• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rotary?

Matthijs

Detailing rookie
29 jul 2008
263
0
Hallo,

Mijn vader wil misschien een zwarte BMW 535i (e39)gaan kopen en hem inruilen tegen onze zilvere BMW 520i (e39). Het is nog niet zeker of dit doorgaat, maar aangezien we dan misschien een zwarte auto krijgen lijkt mij het prachtig om een (vrijwel) krasvrije lak te hebben.
De zilveren lak van onze BMW nu heeft enorme swirls, maar deze zijn haast niet zichbaar door de kleur, en een beetje SRP op zijn tijd werkt ook prima.
Ik heb nu alleen een excente. Ik wil graag een Rotary om op de (misschien) nieuwe BMW te gaan werken, uiteraard uiterst voorzichig.
Ik heb wat vragen voor jullie:
Mijn budget is zon 80 euro (voor de machine), nou heb ik op internet wat rondgezocht en heb de volgende machines gevonden:

Einhell BT-PO 1100 E 1100 Watt

€70,-


Krauss poetsmachine SZ-81803 1300 Watt

€80,-

Krauss TP-95184 1200 Watt

€70,-

TS-24 POL950 950 Watt

€90,-

Misschien zijn er meer goede machines.
Kent iemand betere in dezelfde prijsklasse? Zijn deze machines uberhaubt hun geld wel waard?
En is het verstandig om een rotary te kopen voor iemand zoals ik, met dus niet al te veel ervaring?
Ik hoor graag jullie adviezen!


Groeten Matthijs
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil het je afraden Mathijs. Waarom spaar je niet even door en schaf je je de DAP500 van carclean aan?? Zoals ik heb begrepen kom je hier, ook op harde lakken, een heel eind mee!
 
Hmm, misschien heb je gelijk, maar wat is het verschil tussen een excenter en een DAP500?
Maar volgens mij zijn de BMW e39 lakken keihard, heb al iemand gezien die schaap + M105 gebruikte... 8-())
 
Als ik mijzelf even op mijn niet al te grote achterhoofd krab, maar wat er voor zit nog wel redelijk kan denken, is de DAP500 een combinatie. Misschien is het een optie om je oude excenter voor een leuke prijs van de hand te doen en idd de DAP te kopen?
 
Matthijs zei:
En is het verstandig om een rotary te kopen voor iemand zoals ik, met dus niet al te veel ervaring?

Feitelijk: Nee. Maar ervaring kun je wel opdoen, dus éérst goed oefenen op sloopdelen, en niet meteen beginnen op de nieuwe BMW.


Verder is het eigenlijk wel belangrijk dat er een elektronisch geregeld toerental op een dergelijke machine zit, wat er voor zorgt dat de machine bij elke belasting hetzelfde toerental blijft draaien. (Da's wat anders dan een instelbaar toerental).

Als dat er niet opzit zal de machine terugvallen in toerental zodra je hem ergens op zet, en dat werkt erg vervelend.

De machine van TS24 heeft dat m.i. NIET, de Kraus dacht ik ook niet. De Einhell weet ik niet, maar dat zou je even kunnen navragen. (Meld het dan hier even, want dan is hij beslist interessant). ;)

De Flex 3404 heeft die voorziening wél, zie de beschrijving: "De aanwezige elektronica zorgt voor constante snelheid, ook tijdens zwaar werk", maar is ook een stuk duurder.


De AEG PE 150 ook trouwens, maar ook die is duurder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
remonrace zei:
Als ik mijzelf even op mijn niet al te grote achterhoofd krab, maar wat er voor zit nog wel redelijk kan denken, is de DAP500 een combinatie. Misschien is het een optie om je oude excenter voor een leuke prijs van de hand te doen en idd de DAP te kopen?

DAP is in feite een excenter, net als de G220. ;)
 
DAP is krachtiger als een excenter. Mocht je toch besluiten een rotary te kopen kun je hier ook nog een rotary overzichtje vinden.
 
Verkoop je oude excenter ,koop een DAP en een set Menzerna Polishes..:)^
Een DA werkt niet even snel als een rotary maar je "kan" dezelfde resultaten behalen ,uiteraard zal het iets beperkter zijn en je zal meer "hits" nodig hebben.

Maar als je niet onder tijdsdruk moet werken en het voor jezelf ,vrienden ,ouders en ... is ben je net zo goed af met een DA.

Als je toch een rotary zou willen kopen zou ik doorsparen en in 1 keer een betere versie kopen.
Bovenstaande werken goed ,maar meestal is het probleem het terugvallen in toerental onder belasting ,iets wat niet makkelijk werkt voor een beginnend rotary gebruiker.
 
Sven S8 zei:
De Einhell weet ik niet, maar dat zou je even kunnen navragen.

Deze heeft dit ook.. (EDIT : Terug vallen in toeren) Ik heb hem hier liggen ,werkt prima zonder al teveel druk. Maar heb je serieus diepere krassen dan beginnen de problemen al..
 
Voor een echte rotary van een goed merk, zit je tegen de 300 euro of meer aan.
Ik werk in een groothandel, kan tegen inkoopprijzen machines bestellen, maar dan nog betaal je een hoop geld...8o

Oh ja, ik heb een Fein rotary besteld, type WPO 13-15E.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
B.K. zei:
Deze heeft dit ook.. Ik heb hem hier liggen ,werkt prima zonder al teveel druk. Maar heb je serieus diepere krassen dan beginnen de problemen al..

De Einhell BT-PO 1100 E bedoel je?

Als die een elektronisch geregeld toerental heeft net als de Flex en AEG (en dus niet terugvalt in toeren) lijkt het me helemaal geen verkeerd ding voor die prijs... 8-())
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry sven druk me verkeerd uit.

Deze valt terug in toeren onder belasting..Niet heel sterk maar wel degelijk merkbaar.
 
Xizer zei:
DAP is krachtiger als een excenter. Mocht je toch besluiten een rotary te kopen kun je hier ook nog een rotary overzichtje vinden.

Euh.... huh? Nee de DAP500 IS een excenter! er zijn alleen 2 verschillende soorten: excenter met en zonder geforceerde rotatie, de G220, DAP500, AEG 460EXE, AEG 150, Bosch e.d. zijn allemaal excenters ZONDER geforceerde rotatie.

Mathijs, mocht je toch overwegen een rotary aan te gaan willen schaffen, spaar door en koop wat goeds, de rotary's die je op noemt zijn in mijn ogen niets... ga voor een AEG, Flex of Fein, laat merken zoals Einhell (doet zijn naam eer aan :-" ) en Krauss links liggen. Zij zullen allemaal terugzakken in toerental en dat wil je echt niet.
En wat de anderen ook al zeggen, met een rotary moet je veel ervaring op doen en toch wel wat ervaring hebben met machinaal werken. Oefenen op schade spul is ideaal, dat kun je weggooien een auto van een ander niet.... en schade kun je zo maken met een rotary! :ja
 
B.K. zei:
Sorry sven druk me verkeerd uit.

Deze valt terug in toeren onder belasting..Niet heel sterk maar wel degelijk merkbaar.

Ah okay, ik dacht al... Zou wel een echte prijsbreker zijn. Jammer...

Ik hik ook een beetje tegen prijzen van €250,- tot €300,- aan, maar heb toch zoiets van meteen goed of helemaal niet. :weetniet
 
Ik ben begonnen met een goedkope rotary, kwam al snel tot de conclusie dat dat niet echt wat was (wel leuk om ervaring mee op te doen en te beginnen, maar meer niet), zakte in toerental. Heb even doorgespaard voor een AEG en ik heb er geen moment spijt van gehad! Zakt totaal niet in toerentel zodat je je hoofd bij je werk kunt houden en niet constant bezig bent om "gas" te geven... met alle gevolgen van dien.
 
stimpy68 zei:
Ik ben begonnen met een goedkope rotary, kwam al snel tot de conclusie dat dat niet echt wat was (wel leuk om ervaring mee op te doen en te beginnen, maar meer niet), zakte in toerental.

Akkoord ,dit is fijn om te leren wat je kan verwachten.. Ik weet nu wat dit soort toestellen doet ,en dit is niet handig om mee te werken.
Maar ik ben toch ook nog niet klaar om weer een som geld neer te leggen voor nog een toestel.
De G220 doet zn werk ,en doet het goed. Maar ik heb niet elke dag een machine nodig en als ik hem nodig heb is het toch meestal voor mezelf ,vrienden ,familie ,...
Dus geen tijdsdruk ,en kan ik op mijn gemak werken met de excenter.
 
@ Sven S8:

Die Fein kost mij +/- 300 euro inklusief btw.

De normale verkoopprijs ligt op 319,= ex btw. Ik krijg 27% korting bij de leverancier op deze machine.
Je kunt dan uitrekenen wat ie inkoop kost. Hier komt voor personeel 10% toeslag bij + de btw.

319 x 0,77 = 245,63 x 1.1 = 270,19 x 19% = 321,52 euro inklusief btw.

Je ziet het, het is niet heel veel korting die we krijgen als personeel. De marge is gewoon heel laag...

:roll

Die 10% toeslag moet betaald worden omdat belasting technisch gezien, we alles voor de daadwerkelijke inkoopprijs zouden krijgen, dit wordt gezien als verkaptte loon