• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe gebruik je tape bij het polijsten en kan schilderstape ook?

N!jntje

Detailing addict
4 mei 2010
85
52
Beste medeforummers,

Ik zit toch nog steeds met wat vragen mbt de tape. Ik gebruik al een tijdje de blauwe 3m tape die op carclean te koop is.

Wanneer ik een auto polijst dan gebruik ik over het algemeen de tape voor over de rubbers/plasticdelen. Maar soms twijfel ik of ik teveel of juist te weinig tape gebruik. Is er iemand die mij kan vertellen waarvoor ik nou precies de tape moet gebruiken? En eventuele tips mbt de tape.

En ook vraag ik me af of er niet gewoon schilderstape kan worden gebruikt? (het lijkt mij logisch maar vooral waarom?) En of er misschien andere soorten tape te koop zijn die ik zou kunnen gebruiken? Ik weet dat er van meguiars ook tape te koop is. Maar in gebruik vind ik deze minder fijn dan de 3m tape.

Alvast bedankt :grinning:
 
Je polijstmiddel gaat dan op en in de zwarte delen zitten en die slaan dan weer wit en dof uit.
Kan je wel weer goed krijgen maar kan kost je allemaal weer veel meer tijd en geld.
Schilderstape laat veelal lijmresten na ( lekker peuteren ) of vallen halverwege er weer af ( schiet niet op .... dubbel werk )
Meen dat het merk Colad ook goed werkt ( elders te verkrijgen ).
3M-tape werkt gewoon erg goed en veelal kost andere goede tape meer geld ( als je het al vinden kan )
Resume: houd lekker bij de 3M, dan zit je snor
 
Het type tape doet er volgens mij zoveel niet toe. De tape wordt vooral gebruikt om de plastic delen/rubbers te beschermen tegen het polijstwerk. Als je met je polijstmiddel en je DAP of pad in aanraking komt met je plastic trims ga je witte vlekken krijgen en dergelijke.

Je moet de tape dus kleven waar het nodig is: op plekken waar je dichtbij komt met je DAP of polijstmiddel. Dit betekent dus niet alleen op de zwarte plastic bumpers bijvoorbeeld, maar ook op de raamlijsten (zwart rubber), in sommige gevallen de lichten, ... Alles wat geen lak is en je niet wil/kan polijsten kan je maar beter beschermen met die tape. Je hoeft natuurlijk niet je hele bumper in te pakken met tape, maar gewoon de stukjes die het dichtst bij de lak liggen en op die manier in aanraking kunnen komen met je polijstmiddel.
 
Colad ken ik nog niet. Als iemand een linkje heeft dan zou dat fijn zijn :) ik orienteer me namelijk graag op meerdere producten. Als het dan een beetje in prijs meevalt dan wil ik dat nog wel eens proberen.
Hetgeen schilderstape is me duidelijk!
Ik heb nu al een 20 rollen tape op:-" dus zodoende dacht ik van ik ga me eens verder orienteren. Per auto gebruik je toch al gauw een halve rol. En ik heb redelijk wat auto's gedaan.
Je moet toch bezig blijven:party:

Als iemand heir nog wat aan toe te voegen heeft.... dan graag! Ik wil altijd leren!;)
 
Al gauw een halve rol per auto? Dat lijkt me echt extreem veel. Heb je geen foto van een "getapete" wagen van jou?

Even op google gezocht naar een afbeelding:

GS0F8780thb.JPG


Zo zou het er ongeveer moeten uitzien. De raamlijsten zijn gecovered door de tape en net het bovenste stukje van het vynil aan de bumperlijsten (je moet dan wel zien dat je met je DAP niet over de tape heengaat).

Nog een voorbeeld:

22.jpg


Zoals ik al zei .. een halve rol tape per wagen lijkt me echt extreem veel?
 
Volgens mij is die Colad tape nagenoeg heztzelfde als de 3M Scotch® 244 goud afplaktape.

Ik gebruik zelf de gele 3M afplaktape. Deze wordt veel door schilders gebruikt. Deze laat geen lijmresten achter.
Het is geen papier en/of crepe achtig tape zoals de blauwe 3M tape. De gele is gemaakt van rijstpapier en voelt een beetje plasticachtig.
Je kan deze tape veel strakker plakken, laat niet los als het nat is/wordt en plakt gewoon als het toch nat is geworden.

Het is alleen vrij prijzige tape.

19mm: +/- 6 euro per rol
25mm: +/- 8 euro per rol
38mm: +/- 12 euro per rol
50mm: +/- 15 euro per rol

545497_LB_00_FB.EPS.jpg



En ik plak liever iets teveel tape dan naderhand ellenlang bezig met schoonmaken ...
 
Ik gebruik zelf de groene colad tape. Helemaal niks mis mee alleen dat het soms wel eens wat snel loslaat. Prijs kwaliteit vind ik prima. Dacht alleen dat het maar in 2 maten te krijgen is tegen 3? Maten van de blauwe 3M.
 
Een keer bij de Action binnen lopen kan ook een goed idee zijn voor tape, gebruik het dan wel alleen op niet gelakte onderdelen.
 
De Action tape laat naarcmijn ervaring supersnel los. Zeker als het weer wat warmer wordt buiten. Dan zou ik voor de blauwe 3M gaan uit de webshop mits je budget dat toelaat.
 
Maar als je nu de deur (naden) afplakt kan je niet dat stukje polijsten waar de tape op zit maar als je de tape eraf haalt komt (volgens jullei) het polijstmiddel weer in de naden!

.?.??????? :roll
 
Die paarse rollen Action tape, daar moet je met een grote bocht om heen lopen.

Dat spul hecht goed, te goed zelfs. Ooit eens gebruikt en aan het einde van de klus nog eens ruim 2 uur bezig geweest met het los peuteren van de plakresten...

In dit geval is goedkoop echt duurkoop.
 
Rafihno;317020 zei:
Maar als je nu de deur (naden) afplakt kan je niet dat stukje polijsten waar de tape op zit maar als je de tape eraf haalt komt (volgens jullei) het polijstmiddel weer in de naden!

.?.??????? :roll

Als je last hebt dat er polijstmiddel (of wax of ander product) in de naden komt, kun daar toch gewoon een doekje door heen halen, zodat het weg is (in elk geval uit het zicht). Overgens de enige plek waar ik dat wel eens heb, zijn de naden van de motorkap. Dan is het motorkap open en even schoon maken, klaar. Mogelijk gebruik je ook gewoon te veel polijstmiddel als je er echt last van hebt.