• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roestplekje verwijderen uit deur

blowagie

Detailing rookie
7 dec 2009
3
0
Hallo,

Graag had ik jullie advies gekregen om een roestplekje, zo goed als mogelijk te verwijderen uit de linkerdeur van mijn Mercedes A klasse (w168). Hier vind je alvast een foto:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Welke is nu de beste methode om dit zo mooi mogelijk te herstellen?

Ik had gedacht om de lak zo goed mogelijk te verwijderen op de roestplek.
Hierna de roest verwiijderen. Welke is de beste methode?
Met roestomvormer het plekje behandelen.
Hierna een prepaint gebruiken en daarna lakken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals wordt aangegeven is dit een klusje voor schadeherstel.

Om dit goed te krijgen zodat het niet terug komt zul je het moeten gaan schuren tot op het plaatwerk zelf en daarna behandelen en spuiten.
 
Hierna de roest verwiijderen. Welke is de beste methode?
Met roestomvormer het plekje behandelen.
Hierna een prepaint gebruiken en daarna lakken


tsja;.. klinkt wel goed en logisch. roestomvormer is Noverox toch? Dan hoef je geen prepaint te gebruiken, Noverox is al een goede primer. Maar ook al klinkt het goed en logisch, veel verstand heb ik er niet van.
 
Voor je zelf gaat "klooien": hoe is het ontstaan ( spontaan? ) en hoe oud is die merc, dit ivm garantie op roest ;) ( wel ff voor de zekerheid je dealer-stempeltjes bekijken ( weet dat men anders moeilijk kan gaan doen ))

Owatrol ( CIP ) is goed voor roest ( stopt en houd tegen )
 
mk-us zei:
Voor je zelf gaat "klooien": hoe is het ontstaan ( spontaan? ) en hoe oud is die merc, dit ivm garantie op roest ;) ( wel ff voor de zekerheid je dealer-stempeltjes bekijken ( weet dat men anders moeilijk kan gaan doen ))

Owatrol ( CIP ) is goed voor roest ( stopt en houd tegen )

Terechte opmerking over de garantie. Het is een Mercedes, daarvoor betekent garantie nog iets.
Ik heb recent zelf met Mercedes klantenservice gemailt, uiterst snelle en effectieve reactie gekregen.
(CustomerService.Nederland@cac.Mercedes-Benz.com)

Als het geen garantie (of coulance) is;

De spot lijkt mij niet zo groot. Steenslag in het kwadraat zeg maar :-"
Maak eerst de omgeving maar eens goed schoon met een APC
Daarna zou ik met een mesje de lak wegkrabben tot er rondom schoon metaal zichtbaar is.
Eventueel de rand nog even schuren en weer APC er overheen.

let op! De kans dat je door de deurplaat heen gaat (klein gaatje maakt) is niet denkbeeldig.
Roest bewerken met een passend middel. Owatrol kan, mits je met oliegedragen lak verder gaat.
Daarna behandelen alsof het steenslag is (zoekfunctie forum)

Hans
 
De Mercedes is van 1998. Denk niet dat men dit in garantie zal willen herstellen. De auto heb ik 2dehands gekocht. De vorige eigenaar is niet naar een Mercedes garage geweest voor onderhoud.

Nog even meedelen welke producten ik alvast staan heb:
- Clear coat Liquid Car Wax
- Meguiars Shampoo & conditioner
- Langka Paint Chip Repair Kit
- Originele Mercedes lak metaalglans 706

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Ik weet niet goed wat ik moet doen nadat ik de roestomvormer (dewelke ?) gebruikt heb. Dien ik de prepaint te gebruiken van Langka?

Groeten

Bart
 
Zoals de naam al doet vermoeden:

Langka Paint Chip Repair Kit

Is dit een setje om kleine plekjes te behandelen die zijn ontstaan door steenslag, bij steenslag is er een stukje lak weggeslagen door het steentje, je vult de lak weer op en dan ge je aan de slag met de langka set om de aangevulde lak weer op een gelijk niveau te krijgen met de rest van de lak. De langka set lijkt mij dus totaal niet geschikt hiervoor.
Zoals ik al eerder aan gaf, dit is schadeherstel... en dat gaat op een heel andere manier.

Dat betekdn vaak:

Schuren, roest verwijderen, plamuren/primeren, spuiten... en dan moet er ook een deel gedaan worden wat nog niet is aangetast door de roest.
 
Is het product van Rustyco geen optie.
Ik heb inmiddels al een busje van 1kg in huis.
Mijn spatbordranden zijn door steenslag ligt beschadigd en hier is oppervlakkig roest waarneembaar.
Ik heb het busje gekocht bij Brezan en kostte mij € 19,75 ex. BTW.
Dit is geen roestomvormer maar een roestverwijderaar.
Morgen op het werk zal ik even een roestig stukje metaal meenemen van het werk om eerst een test te doen hoe ik het bij de auto moet gaan gebruiken zeg maar een veredelde vorm van testspot.
Hiervan zal ik wel even foto's van maken en plaatsen.

Wanneer ik het bij de auto heb gebruikt maak ik daarvan wel een aparte topic van hoe ik de spatbord randen heb bij gewerkt van begin tot eind.
 
stimpy68 zei:
Zoals de naam al doet vermoeden:

Langka Paint Chip Repair Kit

Is dit een setje om kleine plekjes te behandelen die zijn ontstaan door steenslag, bij steenslag is er een stukje lak weggeslagen door het steentje, je vult de lak weer op en dan ge je aan de slag met de langka set om de aangevulde lak weer op een gelijk niveau te krijgen met de rest van de lak. De langka set lijkt mij dus totaal niet geschikt hiervoor.
Zoals ik al eerder aan gaf, dit is schadeherstel... en dat gaat op een heel andere manier.

Dat betekdn vaak:

Schuren, roest verwijderen, plamuren/primeren, spuiten... en dan moet er ook een deel gedaan worden wat nog niet is aangetast door de roest.


Klopt Adrie.
In de set zitten 3 flesjes:
1 om te ontvetten, niets meer of minder dan dat. Het is geen primer oid.
1 om de overtollige lak ('blob') te verwijderen
1 om de verse lak te sealen.

Met andere woorden: geen spullen om lak te verwijderen of roest weg te halen