• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schoonmaken en onderhouden lederen interieur (product advies)

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Ik heb afgelopen week een nieuwe auto gekocht (12 jaar oud, dus eigenlijk helemaal niet zo nieuw). Hier zit een mooi zwart lederen interieur in. Naar mijn mening is het leer echt nog in mooie staat, maar dat wil ik uiteraard wel zo houden. Nu heb ik geen enkele ervaring met leer in een auto. Ik moet binnenkort nog wat producten bestellen dus kan ik meteen mooi wat spul daarvoor mee pakken.
Welke producten kunnen jullie aanraden voor het schoonmaken en onderhouden van het leer? Heb ik nog bepaalde doeken of borsteltjes nodig? En tot slot, zijn er nog do's en don'tsbij het onderhoud van leer die ik moet weten?
 
Snuffel eens wat rond op deze pagina.

Wat veel wordt gebruikt is de combo Gliptone Gentle Cleaner en Leather Conditioner. Ook de set van Mothers is een veelgebruikte.
Ook nog weleens een positief verhaal gehoord over Auto Finesse Hide.
Dr. Leather heeft goede cleaners.
 
  • Leuk
Reactions: Pietaah
Auto Finesse combo is inderdaad een heeeele goede underdog naar mijn mening.
Ik heb erg veel verschillende in gebruik /gebruik gehad, van Swissvax, gliptone, mothers, auto finesse, colour lock en zaino. Geen van allen slecht, er is echter wat persoonlijke voorkeur in sterkte van leder geur die elk product achterlaat en een wel of niet schuimende cleaner bijvoorbeeld...
 
Ik heb enkel ervaring met de autofinesse combo hide leather cleaner en conditioner op mijn tien jaar oude leren stoelen in de auto.

Ik vond de cleaner wat tegenvallen. Misschien verkeerd gebruikt, maar zag behalve dat de vettige glans weg was weinig verschil in vuil in de rimpels in het leer. Heb tweemaal ingespoten en met een paardenhaar borstel ingeborsteld. Het begon niet tot nauwelijks te schuimen en leek weinig te doen.

De conditioner nadien werkte wel erg prettig en gaf een fijne matte afwerking zonder te plakken.
 
Zou het helpen om je leder schoon te maken met APC 1:20 verhouding en dan insmeren met een paardenharen borstel en vervolgens met vochtige doeken afnemen en dan met de Mothers leather kit voeden? Ik ben zelf ook opzoek naar een cleaner, maar hoor van iedereen wat anders inderdaad en APC is opzich een goedkope oplossing om het ergste vuil los te weken, maar weet niet of dat kwaad kan als je het daarna weer voed met de mothers leather kit crème? Ik heb namelijk een witte vlek op mijn bekleding, van de kinderen vermoed ik, die ik er niet uitkrijg ook niet met een gewone cleaner. Ik ben dan wel een beginner en eigenlijk nog niet zoveel geprobeert, maar ik begin wel steeds meer te neigen naar APC.
 
Meestal kun je leer goed reinigen met een lichte APC oplossing (>1:15). Probeer het eerst dan wel even op een onopvallende plek. Sommige leerverven kunnen er minder goed tegen en dan veeg je de verf er al af met APC, maar dit zijn wel uitzonderingen. Daarna wel nog een keer reinigen met een milde leercleaner, anders heb je kans op vlekken. Je zou ook eerst nog een sterke leerreiniger kunnen proberen. En daarna uiteraard wel goed voeden met een goede conditioner.
 
@Thunderbird bedankt voor je bericht. Wat voor milde leerreiniger zou jij aanraden dan? In principe kan je dus met een 1:20 APC menging wel goed schoonmaken en daarna goed voeden met de Mothers leathertech crème?
 
Ik heb de XC60 eerst met APC (en paardehaarborstel)van Autofinesse (1:10) gedaan, vervolgens met licht vochtige doek afgenomen, drogen met mf-doek en vervolgens Meg's cleaner & conditioner (had ik nog staan) met mf-doek.
Zo schoon en stroef had ik de stoelen nog niet gehad.