• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rotary?

Zolang je uitkomt met een excenter, dan is dat prima, een rotary is een hele andere discipline en eigenlijk ook voor andere doeleinden. Met een excencter zoals de DAP500 en G220 e.d. ben je iets beperkter in wat je aan lakdefecten kunt doen, die is meer geschikt voor het verwijderen van swirls e.d. hoewel de hardheid van de lak hier ook een rol in meespeelt. Een rotary is wat dat betreft een ander beest, denk je aan wetsanden e.d. dan is een rotary onmisbaar, ook om diepere krassen weg te krijgen is de rotary perfect. Met een excenter zal het uiteindelijk ook lukken, je hebt alleen veel meer passes nodig, wetsand krassen zul je er niet mee wegkrijgen.
 
Ik heb de Krauss SZ-81803 nog maar pas en heb ook nog maar wat geoefend op een testmotorkap maar de resultaten zijn zeer goed en van terugval in toerental heb ik weinig of niks van gemerkt, dus wat mij betreft is deze Krauss zijn geld waard. Ik snap trouwens niet waarom er steeds gesproken wordt over druk op de machine zetten. Ik laat gewoon het gewicht van de machine zijn werk doen en oefen er verder weinig of geen druk op uit en toch was het resultaat (weliswaar na verschillende passen) bevredigend. Als ik dan nog voel aan de warmte van de lak na enkele passes dan vraag ik me af als er veel druk uitgeoefend wordt hoe warm de lak dan pas moet aanvoelen.
 
Druk zetten is misschien het verkeerde woord, de goedkopere machines zakken in toerental doordat de wrijving van de pad hoger wordt, duurdere machines corrigeren dat zodat het toerental gelijk blijft, hoeveel wrijving er ook is. Je zet meestal iets druk, maar niet echt veel.
Je hebt nu op een motorkap geoefend, dit is nog simpel en dat kan iedereen leren en onder de knie krijgen, maar een auto bestaat niet alleen uit liggende delen.... ;) Een rotary wordt pas lastig bij hoekjes, verhogingen en staande panelen. Dan zul je toch echt de machine goed in de hand moeten kunnen houden, kunnen sturen en gelijkmatig druk moeten kunnen zetten. En dan wil je echt een machine die zijn toerental goed vasthoudt :ja
 
nicknameless zei:
Zodra ik em heb, dan gaan we em onderwerpen aan een test. ;)

Thanks for the info!


Ben daar wel benieuwd naar.... zeker nu de prijzen niet waanzinnig uiteenlopen. De Flex 3403 en AEG PE 150 worden beiden erg goed ontvangen in de detailing scene, Fein is op dit gebied denk ik minder bekend, maar heeft ook een naam hoog te houden, en de specs lijken me zeker niet verkeerd. (Ik vraag me alleen af hoe die touch-toetsen om gas te geven resp. te verminderen bevallen, met name of je die niet per ongeluk raakt bij het vasthouden.)
 
stimpy68 zei:
Euh.... huh? Nee de DAP500 IS een excenter! er zijn alleen 2 verschillende soorten: excenter met en zonder geforceerde rotatie, de G220, DAP500, AEG 460EXE, AEG 150, Bosch e.d. zijn allemaal excenters ZONDER geforceerde rotatie.

Het vermogen van de DAP ligt hoger dan het vermogen van een AEG 150 E of AEG 460, toch? Als een excenter hetzelfde is als een D/A, waarom worden apparaten als de G220 en de DAP dan dual action machines genoemd en een AEG 150E of AEG 460 excenter??
 
De naam excenter wordt gebruikt voor schuurmachines en Dual Action voor polijsters. Het is dezelfde beweging die ze maken maar ze zijn gemaakt met voor verschillende doeleindes vandaar een andere naam.
 
Inderdaad, deze machine hebben een excentrische beweging, dat wil zeggen, de backingplate beweegt om het middelpunt heen, hetzelfde als je zou doen als je rondjes maakt met een applicator pad. Deze beweging is of met een vrije ronddraaiende beweging, de backing plate draait door de excentrische beweging, of geforceerd, de backingplate wordt aangedreven door de motor. Zoals Dibbuz al aangeeft, de naam excenter wordt gebruikt voor schuurmachines en dual/action voor poets/polijst machines.
Het vermogen van de DAP500 is 500 watt de AEG 460EXE 460 Watt, dat is het totaal vermogen van de motor, belangrijk is hoeveel vermogen er opgenomen wordt.
 
stimpy68 zei:
belangrijk is hoeveel vermogen er opgenomen wordt.

Even een corrigerende tik uitdelen :klap

Het gaat om het afgegeven vermogen....

Het verschil
Het opgenomen vermogen is het actuele werkvermogen van een toestel wanneer het toestel draait. Het opgenomen vermogen is het ECHTE VERBRUIK in Watt van een toestel.

Het afgegeven vermogen is het aantal Watt dat een toestel presteert, het geeft aan hoe krachtig een toestel is. Het geeft NIET AAN hoeveel een toestel verbruikt.
 
ik zou voor de DAP gaan; krachtig en toch veilig.

zeker die budgetrotary's lijken mij niet prettig, maar aan de andere kant heb ik geen rotary-ervaring...
 
Dibbuz zei:
De naam excenter wordt gebruikt voor schuurmachines en Dual Action voor polijsters.

Ik lag er vannacht in bed over te denken en dit schoot mij ook te binnen. Thanks voor de opheldering iig! :cool: