Hee mensen!
Bij deze ga ik een verslag typen over het aanpakken van een oldtimer: Rover SD1 3.5 v8 Vitesse S. De auto is van mijn neef die in Amerika woont. Ik mocht zodoende de auto zelf uit de stalling halen, waar ik hem vandaag weer heen heb gebracht! Op de valreep, want vanaf morgen mag er 3 maanden niet mee gereden worden.
Afgesproken dat ik mijn best mocht doen in 20-25 uur. Mijn neef wou vooral de rare schade op de motorkap weg, waarschijnlijk iemand die daar met een schuurspons had lopen poetsen. De auto is in 2000 overgespoten. Gewoon metallic lak met blanke laklaag dus.
Twee weken geleden begon het feest! De detail over heel veel dagen verdeeld, omdat het allemaal tussen de bedrijven door moest. Auto uit de opslag gehaald. Even rondje gereden zodat alles lekker warm werd en vervolgens gefoamed in een wasbox. Vervolgens ging het regenen, regenen en nog is regenen. Die dag nog de velgen en banden schoon gemaakt. Banden met APC+D 1 op 10, meermaals. Velgen met non ferro, heractiveren met een kwast en daarna gewassen met een mitt en btbm shampoo. Heb geen velgenborstels, maar daar had ik in dit geval ook niet zoveel aan gehad denk ik.
Schoon:
Twee dagen later was het even droog zodat ik de deursponningen kon aanpakken met APC+D 1 op 10, kwastje, sopje btbm en een Monello sponge.
Voor:
Na:
En toen weer regen. De dag erna eindelijk lang droog. Tijd voor het wassen, non ferro'n en kleien.
Auto gewassen met de twee emmer methode en één gritguard. Born to be Mild als shampoo, Qyeon Smoothie voor de bovenste laag en een Monello Mitt voor de lagere delen en bumpers. Daarna non ferro op de lagere delen, maar dit deed niet heel veel.
Toen kon het kleien beginnen. Born Slippy en Monello clay. Dit was ook zeker nodig. Volgens mij erg veel teer op de auto, wat ik later ook nog terug leek te zien in de pads. Vooral op de liggende delen.
Na een stukje motorkap:
En toen stond de auto er zo bij:
En op naar de loods, met mijn nieuwe 6000k led lampen opgesteld Voor mij ook gelijk de eerste keer dat ik ging werken met goede verlichting! Normaal buiten of onder de carport.
Toen kon de inspectie beginnen. Zie hier de motorkap:
En zoals je kunt zien, ligt die precies naast de knik in het midden van de motorkap:
En verder op de motorkap:
Dit heb ik aangepakt Scholl S3 met de DAP900 V3 op een gele Monello pad. De gehele motorkap twee keer aanpakt en de S3 lekker doorgewerkt. De rare plekken 3 a 4 keer waarvan twee keer doorgewerkt. De defecten waren er echt nog niet uit. Maar vond het wel welletjes, temeer ook omdat ik geen lakdiktemeter heb. Het zag er toen een stuk beter uit, maar de diepere krassen waren nog lang niet weg.
Zie het verschil, en gelijk door naar het volgende probleem:
Ook dit heb ik aangepakt met S3, Voorzichtig geweest en uiteraard niet helemaal weg gekregen. Wel een stuk verbeterd:
Verder nog wat defecten op de rechts achter:
De eerste twee eruit gekregen met drie keer S3 waarvan twee keer flink doorgewerkt. Eerste twee weg kunnen werken maar de krassen op bovenstaande zitten veel te diep.
Algehele staat van de lak:
Wel mooi kunnen verbeteren met voor het grootste deel 1 hit S3 en flink doorwerken op dap standje 4:
Alright, volgens mij al teveel foto's. Afronden Tonny... uhmm
Oja er zat echt een soort waas over de liggende delen. Geprobeerd om het op de foto te krijgen. Boven de antenne is gepolijst. (Was wel wat stoffig geworden inmiddels):
Pads werden daar ook enorm vies van. Na 1 hit gelijk wassen die handel. Helemaal zwart (kan het alleen niet laten zien want mag geen foto's meer uploaden)
Nou goed, toen zat de glans er aardig in:
De motorkap nog gedaan met S30 op witte Monello pad. Kon niet zeggen dat ik nou verschil zag.. En toen werd het echt hoog tijd om te waxen. Voor het eerst gebruik gemaakt van Waxaddict Vitreo Dutch Edition.
Goh wat ruikt die toch heerlijk, 845 is maar smerig wat dat betreft. Smeerde eerst wat te dik volgens mij. En motorkap iets te lang laten curen. Daarna ging het beter. Maar vond de swipe test nog lastig. Misschien komt het door die nieuwe led lampen. Want soms dacht je, ja nu mag het eraf. Maar dan keek je vanuit een andere hoek en dacht ik van; neeh.
Interieur heeft minder aandacht gekregen. Grondig gestofzuigd, en het dashboard en de knoppen, luchtroosters met de stofzuigen en de Valet Pro kwast bij langs gegaan. De deuren en dashboard nog even afgenomen met APC+D 1 op 10. Ramen schoongemaakt. Snel naar huis gereden met alle gear, wat foto's gemaakt toen het nog net niet donker was en de Rover weer terug gezet in de stalling. Morgen nog even een hoes om de auto heen leggen.
Zat een hele gore hoes om de auto. Binnenkant zit los en zag er ook al vuil inhangen. Had al afgeraden om er een hoes overheen te doen, maar mijn neef wil de auto wel graag in een jasje hebben. Snap ik ook zeker. Thuis nog een hele lichte hoes gevonden tegen de vorst. Die is beter. Hopelijk is dat goed.
Bedankt voor het lezen, als je het zover gered hebt. Altijd blij met tips, opmerkingen!
Zal nog even een paar na foto's erin knallen.
Bij deze ga ik een verslag typen over het aanpakken van een oldtimer: Rover SD1 3.5 v8 Vitesse S. De auto is van mijn neef die in Amerika woont. Ik mocht zodoende de auto zelf uit de stalling halen, waar ik hem vandaag weer heen heb gebracht! Op de valreep, want vanaf morgen mag er 3 maanden niet mee gereden worden.
Afgesproken dat ik mijn best mocht doen in 20-25 uur. Mijn neef wou vooral de rare schade op de motorkap weg, waarschijnlijk iemand die daar met een schuurspons had lopen poetsen. De auto is in 2000 overgespoten. Gewoon metallic lak met blanke laklaag dus.
Twee weken geleden begon het feest! De detail over heel veel dagen verdeeld, omdat het allemaal tussen de bedrijven door moest. Auto uit de opslag gehaald. Even rondje gereden zodat alles lekker warm werd en vervolgens gefoamed in een wasbox. Vervolgens ging het regenen, regenen en nog is regenen. Die dag nog de velgen en banden schoon gemaakt. Banden met APC+D 1 op 10, meermaals. Velgen met non ferro, heractiveren met een kwast en daarna gewassen met een mitt en btbm shampoo. Heb geen velgenborstels, maar daar had ik in dit geval ook niet zoveel aan gehad denk ik.
Schoon:
Twee dagen later was het even droog zodat ik de deursponningen kon aanpakken met APC+D 1 op 10, kwastje, sopje btbm en een Monello sponge.
Voor:
Na:
En toen weer regen. De dag erna eindelijk lang droog. Tijd voor het wassen, non ferro'n en kleien.
Auto gewassen met de twee emmer methode en één gritguard. Born to be Mild als shampoo, Qyeon Smoothie voor de bovenste laag en een Monello Mitt voor de lagere delen en bumpers. Daarna non ferro op de lagere delen, maar dit deed niet heel veel.
Toen kon het kleien beginnen. Born Slippy en Monello clay. Dit was ook zeker nodig. Volgens mij erg veel teer op de auto, wat ik later ook nog terug leek te zien in de pads. Vooral op de liggende delen.
Na een stukje motorkap:
En toen stond de auto er zo bij:
En op naar de loods, met mijn nieuwe 6000k led lampen opgesteld Voor mij ook gelijk de eerste keer dat ik ging werken met goede verlichting! Normaal buiten of onder de carport.
Toen kon de inspectie beginnen. Zie hier de motorkap:
En zoals je kunt zien, ligt die precies naast de knik in het midden van de motorkap:
Dit heb ik aangepakt Scholl S3 met de DAP900 V3 op een gele Monello pad. De gehele motorkap twee keer aanpakt en de S3 lekker doorgewerkt. De rare plekken 3 a 4 keer waarvan twee keer doorgewerkt. De defecten waren er echt nog niet uit. Maar vond het wel welletjes, temeer ook omdat ik geen lakdiktemeter heb. Het zag er toen een stuk beter uit, maar de diepere krassen waren nog lang niet weg.
Zie het verschil, en gelijk door naar het volgende probleem:
Ook dit heb ik aangepakt met S3, Voorzichtig geweest en uiteraard niet helemaal weg gekregen. Wel een stuk verbeterd:
Verder nog wat defecten op de rechts achter:
De eerste twee eruit gekregen met drie keer S3 waarvan twee keer flink doorgewerkt. Eerste twee weg kunnen werken maar de krassen op bovenstaande zitten veel te diep.
Algehele staat van de lak:
Wel mooi kunnen verbeteren met voor het grootste deel 1 hit S3 en flink doorwerken op dap standje 4:
Alright, volgens mij al teveel foto's. Afronden Tonny... uhmm
Oja er zat echt een soort waas over de liggende delen. Geprobeerd om het op de foto te krijgen. Boven de antenne is gepolijst. (Was wel wat stoffig geworden inmiddels):
Pads werden daar ook enorm vies van. Na 1 hit gelijk wassen die handel. Helemaal zwart (kan het alleen niet laten zien want mag geen foto's meer uploaden)
Nou goed, toen zat de glans er aardig in:
De motorkap nog gedaan met S30 op witte Monello pad. Kon niet zeggen dat ik nou verschil zag.. En toen werd het echt hoog tijd om te waxen. Voor het eerst gebruik gemaakt van Waxaddict Vitreo Dutch Edition.
Goh wat ruikt die toch heerlijk, 845 is maar smerig wat dat betreft. Smeerde eerst wat te dik volgens mij. En motorkap iets te lang laten curen. Daarna ging het beter. Maar vond de swipe test nog lastig. Misschien komt het door die nieuwe led lampen. Want soms dacht je, ja nu mag het eraf. Maar dan keek je vanuit een andere hoek en dacht ik van; neeh.
Interieur heeft minder aandacht gekregen. Grondig gestofzuigd, en het dashboard en de knoppen, luchtroosters met de stofzuigen en de Valet Pro kwast bij langs gegaan. De deuren en dashboard nog even afgenomen met APC+D 1 op 10. Ramen schoongemaakt. Snel naar huis gereden met alle gear, wat foto's gemaakt toen het nog net niet donker was en de Rover weer terug gezet in de stalling. Morgen nog even een hoes om de auto heen leggen.
Zat een hele gore hoes om de auto. Binnenkant zit los en zag er ook al vuil inhangen. Had al afgeraden om er een hoes overheen te doen, maar mijn neef wil de auto wel graag in een jasje hebben. Snap ik ook zeker. Thuis nog een hele lichte hoes gevonden tegen de vorst. Die is beter. Hopelijk is dat goed.
Bedankt voor het lezen, als je het zover gered hebt. Altijd blij met tips, opmerkingen!
Zal nog even een paar na foto's erin knallen.
Laatst bewerkt: