• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Monello Lancia foamkit 1.0 vs. 2.0

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Dit weekend de tijd en kans gehad om de Monello Lancia 2.0 foamlance te gebruiken en te testen.
Als vergelijking heb ik de 2.0 naast de 1.0 gezet aangezien ik die al tijden gebruik.

Om de test zo eerlijk mogelijk te maken, heb ik een 100ml spuit gevuld met Monello Artico snow foam, zowel voor de 1.0 als de 2.0 en deze aangevuld met 900ml water.

Wordt dan de mengverhouding 1:9 of 1:10? Leuk discussie punt...

20201220_092006.jpg


Om het schuimen tijdens het mengen en overgieten tot een minimum te beperken heb ik de 100ml spuit ín het water leeg gespoten en daarna de foam flessen afgevuld.

20201220_092052.jpg


20201220_092142.jpg


20201220_092416.jpg


Voor de test/vergelijking heb ik de Nilfisk C 135 Hogedrukreiniger gebruikt.
De 2.0 met de originele Nilfisk lance en Lancia connector en de 1.0 heb ik op de (AliExpress) short trigger gun met quick release) gebruikt.
Beide foamlance zijn voorzien van de standaard voorgemonteerde sproeier.

Ik durf niet eerlijk te zeggen of 1 van beide methoden invloed heeft op het foam of het uiteindelijk resultaat.

Monello 1.0 in actie

Monello 2.0 in actie

En de stabiliteit van beide flessen getest. Het moge duidelijk zijn welke het stabielst is...


Ik heb niet naar de reinigingskracht van het foam gekeken, puur en alleen een vergelijkende test tussen beide.

De plus en min punten:

Monello 1.0
+ met 1 hand te verstellen nozzle
+ prijs
- instabiele fles (afhankelijk welke je gebruikt)
- de oude pet fles was nogal breekbaar
- luidruchtiger dan de 2.0 (lijkt het wel)
- niet meer leverbaar

Monello 2.0
+ stabiele fles
+ prijs
- je kan niet (meer) elke willekeurige fles eronder hangen
- lastig om de breedte van de straal te bedienen omdat de groene nozzle uit 2 delen bestaat

Conclusie:
Een prima en waardige opvolger van de 1.0. Stabiel, degelijk en gunstig geprijsd, kortom een must have voor elke detailer, immers een goede en schone auto begint immers met het voorspel :D

Waar te koop? Uiteraard in je favoriete webshop:
 
Laatst bewerkt:
Ik durf het je niet te zeggen @tamer.

Aan de hogedruk reiniger ligt het niet, die bleef hetzelfde bij beide lance's. Het enige wat invloed zou kunnnen hebben, is dat de 1.0 op een short trigger gun is gebruikt en de 2.0 op de originele lance van Nilfisk.
Daarbij is de 1.0 al een jaar of 3 oud en de 2.0 vers uit de doos.

Eigenlijk zou ik de 2.0 moeten ombouwen naar een quick release zodat deze ook op de short trigger gun past óf de 1.0 weer ombouwen naar de originele Nilfisk connector zodat ik die weer kan gebruiken op de originele Nilfisk lance.
Kwestie van een quick release connector bestellen bij ome Ali óf een Monello Nilfisk adapter.

Zo zou je allerlei variabelen kunnen uitsluiten.
 
Daar is die dan! Ik zat hoopvol te wachten op een 1-op-1 vergelijk; bedankt!

De 2.0 zou dikker schuim moeten produceren was het statement bij aankondiging en het lijkt inderdaad zo te zijn. Het verschil is (gelukkig) niet enorm en daarvoor ga ik de mijne niet inruilen.

De fitting is ook een (klein) dingetje, nu heb ik meerdere flessen en zo kan ik bijvoorbeeld de Bathe+ al klaar zetten.

Prima ding, met verbeteringen maar de 1.0 verbleekt er nog niet bij.
 
Idem hier, ik gebruik 3 flessen.
Foam, Bathe+ en alleen water om de lance te spoelen na gebruik.

Voor mij is het ook handig/essentieel dat de oude flessen afsluitbaar zijn, zowel foam als Bathe+ gebruik ik ongeveer een halve fles per keer, nu dop erop en wegzetten voor de volgende keer
 
Hey een leuk vergelijk, zelf heb ik het idee dat ik met de 2.0 meer haal uit de vulling dan met de 1.0. Nu hou ik gewoon bijna een halve fles over op de zelfde auto en zelfde verhouding foam. Wat dikte van het foam betreft durf ik niet echt te stellen dat deze dikker of dunner is dan de 1.0.
Maar een mooi vergelijk zo in beide filmpjes.
 
@schaef,

Ik heb juist het tegenovergestelde. Met de 1.0 kan ik zowat 3 keer de auto rond voordat de fles leeg is. Met de 2.0 kon ik krap aan 1x rond de auto gaan.

Nu moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik nagenoeg niets aan de instelling van de 2.0 heb gedaan, gewoon zo uit de doos aangesloten. Bij een volgende keer de boel maar eens fine tunen.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Ik durf het je niet te zeggen @RoCo

Ik heb de 1.0 ingesteld zoals 'ie altijd ingesteld staat. De 2.0 moet ik de volgende keer fine tunen. Het enige wat ik aan de 2.0 heb gedaan, is de breedte van de straal afgesteld.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik moet altijd als een malle om de auto heenlopen omdat anders de originele fles van mijn 1.0 weer leeg is...

Blijkbaar moet ik nog wat meer afstellen.. ik was bang dat het schuim te waterig zou worden..
 
@Xantoz - Ik denk 95% van het forum de mengkraan van de Lancia helemaal dicht heeft staan. Dat betekent dat er zoveel mogelijk oplossing aangezogen mag worden uit de fles.

Als ik om de auto zou gaan rennen tijdens het foamen, dan kan ik met mijn 700ml-Lancia-fles waarschijnlijk mijn 3-serie makkelijk tweemaal infoamen. (Met wielkasten erbij) :p
 
Dan hoor ik denk ik bij de 95%. Aan de auto kan het namelijk niet liggen. Ik heb ook een 3-serie tegenwoordig, een f31.

Volgende schoonmaak ronde maar eens proberen af te stellen.. waar zo’n vergelijking filmpje niet goed voor is!!
 
Mooie review @nicknameless

ik heb tijdens de BF actie de 2.0 aangeschaf, gevoelsmatig inderdaad dikker schuim. Verder de fles is prettiger, groter. Plus het gewichtje aan het slangetje is ook handig.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik wil ook deze foamlance aanschaffen waarschijnlijk. Alleen worden er in de webshop 3 opties aangegeven wb koppeling. Ik heb de nilfisk c120 dacht ik, welke zou ik dan moeten bestellen van de 3?