• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rotary: Flex of andere?

Down Town

Detailing addict
30 jan 2010
99
52
42
Voor het nieuwe seizoen gun ik mezelf een extra rotary.

Na wat speurwerk is mijn interesse gewekt voor een Flex PE 140-2 (150).

Zijn er mensen die deze in gebruik hebben/ervaring mee hebben?
Mogelijks zijn er nog alternatieven, daarom mijn criteria:

Lichtgewicht
Stabiliteit
Budget €400,-

Gebruik met 5,5 tot 7,0 inch pads.

Dank voor uw input.:rules

Heb een paar keer met een Flex mogen werken maar ik vond dat apparaat nogal een irritante fluittoon produceren.
Nu weet ik niet wat de prijs van een Festool is maar als je een dergelijk budget ter beschikking hebt kom je, denk ik, dicht in de buurt van een Festool (en anders nog even doorsparen?)
Misschien zijn er mensen die daar iets over kunnen zeggen, Nicknameless misschien?

Als je budget toch €400 is gewoon een festool kopen. (die paar tientjes meer maakt dan ook niet meer uit)
Dat is toch echt de beste die er te krijgen is en dat zullen velen met mij eens zijn.

Met Rogier eens, als je dan toch zo'n dikke portemonai hebt dan zou ik ook voor de shinex gaan ( staat er btw 1 op MP ;) )

Leg er een paar tientjes bij en koop de Festool.

Specificaties:

Opgenomen vermogen 1200 W
Onbelast toerental 400-2100 min-1
Poetssteunschijf Ø max. 150 mm
Gereedschapspindel M14
Gewicht 2,1 kg
2 + 1 jaar garantie

Ik zeg: DOEN! :-b

benzSLK44.jpg

Festool....
Flex is qua vormgeving hetzelfde als de shinex, motor van de festool is een pak stiller

De specificaties in de handleidingen zeggen dat de Flex stiller zou moeten zijn.

Flex PE14-150
Sound pressure level Lpa: 80dB
Sound power level Lwa: 91 dB

Festool Shinex RAP 150
Sound pressure level Lpa: 81dB
Sound power level Lwa: 92dB

ivo's zei:
Festool....
Flex is qua vormgeving hetzelfde als de shinex, motor van de festool is een pak stiller
Dat weet ik ook nog niet zo zeker of ie echt stiller is, ik heb de Flex en die loopt toch aardig rustig. Dibbuz gebruikt beide modellen regelmatig, de nieuwe Flex 14-2 en de Festool.

volume en toonsoort/hoogte zijn verschillende dingen hè ;)
In mijn ervaring is de toonsoort/hoogte van de Festool prettiger...

Vind de Flex een prima apparaat, gebruik hem nu ruim een jaar. Maar de Festool is een hele andere klasse, zoals Eelco mij heeft gedemonstreerd.

Nu al heel wat uurtjes met beide machines doorgebracht, de Flex klinkt inderdaad iets anders.
Persoonlijk vind ik de positionering van de snelheidsregeling bij de Festool beter (bovenkant i.p.v. zijkant).
Ook de mogelijkheid van het afkoppelbare snoer is erg prettig.

Heb je het budget, neem de Festool.
Heb je dat niet dan de een Flex of een AEG als je een rotary wilt in het hogere segment.

Paulus de Boskabouter zei:
Vind de Flex een prima apparaat, gebruik hem nu ruim een jaar. Maar de Festool is een hele andere klasse, zoals Eelco mij heeft gedemonstreerd.
de L3401 is weer een andere machine dan de 14-2 150 Gideon ;)

Nope...
In elk geval niet volgens een pasklaar systeem..

Ik zit eraan te denken mijn VRG te modden en er een Festool plug-it systeem in te zetten.... :)

Je kan een afkoppelbaar snoer aan elke machine maken.

Hiervoor heb je nodig:

1 x Plug it stekker Festool, art.nr. 489.685, € 15,11 euro incl. btw
1 x - Plug-it koppelsnoer 36cm, art.nr. 491.144, € 19,40 euro incl. btw
of
1 x Plug-it koppelsnoer 42cm, art.nr. 491.145, € 19,40 euro incl. btw

Er zijn ook losse plug-it snoeren leverbaar in 4 of 7 meter, rubber of PUR.

PUS is slijtvaster, maar ook veel stugger dan een rubber kabel, dit kan in je nadeel werken.

Rubber snoer:
226825.jpg

Het koppelsnoer (36 of 42cm) komt aan de machine, de koppelstekker komt aan het snoer waar je de gewone stekker vanaf knipt.

Het enige nadeel hiervan is dat áchter de machine de kabel een stuk zwaarder wordt en mogelijk door gaat hangen over de lak. Let hier dus wel op.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even over bovenstaande 'aanbouwkoppeling' die eerst nog aan een snoertje hangt:
Ik persoonlijk vind het nadeel van zo'n slingerend extra deel achter je machine niet opwegen tegen het 'voordeel' dat je daar de machine kunt loskoppelen.
Als het vast aan de machine zelf gemonteerd zit (zoals bij de Shinex) is het wel handig (zeker ook met opbergen).

Anders ben je net zo snel als je gewoon de stekker even uit het stopcontact haalt.