• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ruiten krabben of...

gti1

Detailing addict
1 nov 2020
36
53
Hallo Detailers,

Ik vraag me af wat jullie doen als er ijs op de ruiten zit. Bij mijn vorige auto deed ik altijd krabben. Hier door had ik dus veel krassen op de ruiten. Nu doe ik het anders ik zet de motor aan en wacht dan even.
Je heb ook van die sprays die het ijs ontdooien maar dat schijnt dan weer slecht te zijn voor je rubbers, lak en je lakbescherming.
Hebben jullie nog suggesties?

Groetjes gti1 (Marc)
 
Autoglym heeft een goede de-icer! En anders gewoon even je auto warm laten worden. Krabben is inderdaad nooit aan te raden, behalve als je heeeel veel haast hebt.
 
Ik gebruik ook een de-icer. Op de voorruit gebruik ik zo'n zilver anti-ijs deken. De combinatie van beiden zorgt ervoor dat je bij vriesweer binnen de 30 seconden op de baan kan. Een krabber gebruik ik nooit, de vorige eigenaar van mijn auto deed dit wel en als gevolg zitten alle rammen vol met krassen. Het ziet er niet alleen erg lelijk uit, het is ook nog eens levensgevaarlijk in de zon en 's nachts.

Als je niet overdrijft met zo'n de-icer spray en je vermijdt een beetje de rubbers en de lak, gaat het prima.
 
  • Leuk
Reactions: Tijntje
+1 bij de rest

Gewoon de-icer samen met zo'n zilver anti ijsdeken. Altijd schoon zicht naar voren. Beide voorportieren en eventueel je spiegels bij onverwarmde. Hier krabben no-go. Verkrasde ramen zie je niks door met zon erop.

Bij ijzel stop ik de ruitenwissers ook nog onder ijsdeken, blijven ze mooi vrij van ijzel. Of oude deken erover.

Koop wel een goede de-icer. Die action meuk en co ontdooit de vorst kort (of net niet helemaal) en vriest zo weer vast. Autoglym zelf geen ervaring mee, de D2 van pompstation vond ik altijd super.

Zicht gaat mij boven wax vriendelijk. Auto die op de sloop ligt valt niet te detailen;)
 
  • Leuk
Reactions: Teun
Toen ik nog een ICE has gewoon de motor aan en de auto laten ontdooien. Verhalen over slecht voor de motor is echt verleden tijd..

Tegenwoordig gewoon de Tesla die ik 10 minuten van te voren laat verwarmen.
 
Staat nog wel in het boekje van in elk geval onze Saab @Mace dat de motorslijtage het hoogst is bij stationair draaien met een koude motor, maar die is alweer uit 2007.
 
@Jansen Die hoge motorslijtage komt vooral door de koude start (olie overal tussen uit gelopen) en de nog dikke olie, waardoor de smering ook niet overal optimaal is. Zoals vroeger mijn leraar motorentechniek beweerde: de levensduur van een motorblok wordt niet door het aantal afgelegde km's bepaald, maar door het aantal koude starts. Bij gematigde belasting, warmt de motor (en dus ook de olie) veel sneller op.
 
Ik gebruik ook altijd een anti ijsdeken. Alleen met de Autoglym DeIcer ervaar ik geen achtergebleven vetlaag op de ruit.
En inderdaad niet stationair 'warm laten draaien'.
 
Ik zet een klein ventilator-kacheltje in de auto om het interieur op te warmen en daarmee de ruiten te ontdooien.
De auto staat op mij oprit en een stopcontact is niet ver weg
 
  • Leuk
Reactions: gti1
Voorheen gebruikte ik de de-icer van autoglym. Top product en nooit issues gehad met aantasten van rubbers of what so ever. Alle ramen staan in de nanolex ultra glass, wellicht helpt dat ook.

Sinds kort gebruik ik de standkachel die het interieur voorverwarmd en de motor. Avond van te voren activeren, s'morgens instappen en wegrijden.
 
Afgezien van standkachel, vooraf inprogameerbare kachelsystemen, die kunnen overal.

Thuis staat alles ook in de schuur, nergens last van, maar de schuur kan ik niet meenemen. Kachels met verleng snoer net zo. Leuk bij huis, maar op locatie?

Als de auto en de bus een werkdag op locatie/parkeerplaats staan, gaat dat allemaal niet op en dan vind ik mijn eerde genoemde ijsdeken met de-icer het prettigst.
 
Laten we maar niet proberen deze discussie te beslechten, Redcat. Terug on Topic maar.
 
Oh dus ik doe het helemaal verkeerd, ik start de auto in de ochtend en rook dan een sigaretje tot de ramen ontdooid zijn :( beter dus een de icer aanschaffen haha.
 
Ik spuit er altijd over met de tuinslang lol.

In een paar seconden is het ijs weg en het water van de tuinslang is ook koud genoeg dat je ruit niet gaat barsten.
Uiteraard op eigen risico
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook de auto altijd liet warm draaien. Tegen beter weten in ook.
Ook omdat ik een schurft heb aan een spuitfles wanneer ik koude handen heb o_O

Ik heb 75% Nederlands bloed... toch ben ik meer gemaakt voor een tropisch klimaat :p

Er zijn tenminste voldoende alternatieven op krabben, wat voor mij de grootste no go is...

Het schijnt dat ik de GTE kan voorverwarmen via de app, wanneer de auto aan de stekker zit. Dat kan ik over 10 dagen pas bevestigen :)
 
  • Grappig
Reactions: RoyR
Pak al jaren gewoon de gieter warm tot lauw water erin eroverheen gieten en wel gelijk de ruitenwisser aan anders bevriest de boel weer. Instappen en wegrijden. Zelfs met zeer zware steenslagweg Putte erin nooit een probleem er mee gehad. Maar op eigen risico natuurlijk.