• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: verschil autobrite foam lansen

jim

Detailing rookie
14 sep 2009
523
0
Regelmatig kom je wel is de vraag tegen wat het verschil is tussen de HD en de gewone autobrite foam lansen.
Hopelijk kan dit wat verduidelijking brengen.

Heb beide foam lansen hier nu thuis staan, de HD voor de nieuwe Lavor HD en de gewone foam lans van bij de oude Kärcher HD.
Tijd voor wat vergelijking tussen de 2.

Eerst de pics:
dvn3t4.webp

xf5fe0.webp

i5vjno.webp

Verschillen:
- De HD versie is grotendeels uit metaal en de gewone versie meer uit plastic, gewicht +- x2.
- De HD versie spuit het foam verticaal en de gewone versie horizontaal.
- Regelknoppen van de HD versie zijn aanzienlijk minder soepel verdraaibaar.
- De regelknop voor de foam verhouding moet je bij de HD naar - draaien om meer foam op te brengen, en met de gewone versie naar + draaien.

Mijn conclusie:
Ik verkies de HD versie.
- Is steviger
- Knoppen minder makkelijk te verdraaien.
- Verticale spuitmond bevalt me beter om het foam op te brengen.

Tussen gebruik van beide kan ik tot nu toe weinig verschil neerpennen.
Kärcher was 100bar, de Lavor nu 145bar (effectieve werkdruk, geen max. waarden).
De HD versie kon ik makkelijk 2 wagens met 1L foam inspuiten, de gewone versie met moeite 1 wagen.
HD versie gaf me ook een voller en dikker schuim (identieke product verhouding als de gewone).
Heeft dat met de verschillende lansen te maken, dat kan ik niet bevestigen aangezien het op 2 totaal verschillende hogedrukreinigers gebruikt is.

Het verschil goed in beeld gebracht.
Het zou kunnen dat de nieuwe lading gewone versies ook de spuitmond verticaal heeft. Zodra ze binnen komen kijk ik even.

Dat waren ze eerst ook, ineens waren ze verticaal, misschien de nieuwe lading gewone ook. We zullen het zien :)

iemand enig idee waar een howto staat om dat ding uit mekaar te halen / service-en?
dan weet ik hoe hij in mekaar zit, en hoe ik hem eventueel om kan draaien

Ik heb het liever verticaal, geeft me hetzelfde gevoel als dat ik onderdelen lak met een spuitpistool (van links naar rechts).
Ieder zijn ding natuurlijk, en zoals ik lees van dibuz heb je niet altijd te kiezen hoe de bek zal zijn.

@ aron: als je niet bang bent om wat stuk te doen en garantie enz, dat kan je zo een lans best uit elkaar halen.
Heb het bij die gewone foam lans al eens gedaan, gewoon omdat ik wou weten hoe zo een ding nu juist het foam maakt.
Voor de metalen plaatjes zit een soort web van flinterdunne ijzer draadjes, daarachter voor de rest niks te zien buiten gaatjes die de luchttoevoer regelen.
Kan daar wel eens foto's van maken indien gewenst, of je de plaatjes kon draaien heb ik toen niet naar gekeken.

er zijn wel guides voor om dat ding uit mekaar te halen,

volgens mij kan de voorste plastiche kap er gewoon af als je het metalen pinetje eruit haalt.
volgens mij moet je hem dan kunnen draaien.

ik geloof niet dat ze de hele productie lijn al een paar keer om gegooid hebben om alleen de bek te kantelen

Wel in het Engels, maar dat moet lukken, toch ?

Edit; ipv een Baco gewone bankschroef met twee aluminium plaatjes op de bekken.
Blijft je lans tenminste heel.

Hans

Kijk eens aan, dat is makkelijk.
1 klein puntje: geen idee of door slijtage komt of door de bankschroef en / of Baco .... de metalen delen zien er niet meer zo florissant uit :( ( lijkt op teveel kracht op de metalen delen )

Jim,

Dank voor de review.

Na lang nadenken over het nut van een foam lans heb ik eindelijk besloten om een foam lans aan te schaffen (moest ook eerst nog een HD reiniger kopen :-" ). Nu had ik voor zowel de HD reiniger als de foam lans al zoveel mogelijk informatie op 't forum opgezocht (waar ik iedereen voor wil bedanken). Aan de hand van deze informatie heb ik een Nilfisk type 130.5 HD reiniger aangeschaft en eigenlijk besloten/begrepen dat de "gewone" uitvoering van de foam lans (in mijn situatie) zou voldoen.

Ik was dus heel blij met dit topic, maar gezien je ervaring (zie quote hieronder) breng je me nu toch aan het twijfelen.

jim zei:
De HD versie kon ik makkelijk 2 wagens met 1L foam inspuiten, de gewone versie met moeite 1 wagen.
HD versie gaf me ook een voller en dikker schuim (identieke product verhouding als de gewone).
Heeft dat met de verschillende lansen te maken, dat kan ik niet bevestigen aangezien het op 2 totaal verschillende hogedrukreinigers gebruikt is.

Is er iemand die het verschil kan bevestigen, dan ik eindelijk :lol bestellen.

Gr.

René

Ik kan het je niet zeggen.

Mijn gevoel zegt enkel dat als je richting 130bar gaat, een hd versie goede keuze zou zijn.
Het prijsverschil van nog geen 20€ is ook niet zo enorm.

ik zou voor die nog geen 20 euro meer, gewoon altijd de hd versie nemen..

dat verbruik verschil kan zeker liggen aan de andere hd..

een oude karcher 300 deed bij mij wel 6 autos..
terwijl de nieuwe k3.??? het voor gezien houdt bij 2

ooja,

@redcat
thanks man!! nee, engels is geen probleem (spreek sinds 10 uur gisteravond niets anders, due to my english collegue, wich sucks big time!!)
maare,
vanaf stap 6 word het interesant.
gewoon die pin eruit slaan, kap eraf, plaatjes eraf, 90 graden draaien, spulletje weer in mekaar

volgens mij moet dat super makkelijk gaan

Ik heb gisteren de HD versie uit eens bekeken, de zwarte regelkap er afgehaald.
Maar het plastic stukje met de ijzer pinnen kan je niet zomaar draaien.

Ik heb het ding niet bij de hand, dus moet het ff bekijken vanaf je foto:
De nozzle zit met een zeskantmoer op de doseerkraan gemonteerd. Kan de moer niet iets gelost worden zodat de nozzle gedraaid kan worden? Het zou namelijk wel knap zijn dat ze de draad op de nozzle zo zouden hebben gesneden dat die altijd exact horizontaal of verticaal uitkomt.

jim zei:
Ik heb gisteren de HD versie uit eens bekeken, de zwarte regelkap er afgehaald.
Maar het plastic stukje met de ijzer pinnen kan je niet zomaar draaien.

wel heb je de mogelijkheid om het hele binnenwerk een kwart slag losser te draaien
heb het zojuist gedaan, en ga zo eens kijken of hij nog naar behoren werkt..
lijkt er zo in eerste instantie wel op, en heb nu dus een verticale nozzle

Als je de knop vd HD versie helemaal naar rechts draait, dan is de mix het sterkst want de waterhoeveelheid vanuit je hogedrukreiniger wordt gereguleerd/vermindert. Als jij geen verschil merkt, dan je mix in je flesje wat sterker maken.

Met de 'gewone' versie regel je de sterkte van de mix vooral door de verhouding in de fles te reguleren, met de HD-versie regel je de mix meer met de stelknop en kan de mengverhouding in de fles wat sterker. Met de HD-versie regel je namelijk de waterdoorvoer met de stelknop, en met de 'gewone' versie de hoeveelheid mix die uit het flesje wordt gezogen.