• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Samen stellen stappenplan / product combinatie (handmatig / beginner)

HJee

Detailing rookie
30 nov 2020
4
2
Beste Forumleden,

Ik heb wat op het forum rondgeneusd maar er zijn zoveel opties en wat kleine dingen die ik nog niet helemaal begrijp dat ik toch graag even om advies vraag om de goede keuzes te maken. Ooit heb ik mijn eerste auto (Toyota MR2 SW20) redelijk gepoetst en bijgehouden, maar dat is inmiddels een kleine 10 jaar geleden. Ik ben toen ook nooit echt de diepte in gegaan dus ik beschouw mezelf als beginner.

Sindsdien heb ik wat leaseauto's van ons bedrijf opgereden en sinds afgelopen week rij ik eindelijk een nieuwe zelf samengestelde BMW 218i Grand Coupe in het Wit. Eindelijk weer een auto die ik echt mooi vind en waarvan ik het waard vind om deze echt mooi te houden. Dus ik wil eigenlijk af van de krasstraat bij het tankstation en een redelijk eenvoudige maar ook redelijk mooi stappenplan opzetten om hem mooi te houden.

Even een korte vraag tussendoor; ik heb hem van de week voor het eerst afgespoten in zo'n spuitcabine; de traffic film kwam er amper af; maar na even spieken bij de buurman heb ik de velgenreiniger gebruikt heb op de onderste delen/wielkassen en dat werkte perfect. Wat is dat voor spul? is dit eigenlijk wel ok voor de lak?

Goed even simpel gezegd dit heb ik nog:
- Meguiars gold class shampoo
- Turtle wax performance Shampoo
- Turtle wax precision car wax
- Meguiars soft foam applicator (1)
- CSF applicator pads (2)
- Klei (te oud? misschien slim om na 10jr te vervangen?)
- Restje meguiars carnuba wax (te oud? lijkt me ingedroogd)
- Commandant 7 Super wax
- Commandant 4 cleaner


Wat ik in gedachten heb (en vul aan...)

1. Is er een prewash voor het foamen nodig?

2. Foamen met Lancia 2.0 van Monello met Artico magico (als iemand weet welk koppelstuk op huismerk gamma HD kan? Lavor?)

3. Afspuiten met HD reiniger

3.5 Moet ik na de foam nog shampoo'en? (dat kan dan eventueel met de meguiars gold wash?)
3.6 Kan ik dat ook met Artico Magico doen?

4. één keer in de zoveel tijd kleien (suggestie of mijn klei nog bruikbaar is en welke klei/lube combi anders aangeraden wordt)
4.1 Kan ik de lube ook met één van de andere middelen maken? Artico Magico of Gold Wash?

5. Drogen met Monello Senza Acqua (trio setje kopen?) - of andere suggestie?

6. Waxen met een makkelijke wax die mooi op witte lak werkt (relatief vergevend in warmte, kou, zon, schaduw). Ik dacht aan Poorboys Natty's Liquid Blue

7. Afnemen met microvezel Monello Peluche verde trio of andere suggestie?

Zijn er nog aanvullingen die ik mis?

Kort gezegd: ik zoek een redelijk simpel en beheersbaar stappenplan met materialen waarmee de kosten/investering beheersbaar is en blijft. Meer de diepte in duiken kan altijd nog. Dus suggesties hoe ik het eenvoudig kan houden zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit op de telefoon dus even geen uitgebreide reactie nog maar pas op met onbekende spullen op je lak spuiten, kan zomaar een zure velgenreiniger zijn.
 
1: Ik gebruik zelf alleen een prewash als de auto echt heel vies is en maanden niet gewassen, op mijn eigen auto's gebruik ik nooit prewash.
2: Niet bekend met deze HD maar die vraag kan CC vast beantwoorden.
3: Ja, je moet zeker de auto nog handmatig wassen na het foamen, deze weekt vuil alleen los zodat het er makkelijker vanaf gaat met de echte was. Ik zou daar de mequiars gewoon voor opmaken. Ik zou de magico niet gelijk als wasshampoo gebruiken.
4: Dit zijn niet echt middelen bedoeld voor een claylube maar in principe zou je de auto in kunnen foamen en de foam gebruiken als glijmiddel, ik zou eerder een fles DODO clay lube halen, dit is goed voor 5 liter middel en dus zeer goedkoop. Ik denk als je de klei warm maakt dat hij nog wel werkt maar je kunt ook gelijk een combi kit met monello klei halen en genoemde DODO lube.
5: Senza Acqua is prima, ben ik ook mee begonnen, ben op moment echter over op de Gyeon silk dryer. Vind deze stuk beter maar dat is persoonlijk.
6: De meest vergevende wax die ik ken is een fles collinite 845, die gaat er altijd makkelijk af en is overal in te verwerken.
7: Die peluche verde gebruik ik ook voor wax af te nemen, prima doeken.

Als je de velgen ook goed wilt reinigen doet een fles monello non-ferro of qyeon Iron het ook altijd goed.

En de rest vind je in de vele stappenplannen hier op de site welke nog steeds actueel zijn! Veel plezier met het wassen in ieder geval
 
Super! Bedankt! Even een kritische noot; als je toch moet shampoo'en/poetsen; hoeveel toegevoegde waarde heeft het foamen eigenlijk?
 
Jouw eerste vraag: Is er een prewash voor het foamen nodig? snapte ik al niet helemaal. Het foamen is namelijk de prewash. Dit is bedoeld om al zoveel mogelijk vuil van de auto los te weken en verwijderen zonder dat je de lak aanraakt. Dit kan dus niet meer mee krassen veroorzaken als je met de washmitt gaat wassen (de zogenaamde "contact wash"). Hierin ligt de toegevoegde waarde van de prewash of snowfoam. Zonder deze stap ben je hoogstens aangewezen op het met water afspuiten van de auto voordat je gaat wassen. Dit zal aanmerkelijk minder vervuiling verwijderen dan een foam wat vuil los kan weken voordat je af gaat spoelen en dus meer vervuiling achter laten voordat je gaat wassen en waar je dus krasjes mee zal veroorzaken.

Ik lees regelmatig dat mensen niet tevreden zijn van de mate waarin een snowfoam vuil verwijdert. Aan de ene kant denk ik dat ze dan te hoge verwachtingen hebben van de prewash, en er vanuit gaan dat de auto daarna ook schoon is. Aan de andere kant herken ik dit niet, omdat in mijn ervaring na de prewash (Artico Magico) de auto altijd wel optisch schoon lijkt. Dit is natuurlijk niet zo, aangezien het water in mijn spoel-emmer altijd nog flink vies wordt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: BZwart en RoCo
Toevallig een keyless entree systeem? Ik heb dat bewust weggelaten op mijn bmw want ik kom bij zoveel diefstallen op deze manier
 
Als ze 'm graag willen dat krijg ze 'm gewoon mee, met of zonder keyless. Ik spreek helaas uit ervaring, 2 keer zelfs...

Succes met de afwikkeling @HJee