How To Basispakket + Stappenplan voor de beginner ( 09 - 2017 )

Discussie in 'Handleidingen en Tutorials' gestart door Quantoxx, 13 sep 2017.

  1. Quantoxx

    Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    4 mei 2015
    Berichten:
    7.156
    Leuk bevonden:
    3.896
    Hey GlimKezen & GlansPoppen!

    Dit is mijn advies omtrent een ''beginnerspakket'' met producten en materialen waarbij niets gericht is op een specifiek merk of wat ik zelf goed vind omdat het zo lekker stinkt of een mooie verpakking heeft, maar juist gebaseerd op prijs-kwaliteit, ervaringen van forumleden, reviews en persoonlijke ervaringen. Dit alles probeer ik zo onafhankelijk mogelijk te samenvatten.

    Met onderstaand pakket heb je een goede basis in huis en kan je meteen aan de slag met de verschillende stappen.

    Ook heb ik bij het samenstellen van het pakket verschil gemaakt tussen;
    ''Basis; minimaal nodig'' ... ''Extra; handig voor erbij'' ... ''Luxe; Maakt het af''

    Klik op merknaam en je vind alles van het betreffende merk, klik op productnaam en je vind het specifieke product.


    Voorwas (€63,00) ... (€70,00)

    Prewash
    middels drukpomp;
    Foamen middels HD + foamlans;
    Voorwas_zps3u2km82a.png
    Een drukpomp om de prewash mee te sprayen en een pH-neutrale foamshampoo die veilig is voor wax en andere vormen van bescherming. (LSP - Last Step Protection)

    Een foamlans voor op de hogedrukreiniger en een pH-neutrale foamshampoo die veilig is voor wax en andere vormen van bescherming. (LSP - Last Step Protection)

    Beide accessoires zijn van goede kwaliteit en zullen lang meegaan. De foamshampoo zijn goed voor vele wasbeurten. (Voorbeeld; Per foambeurt verbruik je gemiddeld 60ml foamshampoo. Met 5L kan je dan 1,5 jaar lang elke week foamen)
    Het verbruik van de foamshampoo zal bij de drukpomp hoger liggen.


    Velgen (€42,00)
    Velgen_zpsgcxhmfbc.png

    Een ijzerverwijderaar om remstof te verwijderen en deze heeft als bonus een goede reinigende functie. Met de borstel kan je het velgbed en eventueel de voorzijde van de velg borstelen. Met de kwast kan je ook de voorzijde reinigen en/of lastig bereikbare plekken raken.

    De Non-Ferro is krachtig, maar in verhouding duur om bijv. elke week te gebruiken. Onderhoud de velgen dus goed door het remstof + vervuiling tijdig te verwijderen middels een sopje of een goedkopere velgenreiniger. De Non-Ferro kan je dan bijv. een wasbeurt overslaan.


    Wassen & Drogen (€111) ... (€146,50) ... (€211,50)
    Wassen01_zpsk4yburpi.png

    Zéér stevige emmers met een grote inhoud. Grit Guard in de spoelemmer om vuil zoveel mogelijk op de bodem te houden. Populaire én voordelige pH-neutrale shampoo voor gemiddeld 50 wasbeurten.
    Dikke washandschoen om veel water en vuil op te nemen. Grote droogdoek om veilig te drogen.


    Extra (+ €35,50)
    Wassen02_zpsbvuyibie.png
    Een tweede Grit Guard voor in de sop-emmer. Dikkere handvaten voor de emmers. (Comfortabeler + kleur onderscheidt de emmers) Een tweede washandschoen voor specifiek lagere en/of vuilere panelen.


    Luxe (+ €65,00)
    Wassen03_zpssjljz0td.png
    Een derde emmer + Grit Guard specifiek voor de velgen. Ook voor deze emmer een dikker handvat. Een Washboard voor in de spoel-emmer. Verschillende stickers waarvan de kleuren overeenkomen met de kleuren van de verschillende Grit Guards en handvaten om zo de emmers makkelijk van elkaar te kunnen onderscheiden. Een extra droogdoek, kleinere variant, om de auto na te lopen en/of voor kleinere delen.


    Bonus (+ €45,00)
    Voor de mensen die hun prachtige emmers ook willen gebruiken om (warm) water mee te nemen naar een wasbox of gewoon een lading zelfgemaakt, oer-Hollands bakkie snert willen serveren bij de plaatselijke bingo; Deksels!

    Wassen04_zpszr0lxlaz.png

    ======================================================

    Totale kosten Basis-wassen (Prewash / Velgen / Wassen en Drogen; €200,00

    Bouwmarkt emmertje / spons / zeem / shampoo, velgenreiniger, doeken, afwasborstel en kwasten van de eurowinkel; Priceless :p


    Stappenplan →
    1. DROGE AUTO, VOORWAS
    2. Volledig insprayen met Prewash of Foam. (Enkele minuten inwerken)
    3. Emmers vullen met water. (+ Juiste dosering shampoo in de sop-emmer)
    4. Afspoelen. (Tuinslang + sproeier of hogedrukreiniger)
    5. Indien nodig Voorwas herhalen.
    6. VELGEN
    7. Enkele sprays Non-Ferro voorzijde + velgbed. (Enkele minuten inwerken)
    8. Met een natte borstel/kwast boenen en ''heractiveren''. (Enkele minuten inwerken)
    9. Afspoelen.
    10. WASSEN - Van hoog-naar-laag
    11. Washandschoen dompelen in Sop-emmer.
    12. (Voorbeeld - Dak) 1/4-deel in rechte lijnen wassen - Handschoen omdraaien.
    13. Volgende 1/4-deel wassen - Handschoen spoelen.
    14. Dompelen in Spoel-emmer en vuil eruit masseren.
    15. Handschoen uitwringen.
    16. Herhalen op de andere hoge delen van de auto. (Boven de stootstrippen)
    17. Tweede handschoen gebruiken op lagere en/of sterk vervuilde delen. (Onder de stootstrippen)
    18. AFSPOELEN - Van hoog-naar-laag
    19. Met de Tuinslang + sproeier of hogedrukreiniger afspoelen.
    20. Met de tuinslang zonder sproeier (open slang) afspoelen om water zoveel mogelijk van de auto te laten lopen. Scheelt enorm bij het drogen van de auto. (Werkt op een auto met bescherming uiteraard stukken beter)
    21. DROGEN - Verticale delen eerst
    22. Vouw de grote doek twee keer dubbel en droog de verticale panelen.
    23. Vouw de grote doek uit droog de horizontale delen.
    24. Gebruik de kleinere doeken om kieren/naden/dorpels na te lopen.
    25. Voorzijde velgen drogen.
    ============================================================
     
    #1 Quantoxx, 13 sep 2017
    Laatst bewerkt: 20 sep 2017
    A-VFR, SlomeDuikelaar, RbL en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Quantoxx

    Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    4 mei 2015
    Berichten:
    7.156
    Leuk bevonden:
    3.896
    Kleien(€32,50)
    Kleien_zpsmwtrxyxc.png

    Fles ook in 250ml-versie verkrijgbaar, 3-pack 250ml, 3-pack 700ml en Combi-6-pack.
    Extra flessen zijn altijd handig. Ook voor gebruik bij andere stappen en producten.

    Flessen_zpsqwrz3q01.png

    Een populaire, milde klei en de voordeligste. Daarbij een goed glijmiddel die in concentraat eveneens voordelig is. Dit glijmiddel maak je aan met (demi)water, 250ml product is goed voor minimaal 2,5L eindproduct en je gebruikt de sprayfles om het te sprayen.


    Stappenplan →
    Na het wassen van de auto hoeft er NIET gedroogd te worden als je gaat kleien.

    1. Neem de klei en snij/scheur hier een deel van af waarmee je een ''pannenkoekje'' kan maken ter grootte van je handpalm.
    2. Spray het glijmiddel rijkelijk op het oppervlak. (Lak/glas)
    3. Wrijf zonder druk met de klei over het paneel. (Rechte banen)
    4. Herhalen op resterende oppervlaktes.

    • Net als bij het wassen op de hogere en/of minst vervuilde delen beginnen.
    • Als de klei vervuiling tegenkomt, dan hoor je de klei deze raken en meenemen. Vervolgens zal de klei geluidloos en soepel over de lak glijden
    • Controleer de klei regelmatig om te zien of de klei erg vervuild raakt.
    • Wanneer de klei erg vervuild is en/of zelfs duidelijk grove vervuiling bevat, dan de randen van het ''pannenkoekje'' naar binnen vouwen om zo het vuil in te sluiten en een schoon stuk klei over te houden voor verder gebruik.
     
    #2 Quantoxx, 13 sep 2017
    Laatst bewerkt: 20 sep 2017
  3. Quantoxx

    Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    4 mei 2015
    Berichten:
    7.156
    Leuk bevonden:
    3.896
    Machinaal polijsten

    Monello - Scholl
    Basis - (€277,00 - €265,50) - (DAP-set / Ontvetter / Kleine pads)
    Extra - (€375,00 - €341,50) - (+ Extra grote en kleine pads / Extra doeken)
    Luxe - (€420,00 - €386,50) - (+ Inspectielamp en Accu)



    Bij machinaal polijsten is de DAP niet weg te denken. Deze excentrische machine van Polishing Power heeft 8mm uitslag is in 2 varianten verkrijgbaar;

    DAP500-900_zps9hdpfiwn.png

    Bij deze machines heb je uiteraard ook pads en polijstmiddel nodig. Deze worden separaat verkocht, maar ook zijn de DAP's verkrijgbaar in verschillende kits met daarin alle benodigdheden. DAP500-kits en DAP900-kits.

    Mijn advies is om voor een DAP900 V3 te kiezen omdat...
    1. Het vermogen hoger is dan bij de DAP500. (880 watt / 500 watt)
    2. De ergonomie beter is dan de DAP500.
    ... en deze dan als onderdeel van een Monello-starterskit (Powerpack €236,00) aan te schaffen omdat...
    1. In de set vrijwel alle benodigdheden zitten tegen een scherpe prijs.
    2. In de set ook een pad zit om machinaal wax/sealant/glaze/pindakaas aan te brengen.
    3. In de set 3 gradaties polijstmiddel + pad zitten om elke lak-hardheid te polijsten. Zo heb dan bijv. de keuze om een medium-harde lak met een medium-grove combinatie van polijstmiddel + pad te polijsten en niet met een té fijne of té grove combinatie.
    DAP900Powerpack_zpskrwsykeu.png


    Alternatief → Harde lak
    Beperk je het polijsten tot alleen jouw eigen auto met harde lak of andere auto's met harde lak, dan is het raadzaam om niet de kit met Monello-polijstmiddelen te nemen, maar de kit met Scholl Concepts-polijstmiddelen. (€233,00 - DAP900 V3, Scholl Concepts 2-Step Starterskit)
    Dit grove polijstmiddel (Scholl Concepts - S3) heeft nét wat meer bite als de Monello-versie (Veloce) en indien de lak écht flink hard is, dan is de combinatie van S3 met een extra aan te schaffen Scholl Concepts - Spiderpad een populaire keuze om nóg meer correctie te verkrijgen.

    DAP900_V3_2_step_Scholl.jpg Sandwich_Spider135mm.jpg

    Deze kit bevat twee gradaties polijstmiddel + pad i.p.v. drie en dus heb je alleen de keuze om grof te polijsten (wat nodig zal zijn op harde lak) en fijn te polijsten tot hoogglans. Je kan dus niet een tussenstap kiezen, maar dat word opgevangen door hoe de afbrekende korrel in het grove polijstmiddel zich laat verwerken van grof → medium-grof → middel-fijn. Het loont zich dus om het grove polijstmiddel langer door te werken en zo de tussenstap (medium-grof polijstmiddel) over te slaan en vervolgens met het fijne polijstmiddel te eindigen.

    Kleinere pads;
    In de set zit ook een kleinere backingplate (89mm). Dit is wat de DAP zo veelzijdig maakt, maar in de set zitten géén kleine pads. (Bumpers, lijsten, lastigere delen, etc)
    Om van deze veelzijdigheid gebruik te kunnen maken is het nodig om ook kleinere pads aan te schaffen;
    Raffini_4_Foam_Cutting_Pad_Yellow.jpg Raffini_4_Foam_Light_Cutting_Pad_Orange.jpg Raffini_4_Foam_Polishing_Pad_White.jpg


    Monello ... Scholl
    Extra → (+ €98,50) ... (+ €76,00)

    Meer pads;
    Naast de grote 2-3 polijst-pads die geleverd worden bij een set, is het ook aangeraden om extra pads aan te schaffen. Wanneer je polijst met één pad, zal je twee hits kunnen doen en dan moet je stoppen om de pad te wassen. Dit doe je bij voorkeur bij een kraan en die kan niet in de buurt zijn. (Buiten werken, binnen een kraan)
    Wanneer je van elke kleur polijst-pad een stuk of 3 hebt liggen, kan je dus wel wat werk verzetten voordat je alle pads moet gaan wassen. Daarnaast pak je ook sneller een schone pad omdat je ze toch hebt liggen en ga je niet onverhoopt te lang door met de gebruikte pad waardoor hij minder goed werkt + harder slijt.
    Raffini_5_5_Foam_Cutting_Pad_Yellow.jpg Raffini_5_5_Foam_Light_Cutting_Pad_Orange.jpg Raffini_5_5_Foam_Polishing_Pad_White.jpg

    Raffini_4_Foam_Cutting_Pad_Yellow.jpg Raffini_4_Foam_Light_Cutting_Pad_Orange.jpg Raffini_4_Foam_Polishing_Pad_White.jpg


    Meer doeken;
    Naast de 3 doeken die geleverd worden bij een set, is het ook aangeraden om extra doeken aan te schaffen. Zo kan je sneller een schone doek pakken tijdens de polijst-werkzaamheden én deze all-round doeken zijn ook voor andere stappen te gebruiken. Een Trio-set erbij brengt het totaal aan doeken op 6;
    Peluche_Verde_Trio_45x45cm.jpg ...of... Peluche_Bianco_Trio_45x65cm.jpg


    Luxe → (+ €45,00)

    Inspectielamp;
    Met een inspectielamp kan je het lakwerk écht controleren. Deze lamp is bijzonder fel én heeft een zoom-functie. Dit wil zeggen dat je de lichtbundel traploos van breed naar small kan verstellen om defecten op te sporen.
    Faro_LED_Zoombare_Inspectielamp.jpg Faro_LED_Zoombare_InspectielampClose.jpg



    Ontvetten Tijdens en Na polijsten
    Nanolex_EX_500ml.jpg

    Middels een ontvetter kan je tijdens polijstwerk, ná het afnemen van het polijstmiddel, het werkvlak nogmaals afnemen om eventueel polijstmiddel-residu te verwijderen. Dit residu kan fijne krasjes of andere defecten vullen, zo eigenlijk maskeren en jou laten denken dat je dus klaar bent met polijsten.

    Ook is het ontvetten ook bedoeld om het oppervlak brandschoon te krijgen en dit zal de hechting van je LSP (Last Step Protection) bevorderen. (Standtijd en werking is dan beter. Bij een coating is het een vereiste)

    Het ontvetten van een paneel is dus een controle van je werk én om de lak brandschoon te maken als voorbereiding op volgende stappen.


    .
     
    #3 Quantoxx, 13 sep 2017
    Laatst bewerkt: 20 sep 2017
  4. Quantoxx

    Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    4 mei 2015
    Berichten:
    7.156
    Leuk bevonden:
    3.896
    Last Step Protection (LSP)

    Tja... Er is niks persoonlijker als een LSP. Wil je op jouw donkere kleur meer wetlook? Wil je de auto schoner houden? Wil je die glasachtige glans? Wil je voor 2 knaken klaar zijn? Mag het een maandsalaris kosten? Wil je krasbestendigheid? Pindakaas?

    Laten we vooropstellen dat glans niet uit een potje komt. Een dure wax smeren over een lak die er simpelweg niet uit ziet, daar zal hij niet van gaan glimmen, dat kost je alleen een hoop geld.
    Alle voorgaande stappen daarentegen zorgen samen voor 90% van je resultaat en het resterende beetje, de kers op de taart, kan je beïnvloeden met een LSP.

    In de basis kiezen we voor een wax. Hieronder enkele voorbeelden van populaire waxen;

    Deze 3 populaire waxen zijn geliefd door hun goede werking en goede prijskwaliteitsverhouding.
    COL-Liquid_Insulator_Wax_No_845.jpg COLSuper_DoubleCoat_Wax_No_476S_255.jpg COLMarque_d_Elegance915_340g.jpg
    De 845 is een vloeibare wax die vrij vergevingsgezind is bij té dik smeren. (Glasachtige glans)
    De 476s is een populaire winter-wax door zijn langere standtijd. (Neutrale glans)
    De 915 is voor donkere kleuren een aanrader én een prima standtijd. (Wetlook)


    Deze 2 waxen, voor lichte of donkere kleuren, zijn eveneens geliefd door hun lage prijs, standtijd en werking.
    Fusso_Coat_Light_Wax_12_Months_200gram.jpg Fusso_Coat_Dark_Wax_12_Months_200gram.jpg

    Deze waxen neigen naar de gedraging van een sealant (Standtijd/vuilafstotendheid), bevatten fillers om kleine imperfecties te maskeren en hebben een aanzienlijke standtijd.


    * Elke wax laat zich makkelijk aanbrengen en afnemen mits het dun word aangebracht, de instructies worden opgevolgd en/of de swipetest goed word uitgevoerd. Met gezond verstand kom je een eind. :D



    Wax-pads
    . Disco_Rosso.jpg Disco_Nero.jpg


    .
     
    #4 Quantoxx, 13 sep 2017
    Laatst bewerkt: 20 sep 2017
  5. Quantoxx

    Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    4 mei 2015
    Berichten:
    7.156
    Leuk bevonden:
    3.896
    Glaze (€20,00)

    Black_Hole_473ml.jpg White_Diamond_473ml.jpg

    Middels een glaze geef je de blanke lak een betere transparantie en reflectie. Een glaze bestaat voornamelijk uit oliën en deze trekken in de porien van de blanke lak. Deze oliën vullen als het ware de oneffenheden in de blanke lak die er voor zorgen dat licht verstoord afkaatst van de lak en daardoor de oneffenheden juist opvallen.

    Een glaze moet altijd worden opgevolgd door een LSP, anders heb je er maar kort plezier van. (Regent of wast zó van de lak af)

    Het gebruik van een glaze is een persoonlijke keuze, maar een tegenargument om een glaze NIET te gebruiken is;
    1. Wanneer de lak machinaal wordt gepolijst tot hij defectvrij is, dan zijn er in theorie geen oneffenheden en is de lak in topstaat. Een glaze maakt dan de lak misschien wat gladder.
    2. Bij het aanbrengen van coatings en sealants zal een glaze de hechting van deze LSP's verslechteren, met alle gevolgen van dien. (Slechte werking, verminderde standtijd, etc)

    Een glaze wordt WEL aangeraden bij handmatig polijsten of wanneer er niet gepolijst word. Zo kan men eventuele oneffenheden nog wat verdoezelen.

    Black Hole - Donkere kleuren.
    White Diamond - Lichte kleuren.

    Maar... In feite gaat het om de olien die het product heeft en dus kan je ook een lichte kleur met Black Hole doen of een donkere kleur met White Diamond.


    Breng een glaze/wax/sealant aan met een Foam pad zónder cuttingfactor;
    Raffini_5_5_Foam_Pad_Black.jpg Raffini_5_5_Foam_Pad_Red.jpg

    Stappenplan →
    1. Breng een kleine hoeveelheid product aan op je pad. (2-3 erwten, Zwart / Rood)
    2. Zet de machine op stand 2.
    3. Dep / verdeel het product over het werkvlak. (1/4 - 1/6 deel van bijv. de motorkap)
    4. Zet de machine aan en verdeel het product gelijkmatig.
    5. Werk het product goed in tot er al een glans ontstaat.
    6. Neem het product af.
    7. Bescherm de glaze nu met een geschikte LSP.
    • Werk een glaze niet door en door.
    • Laat na het inwerken de glaze niet lang zitten.
    • Doe bovenstaande wél om spierballen te weken. :p
     
    #5 Quantoxx, 13 sep 2017
    Laatst bewerkt: 11 okt 2017
  6. Quantoxx

    Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    4 mei 2015
    Berichten:
    7.156
    Leuk bevonden:
    3.896
    #6 Quantoxx, 13 sep 2017
    Laatst bewerkt: 11 okt 2017
  7. Marcel1973

    Marcel1973 Detailing chief
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    9 mei 2016
    Berichten:
    795
    Leuk bevonden:
    471
    Goed bezig! Zal een hoop vragen verminderen :yum
    Voor de velgen (althans zo doe ik het) kun je naast kwast, ook een afwasborstel gebruiken voor de bouten en de "liggende delen".
     
  8. Jansen

    Jansen Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    13 apr 2015
    Berichten:
    2.377
    Leuk bevonden:
    924
    Is een afwasborstel niet een beetje hard? Dat zou ik zelf niet op de velgen durven gebruiken.
     
  9. The Joy Of Detailing

    The Joy Of Detailing Detailing chief

    Lid sinds:
    8 jul 2016
    Berichten:
    490
    Leuk bevonden:
    388
    De gemiddelde afwasborstel lijkt mij ook wat hard... Gebruik zelf ook een goedkope verfkwast. Dan wel eentje met alleen een plastic kop.
    Super overzicht Q met al die links naar merken en producten, afbeeldingen en kleurtjes. :) Zit weer veel werk in. :innocent:
     
    Quantoxx vindt dit leuk.
  10. Jansen

    Jansen Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    13 apr 2015
    Berichten:
    2.377
    Leuk bevonden:
    924
    En geweldig werk weer Q! Ik snap dat iedereen een eigen voorkeur heeft voor producten, maar ik zou de EZ Detail GO vervangen door bijvoorbeeld de normale EZ Detail borstel, omdat de GO een enorm dikke stok heeft die vaker niet dan wel tussen de rem en velgbed past.

    En je zou het vast niet zo bedoeld hebben, maar het lijkt nu net alsof je de droogdoeken voor het koetswerk ook op de velgen gebruikt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
     
    Quantoxx vindt dit leuk.
  11. Nuttiez

    Nuttiez Detailing chief

    Lid sinds:
    17 okt 2015
    Berichten:
    104
    Leuk bevonden:
    120
    Ik vind de EZ detail GO wel een pak minder goed dan de EZ detail brush. De GO is stijver dan de Brush waardoor deze moeilijker tussen spaken of tussen de velg en de remmerij geraakt. De brush is betere all rounder als je maar 1 borstels koopt vind ik persoonlijk.
     
    Jansen vindt dit leuk.
  12. m@rio

    m@rio Detailing guru

    Lid sinds:
    18 jun 2015
    Berichten:
    1.740
    Leuk bevonden:
    1.303
    En de andere helft van het dak dan?:p
    +1 voor @Jansen

    Verder goed bezig! Duidelijk en overzichtelijk geschreven.
     
    Quantoxx vindt dit leuk.
  13. Zluytr

    Zluytr Detailing guru

    Lid sinds:
    25 nov 2014
    Berichten:
    2.188
    Leuk bevonden:
    2.258
    Leuk gedaan Q!

    Vooral de foto's heel netjes :)
     
    Quantoxx vindt dit leuk.
  14. Quantoxx

    Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    4 mei 2015
    Berichten:
    7.156
    Leuk bevonden:
    3.896
    Donders! Wat een reactie al, zeg. :p

    Thanx voor de feedback, mensen! Daar kan ik wat mee.

    Hier heb ik inderdaad bij zitten twijfelen. De twijfel zat hem tussen de GO en de Brush.
    De GO heb ik standaard in m'n emmer zitten omdat ik hier prima mee uit de weg kan. Ik heb in mijn papieren zitten neuzen en heb inmiddels 57 Full Details gedaan en bij 4 daarvan kwam ik het grootste argument tegen omtrent de GO; Te dik om tusen de velg en remschijf/remstofplaat te komen. Dit waren twee Skoda - Octavia's, een Volswagen - UP en een Renault - Clio RS met veeeel te dikke schijven. :p Ik kan er persoonlijk gewoon mee doen wat ik wil doen; Het velgbed boenen.

    Maar... All-round gezien is het misschien toch verstandiger om de Brush te adviseren, ondanks de vele klachten over het week worden van het ijzer en het niet kracht kunnen zetten op de steel zoals bij de GO wél kan. Uiteraard zijn er ook veel/meer goede berichten over deze ''klachten''.

    Fair enough! Maar ik gebruik gewoon een witte droogdoek om ook even de voorzijde van de velg te drogen. De velg is immers al schoon gemaakt en alleen de voorzijde effe snel droogmaken zou dan geen vervuiling op de doek moeten opleveren.

    Naast een grote droogdoek (Rapid XL / Silk Dryer XL) adviseer ik ook een kleine Senza Aqua om dingen na te lopen.



    EDIT - EZ Detail GO vervangen voor de EZ Detail Brush
     
    #14 Quantoxx, 14 sep 2017
    Laatst bewerkt: 14 sep 2017
    Nuttiez en Jansen vinden dit leuk.
  15. Marcel1973

    Marcel1973 Detailing chief
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    9 mei 2016
    Berichten:
    795
    Leuk bevonden:
    471
    Hmmm, op zich geen last van en valt mee qua hardheid. Net even gekeken, maar is ook wel een aparte borstel, zachter dan wat er in de keuken ligt. Ooit uit Italie. Maar ik snap je punt. Maar niet meer doen dan.

    Daarbij, ik was de auto er niet mee en de velgen krijgen geregeld een hoop te verduren hier. Niet voor niets een AWD zeg maar...
     
  16. Jeroen

    Jeroen Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    3.965
    Leuk bevonden:
    1.244
    Wil niet miepen, maar ik zou de tfr er tussen uit halen, wordt tenslotte toch niet meer verkrijgbaar bij cb.
     
  17. mdlange

    mdlange Detailing guru

    Lid sinds:
    19 mrt 2015
    Berichten:
    611
    Leuk bevonden:
    548
    Eens met @Jeroen. Misschien beter die van Nanolex ofzo. Ook een mooi product en niet duur.
     
  18. Quantoxx

    Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    4 mei 2015
    Berichten:
    7.156
    Leuk bevonden:
    3.896
    Thanx voor de feedback. :D

    Ik ben natuurlijk ook nog niet klaar met de gehele lijst en ook zijn er enkele dingen die twijfel blijven oproepen bij mij. Dus bijv. ook bij de Prewashes. Volgens vele is de AutoGlym HET product als prewash omdat het bij een licht verhouding al helemaal geweldig is én wax-safe. In mijn ervaring is wax-safe ook veelal te slap om de traffic film aan te pakken of stevige vervuiling, maar de TFR werkt blijkbaar als een tiet.

    Wanneer ik mij opnieuw in prewashes verdiep, lopen de meningen flink uiteen en kom ik er zelf ook niet meer uit.

    Ik was al bezig met de klei-stap, maar ga nu toch maar weer opnieuw in prewashes verdiepen.
     
  19. Quantoxx

    Quantoxx Detailing guru
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    4 mei 2015
    Berichten:
    7.156
    Leuk bevonden:
    3.896
    Zover ik kan lezen is de Nanolex - Prewash sterk in ontvetten en tast de LSP aan.

    Maja... zo word het wéér een Prewash-topic, dus ik zal zelf nog even verder koekeloeren en de TFR vervangen voor wat anders.
     
  20. Marcel1973

    Marcel1973 Detailing chief
    Tester of Bling

    Lid sinds:
    9 mei 2016
    Berichten:
    795
    Leuk bevonden:
    471
    Zou het eerst klaarmaken en daarna finetunen, aan de hand van alle feedback.
    Pas je het vanavond aan, morgen nog een goede opmerking, kun je weer aanpassen. Dan ben je met kerst nog bezig.

    Maar da's mening en tja, wie ben ik...:pensive: