• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schilderstape vs afplaktape; is er een belangrijk voordeel?

Pyr0Daantje

Detailing rookie
5 jun 2020
6
15
21
Oisterwijk
Na bezig te zijn geweest met het zoeken van materialen om de lak van mijn Peugeot 205 weer te laten stralen, viel mij op dat er (zo ook op carclean.com) een speciaal soort tape te koop is, die specifiek ontwikkeld lijkt te zijn om auto's mee af te plakken. Deze tape kost over het algemeen een veelvoud van normale schilderstape en ik kan me voorstellen dat het polijsten van een hele auto vrij veel tape kost, dus vroeg ik mij het volgende af:

Is er een belangrijk voordeel van het gebruiken van afplaktape i.p.v. schilderstape, of werkt schilderstape net zo goed? Zit er een risico aan om conventionele schilderstape te gebruiken die vermeden kan worden met afplaktape?

Groeten,

Daan.
 
Zoals @Altos aangeeft blijft er vaak lijmresten achter met de reguliere schilderstape.. maak alsjeblieft niet de fout om te besparen op tape. De tape van de Acti*n plakt bv amper.. ik kan je de Monello tape echt aanbevelen, daarmee plak je de delen echt supermooi af en wat ik regelmatig doe, is stukken tape hergebruiken. Als ik bv links een stootstrip heb afgeplakt en ik ben daarmee klaar, dan haal ik de tape eraf en kijk ik wat ik voor een ander deel weer kan gebruiken.
Op deze manier “bespaar” je ook weer, maar overall vind ik dat je wel lang doet met tape, al is dat natuurlijk afhankelijk van de auto
 
gewone schilderstape kan meestal ook niet tegen een beetje vocht of olie, dus ik gebruik eigenlijk altijd de speciale blauwe of groene afplaktape, en als ik enkel maar een paneel per keer doe zoals de motorkap gebruik ik ook kranten en xs4all handdoek (deze is smaller en veel langer dan een gewone badhandoek zodat deze over de hele voorruit pas van deur tot deur)
 
Die vergissing maak je een keer. Ooit ook gedacht om de bouwmarkt tape te gebruiken. Paars, UV bestending. Het zat er 4-5 uur op en ik was 1.5 uur bezig met de restjes te verwijderen. Nee dat nooit meer :scream:
 
Ik kan (en wil) niet in andermans portemonnaie kijken, maar stel (hypothese) dat je zelf van plan bent de hele auto te detailen en daar tegen de nodige pecunia de spullen voor hebt aangeschaft, dan is besparen op tape m.i. verkeerde zuinigheid.
Overigens is het geen rare vraag (want tape is gewoon tape, toch?! nope) en zeker niet de eerste keer dat deze wordt gesteld: was 10 jaar geleden op dit forum ook al aan de orde
 
Ook ooit geprobeerd om schilderstape te gebruiken, maar het ene deel liet los toen ik tussendoor even met water op het paneel aan de slag ging, en op een andere plek ging de pad (op de dap) bij de 2e of 3e passage al door de tape heen.

Als je twijfelt, koop gewoon een rol tape (3M, Colad of Monello Nastro) en vergelijk het met schilderstape als je gaat polijsten.
 
+1 voor de eerdere reacties; Niet besparen. ;)

Verder wil ik wel zeggen dat ik tape gebruik die ik van een schilder heb gekregen. (Schilderstape?) Naast de groene Colads in breed en smal.

Dit is volgens mij van Wurth en deze tape werkt prima. Is wat "zachter" op de tast en zit meer rek in dan mijn normale groene tape van Colad, plakt iets minder hevig, maar laat 0,0 lijmresten achter na polijsten en/of langer laten zitten.

Ik zou het niet speciaal gaan kopen als het rolletje op is, bestel dan gewoon weer nieuwe Colad.
 
Ik gebruikte de 1e keer tapen van dat dikke papieren afplaktape vd Gamma. 3 uur polijsten, 3 uur lijmresten en papier eraf pulken...
Goed tape bespaart je heel veel tijd achteraf