• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rotary advies gevraagd

The Creative Explorer

Detailing trainee
25 apr 2022
8
45
Even een vraagje voor de vroege zondagochtend. Ik ben voor mijn neefje een Polo aan het poetsen voor de lol.

Maar de lak van bepaalde delen van de Polo zijn denk ik eens opnieuw gespoten en ziet er niet uit.
Ik heb nu enkel het dak en de motorkap gedaan en alhoewel het enorm verbeterd, valt er nog enorm te verbeteren,
Op delen waar de lak origineel is, ziet het er voor een simpel poetsklusje prima uit.
Maar op plekken waar de lak echt slecht is, is er weinig eer van al het werk.

Met mijn Dapje EVO en de Q2m pads kom ik altijd een heel eind, bij deze auto heb ik 4 passes gedaan met de heavy cut pads en nog is de lak slecht.
Alhoewel het een onbetaald klusje is, wil ik toch resultaat. Daarom ben ik gaan kijken naar een rotary bij Carclean, dat is mijn one-stop shop.

Maar, een Rotary begint bij 4-500 en dat is net even een stapje te ver voor incidenteel gebruik. Ik heb geen problemen om voor goed gereedschap wat meer neer te tellen, maar dit is nu nog niet te rechtvaardigen.

Dus, verder gaan kijken, ook 2e handsjes op Marktplaats en ik kwam een nieuwe Liquid Elements V2 tegen, ik meende dat CarClean vroeger ook LE te koop had.
Ik kwam uit bij een andere aanbieder en nu ligt de keuze een beetje tussen de LE Terminator V2 voor 150 of de Krauss P7 G2 voor 180.

Wat zou jullie advies zijn?

Qua budget zat ik te denken wat ik destijds ook voor mijn Evo had betaald, dat kan ik verantwoorden en is nog wel te doen.

Bijlagen

• polo1.webp
    polo1.webp
    128,6 KB · Weergaven: 27
  • polo2.webp
    polo2.webp
    155,1 KB · Weergaven: 24
  • polo3.webp
    polo3.webp
    162 KB · Weergaven: 24
Maar wil je grote delen aanpakken of liever lokaal hardnekkige of grotere defecten?
Ik heb een Rupes rotary (gebruik ik alleen nog maar op ruiten..)
Maar ik heb ook een flex Pxe en die is stukken veelzijdiger met excentrische en rotary koppelstukjes. Ik gebruik die Pxe echt heel veel

Dan vraag ik:
-hoe hard is de lak?
-hoe vaak wil je een auto stevig corrigeren?

Kijk die Polo van je neefje zal best harde lak hebben (net als de bmw die ik had) maar eenmaal flink gecorrigeerd hoef je de lak alleen nog op te frissen met bv een medium/finishing combo is mijn ervaring dus hoe vaak komt dan de rotary nog aan bod?
Ik heb de Rupes 19 (omdat ik een hebberd ben) maar ik zou zeker nu ik een Toyota heb echt prima zonder kunnen.
Wat je ook zou kunnen overwegen is om een machine met een hogere uitslag te kopen die kunnen ook net wat meer corrigeren maar zijn dan wel veelzijdiger in gebruik.
Pxe ernaast voor de ideale combinatie imo…

Laatst bewerkt:
Even een andere insteek: Dit betreft een unilak zonder blanke lak, toch? (Gezien het lijkt dat het doffe deel verkrijt is)

Met mijn Dapje EVO en de Q2m pads kom ik altijd een heel eind, bij deze auto heb ik 4 passes gedaan met de heavy cut pads en nog is de lak slecht.
Maar de lak van bepaalde delen van de Polo zijn denk ik eens opnieuw gespoten en ziet er niet uit.
Ik heb nu enkel het dak en de motorkap gedaan en alhoewel het enorm verbeterd, valt er nog enorm te verbeteren,
Op delen waar de lak origineel is, ziet het er voor een simpel poetsklusje prima uit.
Maar op plekken waar de lak echt slecht is, is er weinig eer van al het werk.

Als je na 4 grove hits tot het resultaat komt van het linkerdeel van de motorkap en de lak veel glans en warmte terug heeft, maar er nog steeds defecten zijn, dan moet je dus nog behoorlijk wat lak verwijderen. En aangezien je al aangeeft dat de lak niet zo goed is; Wil je wel zoveel lak verwijderen? (Lakdikte)

• Leuk
Reacties: Juffer1
2e hands Festool Shinex Rap ?

Een duurdere kan je doorverkopen, maar kans is groot dat je dat niet wilt ;-)
Ik sta niet tegen een 2e hands Rupes, Flex of Festo, maar kon zo gauw niets goeds vinden

Dan vraag ik:
-hoe hard is de lak?
-hoe vaak wil je een auto stevig corrigeren?

Kijk die Polo van je neefje zal best harde lak hebben (net als de bmw die ik had) maar eenmaal flink gecorrigeerd hoef je de lak alleen nog op te frissen met bv een medium/finishing combo is mijn ervaring dus hoe vaak komt dan de rotary nog aan bod?
Ik heb de Rupes 19 (omdat ik een hebberd ben) maar ik zou zeker nu ik een Toyota heb echt prima zonder kunnen.
Wat je ook zou kunnen overwegen is om een machine met een hogere uitslag te kopen die kunnen ook net wat meer corrigeren maar zijn dan wel veelzijdiger in gebruik.
Pxe ernaast voor de ideale combinatie imo…

Blijkbaar bij de Polo is de lak erg hard en ik denk ook niet origineel, daar ziet het er te slecht voor uit. Er zijn delen die wél fabriekslak zijn en die prima erbij komen.
Het beste zou eigenlijk schuren en polijsten zijn, maar daar heb ik geen zin in :-).

Die Polo zal ik nooit weer terug zien, maar heb een hekel aan veel werk en weinig tot geen resultaat haha. Dus dan wil ik graag een stapje verder.
Gaat het vaker voorkomen? Ik denk zéér weinig, want ik poets niet voor anderen en mijn eigen auto's staan er op zich goed bij.
Dus het gebruik zal zeer incidenteel zijn.

@Quantoxx ; Klopt, het is een ouderwetse uni-lak en je hebt gelijk; hoe ver wil je gaan? Ik was van plan een laagdiktemeter van werk mee te nemen om te kijken waar ik sta, voordat ik begin met de rotary.
En de lak is veel slechter dan op de foto's te zien is, zo zitten er breuken in en diepe krassen.
Ik krijg dat allemaal echt niet goed, die waan heb ik zeker niet. Maar het moet toch echt wel een stapje beter kunnen.

Ik denk dat je eerste vraag moet zijn of deze lak met polijsten netjes is te krijgen, of dat bijvoorbeeld de blanke lak zo slecht is dat dit niet meer lukt.

Als het antwoord is dat het met polijsten op te lossen moet zijn, kun je het ook zoeken in agressievere polijstcombinaties op je huidige DAP. Ik weet niet welk polijstmiddel je gebruikt hebt, maar soms wil een ander merk polijstmiddel ook helpen, en ook een ander type polijstpad. Een aantal jaren terug waren er de Ninja polijstpads, maar die zijn er niet meer, maar van allerlei merken zijn er wel woolpads en daar kun je ook heel veel mee bereiken. Een voorbeeld van zo'n woolpad, en dat is een andere prijs dan een rotary.

@Quantoxx ; Klopt, het is een ouderwetse uni-lak en je hebt gelijk; hoe ver wil je gaan? Ik was van plan een laagdiktemeter van werk mee te nemen om te kijken waar ik sta, voordat ik begin met de rotary.
En de lak is veel slechter dan op de foto's te zien is, zo zitten er breuken in en diepe krassen.
Ik krijg dat allemaal echt niet goed, die waan heb ik zeker niet. Maar het moet toch echt wel een stapje beter kunnen.

Persoonlijk zou ik het laten bij wat je nu al hebt behaalt en dan misschien een lekkere vette wax of glaze + wax om wat meer resultaat te behalen. Of eigenlijk, dit zal waarschijnlijk meer doen voor het ''behoud'' van de lak dan de looks, maar beide is een win-win. ;)