• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review AVA smart p55 XL hogedrukreiniger

Hean

Detailing guru
2 nov 2020
751
128
38
Zuid-oost Brabant
Zaterdag ochtend, 15-5-2021

Het was vroeg in de ochtend. De mist hing in de straat en de vogeltjes waren net aan het ontwaken. In de verte zag ik 2 lichtjes naderen. Het gebrul van een diesel hoog in toeren galmde door de straat heen. Langzaam verscheen daar een gedaante: een witte bus, als snel herkende ik hem want hij miste wat stootlijsten hier en daar en hij zat vol met deuken rondom; PostNL. De bezorger stopte voor de deur en stapte uit, de achterdeur ging open en hij stapte binnen. Ik hoorde wat gestommel en gerommel en een paar tellen later stapte hij weer naar buiten. Ik was ondertussen al naar buiten gesneld. Hij overhandigde mij een zwaar pakket. Snel naar binnen en kijken wat erin zit:
99775946-0AC7-4B24-8BEB-8099BD369F65.jpeg


En jawel daar was hij dan, na een intenste relatie met de Kärcher welke in het begin heel rustig begon en naarmate steeds intenser werd vond ze het genoeg. Rare geluiden en verbrand geurtje beëindigde de relatie. Snel opzoek naar een nieuwe liefde. Op de site van Carclean een knap exemplaar gevonden. Stiekem met een schuin oog had ik de AVA smart p55 XL al gezien. Ze knipoogde al naar me toen ik nog met Kärcher was en nu was het dan zover. De start van onze relatie.

72B51603-649D-4D97-AE05-1323938E8CAA.jpeg


Na het verwijderen van de folie stond daar dan een grote groen/zwarte doos. Na het openen kwamen als eerst de hulpstukken tevoorschijn. Een Patiocleaner, foamlans, handgreep en wat kleine hulpstukken en een handleiding. De handleiding maar gelijk opengeslagen en aan de slag.
A071E9D6-1165-4840-93FD-EA0678896331.jpeg



Na 10min stond de AVA p55 dan helemaal in elkaar. Eerste bevindingen: voelt stevig en degelijk aan. De handgreep is stevig en ook de stang naar onderen geeft geen kick als je hem oppakt. Hup.... naar buiten en de tuinslang aangekoppeld en de stroom in het stopcontact. Even testen. Alles wijst voor zich en Jezus wat een kracht. Aangezien ik gelijk weg moest weer binnen gezet.
53EE586F-C73E-4744-8D30-0BF8776B212D.jpeg


Zondag ochtend, de grote test/eerste indruk.

Ik heb als vergelijk een Kärcher k2, dit is natuurlijk wel het onderste op de ranglijst van hogedrukreinigers maar ik eens kijken hoe de AVA het doet:

Begonnen met het foamen van de giulietta. Natuurlijk met de foamlans van AVA en artico Magico. De 750ML fles gevuld met 650ml warm water en 100ml snowfoam. Via de draairegeling op de spuitmond kan je handig de hoeveelheid instellen. Begonnen op halverwege en gaan met die banaan. De giulietta was binnen de kortste keren voor 75% wit. Even checken hoeveel er nog in de fles zit. Shit... bijna leeg. Snel nog even met de restanten de rest ingefoamed. Oordeel over de foamlans. Doet prima zijn ding. Schuim is redelijk dik, Alleen volgende keer even de instelling wijzigen. Als vergelijk heb ik de monello Lancia 2.0. Deze blijft en is ook velen malen beter: De foamlans van ava doet prima zijn ding maar de monello is echt vele malen beter. Doordat de AVA lans enkel een slangetje heeft zonder kogel is het gelijk wat lastiger met foamen bij bijv dak. moet je hem echt recht houden. Verder voelt hij degelijk aan. Instellen gaat makkelijk en is hij ideaal in de bekerhouder te plaatsen boven de slanghaspel. Al verwacht ik dat je op zaterdagmiddag hier ook prima je flesje Grolsch in kan zetten. Al met al een Prima backup foamlans.

2A084232-304C-497C-83AC-96E2A2EB371F.jpeg

D60C2EE5-7F56-4D0A-8C10-70E253C44DCC.jpeg

Nu de auto afspuiten met de meegeleverde spuitmond op de short gun, deze is echt fijn. Half indrukken en je hebt ongeveer halve kracht druk je hem dan door dan houdt hij deze stand vast. Wanneer je de lans gelijk helemaal indrukt heb je ook meteen volle kracht. De machine start rustig en na ca. 2 tellen is hij op volle toeren. Het geluidsniveau is ook velen malen beter dan de Kärcher. Wat is deze stil zeg in verhouding tot.

De auto afspuiten ging door de 140 bar ook velen malen beter. De spuitmond ingesteld op de brede straal en zo verdween de snow(foam) voor de spreekwoordelijke zon. Wat een kracht in vergelijking met de 100 bar k2 die ik had.

Ook hier even gespeeld met de breedte instelling van de straal. Ook dit bevalt me wel. De smalle is ideaal voor in de wielkasten etc. De brede is weer heel fijn voor het afspuiten van de rest van de auto. Het verstellen van de straal doe je door de ring om de spuitmond een kwartslag te draaien. Easypeasy.

Smal:
630CE0C1-D837-4A67-8BAD-101E39812747.jpeg


Breed:
EF7985F4-A5AD-455E-B72D-8CE4AF628137.jpeg


De Ava had ik recht achter de auto neergezet zodat ik mooi overal bij kon. Laten we het even hebben over de met staal ingelegde slang. Wat een verademing. Geen gekrul meer, wat is dat een ellende zeg. De haspel draait mooi 45 graden mee. Als ik links of rechts langs de auto bezig ben. 8 meter is ook lang genoeg om rond de auto te komen. Een metertje of 2 extra zou mooi zijn meer dit is perfect hoor.

Ook staat de AVA lekker stevig. Dit door de 2 uitstekende punten vooraan en het gewicht wat onderin zit. Geen enkele keer het idee gehad dat hij om zou vallen: dit was met de k2 wel anders. Deze had een veel kortere slang en hierdoor moest ik met in de ene hand de lans en de andere hand de k2 rond de auto lopen. Wat is dit lekker zeg. Dit had ik veel eerder moeten doen.

238E4CE8-3579-42AF-BD97-C990C277292E.jpeg


Oké laten we de giul gaan wassen. Normaal spoot ik even in de emmer om de shampoo even goed te mixen en het lekker te laten schuimen nu met de AVA ging dit ook echt velen malen beter. Veel meer kracht dus veel meer schuim.

Ondertussen heb ik de velgen schoon gemaakt en de auto gewassen. Nu de auto weer afspuiten.

De hulpstukken zitten op fijne plekken opgeborgen in het apparaat, zo ook het stroomsnoer. Rechts zet je de hulpstukken en links het pistool. Als ik dan een nadeel mag noemen; waar laat je het pistool als je het normale hulpstuk hebt gemonteerd? Hij past dan net niet lekker in de originele houder van het pistool, wanneer het hulpstuk gemonteerd. Als je de telescopische lans gemonteerd hebt leg je hem horizontaal over het handvat. Hier zitten mooie uitsparingen voor maar enkel en alleen het pistool past er niet in. Dan maar even creatief zijn en bovenop het handvat leggen. Dit gaat goed. Ligt stevig en je hoeft niet te bukken. Probleem opgelost.

Pistool zonder hulpstuk in houder:
B4A0ED79-73EF-4A2B-9C54-E400E1AC68BB.jpeg



Pistool met hulpstuk in houder:
D2552CF0-0276-458F-9E4A-F2F5FD081E03.jpeg


Oplossing:
A8A4B50A-CD2B-4BDB-90B3-3E0A9F75C7D0.jpeg


Na de giulietta afgespoten te hebben heb ik de Lancia 2.0 tevoorschijn gehaald. 600ml water en 50ml washcoat toegevoegd. Eerst de draaikop op de lans Helemaal gesloten en 1 slag open gezet. Waar ik normaal met circa 1 minuut door de 500ml heen ben leek het nu oneindig. En wat een dik schuim zeg zo, ik heb wel 4 rondjes om de auto gelopen en toen de draaiknop maar helemaal open gezet omdat je de Washcoat niet te lang mag laten zitten. Een dik voordeel dus want en het schuim is velen malen dikker en ik kan dus in het vervolg uit de voeten met veel minder sealant/toevoeging. Ik had nu nog voldoende over zodat ik nog ruim 2 auto’s kon inschuimen met 1 mengsel washcoat.

15591B6D-A060-4524-8C7B-743F1C8779E1.jpeg




Verdict:

Wat een verademing, dit had ik echt al veel eerder moeten doen. De patiocleaner etc heb ik nog niet getest maar zonder twijfel zullen deze het perfect doen. Wat een fijn apparaat zeg. Daarbij ziet hij er nog eens super stoer uit en voelt alles oerdegelijk aan. Ik heb geen ervaring met een Nilfisk, karcher k5 of waar velen hier fan van zijn een kranzle maar voor mijn idee valt de AVA zeker in het hogere segment.

Het opbergen van de hulpstukken gaat perfect en er is nog ruimte over voor extra hulpstukken dus mocht ik nog een haakse lans of extra spuitmond kopen in de toekomst kan ik deze mooi nog kwijt op het apparaat zelf. De hulpstukken zitten ook stevig vast dus tijdens het verrijden vallen ze er niet af. Wielen zijn degelijk en niks voelt gammel aan. Gewicht van ca 15kg is prima te noemen.

1 ding weet en dat is dat ik van de AVA veel plezier ga hebben. Excuses voor de flinke lap tekst maar in hoop dat iemand hier in de toekomst wat aan heeft.

Nog even spammen met onze Italiaanse schone na al dit getest:

4AD7EF04-0CF9-448E-BE37-2B31CA9565B2.jpeg


0A73D31F-799C-48A5-845A-08835C6DF5C5.jpeg
 

Bijlagen

  • 88FE2EFA-37E8-472E-9AEE-AF832C6C6188.jpeg
    88FE2EFA-37E8-472E-9AEE-AF832C6C6188.jpeg
    318,3 KB · Weergaven: 189
  • 06045F5F-8374-4A3D-980C-080968A02152.jpeg
    06045F5F-8374-4A3D-980C-080968A02152.jpeg
    398,1 KB · Weergaven: 201
Laatst bewerkt:
Veelbelovend!
Mocht mijn Nilfisk ooit overlijden is dit zeker een goed alternatief.
Het uitgebreide verslag leest heerlijk, vooral die zin met dat flesje Grolsch deed me grinniken.
Thanks!
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Top gedaan! Dat bierflesje zag ik inderdaad meteen voor me :joy:

Wellicht als je de PIR berekent van de AVA foamlans kun je ook gewoon puur werken en voldoet hij meer dan prima. De sterkte is instelbaar dus dat moet kunnen. Scheelt je toch weer een handeling en losse spullen!

Ziet er strak uit en fijn dat alles zo bij elkaar te houden is!
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Dank voor je uitgebreide verhaal, heel verhelderend! Hier nog een K4 (8 jaar oud) die het prima doet, alleen die slang.....die #&*%@ slang! Dilemma: 70 euro stukslaan op een fatsoenlijke slang of meteen voor de Ava gaan.
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Super leuk geschreven, zelf al jaren tevreden met een Karcher vindt zelf dat je de lans enz via schroefdraad vastzet fijner dan die klik systemen
 
  • Leuk
Reactions: Hean
@RoCo dat is een goeie tip. Ik zal me daar eens in verdiepen hoe dat werkt. Ik geloof een fles vullen en leegspuiten in een emmer o.i.d.?

@schaef jazeker heb ik de goedkeuring :p Deze is tenslotte van de gezamenlijke rekening betaald:joy:

@Thomaso zo’n slang is echt super fijn. Ik ben fan van de ava maar een k4 is toch ook zeker een top apparaat! Dus ik zeg slang bestellen.

@variant dat klopt ook zeker, alleen heeft mijn Kärcher het begeven en angezien hier laatst een discussie was over de kwaliteit van dit nieuwe merk van Carclean dacht ik de gok te wagen en daar maar gelijk een review te schrijven.

@ de rest: dankjewel voor jullie leuke reacties!!
 
Mooi verslag!

@Thomaso : Zelfde dilemma hier, had bijna zo´n flex-slang gekocht toen ik erachter kwam dat die dus niet op de K4-K7 (premium) Full-Control serie met slangtrommel past. Even iets om op te letten..
 
@Hean : knappe review ! Ben zelf wat aanpassingen aan het brengen aan mijn HDR opstelling (Nilfisk C130.2, intussen al een jaar of zes oud, doet het nog zeer goed) en zal dit zeker in het achterhoofd houden.
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Mede door jouw review overgegaan tot aankoop van dezelfde AVA P55 XL. Ik heb geen andere ervaring met een eigen hogedrukreiniger, maar toen ik deze zag was ik verkocht. Wat een prachtig apparaat zeg. Bijna zonde om hem te gaan gebruiken met zijn futuristische uiterlijk. Ik moet er nog wat mee spelen, want het halve/hele kracht kreeg ik nog niet helemaal onder de knie. Ik heb de Patiocleaner al wel gebruikt en die werkt erg goed. Heb er een paar m2 straatwerk mee ontdaan van groene aanslag. Je ziet nog wel eens dat zo'n patiocleaner niet netjes zijn hele voetafdruk schoonspuit, maar dit leek met deze behoorlijk goed te werken. Ook al even de auto ingefoamed met het pistool dat er bij zit. Moet nog wat met de verdeling spelen, maar na 2 keer een VW Up rondlopen was m'n fles leeg. Veel plezier met je aankoop en bedankt voor je uitgebreide review!
 
  • Geweldig
Reactions: Hean