde dat de boel onder het stof en blaadjes kwam te zitten als ik het zou schoon blazen met de compressor.
Dit vind ik stiekum altijd wel 1 van de leukere klusjes. In relatief weinig tijd en moeite knapt de boel goed op.

- Nanolex APC
- Nanolex Engine Dressing
- diverse doeken en kwasten

foto 015.jpg


In de auto zag ik heel veel van die pakjes natte ruitendoekjes liggen, dit is echt prul want aan de binnenkant van de ramen zat een waas.
Gelukkig kreeg ik dit weg met mijn favoriete ruiten reiniger.
- Autoglym Car Glass Polish
- Monello oranje handpad

foto 016.jpg


Bescherming:
Ik wilde een langdurige bescherming voor de auto dus gekozen voor Gyeon Cancoat.
Als eerste de lak 2x goed ontvet, alle afplaktape verwijderd zodat ik ook de trims mee kon nemen.

foto 017.jpg



Het kunststof knapt er goed van op.

foto 018.jpg



De glans en reflectie zit er weer goed in/aan/op :cool:

foto 019.jpg


foto 020.jpg


Toen nog wat andere dingen gedaan:
- interieur gestofzuigd
- alle kunststoffen gereinigd met Waxaddict Interior Cleaner
- banden voorzien van 2 laagjes Stjärnagloss Gummi (op dag 1 en op dag 2)
- alle sponningen gereinigd

Toen ging het duimpje omhoog en dat betekent maar 1 ding... de auto kon naar buiten na dik 18 uur.

foto 021.jpg
 
Erg leuk om te lezen en mooi gedaan! Ook leerzaam om te zien dat plekken er soms niet uit gaan en je dus moeten weten wanneer je moet stoppen;
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Het totaalplaatje is prachtig geworden en daar gaat het om! Oma gaat die plekken niet kunnen onderkennen.

Die laatste foto binnen is echt top! Knalt er van af, dus ook van mij een dikke duim!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Dat heb je weer top gedaan het blijft heerlijk om te lezen en te zien natuurlijk, heel mooi resultaat echt eer van al je werk :cool:.
En de eigenaar (Oma) zal hier heel blij mee zijn (ondanks dat ze herstellende is).
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless