How To Basispakket + Stappenplan voor de beginner ( 09 - 2017 )

Discussie in 'Handleidingen en Tutorials' gestart door Quantoxx, 13 sep 2017.

1. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    3.401
    Hey GlimKezen & GlansPoppen!

Dit is mijn advies omtrent een ''beginnerspakket'' met producten en materialen waarbij niets gericht is op een specifiek merk of wat ik zelf goed vind omdat het zo lekker stinkt of een mooie verpakking heeft, maar juist gebaseerd op prijs-kwaliteit, ervaringen van forumleden, reviews en persoonlijke ervaringen. Dit alles probeer ik zo onafhankelijk mogelijk te samenvatten.

Met onderstaand pakket heb je een goede basis in huis en kan je meteen aan de slag met de verschillende stappen.

Ook heb ik bij het samenstellen van het pakket verschil gemaakt tussen;
    ''Basis; minimaal nodig'' ... ''Extra; handig voor erbij'' ... ''Luxe; Maakt het af''

Klik op merknaam en je vind alles van het betreffende merk, klik op productnaam en je vind het specifieke product.

Voorwas (€47,00) ... (€70,00)

Prewash
    middels drukpomp;
    Foamen middels HD + foamlans;
    Voorwas_zps3u2km82a.png
    Een drukpomp om de prewash mee te sprayen en een populaire prewash die in verschillende verhoudingen gebruikt kan worden. Deze prewash is krachtig en voordelig omdat hij bij een verhouding van 1:32 al goed werkt. Bij deze verhouding is hij tevens wax-safe. Uiteraard zal deze bij hogere concentraties minder vriendelijk zijn voor wax.

Een foamlans voor op de hogedrukreiniger en een pH-neutrale foamshampoo die veilig is voor wax en andere vormen van bescherming. (LSP - Last Step Protection)

Beide accessoires zijn van goede kwaliteit en zullen lang meegaan. Zowel de Prewash als Foamshampoo zijn goed voor vele wasbeurten. (Voorbeeld; Per wasbeurt verbruik je gemiddeld 60ml foamshampoo. Met 5L kan je dan 1,5 jaar lang elke week foamen)

Velgen (€42,00)
    Velgen_zpsgcxhmfbc.png

Een ijzerverwijderaar om remstof te verwijderen en deze heeft als bonus een goede reinigende functie. Met de borstel kan je het velgbed en eventueel de voorzijde van de velg borstelen. Met de kwast kan je ook de voorzijde reinigen en/of lastig bereikbare plekken raken.

De Non-Ferro is krachtig, maar in verhouding duur om bijv. elke week te gebruiken. Onderhoud de velgen dus goed door het remstof + vervuiling tijdig te verwijderen middels een sopje of een goedkopere velgenreiniger. De Non-Ferro kan je dan bijv. een wasbeurt overslaan.

Wassen & Drogen (€111) ... (€146,50) ... (€211,50)
    Wassen01_zpsk4yburpi.png

Zéér stevige emmers met een grote inhoud. Grit Guard in de spoelemmer om vuil zoveel mogelijk op de bodem te houden. Populaire én voordelige pH-neutrale shampoo voor gemiddeld 50 wasbeurten.
    Dikke washandschoen om veel water en vuil op te nemen. Grote droogdoek om veilig te drogen.

Extra (+ €35,50)
    Wassen02_zpsbvuyibie.png
    Een tweede Grit Guard voor in de sop-emmer. Dikkere handvaten voor de emmers. (Comfortabeler + kleur onderscheidt de emmers) Een tweede washandschoen voor specifiek lagere en/of vuilere panelen.

Luxe (+ €65,00)
    Wassen03_zpssjljz0td.png
    Een derde emmer + Grit Guard specifiek voor de velgen. Ook voor deze emmer een dikker handvat. Een Washboard voor in de spoel-emmer. Verschillende stickers waarvan de kleuren overeenkomen met de kleuren van de verschillende Grit Guards en handvaten om zo de emmers makkelijk van elkaar te kunnen onderscheiden. Een extra droogdoek, kleinere variant, om de auto na te lopen en/of voor kleinere delen.

Bonus (+ €45,00)
    Voor de mensen die hun prachtige emmers ook willen gebruiken om (warm) water mee te nemen naar een wasbox of gewoon een lading zelfgemaakt, oer-Hollands bakkie snert willen serveren bij de plaatselijke bingo; Deksels!

Wassen04_zpszr0lxlaz.png

======================================================

Totale kosten Basis-wassen (Prewash / Velgen / Wassen en Drogen; €200,00

Bouwmarkt emmertje / spons / zeem / shampoo, velgenreiniger, doeken, afwasborstel en kwasten van de eurowinkel; Priceless :p

Stappenplan →
    1. DROGE AUTO, VOORWAS
    2. Volledig insprayen met Prewash of Foam. (Enkele minuten inwerken)
    3. Emmers vullen met water. (+ Juiste dosering shampoo in de sop-emmer)
    4. Afspoelen. (Tuinslang + sproeier of hogedrukreiniger)
    5. Indien nodig Voorwas herhalen.
    6. VELGEN
    7. Enkele sprays Non-Ferro voorzijde + velgbed. (Enkele minuten inwerken)
    8. Met een natte borstel/kwast boenen en ''heractiveren''. (Enkele minuten inwerken)
    9. Afspoelen.
    10. WASSEN - Van hoog-naar-laag
    11. Washandschoen dompelen in Sop-emmer.
    12. (Voorbeeld - Dak) 1/4-deel in rechte lijnen wassen - Handschoen omdraaien.
    13. Volgende 1/4-deel wassen - Handschoen spoelen.
    14. Dompelen in Spoel-emmer en vuil eruit masseren.
    15. Handschoen uitwringen.
    16. Herhalen op de andere hoge delen van de auto. (Boven de stootstrippen)
    17. Tweede handschoen gebruiken op lagere en/of sterk vervuilde delen. (Onder de stootstrippen)
    18. AFSPOELEN - Van hoog-naar-laag
    19. Met de Tuinslang + sproeier of hogedrukreiniger afspoelen.
    20. Met de tuinslang zonder sproeier (open slang) afspoelen om water zoveel mogelijk van de auto te laten lopen. Scheelt enorm bij het drogen van de auto. (Werkt op een auto met bescherming uiteraard stukken beter)
    21. DROGEN - Verticale delen eerst
    22. Vouw de grote doek twee keer dubbel en droog de verticale panelen.
    23. Vouw de grote doek uit droog de horizontale delen.
    24. Gebruik de kleinere doeken om kieren/naden/dorpels na te lopen.
    25. Voorzijde velgen drogen.
    ============================================================

#1 Quantoxx, 13 sep 2017
    Laatst bewerkt: 14 sep 2017 om 14:18
    RbL, Kees-sw, Dylandr en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    3.401
    Kleien →
    Kleien_zpsmwtrxyxc.png

Fles ook in 250ml-versie verkrijgbaar, 3-pack 250ml, 3-pack 700ml en Combi-6-pack.
    Extra flessen zijn altijd handig. Ook voor gebruik bij andere stappen en producten.

Flessen_zpsqwrz3q01.png

Een populaire, milde klei en de voordeligste. Daarbij een goed glijmiddel die in concentraat eveneens voordelig is. Dit glijmiddel maak je aan met (demi)water, 250ml product is goed voor minimaal 2,5L eindproduct en je gebruikt de sprayfles om het te sprayen.

Stappenplan →
    Na het wassen van de auto hoeft er NIET gedroogd te worden als je gaat kleien.

1. Neem de klei en snij/scheur hier een deel van af waarmee je een ''pannenkoekje'' kan maken ter grootte van je handpalm.
    2. Spray het glijmiddel rijkelijk op het oppervlak. (Lak/glas)
    3. Wrijf zonder druk met de klei over het paneel. (Rechte banen)
    4. Herhalen op resterende oppervlaktes.

• Net als bij het wassen op de hogere en/of minst vervuilde delen beginnen.
    • Als de klei vervuiling tegenkomt, dan hoor je de klei deze raken en meenemen. Vervolgens zal de klei geluidloos en soepel over de lak glijden
    • Controleer de klei regelmatig om te zien of de klei erg vervuild raakt.
    • Wanneer de klei erg vervuild is en/of zelfs duidelijk grove vervuiling bevat, dan de randen van het ''pannenkoekje'' naar binnen vouwen om zo het vuil in te sluiten en een schoon stuk klei over te houden voor verder gebruik.

#2 Quantoxx, 13 sep 2017
    Laatst bewerkt: 14 sep 2017 om 20:06
  3. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    3.401
    Machinaal polijsten → (€
    Bij machinaal polijsten is de DAP niet weg te denken. Deze excentrische machine van Polishing Power heeft 8mm uitslag is in 2 varianten verkrijgbaar;

DAP500-900_zps9hdpfiwn.png

Bij deze machines heb je uiteraard ook pads en polijstmiddel nodig. Deze worden separaat verkocht, maar ook zijn de DAP's verkrijgbaar in verschillende kits met daarin alle benodigdheden. DAP500-kits en DAP900-kits.

Mijn advies is om voor een DAP900 V3 te kiezen omdat...
    1. Het vermogen hoger is dan bij de DAP500. (880 watt / 500 watt)
    2. De ergonomie beter is dan de DAP500.
    ... en deze dan als onderdeel van een Monello-starterskit (Powerpack €236,00) aan te schaffen omdat...
    1. In de set vrijwel alle benodigdheden zitten tegen een scherpe prijs.
    2. In de set ook een pad zit om machinaal wax/sealant/glaze/pindakaas aan te brengen.
    3. In de set 3 gradaties polijstmiddel + pad zitten om elke lak-hardheid te polijsten. Zo heb dan bijv. de keuze om een medium-harde lak met een medium-grove combinatie van polijstmiddel + pad te polijsten en niet met een té fijne of té grove combinatie.
    DAP900Powerpack_zpskrwsykeu.png

Alternatief → Harde lak
    Beperk je het polijsten tot alleen jouw eigen auto met harde lak of andere auto's met harde lak, dan is het raadzaam om niet de kit met Monello-polijstmiddelen te nemen, maar de kit met Scholl Concepts-polijstmiddelen. (DAP900 V3, Scholl Concepts 2-Step Starterskit)
    Dit grove polijstmiddel (Scholl Concepts - S3) heeft nét wat meer correctie als de Monello-versie (Veloce) en indien de lak écht flink hard is, dan is de combinatie van S3 met een extra aan te schaffen Scholl Concepts - Spiderpad een populaire keuze om nóg meer correctie te verkrijgen.

DAP900_V3_2_step_Scholl.jpg Sandwich_Spider135mm.jpg

Deze kit bevat twee gradaties polijstmiddel + pad i.p.v. drie en dus heb je alleen de keuze om grof te polijsten (wat nodig zal zijn op harde lak) en fijn te polijsten tot hoogglans. Je kan dus niet een tussenstap kiezen, maar dat word opgevangen door hoe de afbrekende korrel in het grove polijstmiddel zich laat verwerken van grof → medium-grof → middel-fijn. Het loont zich dus om het grove polijstmiddel langer door te werken en zo de tussenstap (medium-grof polijstmiddel) over te slaan en vervolgens met het fijne polijstmiddel te eindigen.

..............Work in Progress......

#3 Quantoxx, 13 sep 2017
    Laatst bewerkt: 14 sep 2017 om 22:33
  4. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    3.401
    Reservering

5. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    3.401
    Reservering

6. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    3.401
    Reservering

7. Marcel1973

Marcel1973 Detailing chief

Leuk bevonden:
    378
    Goed bezig! Zal een hoop vragen verminderen :yum
    Voor de velgen (althans zo doe ik het) kun je naast kwast, ook een afwasborstel gebruiken voor de bouten en de "liggende delen".

8. Jansen

Jansen Detailing guru

Leuk bevonden:
    795
    Is een afwasborstel niet een beetje hard? Dat zou ik zelf niet op de velgen durven gebruiken.

9. The Joy Of Detailing

The Joy Of Detailing Detailing addict

Leuk bevonden:
    238
    De gemiddelde afwasborstel lijkt mij ook wat hard... Gebruik zelf ook een goedkope verfkwast. Dan wel eentje met alleen een plastic kop.
    Super overzicht Q met al die links naar merken en producten, afbeeldingen en kleurtjes. :) Zit weer veel werk in. :innocent:

Quantoxx vindt dit leuk.
  10. Jansen

Jansen Detailing guru

Leuk bevonden:
    795
    En geweldig werk weer Q! Ik snap dat iedereen een eigen voorkeur heeft voor producten, maar ik zou de EZ Detail GO vervangen door bijvoorbeeld de normale EZ Detail borstel, omdat de GO een enorm dikke stok heeft die vaker niet dan wel tussen de rem en velgbed past.

En je zou het vast niet zo bedoeld hebben, maar het lijkt nu net alsof je de droogdoeken voor het koetswerk ook op de velgen gebruikt. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Quantoxx vindt dit leuk.
  11. Nuttiez

Nuttiez Detailing addict

Leuk bevonden:
    102
    Ik vind de EZ detail GO wel een pak minder goed dan de EZ detail brush. De GO is stijver dan de Brush waardoor deze moeilijker tussen spaken of tussen de velg en de remmerij geraakt. De brush is betere all rounder als je maar 1 borstels koopt vind ik persoonlijk.

Jansen vindt dit leuk.
  12. m@rio

m@rio Detailing guru

Leuk bevonden:
    1.191
    En de andere helft van het dak dan?:p
    +1 voor @Jansen

Verder goed bezig! Duidelijk en overzichtelijk geschreven.

Quantoxx vindt dit leuk.
  13. Zluytr

Zluytr Detailing guru

Leuk bevonden:
    1.753
    Leuk gedaan Q!

Vooral de foto's heel netjes :)

Quantoxx vindt dit leuk.
  14. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    3.401
    Donders! Wat een reactie al, zeg. :p

Thanx voor de feedback, mensen! Daar kan ik wat mee.

Hier heb ik inderdaad bij zitten twijfelen. De twijfel zat hem tussen de GO en de Brush.
    De GO heb ik standaard in m'n emmer zitten omdat ik hier prima mee uit de weg kan. Ik heb in mijn papieren zitten neuzen en heb inmiddels 57 Full Details gedaan en bij 4 daarvan kwam ik het grootste argument tegen omtrent de GO; Te dik om tusen de velg en remschijf/remstofplaat te komen. Dit waren twee Skoda - Octavia's, een Volswagen - UP en een Renault - Clio RS met veeeel te dikke schijven. :p Ik kan er persoonlijk gewoon mee doen wat ik wil doen; Het velgbed boenen.

Maar... All-round gezien is het misschien toch verstandiger om de Brush te adviseren, ondanks de vele klachten over het week worden van het ijzer en het niet kracht kunnen zetten op de steel zoals bij de GO wél kan. Uiteraard zijn er ook veel/meer goede berichten over deze ''klachten''.

Fair enough! Maar ik gebruik gewoon een witte droogdoek om ook even de voorzijde van de velg te drogen. De velg is immers al schoon gemaakt en alleen de voorzijde effe snel droogmaken zou dan geen vervuiling op de doek moeten opleveren.

Naast een grote droogdoek (Rapid XL / Silk Dryer XL) adviseer ik ook een kleine Senza Aqua om dingen na te lopen.

EDIT - EZ Detail GO vervangen voor de EZ Detail Brush

#14 Quantoxx, 14 sep 2017 om 13:45
    Laatst bewerkt: 14 sep 2017 om 13:57
    Nuttiez en Jansen vinden dit leuk.
  15. Marcel1973

Leuk bevonden:
    378
    Hmmm, op zich geen last van en valt mee qua hardheid. Net even gekeken, maar is ook wel een aparte borstel, zachter dan wat er in de keuken ligt. Ooit uit Italie. Maar ik snap je punt. Maar niet meer doen dan.

Daarbij, ik was de auto er niet mee en de velgen krijgen geregeld een hoop te verduren hier. Niet voor niets een AWD zeg maar...

16. Jeroen

Jeroen Detailing guru
    Tester of Bling

Leuk bevonden:
    1.161
    Wil niet miepen, maar ik zou de tfr er tussen uit halen, wordt tenslotte toch niet meer verkrijgbaar bij cb.

17. mdlange

mdlange Detailing guru

Leuk bevonden:
    516
    Eens met @Jeroen. Misschien beter die van Nanolex ofzo. Ook een mooi product en niet duur.

18. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    3.401
    Thanx voor de feedback. :D

Ik ben natuurlijk ook nog niet klaar met de gehele lijst en ook zijn er enkele dingen die twijfel blijven oproepen bij mij. Dus bijv. ook bij de Prewashes. Volgens vele is de AutoGlym HET product als prewash omdat het bij een licht verhouding al helemaal geweldig is én wax-safe. In mijn ervaring is wax-safe ook veelal te slap om de traffic film aan te pakken of stevige vervuiling, maar de TFR werkt blijkbaar als een tiet.

Wanneer ik mij opnieuw in prewashes verdiep, lopen de meningen flink uiteen en kom ik er zelf ook niet meer uit.

Ik was al bezig met de klei-stap, maar ga nu toch maar weer opnieuw in prewashes verdiepen.

19. Quantoxx

Quantoxx Detailing guru

Leuk bevonden:
    3.401
    Zover ik kan lezen is de Nanolex - Prewash sterk in ontvetten en tast de LSP aan.

Maja... zo word het wéér een Prewash-topic, dus ik zal zelf nog even verder koekeloeren en de TFR vervangen voor wat anders.

20. Marcel1973

Leuk bevonden:
    378
    Zou het eerst klaarmaken en daarna finetunen, aan de hand van alle feedback.
    Pas je het vanavond aan, morgen nog een goede opmerking, kun je weer aanpassen. Dan ben je met kerst nog bezig.

Maar da's mening en tja, wie ben ik...:pensive: