• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scangrip

Bikkel

Detailing guru
23 okt 2014
1.635
173
53
Berkel en Rodenrijs
Wie heeft er een Scangrip lamp in zijn bezit?
En hoe bevalt deze?

Ik heb 2 Brennenstuhl lampen, met 8550 Lm per lamp. Lampen geven een berg licht, maar toch zie je soms buiten weer swirls of krasjes die je binnen niet ziet.

Zou een Scangrip lamp, beter licht geven dan Brennenstuhl lamp.
 
Zonder info over deze verschillende lampen te hebben, wil ik je een paar punten ter overweging geven,wat is de oorzaak dat je binnen die krasjes/swirls niet ziet?
  • Is dat de hoeveelheid licht, of waarschijnlijker de hoek waaronder het licht op de lak schijnt,
  • of mogelijk dat de golflengtes van het aanwezige licht de oorzaak is (dat bepaald o.a. de lichttemperatuur dus bijv. 4000K of 6000K)
  • of misschien de grootte van het oppervlak van de lichtbron: als je een speldeknop als lichtbron hebt, kun je een bepaalde plek van je lak alleen inspecteren onder een bepaalde hoek (tenzij je auto/lamp verplaatst), terwijl je bij een groot oppervlak als lichtbron wat meer kan varieren in je kijkhoek.
@Bikkel Heb je misschien een model voor de lampen die je bedoelt?
 
Dat maakt al veel duidelijk Marco: ik dacht dat je een LED-lamp had, maar zie dat het spaarlampen zijn, of eigenlijk gewoon mini-TL-lampen en dan waarschijnlijk lichtkleur 830 (ik dacht dat je een Brennenstuhl met Led's had), dat betekent dat je weinig blauw licht/UV-licht in je lamp hebt, en dat je kleinere defecten dus moeilijk ziet (door de langere golflengte van de andere lichtkleuren).

Misschien een rare suggestie, maar is het een idee om te proberen om in elk geval in één armatuur minstens één lamp te wisselen met een lamp met een andere lichtkleur. Als dat effect heeft, kun je kijken of je 1, 2 of alle 3 de lampen in één armatuur wil wisselen voor een andere lichtkleur, en dan voor het andere armatuur hetzelfde recept. Daarnaast is het zo dat TL-lampen en spaarlampen aanzienlijk achteruit gaan in lichtopbrengst tijdens de levensduur, dus zelfs het vernieuwen van de lampen voor identieke kan al effect geven.

Het lijkt me in elk geval de moeite om eens te proberen.
 
  • Leuk
Reactions: ivo's en Bikkel
Mooie lampen. Maar je ziet er inderdaad TE weinig in denk ik. Diepe krassen en swirls zijn zichtbaar. Ook wax residu of coatings aanbrengen in dat ligt is erg fijn. Maar denk dat je zoals gezegd door @Cordoba je spot licht moet hebben.

Zijn geen Scangrip maar wel alles is zichtbaar. Zelf holo's. Maar met de Scangrip zit je 100% goed kwa aankoop.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Scangrip heeft meerdere series waar je uit kunt kiezen.

De vega's flood lights zijn top als je er meer plaatst om alles uit te lichten.
Verder kan je zowel de multimatch als nova gebruiken
Afhankelijk van je budget (nova is iets voordeliger)

Mocht je budget hebben voor een sunmatch2, (dit is een hand formaat voor de controle) kan je schakelen tussen 4000 en 6000k
(Ook de d-match kan schakelen in kleur en vermogen en is wel een werklamp)
Soms geeft dit ook een verrasende wending ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Een set die ik nog op mijn verlanglijst heb staan is de color match kit 2

(Eigenlijk voor de sunmatch en dmatch de flash pen en hoofd lamp zijn minder interessant, maar zit dan mooi bij elkaar in een koffer)
 
Vaste opstelling of voor lak inspectie?

Anders kijken voor de 3M sungun

3msungun.jpg
 
Die Sungun ziet er ook niet verkeerd uit, de vraag is alleen waarom hij uit het assortiment is, zonder op de prijs te letten.
https://www.Carclean.com/product/3M/Sun_Gun_60_4400_9658_8_101825

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wie de DMatch2 en de Multimatch2 in de praktijk met elkaar vergeleken hebben, want er zit een behoorlijk verschil in het aantal Lumen en maakt dit nog veel uit of is max 2500 Lumen al ruimschoots voldoende.
 
Wellicht heb je deze video al langs zien komen? Zo niet, dan helpt dit je misschien bij het maken van een keuze en het ontdekken van de verschillen tussen de verschillende lampen.

 
  • Leuk
Reactions: tembaco en m@rio
Ik heb me midden deze week de Scangrip Sunmatch gekocht en meteen getest dit weekend. De eerste bevinding was echt positief. Handig speeltje waarmee je echt elk krasje kunt vinden.

Voorlopig lijkt het enige nadeel mij dat de batterij bij de hoogste lichtopbrengst na een uurtje leeg is. Maar dat is dan weer gemakkelijk op te lossen door de houder die ook dient als acculader.

Mocht je twijfelen raad ik je aan om het niet online te kopen zodat je het toch even kan testen en zien met je eigen ogen.
 
De Scangrip lampen zijn sowieso zeer handig (uiteraard prijzig voor de consumen). Met name de nieuwe serie met 2 kleur temperaturen zijn ideaal omdat je met de ene beter swirls ziet en de ander juist lichte krasjes. Mijn voorkeur gaat naar een accu versie omdat je dan niet aan kabels bent gebonden.

De Faro is ook erg handig als compact sterk lampje. Ongekend wat een vak licht uit dat ding komt en de batterij gaat lang mee.

Bedrijfsmatig is een Scangrip zeker aan te raden, heb je een gladde vloer dan is de dolley een mooie aanvulling.
 
@Bikkel Je wil een andere lamp in je huidige set? Dan zou ik 1 of 2 van de 3 lampen in een set vervangen door kleurcode 840. 940 zou ook kunnen, maar is veel lastiger verkrijgbaar, 830 (vergelijkbaar met wat er nu in zit) en 840 zijn de meest gangbare kleuren voor TL-lampen en spaarlampen. Eventueel zou je in elke lamp een 765 en 840 bij de bestaande kunnen steken, dan heb je een breed spectrum. Het is dan even uitproberen welke lampkleur op welke plaats het beste effect geeft.