• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Auto Finesse Avalanche Snow Soap

Precies wat je had voorspeld. Heb zojuist een mail gestuurd naar James van Auto Finesse met de bevindingen van jullie zijde. Ben benieuwd, wat verwacht je Tim?
 
Ik heb geen idee, maar ik heb wel eens een verhaal gehoord over het mixen van water, foam en lucht en dat het daarom op het oppervlak een lagere pH zou geven. Maar of James zover wil gaan, dat denk ik niet.

Misschien zegt hij dat een pH van 9 nog steeds veilig is? Of simpelweg dat het met hun tests veilig bleek te zijn (het Autobrite antwoord).
 
Wat ik er van begrijp is dan een pH waarde van 7 als neutraal wordt gezien. Betekent dit dan ook dat pH 7 neutraal voor je beschermende product is? Als dat zo is, is pH 9 dan zo veel hoger? Even een kanttekening; ik weet er absoluut niets van in deze zin. Al deze kennis komt van internet. Mijn vak ligt in een ander gebied.
 
Voor waxen en sealants geldt dat ja, alles boven 7 is ontvettend. Een wax bestaat uit vetten. Polymeren in sealant zijn beter bestand tegen basische stoffen, maar dat is in beperkte mate.

Een pH van 9 is 100 keer meer ontvettend dan een pH van 7.

De schaal van pH is logaritmisch, dus elke pH punt houdt een factor 10 in.

Een pH van 12 is dus 10*10*10*10*10 = 100.000 keer meer ontvettend dan een pH van 7.
 
Vandaag antwoord ontvangen vanuit Auto Finesse. De mail die ik had gestuurd bevatten de foto's en informatie die Dibbuz had gemeten. De reactie is als volgt:

Jame - Auto Finesse zei:
Hi Nicky,

Thanks for your email, your test is fairly through but I can assure you we tested this fully in a slightly more sophisticated way, it will vary from lance to lance and given the exact ratio your lance is mixing depending on the flow rate of your pressure washer. However being Ph neutral actually has little significance to it being wax friendly. We have products here with a much higher Ph that won't strip waxes or sealants.


Kind regards

James Batty
 
Je kunt zelf je conclusies wel trekken denk ik? Een foamlans gaat niet het verschil maken tussen pH neutraal en een pH van 9.

Als concentraat is de foam zeer sterk alkalisch, met een 1:10 én vermenging met een foamlans is de waarde nog steeds ruim 9. Je kunt wel raden wat een mengsel van 1:4 zal doen.

Ook is het onmogelijk dat een product met een pH van 9 als schuim op de auto ligt, maar wel de vetten van je wax met rust laat. Natuurlijk hoeft je wax met 1 foambeurt niet verdwenen te zijn, maar aangetast wordt het zeker.

Ik durf zelfs eerlijk te zeggen dat zelfs onze pH neutrale en vriendelijke foam niet 100% veilig kan zijn voor een wax, wel de veiligste in zijn klasse, dat wel.
 
Een heel duidelijk toelichting, en bovenal eerlijk van je Tim. De Avalanche tast de wax aan met een dergelijke pH waarde, dat is zeker helder. In welke snelheid kan ik niet zeggen, maar dat is denk ik ook afhankelijk van meerdere externe factoren. Voor een ieder die de waxlaag een maand, of twee laat zitten zal het geen punt zijn denk ik. Voor wie het uiterste uit de laag wil halen wel.
 
Tim;346125 zei:
Voor waxen en sealants geldt dat ja, alles boven 7 is ontvettend. Een wax bestaat uit vetten. Polymeren in sealant zijn beter bestand tegen basische stoffen, maar dat is in beperkte mate.

Een pH van 9 is 100 keer meer ontvettend dan een pH van 7.

De schaal van pH is logaritmisch, dus elke pH punt houdt een factor 10 in.

Een pH van 12 is dus 10*10*10*10*10 = 100.000 keer meer ontvettend dan een pH van 7.

Nou, dat is pas logaritmen uitleggen! rofl

Ik had 3 volle lessen nodig met mijn wiskundelerares om dat onder de knie te krijgen met haar (zéér) slechte voorbeelden. Hier 10 seconden. :grinning:

Eventjes zeer offtopic, i know, maar moest spontaan lachen. :schaam