• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sealant V.S. Collinite

miikey

Detailing rookie
4 mei 2010
107
0
Mijn excuses als dit al gediscussieerd is maar ik kon zo snel niks vinden.

Voor extra lange bescherming en standtijd gebruikt men vaak een sealant als Poorboy's EX-P (eventueel getopt met een carnauba wax).
Maar er zijn tegenwoordig ook leuke waxjes van Collinite die erg lang blijven zitten, is een sealant dan nog wel nuttig?

Zou je bijv ipv een sealant ook een laagje Collinite 845 kunnen smeren aangezien deze wax ook erg lang blijft zitten (en carnauba bevat) en dan aftoppen met Collinite 915? Deze combinatie lijkt mij een super duurzaamheid te geven en ook nog eens een sublieme glans:-)^

Of raden jullie mij anders aan? Bezit momenteel enkel de megs nxt 2.0 sealant welke een cleaner bevat en mijn opgebrachte glaze dus telkens teniet zal doen.:no

Een sealant is niets anders dan een synthetische wax, en in theorie hebben die een langere standtijd. Ik zeg expres in de theorie. Er zijn ook waxen die net zo'n lange standtijd hebben als een sealant, zoals de collinite waxen. De NXT 2.0 is een sealant omdat het een synthetische wax is, maar de standtijd is echt niet om over naar huis te schrijven. :no De PB Natty's overtreft deze standtijd met gemak. 845 i.c.m. 915 moet inderdaad een lange standtijd geven!

Waarom wil je dan 2 verschillende Collinite's ? Doe gewoon 2 lagen van 1tje, met voldoende tijd tussen.

Eigenlijk zit ik met een zelfde soort vraag. ik heb hem reeds eerder gesteld in een topic niet zolag geleden. Ik plak de vraag hieronder in want er is geen reactie op gekomen:

Rolf zei:
Ook fijn spul..............

https://www.Carclean.com/p...473ml_M2116_100590

Ik heb dit vaker gelezen. Vraag ik lees bij de beschrijving van dit product dat het kleine krasjes en swirl verwijderd. Ik hed echter ook gelezen dat M21 geen fijn polijstmiddel bevat zoals NXT dat wel heeft. Klopt dit en hoe worden die swirls dan verwijderd? of zit er net als bij NXT een filler in die de krasjes opvult.

Ik vraag dit eigenlijk ook omdat ik merkt dat Collinite welliswaar heel lang blijft zitten en beading blijft geven MAAR de bescherming tegen aggresieve invloeden van buitenaf vind ik niet top.....Ik heb al eerder melding gemaakt dat ik op de lak van mijn C4Picasso een aantal doffe plekjes heb gekregen van bloesenblaadjes die te lang op de lak gelegen hadden en waren gaan rotten. Maar nu kreeg ik vorige week een paar kleine plekjes vogelpoep op de lak die ik niet direkt gezien heb. Een van die plekken is na de wasbeurt gisteravond heel goed te zien als een aantasting van de lak (ziet er op microscopische schaal uit als verdroogde aarde /craquelee effect).

Ik vraag mij af of een sealant hiertegen betere bescherming geeft. En dan heeft ook de combo sealant wax extra waarde. bescherming sealant/ glans wax. Wat is de best beschermende sealant? Wolfgang, M21, EX-p.....ik hoor het graag want ik heb geen zit om iedere maand met de DAP de doffe plakken te lijf te gaan. Ik heb overigens wel een fles spray en gloss en een supervezeldoek in de achterbak liggen nu want dit overkomt me niet nogeens.

Ik hoor graag van jullie.GdV42

@GdV42
Op je vraag kan ik ook geen antwoord geven maar je kunt vogelpoep beter verwijderen met een ruime hoeveelheid Spray&Wipe.
Wel raar dat Collinite niet een goede bescherming bied voor agressieve invloeden, ik lees overal dat het juist DE winterwax is.

@B.K.
Omdat 845 goedkoper is en 915 meer carnauba in zit en dus beter aftopt.

@stimpy
Wat je verteld is allemaal gesneden koek voor mij. En die theorie ken ik ook allemaal. Dat de Collinite net als een sealant ongeveer 6 maanden blijft zitten weet ik ook en daar gaat nu net mijn vraag over;)
Dat de NXT 2.0 tegenvalt heb ik al vaak gelezen hier op het forum (helaas is hij nog maar amper gebruikt) daarom zocht ik een nieuwe combinatie maar vroeg mij af wat het best is onder de 915. Een laagje 845 of een pure sealant.

Jammer, Ik had gehoopt dat bijvoorbeeld een EX-P of Wolffgang wle hiertegen enige bescherming zouden bieden. Ik heb mijn gedachte van "tja zover wil ik niet gaan" opzij gezet en een fles spray en gloss en supervezedoek in de achterbak gelegd.

Eigenlijk is het wel vreemd dat al die merken aangeven dat hun sealants bescherming bieden tegen van alles (van zure regen tot hitte en kou zouten enz) maar dat zoiets simpels als vogelpoep of zelfs een rottend bloemblaadje zonder enig probleem een gat in je lak brand.

Ook jammer want nu kan ik niet tegen mijn vrouw zeggen dat ik die wolfgang koop omdat die tegen vogelpoep bescherming biedt. Ik weet namaelijk zeker dat als dat het geval zou zijn zij dan geen enkel bezwaar tegen de aanschaf zou hebben.
Je zal wel denken je mag toch wel wat voor jezelf kopen, en dat mag ook, maar ik heb al een krat vol wax en dergelijke.......

Waarom zou het niet beschermen? Natuurlijk is het niet zo dat de vogelsh*t van je wagen gaat afglijden, maar het bied zeker bescherming tegen het invreten. Net hetzelfde verhaal als insecten op je voorbumper. Waarom zijn ze makkelijker te verwijderen op een goed beschermde lak, omdat het niet kan hechten/invreten op je laklaag. Net hetzelfde als sh*t, het heeft minder kans om in te vreten op een beschermde lak laag, natuurlijk moet je dit niet dagen in de zon laten bakken. Maar net zoals GdV42, laat een flesje QD en een doek in de wagen liggen en verwijder het op tijd.

@ Miikey, ik kan je beloven dat je absoluut geen enkel verschil zal merken, nog in standtijd/beading/nuance/wat dan ook.. Ik zou gewoon 2 lagen van 1 product, iedereen doet natuurlijk waar hij/zij zich goed bij voelt (daar draait het allemaal om), maar verschil ga je niet zien.

Het grappige en uitzonderlijke van vogels is dat zij tegelijk hun urine en hun uitwerpselen uitscheiden. Anders dan bij zoogdieren hebben vogels geen afzonderlijke urineblaas. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het zo laag mogelijk houden van het vlieggewicht. Wat wij als vogelpoep bestempelen is dus in feite een mengsel. Het urine bestanddeel is herkenbaar aan de vaak spierwitte kleur terwijl de uitwerpselen van de darm donker gekleurd zijn. Dit urine bestanddeel wordt ook wel urinezuur genoemd. Dit in tegenstelling tot zoogdieren die ureum uitscheiden. Afhankelijk van de hoeveelheid water die is ontrokken aan dit urinezuur is de ‘vogelpoep’ wat dikker of dunner.

Kennelijk zit er ook een kleine hoeveelheid salpeterzuur in.

Salpeterzuur is behalve een sterk zuur ook nog een sterke oxidator en is in staat om ook de edelere metalen als zilver en koper op te lossen, bij toevoeging aan geconcentreerd zoutzuur wordt de resterende oplossing "aqua regia" (koningswater) genoemd, met het mengsel kan men goud oplossen.