• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rode MGB oldtimer weer helemaal dof na 4-staps polijst (met foto’s)

Bjorn212

Detailing rookie
8 jul 2026
3
2
Goedemiddag,

Na een proefpaneel dat er goed uit zag heb ik een detailer opdracht gegeven om mijn MGB oldtimer voor €750 4-staps te polijsten en de glans en kleur terug te laten komen. De auto zag er prachtig uit, maar een paar dagen later was hij helemaal dof.

Wat raden jullie aan? Overspuiten is kostentechnisch niet echt interessant, als de lak een 7 wordt (en een tijdje blijft) ben ik tevreden.

Proefstuk:

Eindresultaat:

Resultaat na een paar dagen:

Hij staat in de garage geparkeerd en heeft dus weinig last van weersinvloeden. Op het forum kom ik het een en ander tegen over een power lock en Collinite 845. Kan dat helpen? En is een glascoating eventueel een optie?

Bedankt voor het meedenken en ik hoor graag :)

Laatst bewerkt:
Joh...
Zo'n verkrijte rode lak zou toch niet alweer na een paar dagen weer dof moeten worden.
Ik neem aan dat de detailer in kwestie er nog een wax of coating op heeft gedaan.
Lijkt het op de foto's nou vooral om de motorkap te gaan of is het over heel de auto?

Ik zou eens een belletje met Carclean doen en als het te doen is een keer daar langsgaan zodat er eens goed naar gekeken kan worden.

Is die dofheid die je nu ziet overigens hetzelfde als wat je voor de detailbeurt zag? Het is op de foto wat lastig te zien, maar het lijkt wel een soort van satijnglans in plaats van dofheid.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Er is inderdaad een waxlaag op aangebracht. De auto ging van glans naar satijn naar dof. Op de foto’s is die inderdaad satijn, inmiddels is het vooral dof. De kleur is wel behouden gebleven.

Het probleem zit hem op de bovenkant van de auto, dus inderdaad de motorkap en kofferklep (+ wat daaromheen zit)

2 componenten Acryl of cellulose lak is echt wel wat anders ...
Sommige polijstmiddelen werken als weekmaker en verhullen de krassen.
Dag erna is de weekmaker uitgewerkt en zijn de krassen terug.

Als de oxidatie niet is weggenomen (laagdikte) dan komt het terug.

Stel je even voor in het voorsteltopic, dan kan iemand in de buurt misschien meekijken.

• Leuk
Reacties: Cordoba
Wat hierboven ook al een beetje is aangegeven, is ook aanvullende info nodig om een goed oordeel te kunnen geven.

Bij die extra info denk ik aan de volgende dingen:
- is de auto ooit overgespoten en zo ja wanneer (om een inschatting te kunnen maken wat voor soort lak is gebruikt, hedendaagse watergedragen lak is echt wat anders dan lak van 40 jaar terug.
- welke stappen heeft de detailer gedaan, en welke middelen heeft ie gebruikt (welke polijstpasta's, welke pads, een excentrische of een rotary machine)
- wat is er gebruikt om de lak te beschermen?

Gezien het feit dat de auto vooral in een garage heeft gestaan verwacht ik niet dat er alleen een glaze (om lakfoutjes te verhullen) is gesmeerd en verder niets.
Mogelijk dat de lak erg poreus is, en dat de bescherming die er op gezet is, binnen korte tijd in de lak is verdwenen. Heb je de lak ook gezien nadat deze alleen was gepolijst (en bij voorkeur ontvet) voor de beschermlaag er op ging? Die toestand geeft namelijk het beste de echte toestand van de lak weer, als er geen verhullende olieachtige substanties meer op de lak zitten.

Zoals @Soepergrover al aangeeft, misschien een keer langs Carclean rijden om om raad te vragen, en dan bij voorkeur vooraf de vragen hierboven beantwoorden, zodat ze optimaal kunnen beoordelen wat er aan de hand is.

De lak van jouw auto is op. Ook om de auto een 7 te geven, zal de auto gespoten moeten worden.

Lak is poreus en de witte waas is oxidatie. Een chemische reactie van de lak met de omgeving en die reactie vindt van buiten naar binnen plaats. Soms kan polijsten tijdelijk helpen door de geoxideerde laag weg te halen. Dan heb je weer een frisse laklaag, die zonder bescherming weer gaat oxideren.

Bij jouw auto is de oxidatie te diep. Je kunt een laagje van de lak wegpolijsten en het overige met wax behandelen. De ietwat voedende werking van de wax maakt de lak weer wat donkerder. Hetzelfde effect zie je wanneer je de auto nat maakt. De poriën worden opgevuld en dat geeft een glanzend resultaat. Tot het moment dat de auto weer droog is.

Het lijkt erop dat er niet echt een denderend goede wax is gebruikt. Misschien meer iets als een detailer spray. Maar goed, ook een wax zit er maar even op…daarna zie je gewoon weer de witte waas.

Bedankt voor jullie reacties. Dan houd ik hem ‘mooi’ door een goede wax te gebruiken. Welke raden jullie aan, bestaat er een wax die wat langduriger werkt op een vergane laklaag?

• Verdrietig
Reacties: RedCat