• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Rover SD1 paint enhancement

Tonny

Detailing guru
1 mei 2017
318
153
33
Lemmer
Hee mensen!

Bij deze ga ik een verslag typen over het aanpakken van een oldtimer: Rover SD1 3.5 v8 Vitesse S. De auto is van mijn neef die in Amerika woont. Ik mocht zodoende de auto zelf uit de stalling halen, waar ik hem vandaag weer heen heb gebracht! Op de valreep, want vanaf morgen mag er 3 maanden niet mee gereden worden.

IMG_1550.JPG


Afgesproken dat ik mijn best mocht doen in 20-25 uur. Mijn neef wou vooral de rare schade op de motorkap weg, waarschijnlijk iemand die daar met een schuurspons had lopen poetsen. De auto is in 2000 overgespoten. Gewoon metallic lak met blanke laklaag dus.

Twee weken geleden begon het feest! De detail over heel veel dagen verdeeld, omdat het allemaal tussen de bedrijven door moest. Auto uit de opslag gehaald. Even rondje gereden zodat alles lekker warm werd en vervolgens gefoamed in een wasbox. Vervolgens ging het regenen, regenen en nog is regenen. Die dag nog de velgen en banden schoon gemaakt. Banden met APC+D 1 op 10, meermaals. Velgen met non ferro, heractiveren met een kwast en daarna gewassen met een mitt en btbm shampoo. Heb geen velgenborstels, maar daar had ik in dit geval ook niet zoveel aan gehad denk ik.:p
Schoon:
IMG_2085.JPG


Twee dagen later was het even droog zodat ik de deursponningen kon aanpakken met APC+D 1 op 10, kwastje, sopje btbm en een Monello sponge.
Voor:
IMG_2092.JPG

Na:
IMG_2103.JPG


En toen weer regen. De dag erna eindelijk lang droog. Tijd voor het wassen, non ferro'n en kleien.
Auto gewassen met de twee emmer methode en één gritguard. Born to be Mild als shampoo, Qyeon Smoothie voor de bovenste laag en een Monello Mitt voor de lagere delen en bumpers. Daarna non ferro op de lagere delen, maar dit deed niet heel veel.

Toen kon het kleien beginnen. Born Slippy en Monello clay. Dit was ook zeker nodig. Volgens mij erg veel teer op de auto, wat ik later ook nog terug leek te zien in de pads. Vooral op de liggende delen.
Na een stukje motorkap:
IMG_2094.JPG

En toen stond de auto er zo bij:
IMG_2109.JPG

En op naar de loods, met mijn nieuwe 6000k led lampen opgesteld:blush: Voor mij ook gelijk de eerste keer dat ik ging werken met goede verlichting! Normaal buiten of onder de carport.
IMG_2120.JPG


Toen kon de inspectie beginnen. Zie hier de motorkap:
IMG_2128.JPG

En zoals je kunt zien, ligt die precies naast de knik in het midden van de motorkap:
IMG_2131.JPG
En verder op de motorkap:
IMG_2129.JPG

IMG_2130.JPG

IMG_2134.JPG

Dit heb ik aangepakt Scholl S3 met de DAP900 V3 op een gele Monello pad. De gehele motorkap twee keer aanpakt en de S3 lekker doorgewerkt. De rare plekken 3 a 4 keer waarvan twee keer doorgewerkt. De defecten waren er echt nog niet uit. Maar vond het wel welletjes, temeer ook omdat ik geen lakdiktemeter heb. Het zag er toen een stuk beter uit, maar de diepere krassen waren nog lang niet weg.

Zie het verschil, en gelijk door naar het volgende probleem:
IMG_2139.JPG

IMG_2138.JPG

IMG_2154.JPG

Ook dit heb ik aangepakt met S3, Voorzichtig geweest en uiteraard niet helemaal weg gekregen. Wel een stuk verbeterd:
IMG_2170.JPG

IMG_2140.JPG


Verder nog wat defecten op de rechts achter:
IMG_2158.JPG

IMG_2159.JPG

IMG_2160.JPG

De eerste twee eruit gekregen met drie keer S3 waarvan twee keer flink doorgewerkt. Eerste twee weg kunnen werken maar de krassen op bovenstaande zitten veel te diep.
Algehele staat van de lak:
IMG_2145.JPG

Wel mooi kunnen verbeteren met voor het grootste deel 1 hit S3 en flink doorwerken op dap standje 4:
IMG_2144.JPG


Alright, volgens mij al teveel foto's. Afronden Tonny... uhmm
Oja er zat echt een soort waas over de liggende delen. Geprobeerd om het op de foto te krijgen. Boven de antenne is gepolijst. (Was wel wat stoffig geworden inmiddels):
IMG_2167.JPG

Pads werden daar ook enorm vies van. Na 1 hit gelijk wassen die handel. Helemaal zwart (kan het alleen niet laten zien want mag geen foto's meer uploaden:joy:)

Nou goed, toen zat de glans er aardig in:
IMG_2178.JPG

De motorkap nog gedaan met S30 op witte Monello pad. Kon niet zeggen dat ik nou verschil zag.. En toen werd het echt hoog tijd om te waxen. Voor het eerst gebruik gemaakt van Waxaddict Vitreo Dutch Edition.
IMG_2185.JPG

Goh wat ruikt die toch heerlijk, 845 is maar smerig wat dat betreft. Smeerde eerst wat te dik volgens mij. En motorkap iets te lang laten curen. Daarna ging het beter. Maar vond de swipe test nog lastig. Misschien komt het door die nieuwe led lampen. Want soms dacht je, ja nu mag het eraf. Maar dan keek je vanuit een andere hoek en dacht ik van; neeh.

Interieur heeft minder aandacht gekregen. Grondig gestofzuigd, en het dashboard en de knoppen, luchtroosters met de stofzuigen en de Valet Pro kwast bij langs gegaan. De deuren en dashboard nog even afgenomen met APC+D 1 op 10. Ramen schoongemaakt. Snel naar huis gereden met alle gear, wat foto's gemaakt toen het nog net niet donker was en de Rover weer terug gezet in de stalling. Morgen nog even een hoes om de auto heen leggen.

Zat een hele gore hoes om de auto. Binnenkant zit los en zag er ook al vuil inhangen. Had al afgeraden om er een hoes overheen te doen, maar mijn neef wil de auto wel graag in een jasje hebben. Snap ik ook zeker. Thuis nog een hele lichte hoes gevonden tegen de vorst. Die is beter. Hopelijk is dat goed.

Bedankt voor het lezen, als je het zover gered hebt. Altijd blij met tips, opmerkingen!

Zal nog even een paar na foto's erin knallen.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig, pik! :p Wat een dankbaar klusje, man. Die kleur is ook écht lekker om helemaal op te swaffelen. ;) Er is nadien weer een hoes overheen gegaan die niet zo best was?! :scream:

Heb geen velgenborstels, maar daar had ik in dit geval ook niet zoveel aan gehad denk ik.:p
Een tandenborstel was meer op zijn plek geweest, inderdaad. Lastige velgen!

Alright, volgens mij al teveel foto's. Afronden Tonny... uhmm
Ik ken het. :p Veel werk verricht, écht duidelijk veel resultaat behaald, maar je kan dan nooit écht alles laten zien.

De motorkap nog gedaan met S30 op witte Monello pad. Kon niet zeggen dat ik nou verschil zag..
De S3 laat een flinke finish achter als je de korrel goed benut. Goed bezig geweest dus! :D S30 alsnog gebruiken is soms inderdaad op het oog niet nodig, zover je het kan checken met inspectielampen of wat dan ook.

Maar vond de swipe test nog lastig. Misschien komt het door die nieuwe led lampen. Want soms dacht je, ja nu mag het eraf. Maar dan keek je vanuit een andere hoek en dacht ik van; neeh.
Ik ben ook geen Wax-verslaafde zoals velen hier en vind mijn Collinites meer dan genoeg. Sinds ik ook de Dutch Vitreo wat vaker smeer is het vaak lastig om de juiste timing te vinden. Mijn laatste detail was een zwarte lak en daar leek het zelfs verdwenen toen ik wilde afnemen. :p Die geur... Alleen dat al. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Tonny
Mooi resultaat behaald. @Tonny Heb je enig idee of de auto nog zijn originele lak heeft? Dat zal dan geen watergedragen lak zijn, maar lak op basis van oplosmiddelen, dus dit kan anders uitpakken met diverse polijstmiddelen en pads dan je gewend bent van een moderne lak.
 
  • Leuk
Reactions: Tonny
Mooie klus, @Tonny !
Lekker uitgebreid verslag, met zeer veel foto's.
Jammer dat de wagen in de stalling moest (dus tijd-gebrek), anders had je de trims en de banden nog kunnen behandelen.
(en die vloerbedekking van de kofferbak; heb je die nog droog gekregen?)
 
  • Leuk
Reactions: Tonny
Leuk verslag om te lezen.

Ik moet de eerste keer nog tegen komen dat ik het verschil niet zie wanneer je wel of niet afwerkt na de S3. (Of andere compound)
Vooral op een donkere lak zie je/ik dat altijd goed.

Ik zie bij donkere lakken meestel zelfs verschil als ik S30 afwerk met S40, Rupes wit of Gyeon primer. Kan ook door de verlichting komen.

Des al niet te min dankbaar werk geleverd.

Heb je enig idee of de auto nog zijn originele lak heeft?

De auto is in 2000 overgespoten.

Ik heb het idee van niet ;)
 
Laatst bewerkt:
Top gedaan, fijn om weer een gerijpte auto te zien. Mooi werk geleverd hoor.
Ik persoonlijk vind finishen met een lichte polish altijd wel een meerwaarde hebben, maar dat is persoonlijk.
Bedankt voor het delen van je werk.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Tonny
Mooi verslag van een mooi resultaat op een mooie auto. Zo gaaf zo'n SD1. Eigenlijk gewoon een 4 deurs Ferrari Daytona...
 
  • Leuk
Reactions: Tonny
Super leuk voor de positieve reacties mensen! Doet me goed.

@Quantoxx
Ja heb de S3 flink lopen doorwerken. Waarschijnlijk weet ik gewoon niet hoe ik het moet zien nadat ik met S30 heb afgewerkt. Zoals @Zluytr ook zegt. Iemand moet mij dat echt maar is laten zien. Heb tot nu toe alles van papier geleerd. Naast @Jeroen en @Dibbuz ben ik volgens mij de enige detailer in Friesland ook.:p Maakt het wat lastiger.
En verder nog maar lekker experimenteren met Vitreo, komt vast goed. 845 is ook wel erg makkelijk.

@Cordoba Thanks. Ja zoals gezegd is. In 2000 is de auto overgespoten. Wat ik weet is dat het een blanke laklaag heeft, verder hoe en wat weet ik niet.

@Kees-sw Bedankt :) . Ja klopt, wil mijn neef nog wel aanbieden om dat in het voorjaar is te doen. Tevens wil ik hem eigenlijk laten zien hoe je de auto veilig wast.. Dus komt denk ik nog wel is een vervolg met deze auto. Vloerbedekking in de kofferbak een stuk droger gekregen maar niet helemaal. Ik hoop dat de vochtvreters de rest aanpakt.

@Zluytr Tsja nogmaals, ik weet denk ik niet hoe ik het verschil goed zou kunnen zien. Nog een hoop te leren. :innocent: Thanks voor de woorden.

@Altos Graag gedaan. Misschien inderdaad maar is gaan experimenteren op de motorkap die ik nog heb liggen. Groen metallic is die.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Altos
Er zijn inderdaad lakken die na de S3, en het goed doorwerken hiervan, nog een lichte waas laten zien. :) Merendeels kom ik na de S3 goed weg met de finish als het budget het niet toelaat om meer te doen. Maja, ik werk dan ook veelal met een BF21 en dat zal ook meewerken aan die finish.

@Tonnie - Je hebt het doorwerken juist goed gedaan als de finish zo goed was. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Tonny